Jethro Tull - Aqualung (1971)

Label: Chrysalis

1. Aqualung (6:37)
  2. Cross-Eyed Mary (4:07)
  3. Cheap Day Return (1:18)
  4. Mother Goose (3:50)
  5. Wond'ring Aloud (1:52)
  6. Up to Me (3:14)
  7. My God (7:11)
  8. Hymn 43 (3:15)
  9. Slipstream (1:08)
  10. Locomotive Breath (4:38)
  11. Wind-Up (5:59)
  12. Lick Your Fingers Clean * (2:45)
  13. Just Trying to Be * (1:37)
  14. My God [Early Version] [Previously Unreleased] * (9:10)
  15. Wond'ring Aloud (13th December 1970) [Previously Unreleased] * (1:48)
  16. Wind-Up [Early Version] * (5:18)
  17. Slipstream [Version 2] [Previously Unreleased] * (0:52)
  18. Up the 'Pool [Early Version] [Previously Unreleased] * (1:09)
  19. Wond'ring Aloud, Again [Previously Unreleased] * (7:04)
  20. Life Is a Long Song * (3:16)
  21. Up the 'Pool * (3:09)
  22. Dr. Bogenbroom * (2:58)
  23. From Later * (2:04)
  24. Nursie * (1:35)
avatar van glenn53
Ja want het klinkt echt briljant

avatar van BenZet
Dank voor de informatie. Ga ik toch ook maar eens voor de geremasterde kijken.

avatar van Dream Theater
Klassieker van een eigenzinnige band. Anderson is een ware gigant op de dwarsfluit maar Martin Barre op gitaar is ook geweldig ( luister maar eens naar Wind Up). Wie kent niet de prachtige nummers Aqualung, My God, Locomotive Breath of Wind Up.

avatar van Droombolus
De 40th Anniversary mix is werkelijk FANTASTIES !

Er warrelen gedachten door mijn hoofd die iets te maken hebben met weggetrokken grauwsluiers .......... Gatverdakke, waarom heeft dit zo lang op zich laten wachten potverpillekes .......

avatar van henk01
4* klasse album!

avatar van Gert P
Heeft iemand al de 40th anniversery editie beluisterd? met een extra cd?
Is nog niet toegevoegd namelijk?
Heb hem nog niet zien liggen.

avatar van glenn53
Kijk eens naar wat eerdere berichten

avatar van kobe bryant fan
Wat een song is Aqualung toch!

sugartummy
verdorie, geen zwak nummer op dit album! en nog mooi gespeeld ook. dit moet een rockklassieker zijn, een soort mengeling van led zeppelin en fairport convention, al was zep ook folk en kon fairport ook rocken. een prachtalbum en je kan ook horen waar focus hun potje mosterd vond.

Meneer Bungel
Eerste luisterbeurt, net begonnen aan track 3. Psychotic Waltz, Led Zeppelin, Black Sabbath, Deep Purple, Marillion en nog één (kom er even niet op) - hup, in de tijdmachine, en samen de soundtrack voor een middeleeuws blijspel maken, zoiets. Erg mooi en goed.

avatar van Kronos
Psychotic Waltz inderdaad. Ian Anderson is een bron van inspiratie voor Buddy Lackey.

Meneer Bungel
Aha! Verbaast me niets. PW zit me wel al langer (diep) onder de huid, maar JT geef ik ook een goeie kans!

avatar van Kronos
Voor mij was Jethro Tull een van de eerste uitstapjes buiten de metal. Ik leerde hun muziek kennen op mijn 18de en was al snel serieuze fan. Dat een jaar later een progressieve metalgroep als Psychotic Waltz op hun debuut mijn pas ontdekte band als inspiratie had was dus helemaal te gek voor mij.

Ik denk dat het nummer I Remember zelfs opgedragen is aan Anderson, als zijn 'teacher', maar dat moet ik eens even nakijken in het cd-boekje.

Mijn geheugen werkt nog.

Dedicated to Ian Anderson, my "teacher".

Meneer Bungel
Dat moet ik ook ooit gelezen hebben... in ieder geval is de link onmiskenbaar.

-edit- social graces...

avatar van viking1
Sterke cd van een band die ik pas laat heb ontdekt(beter laat dan nooit ha)
Prachtig heavy gitaar riff's afgewisseld met mooie akoestische gitaar stukken.

Heb nog 2 cd's van hun in bestelling(stand up en live bursting out)
Van stand up wat gehoord klonk ook top,van de live cd nog niets laat me verrassen staat goed aangeschreven hier op de site de geluids kwaliteit moet wat minder zijn las ik ben benieuwd.

Maar deze cd is top mooie afwissellingen van stevige en rustige nummers.

Geen slecht album, verre van, maar ik had meer prog verwacht na het beluisteren van het briljante 'Thick As A Brick'.

avatar van Kronos
Een verre van slecht album waarderen met slechts 2,5*.

Leg eens uit?

Ozric Spacefolk
Tull is ook geen progband. Ze maakten Thick as a Brick just als grap. Ze wilden aten zien dat ze ook een 'concept'-plaat konden maken. Bij Passion Play verspeelden ze hun kaart.

Tull is in eerste instantie een bluesband, daarna rock en folkrock.

Je hebt de verkeerde plaat als uitgangspunt genomen. Een 2,5* vind ik persoonlijk een nogal erg lullige score.

Ozric Spacefolk
Mag ik ook vragen hoe vaak je hem geluisterd hebt?

Ozric Spacefolk schreef:
Hè, dat komt me bekend voor, maar dan 'andersom'; Sieges Even - Life Cycle (1988).

Ozric Spacefolk
Is dat hetzelfde denk je?

Aqualung is een beetje de standaard Tull-sound.

Ik ben overigens bang dat ik die Sieges Even niet meer zo snel opzet. Overigens is dat één van de weinige echt lage scores die ik ooit toekende. Ik schrik er zelf van.

Meneer Bungel
Echt hetzelfde niet, maar ik moest er wel meteen aan denken. SE is nu eenmaal een band waar sommigen (velen?) snel klaar mee zijn, helaas.

Zelf weet ik een cijfer vaak ook na één kijkbeurt wel te geven, maar bij 'Aqualung' weet ik het nog steeds niet (ik neig naar 4,0*). En dit is pas de 1e plaat van ze die ik luisterde.

Ik geef punten die men eigen smaak weerspiegelen, niet hoe goed een album objectief gezien is, want dat is moeilijk te beoordelen naar mijn mening. Ik kan dan ook best begrijpen dat veel mensen dit een topalbum vinden, maar voor mij persoonlijk is het geen album dat ik nog regelmatig zal beluisteren. Over het aantal keer beluisteren: ik luister naar alle albums die ik donwload tot ik de muziek écht 'door' heb om een goed oordeel te kunnen vellen. Bij dit album een keer of 6-7 denk ik. Voor mij is 2.5 ster trouwens niet zo een heel lage score. Misschien gaat hij na verloop van tijd wel naar 3 sterren, valt af te wachten.

Ozric Spacefolk
Oh, van mij mag je stemmen wat je wilt.

Ik zal je alleen tippen, niet op zoek te gaan in het oeuvre van Tull naar een plaat als Thick as a Brick. Wellicht dat Passion Play je nog bevalt.

De rest van Tull is blues, rock'n'roll of folkrock.

Op Minstrel in the Gallery wordt nog een beetje symforock gemaakt, met middeleeuwse elementen. Misschien is dat wat.
Maar nogmaals: Thick as a Brick is niet standaard-Tull. Aqualung eerder wel.

Je bent trouwens niet de eerste die Aqualung niks vindt. Een maatje van mij hekelde ook de straight-forward rock van deze plaat.
Maar ja, zo is Tull nu eenmaal.

Prima, bedankt voor de tips

Ozric Spacefolk
Tja, ik zag aan je lijstje dat je een echte proghead bent. Dan is Thick as a Brick erg leuk, maar de rest van Tull juist misschien weer niet.

avatar van berken
berrege schreef:
Misschien gaat hij na verloop van tijd wel naar 3 sterren, valt af te wachten.

En je hebt hem pas net verlaagd naar 2,5*

Welja, hij kan na verloop van tijd toch terug omhoog gaan . Ik twijfelde tussen 2.5 of 3 sterren.

avatar van Aproxis
Misschien maak ik vele boos hier maar ik vind dit album vergeleken met 'Thick as a Brick' gewoon slecht