Genesis - We Can't Dance (1991)

Label: Atlantic

1. No Son of Mine (6:39)
  2. Jesus He Knows Me (4:16)
  3. Driving the Last Spike (10:08)
  4. I Can't Dance (4:01)
  5. Never a Time (3:50)
  6. Dreaming While You Sleep (7:16)
  7. Tell Me Why (4:58)
  8. Living Forever (5:41)
  9. Hold on My Heart (4:38)
  10. Way of the World (5:38)
  11. Since I Lost You (4:09)
  12. Fading Lights (10:16)
avatar van meesterdch
Wyverex schreef:

Ik wil hier wel even bij zeggen dat ik het over het nummer had, en niet het album. Daar was ik ondanks alle berichten hier positief van verrast.

De goede lezer had dat al lang door natuurlijk. Het album het immers 'we can't dance'...

avatar van Wyverex
meesterdch schreef:

Och idioot van me. Ik was zelf geen goede lezer ...

avatar van Running On Empty
teus schreef:
Altijd dat eeuwige appels met peren vergelijken
(Gabriel of Collins periode)
Vraag me af als we alleen ....
Collins>Genesis hadden gehad hoe zou dan de beoordeling vallen ¿¿
(Zie ook mijn bericht hier (11-1-2017)

Wat mij betreft hebben we zelfs 3 periodes. De Collins fase kun je opdelen in 1976-1980 en 1981-1992. Deze plaat, waar best een aantal aardige nummers op staat, valt dus in de 2e Collins fase. Ik kan er af en toe best naar luisteren, al zet ik liever Trick Of The Tail op.

avatar van FrodoK
Volgens mij zelfs 4 periodes, CAS met Ray Wilson hoeft voor mij niet doodgezwegen te worden.

avatar van meneer
ik kon mij herinneren dat Armando Gallo in zijn onvolprezen naslagwerk I Know What I Like daar een soort stamboom van had gemaakt. Ik heb even in het in mijn bezit zijnde boek gekeken en..

Wel, dan zijn er (na het samenvoegen van The Anon en Garden Wall) vanaf 1 januari 1967 wel 8 Genesis periodes geweest tot aan juli 1977 (tot zover gaat het boek). Dus misschien dan er nog wel een 2-tal periodes erachter aan.

Het lijkt Yes wel

avatar van vigil
Ik kon vannacht de slaap (weer eens) niet vatten en toen kwam ik op t lumineuze idee om wat Genesis te gaan draaien. Toen kwam ik er toch maar weer achter dat in een betere wereld We Can 't Dance er zo had uitgezien:

On the Shoreline (4:49)
Fading Lights (10:16)

Een prachtig album van 54 minuten. Drie singles (Hold on my Heart had niet persé van mij gehoeven maar een ballad als single kan Je niet omheen). Zeker 4* waard.

Maar ja begin 90's moest een album van een beetje band gewoon dik 70 minuten duren (kon ook het "70+ minuten album" stickertje er op geplakt worden) en is dit album ook echt niet het enige met dit probleem.

avatar van Poles Apart

Fading Lights (10:16)

Een prachtig album van 50 minuten. Drie singles (Hold on my Heart had niet persé van mij gehoeven maar een ballad als single kan Je niet omheen). Zeker 4* waard.

Fading Lights (10:16)

Slaap jij ook al zo slecht? Ik al een week of 2, heeft ms met de overgang naar de herfst te maken...
Hold on My Heart is prachtig en hoort er zeker op en waar is I Can't Dance gebleven?

Jammer dat de GH van Genesis maar tot 1978 is, want ik ken eigenlijk alleen werk met Phil als zanger...

Poles Apart schreef:

Geen plek voor "On the Shoreline" en/of "Hearts on Fire" (de twee B-kantjes)?

On the Shoreline is prachtig, ken 'm alleen van Earthrise II (1995), wist niet dat t een b kantje van dit album was...

Poles Apart schreef:

Geen plek voor "On the Shoreline" en/of "Hearts on Fire" (de twee B-kantjes)?

Ik had deze tracklist voor me dus die stonden daar niet bij

Maar idd on the shorline past daar gerust tussen, sterker nog... ik voeg m nog even toe

luigifort schreef:

Pfff je wilt t niet weten. Wel wat langer dan 2 weken in mijn geval maar dat is verder niet echt iets voor hier

luigifort schreef:

De Phil (hit) jaren volgen half november!

avatar van meneer
vigil schreef:

Een lumineus wondermiddel. Werkt ook goed bij de band zelf.

Men moest (naar horen zeggen) regelmatig ome Phil, al duttende in zijn stoeltje, tijdens de laatste concertreeks, ook wakker porren. Of gooide zoonlief Nicolas vanachter zijn drumkit, een stick naar zijn hoofd.

Dan werd No son of Mine ingezet. Zong hij met verve..

Tis vreselijk sneu om te zien hoe ome Phil er tegenwoordig aan toe is
Dat ie überhaupt op kan treden Ziet er zo fragiel en kortademig uit...

Tis vreselijk sneu om te zien hoe ome Phil er tegenwoordig aan toe is
Dat ie überhaupt op kan treden Ziet er zo fragiel en kortademig uit...

Dat hij überhaupt op wil treden is meer de vraag

meneer schreef:

Of gooide zoonlief Nicolas vanachter zijn drumkit, een stick naar zijn hoofd.

Dan werd No son of Mine ingezet. Zong hij met verve..

Laat mama t maar niet horen

avatar van luigifort
Mijn vriendin had 't nog over Genesis vorige week. Haar fave is Home by the Sea (ander album ok ), maar ze zag ze in 1987 in de Kuip en het publiek ging wild op dat nummer

avatar van Bluebird

Dat hij überhaupt op wil treden is meer de vraag

Ik hou het er maar liever op dat ie de nodige financiële veren heeft gelaten n.a.v. zijn laatste scheiding en dit als compensatie is bedoeld voor de hoge zorgkosten die hem te wachten staan. Zijn 'Not Dead Yet' gig zou nog als enigszins geloofwaardig door hebben kunnen gaan. Wat dit betreft: progminded was ie toch al nooit. Deze 'Almost Dead Yet' tour is gewoon puur voor de knikkers. En hij bakt er inderdaad niks meer van.

avatar van musician
musician schreef:
Ik blijf bij 4****
Niet Driving the last spike krijgt van mij de hoogste beoordeling maar Fading lights.
Wie een (korte) samenvatting van dit album maakt mag best concluderen dat er vervolgens sprake is van helemaal geen onaardig Genesis album:
No sone of mine 6.39
Driving the last spike 10.08
Dreaming while you sleep 7.16
Living forever 5.41
Hold on my heart 4.38
Way of the world 5.38
Fading lights 10.16
50 minuten. Prima Genesis cd.

Schreef ik in 2011, je blijft je afvragen waarom de band het niet deed. Inkorten. Wat wij horen, hoorde de band natuurlijk zelf ook wel.

Bij een LP van 45 minuten moesten ze in het verleden ongetwijfeld ook schrappen dus waarom nu niet. Het had Genesis een andere plek in de uiteindelijke beoordeling gegeven. En misschien nog wel een vervolg.

avatar van luigifort
Met de b kantjes erbij hadden ze 2 albums van ruim 40 minuten kunnen maken, dat was beter geweest. Eentje in 1991 uitbrengen en eentje in 1993 ofzo...

avatar van Mr. Rock
Wat wisselvallig en te lang album maar toch nog best wat moois. Driving the Last Spike is een hoogtepunt net als Dreaming While You Sleep, toch een beetje het Riders on the Storm van Genesis. Onbegrijpelijk dat zulke nummers worden afgewisseld met niemendalletjes als Never a Time en Tell Me Why. I Can't Dance wordt vaak verafschuwd, stelt muzikaal natuurlijk niks voor maar kan ik als tongue-in-cheek tussendoortje nog wel waarderen. Écht slecht is Since I Lost You. De singles No Son of Mine en Jesus zijn oké en met Fading Lights is het einde toch erg sterk. Als geheel denk ik iets beter dan bijvoorbeeld het 'gele' album maar wel minder dan alles daarvoor, afgezien van Abacab. Vergelijkbaar met Invisible Touch, dat wel compacter is en constanter, met minder uitschieters zowel naar boven als naar beneden.

Dit album begint toch steeds meer te groeien. Ik vind er veel sterkere nummers opstaan dan bijv. Invisible Touch. Misschien top 5 genesis materiaal aan het worden?

5. We can't dance / Lamb ?

Conclusie is dat na lang Gabriel-aanhanger te zijn geweest, het toch blijkt dat alle periodes mooi zijn.

1,5

ik mis toch echt The Lamb in dit rijtje

1,5

Ik mis het top album: the Lamb lies down....in bovenstaand rijtje

avatar van pachag
Neal Peart schreef:
Ik mis het top album: the Lamb lies down....in bovenstaand rijtje

Wat is dat op nummer 5 dan?

Als jij The Lamb mist in zijn lijstje, dan maak je toch je eigen lijstje?
The Lamb op nummer 1, alle andere Gabriel albums op nummer 2 t/m 5 en dan laat je de Phil Collins albums lekker achterwege.

Alleen Abacab, hun self-titled en de eerste vallen wat tegen.

Ik ben het helemaal met je eens dat er een aantal fijne nummers op deze plaat staan, met Fading Lights als hoogtepunt. En in Genesis 3.0 (met enkel het trio) is dit zeker één van de betere. Maar ik vind qua stijl en sfeer deze plaat moeilijk te vergelijken met de Gabriel periode. Dat bedoel ik niet zozeer in de trant van het één is beter dan het ander (hoewel dat natuurlijk wel degelijk zo is ), maar ik vind de muziek gewoon erg anders.
Ook deze plaat heeft een aantal diepgaande songs waar een boel in te beleven valt. Maar het ik beleef het meer als 'pop goes prog', dan de pure prog van de eerste albums.

Overigens kan ik bij tijd en wijle best genieten van een potje Abacab!

FrodoK Dat ben ik helemaal met je eens. De afwisseling tussen de albums is enorm. Ik vind zowel prog als pop mooi. Bij dit album vind ik No son of mine prachtig (wat een tekst trouwens!) en ook Driving the last spike.

Het album is om voordat ik er erg in heb, waarbij soms mijn aandacht helemaal naar het album wordt getrokken en soms het lekker doorgaat in een achterkamer in m'n hoofd. Er mist ergens iets, misschien een uitschieter of iets luchtigs tussen door. Bij de andere albums is die dynamiek wat meer aanwezig. Dat wil overigens niet zeggen dat de Lamb niet dynamisch is.

Eens met Neal Peart ik vind the Lamb heel goed, maar ik heb niet vaak zin om deze van begin tot eind te luisteren.

avatar van berken

4. Wind and Wuthering
5. We can't dance / Lamb ?.

Dit had exact mijn lijstje kunnen zijn

ToobZ schreef:

Een uitschieter: die zie ik wel in Fading Lights.
Iets luchtigs: daar is op dit album naar mijn idee geen tekort aan. Naast een paar gedegen nummers is bijnz de helft van de tracks wel echt luchtig vind ik, hoor. Ik denk aan I can't Dance, Never a Time, Hold on my Heart... Oppervlakkig en vluchtig in mijn gehoor.