Tracy Chapman - Tracy Chapman (1988)

Pop / Folk
Label: Warner Bros.

1. Talkin' 'bout a Revolution (2:38)
  2. Fast Car (4:58)
  3. Across the Lines (3:22)
  4. Behind the Wall (1:46)
  5. Baby Can I Hold You (3:16)
  6. Mountains o' Things (4:37)
  7. She's Got Her Ticket (3:54)
  8. Why? (2:01)
  9. For My Lover (3:15)
  10. If Not Now... (2:55)
  11. For You (3:09)
avatar van aerobag
Ik voel me altijd een zure pruim als het op dit album aankomt. Ik waardeer haar teksten, ik waardeer waar ze voor staat en ik waardeer ook zeker hoe zij zich weet uit te drukken in haar muzikale creaties. Het is ontroerend en misschien wel een van de meest oprechte albums die ik ken. Ik hou alleen niet zo van de muzikale aankleding op dit album, die nogal een simplistische indruk om mij achterlaat. Ik had altijd gehoopt dat de muzikale begeleiding óf wat minimalistischer was om de teksten kracht bij te zetten, óf dat er iets meer venijn schuil gaat in de instrumentale begeleiding. Het gros van de nummers lijken daardoor wat oppervlakkig te blijven, wat schijnluchtig, wat voor mij wat distantiërend werkt. Memorabele zanglijnen wel trouwens, dat zeker. Misschien moet ik het album waarderen voor wat het is, maar ik heb altijd het idee dat er meer inzat met wat meer gedurfde keuzes met betrekking tot de begeleidende instrumentatie.

Als je simplistisch in je hoofd laat vervangen door subtiel en smaakvol dan ga je misschien dit album pas heel erg waarderen, dat het een warme, heel oprechte en bijzonder gezongen plaat is blijft sowieso staan.

avatar van Shelter
als ze dit album meer aangekleed hadden met instrumenten zou het weinig oprecht zijn en verneukt het eigenlijk het hele plaatje, dan wordt het echt zo'n gemaakt pop album.

avatar van Tav74
aerobag schreef:

Ik denk niet dat ik het ergens minder mee eens kan zijn. Een van de best geproduceerde albums uit de 80's. Prachtig warm en helder, alle instrumenten en vocalen op de juiste plek en de liedjes centraal.

Blijft toch mooi hé. Dit ijzersterk debuut verveeld nooit.

avatar van johan de witt
Lang niet gehoord, maar blijft een sterke plaat ja. Vooral Revolution

avatar van luigifort
Mooi album, vooral 1, 2 en 5. Boyzone coverde 5, niet? Of was het Westlife of Five

avatar van GrafGantz
luigifort schreef:
Mooi album, vooral 1, 2 en 5. Boyzone coverde 5, niet?

Bijna goed, dat was Ronan solo.

avatar van Wandelaar
Opvallend debuut. Tracy schreef de songs in haar studentenjaren '82-'87. Toen ze een platencontract kreeg bij Elektra had ze meteen genoeg materiaal op de plank liggen voor dit album waarmee ze doorbrak.

Tracy Chapman heeft een pure doorleefde stem met een emotioneel randje. Ze was nog maar 23 toen ze de plaat opnam, zingt over volwassen onderwerpen en klinkt eigenlijk wat ouder en wijzer dan haar leeftijd.

Haar grote hit is natuurlijk Fast Car, maar ik hoor liever nummers als For My Lover, If Not Now of het fraai rockende Talkin' 'Bout a Revolution. Baby Can I Hold You is een prachtig klein gebroken-liefdesliedje. Met een paar woorden en regels zegt ze veel.

Mooi album, dat ze op haar volgende albums kwalitatief wel evenaarde, maar niet wist te overtreffen. De verrassing zat bij haar toch echt in het begin.

kleine man
Nooit leuk gevonden, dit.
Was in die tijd altijd zo'n muziek die ik liever niet luisterde. Was me te humeurig, te bozig.

En dan ook nog zo'n niet vrolijke stem, en die vreselijke "ik heb geen fantasie" muziek erbij.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Tracy Chapman - Tracy Chapman (1988) - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Tracy Chapman - Tracy Chapman (1988)
In eerste instantie werd het debuutalbum van Tracy Chapman nauwelijks opgemerkt, maar uiteindelijk groeide het terecht uit tot een klassieker, die 35 jaar later nog net zo urgent klinkt als op de dag van de release

Tracy Chapman kreeg bij toeval een groot podium voor haar debuutalbum en greep deze kans met beide handen aan. Haar titelloze debuutalbum groeide dankzij singles als Talkin’ Bout A Revolution, Baby Can I Hold You en vooral Fast Car uit tot een van de meest succesvolle albums van 1988 en volgens de critici was het ook een van de beste albums van het betreffende jaar. Er valt weinig tot niets op af te dingen en ook een aantal decennia later heeft het debuut van Tracy Chapman nog niets van zijn kracht verloren. Het debuut van de Amerikaanse muzikante is mooi ingekleurd en geproduceerd, valt op door de bijzondere zang, maar imponeert door de geweldige songs en teksten.

Op 11 juni 1988 was het Londense Wembley Stadium gevuld met 72.000 muziekliefhebbers voor The Nelson Mandela 70th Birthday Tribute Concert. Het concert had misschien niet de impact van het drie jaar eerder georganiseerde Live Aid, maar er zaten wereldwijd toch heel wat mensen voor de buis op de zomerdag in 1988, een dag voor het Nederlands voetbalelftal een valse start zou maken op het uiteindelijk zo goed afgelopen EK 1988.

Het eerbetoon aan Nelson Mandela, die in 1988 nog in een Zuid-Afrikaanse gevangenis zat, trok flink wat muzikanten van naam en faam, maar backstage wachtte ook de destijds nog volslagen onbekende Tracy Chapman op haar beurt. Aan het begin van het concert mocht ze drie songs spelen, maar Tracy Chapman’s eerste ’15 minutes of fame’ begonnen toen het optreden van Stevie Wonder vertraging opliep en de jonge Amerikaanse muzikante het podium op werd geduwd en Fast Car vertolkte.

Het maakte haar in één klap wereldberoemd, waardoor haar in de lente van 1988 nauwelijks opgemerkte debuutalbum alsnog zou uitgroeien tot een van de grote albums van het betreffende jaar. Het is een album dat ik al zeker 25 jaar niet meer had beluisterd, maar toen ik dat onlangs deed was ik verrast door de enorme kracht van het titelloze album.

Tracy Chapman was in 1988 24 jaar oud, maar klonk als de protestzangers die actief waren toen ze nog in de luiers zat. Op haar debuutalbum, waarvoor ze de songs schreef toen ze nog studeerde, vertolkt de Afro-Amerikaanse singer-songwriter vol vuur haar songs over onder andere werkloosheid, discriminatie, armoede en geweld tegen vrouwen in teksten met een mooie mix van uitzichtloosheid en dromen.

Tracy Chapman kan op haar debuutalbum uit de voeten met behoorlijk sober ingekleurde folksongs (waarvan ze er een a capella vertolkt), maar het album bevat ook net wat voller klinkende songs met invloeden uit de blues, country en soul. In muzikaal opzicht klinkt het na al die jaren verrassend tijdloos, maar het is de stem van de Amerikaanse muzikante die de meeste indruk maakt. Tracy Chapman klinkt strijdbaar, maar ze zingt ook met veel gevoel en beschikt bovendien over een zeer karakteristiek stemgeluid, wat van haar debuutalbum een uniek album maakt.

Ik had er zoals gezegd al heel lang niet meer naar geluisterd, maar op het debuutalbum van Tracy Chapman is echt alles goed. Dat had haar platenmaatschappij eerder gehoord, want het in eerste instantie lauwtjes ontvangen album werd gemaakt met een aantal topmuzikanten en de zeer ervaren producer David Kershenbaum, die de bijzondere songs van de Amerikaanse muzikante naar een nog wat hoger plan tilt met een werkelijk prachtige productie.

Het debuutalbum van Tracy Chapman ging in 1988 in grote aantallen over de toonbank en haalde zo ongeveer ieder jaarlijstje, maar het album hing ook als een molensteen om de nek van de jonge Amerikaanse muzikante. Het in 1989 verschenen en politiek getinte Crossroads kreeg terecht positieve recensies, maar was in commercieel opzicht een tegenvaller. De albums die volgden verkochten nog veel minder en ook de meeste fans van het eerste uur haakten af, wat overigens in lang niet alle gevallen terecht was.

Een kleine vijftien jaar geleden vond Tracy Chapman het na acht albums wel genoeg, al wordt met enige regelmaat gesproken over een comeback. Of die er nog komt gaan we afwachten, maar haar inmiddels tot een klassieker uitgegroeide prachtdebuut neemt niemand haar meer af. Erwin Zijleman

Laat deze nog regelmatig passeren, blijven prachtige, groots in het kleine en bewogen liedjes.

Kracht, emotie/gevoel, stem maken dit album absoluut heel erg fijn en fraai.

Prachtige plaats, ik vind dit een superalbum

Plaats=plaat.

avatar van Minneapolis
kleine man schreef:
Nooit leuk gevonden, dit.

Er is werkelijk niks bozigs aan. En ze begeleidt zichzelf ook nog eens knap op gitaar.
Knappe singer songwriter met een eigen geluid en teksten die ergens over gaan.

avatar van Arrie
GrafGantz schreef:

Bijna goed, dat was Ronan solo.

Ronan heeft hem blijkbaar ook solo gedaan maar de hitversie was toch echt van Boyzone.

avatar van Yield
Afgelopen zondag nog een opgetreden van Tracy tijdens de Grammy uitreiking. Grijs geworden, nog steeds introvert, dat wel, maar nog steeds een prima stem. Met dit ijzersterke debuutalbum begon het allemaal in 1988. Mijn favoriete song : "Baby Can I Hold You".