Genesis - We Can't Dance (1991)

Label: Atlantic

1. No Son of Mine (6:39)
  2. Jesus He Knows Me (4:16)
  3. Driving the Last Spike (10:08)
  4. I Can't Dance (4:01)
  5. Never a Time (3:50)
  6. Dreaming While You Sleep (7:16)
  7. Tell Me Why (4:58)
  8. Living Forever (5:41)
  9. Hold on My Heart (4:38)
  10. Way of the World (5:38)
  11. Since I Lost You (4:09)
  12. Fading Lights (10:16)
Helemaal eens, er is een stuk tekst dat ik over Lamb had getypt naar boven geschoten. Dit ging voor mij over Lamb
. Er mist ergens iets, misschien een uitschieter of iets luchtigs tussen door. Bij de andere albums is die dynamiek wat meer aanwezig. Dat wil overigens niet zeggen dat de Lamb niet dynamisch is.

Ah!

Na - ...And Then There Were Three... en Duke vind ik Genesis wat wisselvallig en het prog gehalte is ver zoek.
Ook op dit album trouwens. Duurt iets te lang , maar toch een paar uitschieters zoals Driving the Last Spike, Dreaming While You Sleep en No Son of Mine.

avatar van Martijn Jonkers
Tell Me Why vind ik een prachtig nummer. Hoogtepunt van het album.

Driving the last spike vind ik echt een dramatisch saaie draak. Verder een redelijk goed Genesis album.

avatar van vigil
Ik heb de laatste 2 berichten een aantal keer opnieuw gelezen maar ik begrijp ik er geen snars van...

Dat heb je soms

vigil schreef:

1,5
hun zwakste album....

avatar van vigil
kijk de berichten van Neal P zijn altijd zo duidelijk als wat...

avatar van meneer
vigil schreef:
kijk de berichten van Neal P zijn altijd zo duidelijk als wat...

en dat klopt maar Neal P weet ook dat hij door dit soort berichten regelmatig zichzelf tot outcast mag bestempelen. Ik vind het verder een prima album met zelfs één van hun sterkste nummers. Het zeer interessante en geniale ‘Fading Lights’. Het Solsbury Hill van het trio.

avatar van FrodoK
Fading Lights is voor mij het hoogtepunt van het album.
Living Forever volgt op gepaste afstand.
Maar ik zie zojuist dat ik dat al veel vaker stelde. Tamelijk overbodig bericht dit, dus.

Driving the Last Spike is wat mij betreft het prijsnummer.
Goed verhaal en een prima verloop. Vergelijkbaar met Domino van Invisble Touch.
Jammer van de gaap momentjes die mij toch even te veel domineren.

Neal Peart schreef:
hun zwakste album....
Voor mij is dat Invisible Touch.

bikkel2 schreef:
Fading Lights is best ok, maar leeft wat meer op de bühne. Het is voornamelijk een Phil momentje die los gaat op de drums. Driving the Last Spike is wat mij betreft het prijsnummer. Goed verhaal en een prima verloop. Vergelijkbaar met Domino van Invisible Touch. Jammer van de gaap momentjes die mij toch even te veel domineren.
Volledig mee eens.

Dit album wordt gaandeweg beter dan slechter vind ik. Verantwoorde pop met een aantal prima songs. Beter dan alles wat Genesis in de jaren 80 heeft uitgebracht. 4 sterren blijven staan.

1,5
Leonidas55 schreef:

Na Wind & Wuthering stopte Hackettt en was het voor mij ook klaar.Mijn geliefde Genesis werd een top 40 bandje en Phil zette het helemaal naar zijn hand met op een gegeven moment zelfs blazers erbij. Zeker als je hun begin jaren top vindt is dit een zware achteruitgang

Leonidas55 schreef:

Meningen verschillen. Dit album bevat enkele vreselijke gedrochten en die worden steeds tenenkrommender in mijn beleving. Na Duke (ook jaren 80) is het eigenlijk wel klaar met Genesis concludeer ik in retroperspectief. Abacab, Genesis, Invisible Touch en deze We Can’t Dance bevatten gezamenlijk wel een paar aardige nummers, de platen afzonderlijk beoordeeld word ik er nauwelijks enthousiast over. Deze plaat komt zelden nog uit de kast.

Oneens. Vreselijke gedrochten staan hier niet op, wel knappe popsongs zoals Dreaming while you sleep en Tell me Why. Staan ook vrij veel hits op dit album. Het heeft allemaal weinig te maken met de oude Genesis maar prima popmuziek is het zeker, en het album is lichtjaren beter dan met name de minkukels Abacab en Duke.

avatar van BenZet
Ben het met je eens Leonidas, erg goed album dit. Live ook heel goed gespeeld.
Zou willen dat er nu nog een aantal van dit soort bands waren.

avatar van vigil
Veel lulliger dan Tell Me Why hebben ze niet gemaakt.

Zoals eerder gemeld het had een mooi album van 50 a 55 minuten kunnen wezen

Dat is een mening, maar Tell me Why was wel goed voor een top 40 notering in Nederland (36). Dus zon beroerd nummer was het ook weer niet

Leonidas55 schreef:

Het Smurfenlied van Vader Abraham heeft op 1 gestaan. De Genesis platen beoordelen aan de hand van Top 40 noteringen lijkt mij geen goed uitgangspunt, dat geldt ook voor deze We Can’t Dance.

Leonidas55 schreef:

Wel laag voor een knappe popsong

Maar als je t zo zou bekijken dan is I Can't Dance dus nog eens 36 keer zo goed

Leonidas55 schreef:

Nou zeg zijn we het over Abacab in ieder geval toch eens.

Wat betreft deze We Can't Dance:

Sterke Nummers:
No Son of Mine (6:39)
Driving the Last Spike (10:08)
Dreaming While You Sleep (7:16)
Fading Lights (10:16)

Niet hun sterkste werk maar oke het kan er echt net mee door:
Tell Me Why (4:58)

Jesus He Knows Me (4:16)
I Can't Dance (4:01)
Never a Time (3:50)
Hold on My Heart (4:38)

Treffend vond ik wel tijdens de 2007 Turn It On Again tour bij alle 6 concerten die ik hiervan heb gezien (Helsinki, Brussel, Amsterdam, London, Los Angeles (2x)) dat men vooral tijdens Hold On My heart massaal een 'pissbreak' nam, zoals mijn Engelse buurman in Twickenham Stadium het zo mooi omschreef.

Het zijn maar persoonlijke meningen hé.

avatar van BenZet
De live versie van Jesus he knows me, en dan zeker de knebworth versie vind ik overigens erg goed.

Hold On My heart is geen slecht nummer maar idd niet echt interessant.

Absolute gedrochten:
Jesus He Knows Me (4:16)
I Can't Dance (4:01)

Tja, ik vind je hier toch wat hardvochtig. Beide songs zijn een staaltje Engelse humor, Running on Empty. Daar moet je een zekere waardering voor kunnen opbrengen vind ik in dit geval. Alleen al de bijgaande clips zijn zo hilarisch dat ik de betiteling gedrocht totaal misplaatst vind.

avatar van luukve
Ik luister de Top 2000 van 2023 terug van #2000 naar #1, maar ik beluister het hele album waar het nummer vandaan komt.

Album nummer: #24
Getriggerd door: #1976 (No Son Of Mine)
Andere Top 2000 nummers op dit album: geen
Nummers toegevoegd aan persoonlijke playlist: No Son Of Mine, Jesus He Knows Me, Driving The Last Spike, Dreaming While You Sleep, Fading Lights

Nogal een mix van goed en minder goed waardoor ik het niet tot mijn favorieten kan benoemen. De bovenstaande nummers die ik aan mijn playlist heb toegevoegd zijn wel echte bangers, vooral No Son of Mine en Dreaming While You Sleep die ik nog niet kende. De andere nummers variëren tussen saai (Hold on my heart), irritant (I Can't Dance) en te prekerig (Way of the World, Tell Me Why). Met wat minder nummers had ik hier wel 4* of zelfs 4.5* voor kunnen geven.

avatar van Arjan Hut
Geen fan van de muzak-achtige ballads, maar I can't dance vind ik in al zijn eenvoud en met die (voor '91) heavy gitaar juist briljant en heel lekker.

Jesus he knows me sluit mooi aan bij soortgelijke boodschappen van Iron Maiden (Holy Smoke) en Suïcidal Tendencies (Send me your money) over het oplichtersparadijs Amerika, waar destijds een significant deel van de bevolking hun tv-heilpredikers voorzag van de nodige fondsen die geïnvesteerd werden in luxe, drank, drugs en hoeren. Maar je houdt Collins en co. niet voor de gek!