Genesis - Invisible Touch (1986)

Label: Virgin

1. Invisible Touch (3:26)
  2. Tonight, Tonight, Tonight (8:50)
  3. Land of Confusion (4:44)
  4. In Too Deep (4:57)
  5. Anything She Does (4:06)
  6. Domino (Medley: In the Glow of the Night / the Last Domino) (10:41)
  7. Throwing It All Away (3:48)
  8. The Brazilian (4:49)
bikkel2 schreef:
Phil had het er maar druk mee op Live Aid.
Sowieso in de jaren 80. Genesis, solo, het produceren van albums van anderen en er ook nog op spelen, zijn aanwezigheid tijdens the prince trust concerten.

Sympatieke snaak, als drummer heb ik ' m hoog zitten. Zijn drumsound op dit album echter niet.

Helemaal mee eens, heb ze in 2007 nog in de Arena gezien. Show was gewoon briljant (op een paar zwakke nummers na). Doordat veel solo nummers van Phil om te kotsen zijn zou je bijna vergeten dat dit gewoon een topdrummer is en een topentertainer. Hij krijgt moeiteloos het hele stadion mee (of een nog groter terrein, ga de dvd van Live in Rome - circus Massismo - maar eens kijken). Vooral als hij tijdens de nummers in het instrumentale gedeelte naar achteren loopt om op het 2e drumstel zijn partijtje mee te drummen, is gewoon fenomenaal! Pakt ook gewoon goed uit die 2 drummers bijelkaar, Chester Thompson en Collins, waardoor de nummers nog meer power krijgen. Als ze nog een keer gaan touren, wat Phil niet uitsluit, ben ik er opnieuw bij. Dit album vergeef ik de heren....

Ik ken de registratie en is inderdaad top.

avatar van Twinpeaks
Vrij glad album van de mannen . Al is Land of Confusion toch wel een guilty pleasure van mij . Voor de rest is het prima op de hitparade gerichte muziek. De stadions moesten gevuld worden en dan is het makkelijk scoren met deze tracks. Leuk voor erbij maar verre van essentieel binnen hun catalogus. 2 en halve pingel kan ik er wel aan kwijt .

avatar van lennert
Ja, dit is inderdaad een album waar de pop-invloeden weer een stukje zijn toegenomen, maar Tonight, Tonight, Tonight en het weergaloze Domino zijn wat mij onmogelijk te classificeren als simpele popmuziek. Wat een heerlijk duistere en bijna agressieve track is TTT en Domino heeft een fantastische tekst en eveneens fantastische instrumentatie. De versnelling tegen het einde in combinatie met Collins' vocalen en de volgende tekst:

The liquid surrounds me
I fight to rise from this river of hell
I stare round about me
Children are swimming and playing with boats
Their features are changing
Their bodies dissolve and I am alone.

Kippenvel. Als dit popmuziek is, dan hoef ik het gros van de progmuziek of heavy metal al niet meer te horen. Waar echter geen twijfel over is (tenzij je Patrick Batman uit American Psycho moet geloven) is dat Into The Deep het zoetste van het zoetste is en dat ik met deze track oprecht wel moeite heb. Hiervan zal ik absoluut toegeven dat het eerder op een Collins-soloalbum past, dan op een Genesis-album. Grappig, want de andere singles Invisible Touch en Land Of Confusion vind ik beide gewoon heerlijke tracks. Invisible Touch is een heerlijk positief en energieke track, terwijl Land Of Confusion door de sterke tekst (en hilarische videoclip), stevige gitaarpartijen en Collins' zang er bij mij altijd als koek ingaat.

Anything She Does en Throwing It All Away vallen onder de wat meer standaard songs die me alsnog prima bevallen. Niet heel bijzonder, maar er zijn ergere manieren om een album te vullen. Het afsluitende The Brazilian vind ik daarnaast ook een mooie instrumental waarbij vooral Banks' effecten een perfecte sfeer creëeren.

Invisible Touch en Genesis wedijveren bij mij een beetje om eenzelfde plaats. Soms luister ik de een liever dan de ander, dan is het weer andersom. Wel denk ik dat als de band de beste albums van deze nummers op een album zou zetten en de rest niet had uitgebracht (of als Collins-singles) we een enkel fantastisch album hadden gehad. Desalniettemin kan ik ook Invisible Touch nog steeds prima behappen en vind ik de elektronische drums van Collins eigenlijk een pluspunt als onderdeel van de wat meer klinische sound.

Tussenstand:
11. Duke
12. Abacab
13. From Genesis To Revelation

avatar van ArthurDZ
Heb dit ook altijd een heerlijke plaat gevonden. Ik heb sowieso wel een zwak voor dit soort hitalbums uit de jaren '80, waarvan de helft van de plaat uit singles bestaat enzo. Een hele andere plaat dan bijvoorbeeld Selling England By The Pound, maar ik vind ze ongeveer even goed eigenlijk (oei, daar trap ik ongetwijfeld op een paar teentjes ) om compleet verschillende redenen. Da's ook wel kunnen als band.

lennert schreef:

Ha grappig, dat heb ik met Throwing It All Away, terwijl ik In Too Deep net prima kan hebben.

Geweldige passage uit een geweldig boek trouwens, de Genesis-analyse van Patrick Bateman. Zeker wanneer hij plots begint over Mike Banks en Paul Rutherford

avatar van lennert
Nee, ik snap je compleet. Bij de afgelopen marathon heb ik de Gabriel-albums vaak beluisterd en echt leren waarderen, maar helemaal Genesis en Invisible Touch hebben voor mij weinig aan kracht verloren. Als er andere bands in de jaren '80 waren die zo perfect hits en experimentele popmuziek als Genesis hebben afgewisseld, dan hoor ik het graag!

avatar van RuudC
Dit staat inmiddels zo ver verwijderd van de klassieke Genesis dat het simpelweg niet meer te vergelijken valt. Dit album is ongelooflijk poppy dat het eigenlijk sowieso al buiten mijn smaakspectrum valt. Dan kan Collins nog zo goed zingen (en dat doet hij echt wel), maar er is voor mij niks om vrolijk van te worden. Dan luister ik nog liever naar een oude soloplaat van Collins.

Land Of Confusion ken ik wel in elk geval. Dat is genoeg op de radio gepasseerd. Ik heb het altijd wel acceptabel gevonden. De rest van het album balanceert net onder die grens. Er is voor een rocker niets spannends te vinden hier, maar gelukkig voor Genesis herinner ik me wel dat eighties pop echt nog veel slechter kan. Dat neem niet weg dat het allemaal netjes en glad klinkt. Next!

Tussenstand:
1. Selling England By The Pound
2. Nursery Cryme
3. A Trick Of The Tail
4. Winds & Wuthering
5. The Lamb Lies Down On Broadway
6. Foxtrot
7. Trespass
8. ...And Then There Were Three...
9. Genesis
10. From Genesis To Revelation
11. Duke
12. Invisible Touch
13. Abacab

1,5
Nog my Genesis cup of tea. Haalt het bij lange na niet bij hun meesterwerken ( toevallig met Hackett en Gabriel)

avatar van Simon Smith
Maar een prima popplaat

avatar van LinkinPark90
Dit is een prima poprockplaat met als hoogtepunt Land of Confusion (leuke clip ook overigens). Het titelnummer is ook top alsook de medley In the Glow of the Night / the Last Domino en de afsluiter The Brazilian.
In Too Deep klinkt nogal 'zoet/commercieel' maar stoort niet op deze plaat.

Ben helemaal geen liefhebber van de vroegere Genesis.

Leerde ze kennen door de hit Mama, en daarna dus deze plaat.

En deze plaat is prima. Phil Collins solo 2.0, dat wel, maar de man was in de 80's een prima hit schrijver.

De spitting image clip met Land of confusion (lekkere 12 inch) was destijds hilarisch. Enige mindere songs op deze plaat zijn wat mij betreft de titeltrack en Anything She Does. Verder prima songs.

Is nogal een verschil met hun progwerk en idd voortbordurend op Phil's zijn inmense succes als soloartiest.
Met die nuance dat Banks en Rutherford als musici herkenbaar zijn.
Als opgroeier in de 80's, was hier geen ontkomen aan. Ik groeide op in de 70s en de vroegere Genesis heb ik pas later ontdekt.
Grote verschillen en ik prefeer uiteindelijk hun prillere werk vanwege de inventiviteit Vergelijken is vrij zinloos.

0,5
Slecht album uit de latere commerciële periode

Boomersstory schreef:
Slecht album uit de latere commerciële periode

Voor Deze periods brachten ze geen muziek uit met als doel geld verdienen en dus verkopen? En dus commercieel?

Vreselijke plaat.

avatar van ArthurDZ
Topplaat vol heerlijke poppy rock, voor mij hun beste samen met Selling England By The Pound

ArthurDZ schreef:

Die staat dan weer wel heel hoog bij mij. Het gehele Genesis oeuvre met Steve Hackett nog bij de band staat bij mij het hoogst in de lijst.

Deze Invisible Touch staat samen met Abacab helemaal onderaan. Beide niet favoriet om het voorzichtig uit te drukken.

0,5
Running On Empty schreef:
Vreselijke plaat.

tja idd

avatar van meneer
And the discussion goes on... and on.. and yawn..

avatar van Deranged
Domino is een hoogtepuntje welke op verfijnde wijze de oorsprong, het verleden en het destijds huidige heden van deze groep samenvoegt.

Er staat wel het een en ander op dit album waar je een verkeerd idee van zou kunnen krijgen maar verder zie ik niet in hoe je dit stuk als liefhebber van onder andere het muzikale meesterschap van Tony Banks aan je voorbij kan laten gaan.

Overigens een mooie live versie van te vinden met Ray Wilson op zang.

Die van 2007 met Phil ook meer dan uitstekend uiteraard.

avatar van Wrathchild1
Aantal sterke popliedjes, maar als geheel niet sterk. Ik vind de periode met Gabriel overigens een stuk saaier.

Deranged schreef:
... maar verder zie ik niet in hoe je dit stuk als liefhebber van onder andere het muzikale meesterschap van Tony Banks aan je voorbij kan laten gaan.

Overigens een mooie live versie van te vinden met Ray Wilson op zang.

Geen twijfel over het muzikale meesterschap van Tony Banks maar ik snap juist niet hoe je van deze plaat Invisible Touch blij kunt worden als je ziet wat Banks allemaal al gedaan heeft. Komt voor mij nog bij dat ik de keyboardsounds allemaal erg goedkoop vind klinken, maar dat zal wel een jaren 80 pobleem zijn.

Ray Wilson? Is dat niet die zanger die één matige Genesis plaat heeft meegedaan en die vervolgens sindsdien live al 20 jaar de gehele Genesis catalogus aan het uitmelken is?

avatar van Deranged
Istem ja, den dieje.

Met Uncertain Weather hebben ze tenminste één track van formaat afgeleverd die ook weer voor de Genesis fan ongeacht welke bezetting op z'n minst het beluisteren waard is.

Die goedkope panfluit imitatie waar Domino mee start vind ik overigens prachtig, het weet bij mij de juiste snaar te raken.

Een heel apart sfeertje doorheen dat hele ding, en zoals eerder al benoemd een even opmerkelijke als erg sterke tekst.

Naar het schijnt eveneens van Tony Banks afkomstig.

Wat ik wel een bijzonder feitje vond om te vernemen.

avatar van BenZet
Verhoogd naar 4* luister hem weer vaker en wordt terug gezogen naar mijn jeugd. zitten echt geweldige nummers op. Tonight tonight tonight, domino, The brazilian zijn echt uitschieters voor mij. Ik kan de jaren tachtig sound op dit album goed waarderen. Albums ontwikkelen verder en naar mijn mening is juist de afwisseling en het opnieuw ontdekken van de muziek wat genesis zo goed maakt.