Genesis - Seconds Out (1977)

Label: Charisma

1. Squonk (6:39)
  2. Carpet Crawlers (5:28)
  3. Robbery, Assault & Battery (6:04)
  4. Afterglow (4:28)
  5. Firth of Fifth (8:56)
  6. I Know What I Like (In Your Wardrobe) (8:50)
  7. the Lamb Lies Down on Broadway (4:59)
  8. The Musical Box (Closing Section) (3:09)
  9. Supper's Ready (24:35)
  10. Cinema Show (11:00)
  11. Dance on a Volcano (4:21)
  12. Los Endos (7:14)
avatar van Running On Empty
Mijn kennismaking met Genesis. Een klasgenootje had deze plaat voor mij op een C90 cassette gezet, alleen Musical Box paste er niet helemaal op (en kende ik een tijdlang dus niet in zijn geheel). Het was eerst even wennen deze plaat, maar het muntje viel toch best snel. Briljante liveplaat die ik in vele versies heb staan. Voor mij de beste live dubbelaar die ik ken.

avatar van FrodoK
Neal Peart schreef:
N0U dat waag ik te betwijfelen, Frodok
Dat is geen verrassing

avatar van jorro
Vreemd dat ik op dit album nog geen stem had uitgebracht. Zeker voor een fervent Genesis liefhebber.

Misschien omdat ik Genesis zelf nooit live heb zien en horen spelen. Wel ben ik een aantal maal bij de Musical Box geweest, Dat komt aardig dichtbij een optreden van de 'echte' Genesis. De Musical Box speelt bovendien wel het intro van Firth of Fifth.

Of zou het komen door doordat het album in de jaarlijst over 1977 van OOR op een bescheiden (gedeelde) één na laatste plaats staat met slechts 2 punten van Lion Keezer?

Hoe dan ook. Een album met veel toppers uit de beginjaren van Genesis. 4,5 * en net geen 5* want ik ken een paar nog betere live albums (o.a. van Ten Years After en Hawkwind), waarin ik nog wat meer bezieling proef.

The Watch heeft ook een hoog GENESIS gehalte!

En dan toch eindelijk deze aangeschaft. Wow. Adembenemend. Als Genesis fan moest ik deze toch ook aanschaffen. Zeker na de hoge score hier op MM. Maar dit is toch wel een hoogstaand niveau wat deze heren LIVE brengen. Uiteraard ken ik alle nummers , maar toch hoor je hier de live sfeer wel heel goed.
Ondanks de afwezigheid van PG is dat toch wel een beresterke live plaat.
Genesis ( oude periode ) blijft toch altijd ontroeren. Zo mooi, complex, vernieuwend in die tijd.

avatar van BenZet
Ligt het aan mij of is de gitaar echt amper te horen?

Waar bedoel je? Hoor duidelijk gitaar

avatar van Lonesome Crow
Ja, is er toch wel. Ben niet zo bekend met hun songs uit deze periode. Ik dacht dat het wat steviger zou zijn en ik vind de keyboards vaak erg overheersend aanwezig zijn maar dat geeft niet. Hoort bij het type songs die ze toendertijd maakten denk ik.

Ligt het aan mij of is de gitaar echt amper te horen?

Klopt. Dit is een veel gehoorde kritiek op deze plaat.

Hackett verliet de band tijdens het mixen van Seconds Out en het is een vaak gehoord argument dat hij ofwel hierom de band verliet of dat men hem juist vanwege zijn plotselinge vertrek achterin de mix heeft gezet. Uiteraard zijn de belangrijke solo’s (zoals die van Firth Of Fifth) prima te onderscheiden, maar als je luistert naar goede bootlegs uit die periode (bijv Zürich, Juli 1977, een van zijn laatste shows met Genesis) hoor je dat Hackett echt veel meer bijdroeg aan de concerten uit die tijd. Ik denk dat ik alle verschillende versies van Seconds Out wel heb (7 stuks) en het is op alle remixen en remasters hetzelfde euvel. Er bestaat nog een remix fanversie van een ook volledigere Seconds Out (vast te vinden op Youtube) en daar is het euvel van een kennelijk ‘afwezige’ Hackett wat minder aanwezig.

avatar van Lonesome Crow
Duidelijk, ben Genesis wat meer aan het ontdekken. Die latere hits ken ik natuurlijk wel. Het Gabriel werk heb ik aardig doorgrond en wat doet me dat vaak aan Marillion met Fish denken.
Ik denk dat ik deze plaat erg goed ga vinden, had 'm voor het eerst vannacht op mijn MP3 speler aan het luisteren en na die eerste 4 songs viel ik in slaap maarja het was al na 2en ofzo.
Blijft apart die stem van Phil Collins te horen bij progressieve muziek.

avatar van meneer
Running On Empty schreef:
... maar als je luistert naar goede bootlegs uit die periode (bijv Zürich, Juli 1977 - vast te vinden op Youtube) en daar is het euvel van een kennelijk ‘afwezige’ Hackett wat minder aanwezig.
Aldus:

Genesis - Zürich 1977

Lonesome Crow schreef:

Maar het was uiteraard juist andersom toen Marillion in 1982/1983 begon door te breken

Seconds Out is nog steeds mijn favoriete live plaat allertijden, ondanks de euvels aan de mix en het feit dat de plaat is samengesteld uit materiaal van twee tournees. Bij het samenstellen van de Genesis live box heeft men een unieke kans voorbij laten gaan om nog ontbrekend materiaal van de tournees in 1976 en 1977 toe te voegen.

avatar van vanwijk
Sluit me aan bij Running On Empty, dit is het beste livealbum aller rijden voor mij met A Live Record van Camel op 2!

Of dit het beste live album allertijden is discutabel, maar het is wel erg, erg goed, vooral de uitvoeringen van Cinema Show en Supper's Ready zijn fantastisch. De drive en energie spatten ervan af. Bij hun meer recente live albums wordt dat aspect minder hoorbaar. Hetzelfde zie je bij veel bands. Bijv. Yessongs barst van de drive, terwijl er bij Keys to Ascension ook goed en wat cleaner wordt gespeeld maar het mist die drive. Misschien heeft het met leeftijd of ambitie te maken? Bij Toto en Rush live albums bemerk ik dat verschil overigens in mindere mate.

avatar van 4addcd
Genesis is mijn favoriete symfonische rockband aller tijden. Niet dat ik alle albums en nummers even geweldig vind, maar er bestaan een aantal nummers die echt monumentaal zijn en tot op de dag van vandaag tot de buitencategorie behoren. En een aardig aantal van deze nummers staan op dit live album en komen live nóg beter tot hun recht.
Vaak verliest een band met het vertrek van zijn (markante) leadzanger zijn ziel, maar dat was bij Genesis bepaald niet het geval. De stem en stijl van Phil paste perfect bij de muziek en Seconds Out is daar het beste bewijs van. Alle nummers van deze geweldige ‘setlist’ staan als een huis en worden vol energie, maar ook gevoel gespeeld. Smullen van de dubbele drums en geweldig toetsenwerk.
Het enige kritiekpunt vond ik het geluid en de mix totdat de sacd boxen verschenen. Seconds Out werd daarmee naar een nieuwe hoogte getild en daarmee was het meesterwerk af. Vraag me niet waarom, maar ben m sinds vorige week weer regelmatig aan het draaien. Ik betrap me er op dat ik op sommige momenten weer ouderwets ging ‘lucht-drummen’. Heerlijk! Dit album verliest zijn kracht nooit.

klinkt fantastisch deze Zurich opnames!

4addcd schreef:

Ik wil hier niet de party pooper zijn maar helaas bevat nu net juist de live box geen SACD schijfjes, maar gewone CD’s, wel geremasterd. De Genesis studioboxjes bevatten wel SACD’s maar die zijn geremixed in plaats van geremasterd. De live box bevat uiteraard wel een prachtig klinkende DVD audio van Seconds Out.

Zoals ik eerder schreef heeft men bij deze versie van Seconds Out de ultieme kans gemist om de complete concerten van 1976 en 1977 of ontbrekende tracks toe te voegen, Seconds Out is in feite een combi van beide tournees en op beide CD’s had genoeg extra materiaal gepast. Of een 3e CD uiteraard.

De laatst uitgekomen versie van Seconds Out is de half speed mastered Abbey Road versie op vinyl. Die dubbelaar klinkt als een klok en kan ik je van harte aanbevelen, mits je uiteraard nog vinyl draait en niet op een crosley.

avatar van 4addcd
Running On Empty schreef:

Helemaal gelijk uiteraard. Even niet scherp. Hoe dan ook, het was verreweg de beste mix die ik ooit hoorde en het album liet klinken hoe ik het altijd al wilde.
Dank voor je vinyl tip! Ik koop nog steeds vinyl, maar draai het al een poos niet meer. Sinds aanpassing woonkamer is de speler niet meer in gebruik. Maar er breken betere tijden aan!

Enige nadeel is dat het niet een volledig concert is.

Nu Genesis het boek toch echt gesloten heeft na de tour afgerond te hebben, heb ik Seconds Out, die ik al jaren niet meer beluisterd had, weer eens een paar draaibeurten gegeven.
Ik ben er wel blij van geworden en realiseerde mij dat eigenlijk niets in de weg staat om dit met 5 sterren te belonen.
De sfeer die hier gecreëerd wordt en de uitermate sterke songs (met een aantal onbetwiste highlights) is uniek te noemen.
Steve Hackett nog in de band, Phil Collins als frontman en regelmatig in duet met de van Frank Zappa's band bekende drummer Chester Thompson, het is allemaal perfect.
Het was in het stadium dat de progrock nog de overhand had, maar de songmaterige nummers al enigzins in zicht waren.
De teksten/ thema's zouden vluchtig realistischer worden en Hackett verliet de band toen dit album de platenzaken had bereikt.
Zo luisterend is het gebodene ook waanzinnig goed. Hoog technisch peil, wat bij Genesis nooit verzand in gefreak, maar functioneel is.
The Musical Box is een epic wat wel alle kanten opvliegt, maar het sterke is dat het van het begin tot het einde vermakelijk blijft.
Melancholisch, theatraal en Collins vertrouwd zingend.
Misschien had Gabriel net wat meer expressie, maar hij brengt het meer dan uitstekend. Het kwam dan ook goed uit dat enige raakvlakken in de stemmen er altijd waren.
Eigenlijk dus alleen maar goud wat blinkt en wellicht een afsluiting van een periode.
Uiteraard veranderde Genesis en veel vakbroeders deden mee. Logisch ook gezien de opkomst van nieuwe stromingen in de popmuziek, en deze registratie verscheen net op het punt dat new wave en punk zich nestelden in het muzikale landschap van eind 70er jaren.
Het kon nog net en is daarmee een prachtig livedocument.

avatar van goldendream
Steve Hackett verdient veel lof door dit album in zijn geheel live te spelen tijdens zijn recente tournee.

goldendream schreef:

Ja, hij heeft duidelijk nog een klik met die periode.
Toch apart, ik meen dat veel ideeën van hem toendertijd werden afgeschoten.

avatar van vanwijk
bikkel2 schreef:
Melancholisch, theatraal en Collins vertrouwd zingend.
Het kon nog net en is daarmee een prachtig livedocument.

Ik herhaal mijn statement van een jaar geleden! Dit is, voor mij uiteraard, het beste livealbum aller tijden met A Live Record van Camel op 2! Phil staat er alsof hij nooit anders heeft gedaan en hij weet de Gabriel songs zijn eigen touch te geven. En let wel, het zijn geen kleine schoenen die hij moest vullen!
De rest is in optima forma.
Speciale aandacht voor Banks, die zowel prachtige partijen speelt als een ondergeschikte rol kan aannemen om Hackett te laten gloriëren als Hackett die hier misschien wel zijn mooiste solo’s neerlegt!
44 jaar later nog altijd adembenemend,