The Cure - Three Imaginary Boys (1979)

Label: Fiction

1. 10:15 Saturday Night (3:41)
  2. Accuracy (2:18)
  8. Meathook (2:18)
  9. So What (2:37)
  10. Fire in Cairo (3:23)
  11. It's Not You (2:49)
  12. Three Imaginary Boys (3:17)
  13. The Weedy Burton (1:04)
  14. I Want to Be Old [Studio Demo] * (2:37)
  15. I'm Cold [Studio Demo] * (3:22)
  16. Heroin Face [Live at the Rocket] * (2:40)
  17. I Just Need Myself [PSL Studio Demo] * (2:14)
  18. 10:15 Saturday Night [RS Home Demo] * (4:37)
  19. The Cocktail Party [Group Home Demo] * (4:17)
  20. Grinding Halt [Group Home Demo] * (3:32)
  21. Boy's Don't Cry [Chestnut Studio Demo] * (2:45)
  22. It's Not You [Chestnut Studio Demo] * (3:17)
  23. 10:15 Saturday Night [Chestnut Studio Demo] * (3:41)
  24. Fire in Cairo [Chesnut Studio Demo] * (3:42)
  25. Winter [3IB Studio Out-take] * (3:47)
  26. Faded Smiles [A.K.A. I Don't Know) (3IB Studio Out-take] * (2:17)
  27. Play with Me [3IB Studio Out-take] * (3:30)
  28. World War * (2:38)
  29. Boy's Don't Cry * (2:38)
  30. Jumping Someone Else's Train * (2:59)
  31. Subway Song [Live in Nottingham] * (2:28)
  32. Accuracy [Live in Nottingham] * (2:36)
  33. 10:15 Saturday Night [Live in Nottingham] * (4:39)
Haha.. ieder zijn voorkeur he

avatar van Mjuman
lennon schreef:
Haha.. ieder zijn voorkeur he

Omdat jij 't bent, nog een fillempje, check vanaf 7:35

THE CURE Apeldoorn, Netherlands 18 Jul 1980 FULL CONCERT - YouTube

avatar van musician
Hier nog niet gestemd, maar ben ook een groot liefhebber van vooral de eerste albums van The Cure.
Persoonlijk draai ik dan nog het liefst de als verzamelaar bekend staande Boys don't cry (1980).

Na Seventeen Seconds, een grandioos vervolg, viel The Cure voor mij daarna behoorlijk terug om met Kiss me Kiss me Kiss me eindelijk weer met een album van allure te komen.

Arbeidsdeskundige
10:15 Saturday Night en Fire in Cairo zijn niet alleen de mijlpalen van dit fraaie debuutalbum van deze toonaangevende band maar ook van hun hele bijzonder indrukwekkende oeuvre.

Op de debuutplaat laat The Cure een eigen geluid horen, maar heel consistent vind ik het album niet. '10:15 Saturday Night' was al een goed B-kantje van de debuutsingle 'Killing An Arab'. 'Fire In Cairo', 'Another Day', 'Grinding Halt' en de titelsong zijn geslaagd. De rest vind ik eerlijk gezegd een stuk minder. Het eerder genoemde 'Killing An Arab' en de later in 1979 verschenen singles 'Boys Don't Cry' en 'Jumping Someone Else's Train' konden mij meer bekoren.

avatar van jorro
Het oorspronkelijke album is wel OK. De meeste bonustracks hoeven niet zo van mij. Al was het maar vanwege de geluidskwaliteit. Ik zie er zo geen toegevoegde waarde in. Ik vergelijk het maar met sommige concertopnames op je telefoon. Die zijn ook vaak niet best. Maar ieder zijn ding. 3*.
Opvolger Seventeen Seconds vond ik destijds een heel stuk beter.

Bijzonder dat dit album in de Oor jaarlijst 1979 op een gedeelde laatste plaats staat (34). De lijst was dat jaar korter omdat ieder slechts 10 albums punten kon geven ipv 20.

avatar van lennert
Interessant debuut waar sterk materiaal (10:15 Satuerday Night, Grinding Halt) wordt afgewisseld met vrij belabberde tracks (een verschrikkelijke Hendrix-cover of Meathook). Ik begrijp dat de platenmaatschappij zelf de regie had van welke songs er op het album verschenen en ben zodoende best benieuwd wat een directors-cut van deze plaat had opgeleverd. Nu is het chaotische/rammelige new wave/post punk met nihilistische structuren en dito teksten. Nog niets om echt over naar huis te schrijven, maar ik merkte dat ik bij bepaalde songs al moest denken aan bands als Kaiser Chiefs of Smashing Pumpkins. En de algemene sound heeft zeker al een aantrekkingskracht. Nu maar hopen dat de composities voor de komende albums ook beter zullen worden.

avatar van Rudi S
lennert schreef:
Interessant debuut waar sterk materiaal (10:15 Satuerday Night, Grinding Halt) wordt afgewisseld met vrij belabberde tracks .

Nu is het chaotische/rammelige new wave/post punk .

Ik was 18 toen dit album album uit kwam met die "gekke" hoes.
Het was sowieso een spannende tijd omdat er vrijwel wekelijks een nieuwe " punk / new wave sensatie " uitkwam.
Dit album is altijd wel geliefd gebleven ondanks een minder nummer hier en daar en dat rammelige heeft daar zeker aan bij gedragen.

avatar van jurado
lennert schreef:

The Cure was hier nog wat zoekende al was de potentie er zeker. Het volgende album wat een jaar later verscheen was, compositorisch, een gigantische stap vooruit. Wonderbaarlijk.

Oh en lennert ik neem aan dat je Foxy Lady bedoelt en niet Meathook.

avatar van lennert
jurado schreef:

Oh en lennert ik neem aan dat je Foxy Lady bedoelt en niet Meathook.

Nee, 'vrij belabberde tracks' slaat op nummers als Foxy Lady (de cover) of Meathook

avatar van jurado
lennert Excuses! Niet goed gelezen.

avatar van Mjuman
Destijds was het een (goede) gewoonte om singles niet op een album te zetten; voorbeelden: Virginia Plain (Roxy Music), Transmission (Joy Division) en ook voor The Cure werd die gewoonte gehanteerd voor dit album; uitzondering dus het titelnummer.

Van de hoes werd wel gezegd dat elke object voor één van de groepsleden zou staan
Het aardige is evenwel dat de drie singles die niet op dit album staan - maar wél het album 'omringen' en uit dezelfde opnamesessie stammen - terug te vinden zijn op The Cure - Boys Don't Cry (1980) een album dat destijds voor de lancering in de US werd samengesteld en aanvankelijk alleen als importalbum in Europa verkrijgbaar was - later wijzigde dat. Dat album bevatte naast die singles 6 tracks van dit album en zou waarschijnlijk een beter debuutalbum zijn geweest.

avatar van RuudC
Eerlijk gezegd weet ik niet goed wat ik met dit debuut aan moet. Op zich hoor ik echt wel interessante dingen en zijn er genoeg momenten waarop je kan horen dat hier prima muzikanten aan het werk zijn maar ook lijkt het soms een stel talentloze pubers. Ik hoor wel de elementen die ik zou koppelen aan het weinige dat ik van The Cure al ken en het punkgeluid kan ik wel waarderen. Zo opent de plaat best lekker en mag de titeltrack er zeker wezen. Maar waar Jimi Hendrix het lynchen van Foxy Lady aan te danken heeft, is me een raadsel. Lost van de soms wanstaltige vertoningen vind ik het debuut sowieso vrij rammelig en onlogisch. Daar zit een zekere charme in, maar het doet de band hier geen goed.

avatar van Rudi S
RuudC schreef:

Ach een stukje baldadigheid (was een sound check) nota bene gezongen door de bassist van dienst en was nooit bedoeld voor het album.
Iemand vond het achteraf toch leuk genoeg om het op het album te zetten, tja het was toen wel het tijdperk vd punk