Genesis - Seconds Out (1977)

Label: Charisma

1. Squonk (6:39)
  2. Carpet Crawlers (5:28)
  3. Robbery, Assault & Battery (6:04)
  4. Afterglow (4:28)
  5. Firth of Fifth (8:56)
  6. I Know What I Like (In Your Wardrobe) (8:50)
  7. the Lamb Lies Down on Broadway (4:59)
  8. The Musical Box (Closing Section) (3:09)
  9. Supper's Ready (24:35)
  10. Cinema Show (11:00)
  11. Dance on a Volcano (4:21)
  12. Los Endos (7:14)
erwku
Nog geen berichten!!!! Niet te geloven! Dit is toch echt een van de beste live albums allertijden!

avatar van Jester
Goede wijn behoeft geen krans.

Maar ik ben het met je eens, dit is een album zonder zwakke nummers. Ik heb de video nog ergens liggen (zou hem trouwens wel eens op DVD willen zien) en ook de licht show is prachtig (zoals op de hoes te zien is.

shappy1010
DVD is wel beschikbaar maar is meer een Avi'tje gebrand in DVD formaat. Schitterend concert idd. Moet wel altijd lachen om die pyama die Collins aan heeft hier. Maarja beter dan een rode Jurk en een vossenhoofd.

avatar van Flipper
Het beste live-album en daarmee basta.

Vind de laatste minuten van Suppers Ready briljant omdat die een fractie slomer wordt gespeeld dan op Foxtrot.

Iemand mee eens of heb ik er weer eens geen kijk op!

dutch2
Toevallig schreef ik het volgende in een heel ander topic:
Supper's Ready is een geweldig nummer dat zo'n 25 minuten klokt. Mij gaat het hier om de laatste minuut. Nadat Phil Collins de laatste regel heeft gezongen volgt een instrumentaal slot. Dit instrumentale deel heeft een langzame fade-out, wat natuurlijk nogal ongebruikelijk is bij een concert. Maar terwijl het nummer rustig in de verte lijkt te verdwijnen volgt er toch nog, geheel onverwacht, een zachte maar gedecideerde laatste noot. En vervolgens ontploft het publiek. Kippenvel, iedere keer weer!

Dus die laatste minuut is inderdaad magisch.

Hij heeft anders wel flinke concurrentie van de closing section van The Musical Box

shappy1010
Ben jaloers Leerde Genesis kennen ten tijde van We Can't Dance en toen was het te laat om nog een concert bij te wonen. - Sinsdien mega fan .

avatar van Hans Brouwer
Ik heb Genesis 1 keer live mogen aanschouwen in de Rotterdamse Kuip eind jaren 80. Dat was toen de lp Invisible Touch zo'n beetje uit was. Daarom is die plaat me zo dierbaar. Dankzij dat live concert heb ik liveplaten van Genesis gekocht zoals Three sides live en natuurlijk Seconds Out. Jammer dat Genesis niet meer bestaat (en dat Phil tegenwoordig zulke zeik muziek maakt ).
Met hartelijke groet, Hans

avatar van Flipper
Gelukkig een medestander. Ik had omtrent de muziek van PC nog een discussie met ChrisX bij Peter Gabriel 3.

Naast de kippenvel momenten hieronder aangegeven, moet de grand-finale van 'Les Endos' je boxen uitspatten !!

avatar van Hans Brouwer
Mijn vrouw moet vanavond werken. Mijn dochters gaan straks stappen. Met andere woorden: Hansje heeft vanavond het rijk alleen thuis (en de buurman is on holiday ) Je begrijpt 'm al. Vanavond wordt Seconds Out op gepaste sterkte gedraaid

Marcel²
Erg mooi hoesjes met dat licht, maar eens checken deze live album.

avatar van Hans Brouwer
Je gaat toch morgen naar de Mediamarkt
Ik zou zeggen als je nog wat geld over hebt...

Marcel²
Ja zeker Hans, ik heb dit album heel lang geleden is een keer gehoord.
De oudere tracks is dat met Gabriel of Collins, kan niet zo goed herinneren.

Met Phil. Peter Gabriel had Genesis toen al verlaten

avatar van Jester
Jester schreef:

Ik ben trouwens abuis hier, want ik heb alleen Three Sides Live en de Abacab-tour op video. Is deze wel legaal verschenen op video/DVD?

avatar van Waldo Jeffers
Inderdaad 1 van m'n favoriete live-albums deze. Maar juist vanwege het feit dat Collins zingt & niet Gabriel toch ietsje minder. Voorbeelden hiervan zijn legio: Collins die 'and the lamb lies down, down down down, on broadway' zingt, The Musical Box, wat een nummer is, wat gewoon voor Gabriels stem is geschreven & Supper's Ready dat door Collins toch niet met dezelfde geest wordt gezongen (wel een goeie poging). Ondanks alles toch een 4.

(oh ja, jammer van de intro van Firth Of Fifth)

shappy1010
Maar bij In the cage vind ik Collins stem toch veel vetter. En Dance on a Vulcano en Squonk zou Gabriel niet eens hebben kunnen zingen imho.

avatar van Waldo Jeffers
shappy1010 schreef:
Maar bij In the cage vind ik Collins stem toch veel vetter

maar die staat hier dan ook niet op

shappy1010
Je hebt gelijk staat op 3 sides live sorry...Draai die zooi zo vaak dat ik af en toe niet meer weet welk nummer bij welke album hoort

avatar van rockosaurus
Inderdaad één van de beste live albums in de rockgeschiedenis.

Ik herinner me dat ik de lp ergens begin jaren 80, toen ik nog zwaar in de hardrock zat, bij de buurt-mediatheek leende (vanwege toen al latente experimenteerdrift). Als hardrocker vond ik 'em toen nogal licht-uitgevallen maar met name het lange 'supper's ready' deed 't 'em. En natuurlijk het slotstuk 'dance on a volcano/los endos' Briljant. In de jaren hierna begon ik ook steeds meer de nadere nummers, en hiermee ook het gehele Genesis-oevre, te waarderen. Eind jaren 80 op cd aangeschaft en bij tijd en wijle nog steeds graag in m'n cd-laatje terug te vinden.

Flipper schreef:
Het beste live-album en daarmee basta.

Het is niet het beste live album want dat is........ Had dit album al enige tijd in huis maar vandaag heb ik "Seconds Out" als "definitive edition remaster" aangeschaft. Heel erg goed live album met als persoonlijke favorieten: "I know what I like (and I like what I know)", "Supper's ready" en "Cinema show" P.G. wordt meer dan uitstekend vervangen door P.C.

Omayyad
Ik ben van mening dat de versies op Seconds Out stuk voor stuk in het niet vallen bij die op Archive en dat heeft echt niet alleen met Peter Gabriel te maken...

avatar van Flipper
Vind de Archive versies misschien wat intiemer klinken en Seconds Out wat meer klinisch. Het mag dan in tegenspraak zijn, maar toch vind ik de muziek van Seconds Out fenominaal. Elke keer krijg ik weer kippevel van de mooie gitaarlijnen van Hackett en toetsenpartijen van Banks. De dubbele drumpartijen zijn spaarzaam en smaakvol ingezet. Oftwel mijn beste live album.

Omayyad
Flipper schreef:
Elke keer krijg ik weer kippevel van de mooie gitaarlijnen van Hackett en toetsenpartijen van Banks. De dubbele drumpartijen zijn spaarzaam en maakvol ingezet.

Dat heb ik dus bij Archive meer dan met deze plaat. Zo vind ik de versie van Firth Of Fifth op Seconds Out welhaast een aanfluiting in vergelijking met die van Archive.

avatar van Flipper
Vind dat reuze meevallen. Is er eigenlijk een live-versie van Firth of fifth met het piano intro ?? Ik heb het nooit gevonden.

Trouwens net de kaarten binnen van de Musical Box met 'The Selling Tour'. Kijk ik echt naar uit.

Flipper schreef:

Nee helaas, the musical box speelt hem wel, maar Tony Banks kon hem live nooit spelen omdat deze op een piano van 88 toesten is ingespeeld, en live hij slechts 71 toetsen synths tot zijn beschikking had. Bovendien waren de pianogeluiden die keyboards/synths destijds opleverde nou niet geweldig.

Daarbij is het één van de moeilijkste pianostukken die ik ken, misschien wassie gewoon bang de mist in te gaan

avatar van Flipper
Gelukkig durft Steve Hackett het wel aan om zijn geweldige solo te spelen, anders werd het wel heel erg kort

Inderdaad een zeer goed live album. Sommigen missen de piano intro op Fifth of Firth, ik mis vooral de fluit solo van Peter Gabriel.
Overigens vind ik dat ze het volume wel wat op hadden kunnen schroeven. Ik moet de volumeknop minstens 10dB harder zetten t.o.v. andere CD's.

avatar van sqounk
Het is waar deze dubbelaar klinkt als een klok.

Een van de heren heeft zich weleens versproken door te vertellen dat ze voor deze lp (toen) nog wat opnames hebben gedaan in de studio. Ook P.G. heeft zich hier wel eens opmerkelijk over uitgelaten.

Ik vind met name A trick of the tail nummers erg sterk en zeker ook Afterglow.

Mijn moeder hoorde deze plaat al op de hoek van de straat uit mijn kamer galmen als ze aan kwam fietsen. )
Een plaat die je echt hard moet draaien dus, wil het een beetje leuk klinken.

4 en een halve ster