Wire - Chairs Missing (1978)

Rock / Punk
Label: Restless

1. Practice Makes Perfect (4:11)
  2. French Film Blurred (2:34)
  3. Another The Letter (1:07)
  4. Men 2ND (1:42)
  5. Marooned (2:21)
  6. Sand in My Joints (1:50)
  7. Being Sucked in Again (3:13)
  8. Heartbeat (3:15)
  9. Mercy (5:46)
  10. Outdoor Miner (2:55)
  11. I Am the Fly (3:07)
  12. I Feel Mysterious Today (1:56)
  13. From the Nursery (2:58)
  14. Used To (2:20)
  15. Too Late (4:13)
  16. Outdoor Miner [Long Version] * (2:54)
  17. A Question of Degree * (3:09)
  18. Former Airline * (3:20)
avatar van muziek-fan
Wow nooit gedacht dat ik hier naar zou luisteren. Ik heb niet zo veel met punk maar wat een ontdekking. Jammer genoeg duren die liedjes niet zo lang gelijk Another The Letter duurt maar een minut en 7 secconden. Jammer maar een goede ontdekking.

avatar van Eveningguard
Tsja, Wire vindt vooral zijn kracht in kortere nummers. Dit is vooral het geval bij het eerste album. Lengte hoeft niet zoveel te zeggen over de kwaliteit.

avatar van muziek-fan
Eveningguard schreef:

Daar geef ik je volledig gelijk in.

avatar van niels94
Waar Pink Flag nog echt punk (weliswaar met een flinke scheut Wire-eigenzinnigheid) bevat, drijven we hier toch echt al een flink stuk verder af van dat genre. De experimentjes, het gebruik van electronica, enkele langere nummers, meer rust en atmosfeer... Dit alles maakt het weer eventjes wennen, maar nu dat gebeurd is, is het ook hiervan volop genieten. Heerlijke eigenzinnige nummers, echt een behoorlijk unieke sound, waarbij de instrumentatie met name zeer positief opvalt - neem dat gruwelijk vette basspel, echt fantastisch. Being Sucked in Again is mijn favoriete nummer op dit moment, al verslapt de plaat nergens echt. Mooi album!

Op naar de bejubelde opvolger 154!

avatar van Chameleon Day
Van punk naar post-punk. Pas op de opvolger van deze zou het worden geperfectioneerd.

avatar van henkiev
Geweldige plaat..net als de eerste en derde van hun...tijdloze platen...

avatar van pinguin#13
henkiev schreef:
Geweldige plaat..net als de eerste en derde van hun...tijdloze platen...

oooooh…yeah! Donker, opwindend, scherp, briljant.

avatar van Alicia
Het is alweer een poosje geleden dat ik door deze band van mijn stoel werd geblazen. De heren van Wire kunnen ook zo lekker in sappig Engels uit die speakers knallen. Maar als Marooned loeihard door mijn huiskamer schalt, moet ik mijzelf weer even stevig vasthouden. Zo mooi!
Sommige songs lijken inderdaad beïnvloed te zijn door o.a. de psychedelische sound einde jaren '60, maar wel met een aangenaam stevige "bite".

De krasse knarren van de betere postpunkpopmuziek startten weliswaar al heel voortvarend op Pink Flag met vlotte en superkorte punkpop liedjes die ook nog eens goed in het gehoor liggen, de opvolger maakt echter dat het geluid van Wire gevarieerder en dus interessanter ging worden.

De albums van Wire gaan mij steeds beter smaken.

Smak!

Ik ga een heel eind mee met Alicia hier boven.
Zeer aanstekelijke plaat.
Bondig, grimmig en een stuk inventiever dan Pink Flag, die ik redelijk vind, maar ook niet meer dan dat.
Waar op dat album de boodschap vooral op de voorgrond is gezet, is hier veel duidelijker de muziek boeiender en afwisselender.
Dwingende rake riffs, op z'n tijd wat passende electro en die kwade zang.
De Punk is er zeker, maar ik hoor meer New -Wave.
Ook de ultra korte songs zijn heel to the point en raak.
Waarom meer tijd gebruiken als je het in anderhalve minuut kunt overdragen.
Toch zijn ze eveneens heel boeiend als ze de boel wat oprekken - Practice Makes Perfect, Mercy en afluiter Too Late, geven dat perfect weer.
Deze gasten konden ( kunnen) wel wat.
Ik begrijp dat ze nog steeds bestaan.

Een hele sterke 2e plaat.
En ik vermoed dat Wire menig latere bands heeft beinvloedt.

avatar van Chameleon Day
Al bekend met de opvolger van deze: 154?

Chameleon Day schreef:
Al bekend met de opvolger van deze: 154?

Staat in de planning. Zie dat ie hoog wordt beoordeeld hier.

avatar van Alicia
154 is echt super, Michel. Sinds kort (een paar jaar alweer) ben ik (weer) in de ban van deze krasse knarren. En ze schrijven, hoewel minder ruig, al kunnen ze dat nog wel... nog steeds leuke vlotte liedjes!

avatar van Chameleon Day
Nou bestaat dit album en de magistrale opvolger natuurlijk bepaald niet uit vlotte liedjes.

@Michel: snor nu meteen het nummer Touching Display even op...en je zult meteen begrijpen wat we bedoelen tav 154.

Net thuis, maar morgen ga ik er even werk van maken. Thanx

avatar van Chameleon Day
Nee niet morgen, .....nu...nummer duurt maar minuutje of 6. Erg fijn slaapmutsje.

Chameleon Day schreef:

Het meeste slaapt al hier, dus moet het echt morgen ff doen. Kan ie ook lekker hard.
Don't worry......komt goed.

avatar van Chameleon Day
En met een glas wijn er bij? Voor het slapen gaan?

Hier slaapt ook alles. Maar de muziek staat op en.....de fles is geopend.

Fles port in dit geval bij mij geopend.
En weer druk hierzo.

Komt goed!

avatar van Chameleon Day
Even serieus. 154 is nmm echt een "giant leap" in de ontwikkeling van (wat later) de post-punk (genoemd zou worden). Het album heeft, mede met andere albums, m.i. toch wel "gedefinieerd" wat op dat moment de "nieuwe muziek" zou zijn. Het nummer 'A Touching Display' toont dat wat mij betreft meteen aan. Enjoy!!

Thanx! Strakjes weet ik meer.
Dit album in ieder geval heel fijn.....smaakt absoluut naar meer.

avatar van Chameleon Day
Dit album gaat voor mij gepaard met een sterk sfeerbeeld dat steeds weer wordt opgeroepen als ik het album beluister (zoals nu). Toen ik student was gekocht op een vrijdag. Die dag in zeer dichte mist voor een weekend terug naar mijn ouderlijk huis. De mist was zo dicht dat ik de mij zo bekende omgeving nauwelijks meer herkende. Alsof ik "iets" vertrouwds kwijt was ("chairs missing"). Thuis gekomen het album meteen opgezet, met mijn omgeving omhuld in "diep grijs-wit". Heel vervreemdend. En zoiets blijft je dus bij.

Mooi verhaal. Ik kan het mij helemaal voorstellen.
Dat soort dingen blijft je bij.

avatar van Alicia
Wat mij betreft maakt Wire ook geen slaapliedjes als je tempo en intensiteit bedoelt, ik kan er - en nog steeds - op dansen. Vlot betekent pittig en ook plezierig, zeker wat de laatste albums betreft, want het is nog altijd een kek bandje! Eerder denk ik aan het spannende Londen uit die tijd, alwaar ik een poosje rond mocht dolen en al die leuke buttons met de Engelse vlag en doodskoppen erop kocht.

Chameleon Day schreef:

Niets teveel gezegd Chameleon Day. Loodzwaar, maar wat een intensiteit. Geweldig werkelijk.
Ik zal het bijhorende album ook beluisteren.
Komt vanzelf op mijn pad. ( zie topic album top 20 door de jaren heen. We zijn nu bij 1977.

Dank voor de tip!

Kan je wel vertellen: over drie jaar komt de eerste Dome uit; da's de helft van Wire, maar heel andere koek - veel abstrakter. Da's momenteel meer mijn ding - dis me te veel ADHD. 154 is trouwens ook al een stuk abstrakter - rechtlijniger mag ook - dan deze.

Dansen op Wire klinkt voor mij trouwens net als schaken op Remain in Light

avatar van zaaf
Mjuman schreef:
Dansen op Wire klinkt voor mij trouwens net als schaken op Remain in Light
Jij bent echt raar!

zaaf schreef:
Jij bent echt raar!

Je moest eens weten wat we op Bitches Brew deden Risk spelen, tegen de beta's

Overigens heb ik regelmatig een fiks stukje drum & bass opstaan als ik iets moet nalezen. Dat van Talking Heads en schaken is ook gebaseerd op mijn ervaring dat uitbundige bewegingen tijdens een schaakwedstrijd niet worden gewaardeerd.

avatar van zaaf

' t is een bijzondere Mjuman, en dat is ie.

avatar van LucM
Ik kan enkel de mening van bikkel2 bijtreden, dit is een aanstekelijk en origineel album. Muzikaal rijker dan het debuut (met af en toe ook synths) en ook donkerder. Meestal kort en krachtig maar sfeervol in de langere nummers. Wire was beslist één van de speerpunten van de postpunk/new wave eind jaren '70.

avatar van Barend G
Voor wie erin geïnteresseerd is: dezer dagen worden de soloalbums van Colin Newman opnieuw uitgebracht, met bonusmateriaal. Met name A-Z is fantastisch; muzikaal in het verlengde van 154 . Wire-drummer Robert Gotobed doet er trouwens ook op mee.