Genesis - Invisible Touch (1986)

Label: Virgin

1. Invisible Touch (3:26)
  2. Tonight, Tonight, Tonight (8:50)
  3. Land of Confusion (4:44)
  4. In Too Deep (4:57)
  5. Anything She Does (4:06)
  6. Domino (Medley: In the Glow of the Night / The Last Domino) (10:41)
  7. Throwing It All Away (3:48)
  8. The Brazilian (4:49)
Hoi Neal Peart & Running On Empty , Uiteraard snap ik jullie waardering. Jullie zijn beide PROG liefhebbers en dan begrijp ik volkomen dat deze "Invisible Touch" wat te poppy is en ver van het prog gebeuren staat.
Ik ben zelf ook een groot liefhebber van PROG , maar heb een redelijke grote muzieksmaak : van Prog, Rock, Metal, Jazz, Pop, Kleinkunst, ........ En natuurlijk een Foxtrot of Selling England by the pound zijn klassiekers, maar helaas dit zijn uitzonderingen. Ik draag sowieso een warm hart aan de prog scene, want deze is altijd in muzikale evolutie en toch zeer aangenaam om te luisteren !

1,5
gelukkig dat er over smaak niet te twisten valt.....

avatar van teus
Je kunt het tijdperk Hackett/Gabriel beter niet vergelijken met de periode Collins
die ging vanaf pakweg 1980 voor meer het
Commerciële geluid,en niet zonder succes
wat overigens ook meer Prog muzikanten in deze periode deden ,want de prog lag op zijn kont,
In ons landje is Earth & Fire een duidelijk voorbeeld
Wat deze Collins periode betreft,vind ik...We can't dance als enige in zijn geheel goed
De andere albums herbergen vaak een of een paar tracks die goed zijn,zoals hier Throwing it all away..Tonight Tonight..Domino..en het sterke...Land of Confusion
Bij andere albums zijn dat er wel wat minder..bv Abacab..Turn it on again..Mama
Ik snap alleen nooit dat users dat altijd vergelijken met de Prog albums

komt denk ik door de naam GENESIS

teus schreef:
Ik snap alleen nooit dat users dat altijd vergelijken met de Prog albums

Nee ik vergelijk ze in het geheel niet met elkaar. Ik maak altijd een duidelijk onderscheid in 3 Genesis periodes (wellicht zelfs 4), waarvan de laatste (zeg maar vanaf Abacab) mij gewoon het minst doet qua studio releases met deze Invisible Touch misschien wel als dieptepunt. Ik heb echter in al die jaren wel enorm van hun optredens genoten waarvan 6x tijdens de Turn It On Again Tour in 2007 (incl de eerste in Helsinki en de laatste in Los Angeles).

Maar Invisible Touch vrijwillig opzetten? Nee dan krijgt toch altijd een plaat uit de periode 1971-1977 de voorkeur.

Neal Peart schreef:
komt denk ik door de naam GENESIS

Nu valt bij mij het kwartje
Bedankt !

avatar van FrodoK
Ik kan me bijna niet voorstellen dat niet iemand dit al eerder plaatste, maar ik kom deze heel goede concertregistratie tegen uit 1986: Genesis - 1986/10/15 - Live in Inglewood, CA {Full Concert} - YouTube
Ik ben geen fan van het latere Genesis oeuvre, maar man! Deze registratie is wel echt vet! Uitstekende mix, Phil gaat er goed in, rauw en met kracht, zelfs de solo's van Mike Rutherford zijn heel acceptabel. Ook een fijne medley met Apocalyps in 9/8 ergens aan het eind.

FrodoK schreef:

Ja ik ken hem. Mooie opname. Moet hier nog ergens op een cassettebandje of CD-R liggen.

avatar van Hans Brouwer
In het voorjaar van 1987 gaf Genesis een uitverkocht concert in de Rotterdamse Kuip. "Invisible Touch" zal toen een klein jaar als cd/lp verkrijgbaar zijn geweest. Wat ik mij van dat concert herinner is dat veel tracks van dit album werden gespeeld en dat het aanwezige publiek, waaronder mijn echtgenote en ondergetekende, compleet uit hun dak gingen. Met andere woorden: als ik "Invisible Touch" draai gaan mijn gedachten terug naar dat waanzinnig goede concert in mei 1987 van Genesis in het Feyenoord stadion. Er staan een hoop goede nummers op dit album met als persoonlijk favoriet "Land of Confusion". Heel toepasselijk nu we in deze coronatijd met z'n allen in verwarring zijn...

Hans Brouwer schreef:
In het voorjaar van 1987 gaf Genesis een uitverkocht concert in de Rotterdamse Kuip. "Invisible Touch" zal toen een klein jaar als cd/lp verkrijgbaar zijn geweest. Wat ik mij van dat concert herinner is dat veel tracks van dit album werden gespeeld en dat het aanwezige publiek, waaronder mijn echtgenote en ondergetekende, compleet uit hun dak gingen. Met andere woorden: als ik "Invisible Touch" draai gaan mijn gedachten terug naar dat waanzinnig goede concert in mei 1987 van Genesis in het Feyenoord stadion. Er staan een hoop goede nummers op dit album met als persoonlijk favoriet "Land of Confusion". Heel toepasselijk trouwens nu we in deze coronatijd met z'n allen in verwarring zijn...

11 Juni 1987 - Wel jammer dat dat concert voortijdig eindigde vanwege een knokpartij bij het podium. Maar ze waren toen toch al met die vreselijke medley bezig.

Running On Empty schreef:
Waren er niet meerdere concerten van Genesis in De Kuip? Van een knokpartij kan ik mij namelijk niets herinneren. Van een vreselijke medley trouwens ook niet.

Running On Empty schreef:

Ik stond helemaal vooraan. Voelde opeens veel duwen, wat geschreeuw en een zag een paar dronken gasten alles en iedereen om zich neerslaan met fikse dreunen. En puur om naar voren te komen, leek het. Ik moest toen met een vriend ruimte maken voor de Engelse security. Die knokten meteen die gasten weg. Alsof ze het stadion uitgewerkt werden. Ik zag dat Collins gewoon professioneel door ging met zingen maar er wel gefixeerd naar keek. Dropte aan het eind van het nummer zijn microfoon en ging weg. Het was zeker wel een geweldig concert waar ik de gehele dag voor de poorten heb gewacht en als eerste het veld van De Kuip oprende.

Is dit alweer 33 jaar geleden ? Tsjonge..

Hans Brouwer schreef:

Eentje in Juni 1987 (met de Oldies hitmedley op het einde) en eentje in Augustus 1992.

meneer schreef:

Is dit alweer 33 jaar geleden ? Tsjonge..

Ja zoiets was het. Ik stond vooraan meer naar rechts en heb daar op dat moment weinig van meegekregen behalve dat Collins er ineens mee ophield en het podium verliet.

Running On Empty schreef:

Een volgende keer eens zwaaien naar elkaar.. Ik ben die kale met baard en bril. Toen was ik die rooie, geschoren en fris nog. Vraag maar aan Phil..

meneer schreef:

Er komt geen volgende keer

avatar van teus
Omdat de meeste concerten toen en nu geconcentreerd zijn in Amsterdam ben ik maar 2x in een volle kuip geweest de Zooropa tour van U2 en de We Can't dance tour van Genesis ('91 dacht ik)
Ze trapte af met Land of Confusion en de sfeer zat er gelijk in,ook de Old Medley (het Gabriel tijdperk) vond ik goed uitgevoerd
Verder veel van het album We Can't dance
En on topic te blijven..behalve de aftrap ook nog invisible Touch,Tonight Tonight Tonight en Domino
Het was een mooi concert
Op de gelijknamige albums ('92/ '93) kun je alles nog es beluisteren (the longs en the shorts)

1,5
Ik heb Genesis 2x in AHoy en eenmaal in de Groenoord Hallen gezien in Leiden. Helaas waren Gabriel en Hackett al vertrokken....

FrodoK schreef:

Wat een feest is dit ! Sterke versies en het gaat maar door en door.. Ik weet uit de biografie van Rutherford dat de mannen in deze periode sterk aan de weed zaten maar het lijkt wel alsof Collins hier strak staat van het witte poeder. Mocht dat zo zijn geweest (de man hield wel van z'n natje en z'n droogje.. ) dan leverde dat wel prachtige avonden op ! Trouwens, de gehele band speelt hier zeer strak.

Ouderwets avondje genieten hier in Huize Walcheren. "We're gonna play a very old song from our latest album..."

Bedankt FrodoK

avatar van vigil
She seems to have an invisible touch, yeaheh yeaheh

Everybody

avatar van FrodoK
Ik moest vooral erg lachen om de aankondiging van Tonight, Tonight, Tonight. Heerlijk!

avatar van ricardo
Van alle poplaten van Genesis vanaf Abacab bevalt deze mij denk ik het beste, want er staan een behoorlijk aantal lekkere nummers op. Door de Genesis liefhebbers van het eerste uur verguist deze plaat, maar als je deze op een andere manier benaderd en beluisterd eigenlijk wel net zo goed als de Gabriel albums. Met name Land Of Confusion en de titeltrack knallen de speakers uit!! Tonight Tonight en de Domino medley bevallen mij ook prima! Een verdiende 4* voor dit toch wel wat onderschatte album vind ik!

avatar van FrodoK
Nee, daar staat te middelmatig werk op voor mij. Tonight 3x, Land of Confusion en The Brazilian zijn de betere nummers, maar het titelnummer is voor mij een regelrechte draak die altijd op mijn zenuwen heeft gewerkt...

FrodoK schreef:
...maar het titelnummer is voor mij een regelrechte draak die altijd op mijn zenuwen heeft gewerkt...
één zenuwslopend nummer maakt een album nog niet middelmatig.

avatar van FrodoK
Klopt. Maar in combinatie met In Too Deep, Anything She Does en Throwing It All Away wat mij betreft wel.

avatar van Dibbel
Makkelijk in het gehoor liggend Genesis album met een voor 1986 moderne sound.
Stond 3 maal (!) in de LP Top 50 in 1986 en 1987, in totaal 45 weken en was dus gewoon een hitalbum.
Land Of Confusion was de Top 10 hit hier, Invisible Touch en het mooie Throwing It All Away haalden de tipparade. Ook Tonight, Tonight, Tonight kreeg nog wel wat airplay.
Genesis was dus een hitparadegroep geworden.
De 'ouderwetse' nummers Domino en The Brazilian maken het dan wel af.
Ik vind dit nu beter dan vroeger en ga misschien nog wel op minstens 3,5 * uitkomen.
Op CD.