Tracy Chapman - Tracy Chapman (1988)

Pop / Folk
Label: Warner Bros.

1. Talkin' 'bout a Revolution (2:38)
  2. Fast Car (4:58)
  3. Across the Lines (3:22)
  4. Behind the Wall (1:46)
  5. Baby Can I Hold You (3:16)
  6. Mountains o' Things (4:37)
  7. She's Got Her Ticket (3:54)
  8. Why? (2:01)
  9. For My Lover (3:15)
  10. If Not Now... (2:55)
  11. For You (3:09)
avatar van aerobag
Ik voel me altijd een zure pruim als het op dit album aankomt. Ik waardeer haar teksten, ik waardeer waar ze voor staat en ik waardeer ook zeker hoe zij zich weet uit te drukken in haar muzikale creaties. Het is ontroerend en misschien wel een van de meest oprechte albums die ik ken. Ik hou alleen niet zo van de muzikale aankleding op dit album, die nogal een simplistische indruk om mij achterlaat. Ik had altijd gehoopt dat de muzikale begeleiding óf wat minimalistischer was om de teksten kracht bij te zetten, óf dat er iets meer venijn schuil gaat in de instrumentale begeleiding. Het gros van de nummers lijken daardoor wat oppervlakkig te blijven, wat schijnluchtig, wat voor mij wat distantiërend werkt. Memorabele zanglijnen wel trouwens, dat zeker. Misschien moet ik het album waarderen voor wat het is, maar ik heb altijd het idee dat er meer inzat met wat meer gedurfde keuzes met betrekking tot de begeleidende instrumentatie.

Als je simplistisch in je hoofd laat vervangen door subtiel en smaakvol dan ga je misschien dit album pas heel erg waarderen, dat het een warme, heel oprechte en bijzonder gezongen plaat is blijft sowieso staan.

avatar van Shelter
als ze dit album meer aangekleed hadden met instrumenten zou het weinig oprecht zijn en verneukt het eigenlijk het hele plaatje, dan wordt het echt zo'n gemaakt pop album.

avatar van Tav74
aerobag schreef:

Ik denk niet dat ik het ergens minder mee eens kan zijn. Een van de best geproduceerde albums uit de 80's. Prachtig warm en helder, alle instrumenten en vocalen op de juiste plek en de liedjes centraal.

Blijft toch mooi hé. Dit ijzersterk debuut verveeld nooit.

avatar van johan de witt
Lang niet gehoord, maar blijft een sterke plaat ja. Vooral Revolution

avatar van luigifort
Mooi album, vooral 1, 2 en 5. Boyzone coverde 5, niet? Of was het Westlife of Five

avatar van GrafGantz
luigifort schreef:
Mooi album, vooral 1, 2 en 5. Boyzone coverde 5, niet?

Bijna goed, dat was Ronan solo.