Jethro Tull - Aqualung (1971)

Label: Chrysalis

1. Aqualung (6:37)
  2. Cross-Eyed Mary (4:07)
  3. Cheap Day Return (1:18)
  4. Mother Goose (3:50)
  5. Wond'ring Aloud (1:52)
  6. Up to Me (3:14)
  7. My God (7:11)
  8. Hymn 43 (3:15)
  9. Slipstream (1:08)
  10. Locomotive Breath (4:38)
  11. Wind-Up (5:59)
  12. Lick Your Fingers Clean * (2:45)
  13. Just Trying to Be * (1:37)
  14. My God [Early Version] [Previously Unreleased] * (9:10)
  15. Wond'ring Aloud (13th December 1970) [Previously Unreleased] * (1:48)
  16. Wind-Up [Early Version] * (5:18)
  17. Slipstream [Version 2] [Previously Unreleased] * (0:52)
  18. Up the 'Pool [Early Version] [Previously Unreleased] * (1:09)
  19. Wond'ring Aloud, Again [Previously Unreleased] * (7:04)
  20. Life Is a Long Song * (3:16)
  21. Up the 'Pool * (3:09)
  22. Dr. Bogenbroom * (2:58)
  23. From Later * (2:04)
  24. Nursie * (1:35)
Harald
Prachtige plaat. Een klassieker!

@Indiana: Magritte!

Pieter Paal
Wederom een meesterwerk in het oeuvre van Jethro Tull.
Songs zoals 'Locomotive breath' en het titelstuk zijn echt tijdloos en zullen over honderd jaar nog gedraaid worden.
Door de toevoeging van de bonus-tracks (o.a. BBC-versies van 'Song for Jeffrey', 'Fat man' en 'Bouree', die net zo goed als het origineel klinken) krijgt deze cd toch iets van een best of-karakter.

Pieter Paal schreef:

Ja, jammer dat gekozen is voor deze bonustracks. Als ik de platenmaatschappij was gaf ik Aqualung uit met deze tracks:

Aqualung
Slipstream
Locomotive Breath
Wind-Up
Lick Your Fingers Clean
Life Is A Long Song (de remix met Barriemore Barlow op drums)
Up The 'Pool
Dr. Bogenbroom
For Later
Nursie
Wond'ring Again

Ofwel eerst het originele album, vervolgens een outtake die thematisch aansluit bij de tweede helft van het album (LYFC), dan de gehele EP Life Is A Long Song (die in dezelfde periode als Aqualung is opgenomen) - alleen van het titelnummer dan de remix - en als afsluiter nog een schitterende outtake (WAgain).

avatar van musicfriek
musicfriek schreef:
Heb het album nu en vind het toch teveel van hetzelfde klinken... Vind het wel goed, maar dat ik nu sta te springen? Nee... 3*

Maar nu anderhalf jaar later dus wel. Wat een mooi album is dit eigenlijk. Ik hoorde dat er destijds totaal niet in, maar nu hoor ik het ene mooie nummer na de andere. Aqualung, Mother Goose (het lijken de middeleeuwen wel! ) en Locomotive Breath zijn echt toppers. Ik verhoog naar 4*.

Op naar Thick as a Brick

avatar van indana
he, he,...

musicfriek schreef:

Op naar Thick as a Brick

"Wind Up" is ook ge-wél-dig!

avatar van Lukas
Lennonlover schreef:

"Wind Up" is ook ge-wél-dig!

Vind ik ook, beste nummer van deze plaat zelfs

avatar van Lennonlover
En terecht! (hoewel dat voor mij toch aqualung blijft)

avatar van aerogp1
Goede muziek, ben op dit album terechtgekomen via Thick as a Brick. Het is waarschijnlijk al veel vaker gezegd maar ik vind TaaB dus een stukje beter dan deze.
Al steekt deze ook wel een eindje boven de middenmoot uit....

aerogp1 schreef:

dat kwam dan zeker niet uit mijn mond...

avatar van Lennonlover
Mensen, deze MOET in de top 250!

indana schreef:
Ijzersterk album van Tull Ik las hieronder (of boven, naar gelang je instellingen hebt staan natuurlijk) over de kwaliteit van de opname en na nog een keer luisteren moet ik zeggen: ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt. Mijn LP klinkt prima! Maar misschien heb je het over de CD kwaliteit?

Indertijd mochten ze, als belangrijkste band van het Chrysalis label, als eerste een album opnemen in de nieuwe studio. Hun aanvankelijke zelfvertrouwen verdween omdat door allerlei kinderziektes de opnames dof, of in ieder geval niet zoals ze voor ogen hadden, bleven klinken. Met allerlei truukjes hebben ze het geluid proberen op te krikken maar echt tevreden met het resultaat is Ian Anderson nooit geweest. Persoonlijk vind ik juist doordat gesleutel Aqualung een prachtige sound hebben, wat met name goed te horen is in Locomotive Breath. Een nummer dat ze live nooit de magie hebben kunnen meegeven die de studio opname heeft.

DonDijk
Lennonlover schreef:
Mensen, deze MOET in de top 250!

Om dat te bereiken moet je hem toch echt in je top-10 proppen...

avatar van Lennonlover
Hij zat er in, maar heb hem er uit gegooid. Geen plaats meer!!!

Ik heb er om gehuild...echt waar...

Na twee pagina's vol lofprijzingen moet iemand roepen dat deze keizer maar weinig kleren aanheeft. Dat zal ik maar doen.
Het album Aqualung staat vol met akoestisch pseudo-subtiel gepingel. Af en toe komt er een leuk thema (riff) langs; deze wordt prompt net zo vaak herhaald tot het de luisteraar de neusgaten uitkomt. Omdat ook de heren dit beseffen worden vele liedjes opgeleukt met neusgesnuif, gesproken commentaar, handgeklap en zelfs zoetelijk gekweel van een blik violen. Hiermee dient een chronisch gebrek aan originaliteit gemaskeerd te worden. Vergelijk eens met bv The Wizard van Uriah Heep. Dat bevat meer muzikale ideeën dan vijf nummers van Aqualung bij elkaar.
Het oorspronkelijk zo fijne Bouree wordt live at the BBC grondig om zeep geholpen door egotripperij van de bandleden met als dieptepunt de fantasieloze bassolo.
Kom niet aanzetten met intelligente teksten. Als ik naar muziek luister, luister ik naar noten en niet naar taal. Als ik een poëtische bui heb neem ik wel een dichtbundel.
Deugt er dan helemaal niets? Toch wel. De liedjes Aqualung en Locomotive Breath zijn niet bij toeval semi-klassiekers geworden. Alle bovengenoemde bezwaren zijn niet van toepassing. Ook Wind Up is niet slecht. Daarmee is een halve ster mijnerzijds voorkomen.

avatar van Oldfart

toch wel, maar helaas had ik geen opnameapparaat bij me om dat te bewijzen.
Tijdens een geweldig concert in Ahoy was het destijds het 'prijsnummer'.

M.Nieuweboer schreef:

Ik weet niet over welk album je het hebt.

Misterfool
aqualung heeft echt een van de allerbeste teksten die ik ooit gehoort heb. zoals vele wel weten gaat het nummer over een zwerver (aqualung) die leeft in de barre omstandigheden van engeland in de jaren 70. vooral deze 4 zinnen omschrijven erg sterk hoe erg het leven voor de zwervers wel niet was.

Leg hurting bad,
as he bends to pick a dog-end --
he goes down to the bog
and warms his feet

een dog-end is het stompje van een sigaret. als je geen hele sigareten kon betalen en je wel aan nicotine verslaafd was, moest je maar de stompjes van andere mensen oproken.

een bog is een openbare wc. met andere woorden als hij het koud heeft aan bijvoorbeeld zijn voeten dan is er maar een mogelijkheid om ze weer warm te krijgen: er overheen pissen.

Aqualung my friend --
don't start away uneasy
you poor old sod, you see, it's only me.

ook nog eens menschuwheid en wellicht ook paranoide. en het hele nummer staat bol van dit soort verwijzingen. nog nooit is het niet hebben van een toekomst zo doeltreffend weergegeven

avatar van BeatHoven
Understatement van de dag: 'Niet slecht!'
Hoewel ik de zuivere folk rock van Tull meer kan appreciëren is dit een stevige rockplaat met enkele klassiekers. Anderson neemt geen blad voor de mond en haalt uit naar de georganiseerde religie die zijn verwoestende tentakels uitstrekt. Duidelijke teksten ondersteund door mooie muziek. Leuke bonustracks bij de Remastered-edities, waarvan "Lick Your Fingers Clean" een van mijn persoonlijke favorieten (ooit) is. Aan de andere kant vind ik dit niet Tulls sterkste album. Het worstelt met ups en downs (mix harde en zachte muziek) en weet uiteindelijk geen standpunt te kiezen: moeten we ons nu koest houden of de mensen wakker schudden? Dan maar het eerste vermoed ik, het album veroorzaakte veel controverse in de VS.

avatar van hadiederk
Fijn om te zien dat jonge mensen interesse hebben voor, vooral het oudere werk, Jethro Tull. Wel vraag ik me af hoe dat zo komt. Meest voor de hand liggende reden die ik kan bedenken is dat je je vaders platenkast geplunderd hebt.
"Lick Your Fingers Clean" komt van de LP "Warchild"uit 1974. Mijns inziens ging het toen al bergafwaarts met de band alhoewel hier nog wel het prachtige "Skating Away" op staat.

avatar van BeatHoven
hadiederk schreef:

Geplunderd is veel gezegd. Ik heb alleen, ooit, "The Very Best of Jethro Tull" in handen gekregen, voor de rest is het de 'autodidactische weg' opgegaan.
Is het niet zo dat op "War Child" "Two Fingers" staat, een tragere versie van "Lick Your Fingers Clean" met dezelfde tekst? Dus uiteindelijk is die laatste toch ouder?
Bergaf gegaan? Oké, "War Child" is geen hoogvlieger, maar daarna kwam toch "Too Old to Rock 'n' Roll" en vervolgens de Folk Rock-trilogie? Voor mij zijn die de hoogtepunten uit de carrière van deze band.

avatar van hadiederk
Dat klopt inderdaad wat je zegt over "Two Fingers". Het komt oorspronkleijk van de "Aqualung" sessies maar moest toen wijken ten faveure van "Wind Up" en is later ingepast in "Warchild" met een paar wijzigingen in de tekst.
Persoonlijk ben ik een liefhebber van de oude albums tot en met "Thick As A Brick". Anderson is een magistraal tekstschrijver maar na de mislukte opnamen in Chateau d'Isaster begonnen egotripperij en z'n persoonlijke vete met de pers de band danig parten te spelen.

avatar van Leeds
Meesterlijk vervolg op het zalige Benefit (komt later nog aan bod doordat ik alles per jaar bestempel).

welwel hadiederk!!!! helderziende? ik heb niet vaders maar opa's platenkast geplunderd om te ontdekken wat voor old stuff er te ontdekken viel. Ik begon aan redelijke jonge leeftijd met muziek. Aangezien ik niet wist wat ik eerst nemen moest, ging ik altijd op de schoonheid van de hoes af. je kan het zo gek niet denken

maar ik heb wel alles netjes in de kast teruggestoken en deze dan achteraf gekregen

avatar van Stijn_Slayer
Pieter Paal schreef:
Wederom een meesterwerk in het oeuvre van Jethro Tull.

Dat heb je goed gezegd!

Al heb ik geen problemen met de bonustracks. Ik draai bonustracks vaak los van het album. Na de originele tracklist zet ik de CD gewoon af.

avatar van orbit
Ik hoorde net op de bbc programma prog rock brittania van de broer van Urbanus himself dat dit eigenlijk een grote grap was om de ingedutte prog rock movement te parodiëren.. kennelijk is de grap niet overgekomen, wat wel te verwachten was bij het nerdy en humorloze prog rock publiek

@orbit
dat is niet dit album maar de opvolger. over dit album vraagt men zich af of dit een concept album is ja of nee. maken 4 nummers een concept ja of nee. prog is echt niet zo saai als jij het ziet hoor. vdgg en jethro tull vind ik vaak nog spannendere muziek maken als jouw no 1 the cure

@hadiekerk met alle slechte muziek op de radio tegenwoordig. hebben wij alternatieve jongeren de keus. of op zoek naar de muziek van verleden of ons mengen met de hedendaagse underground muziek. ik doe beiden. al is het maar omdat prog weer in is.

avatar van orbit
De movement had ik het over he.. wel goed lezen en opletten. Ik heb verder niks over de muziek gezegd, dus je hoeft niet onnodig naar mijn favo muziek te lopen sneren hoor

Misterfool
dan nog heb je het fout aangezien tot hier aan toe jethro tull eigenlijk een blues/folk band was. hoewel prog invloeden wel al verwerkt werden. pas op het volgende album had jethro echt überhaupt iets met prog van doen. dit is dus gewoon een folk/blues album.

en orbit sneer jij ook eens niet zo naar het zogenaamde nerdy progpubliek. want hoe je het ook wend of keert er is lef voor nodig om buiten het populaire stramien muziek te maken. ik waardeer dat

avatar van orbit
Ik waardeer dat ook, en sommige progrock kan ik ook wel waarderen hoor. Vooral het pertinent weigeren van includeren van bluesinvloeden door bepaalde progbands staat me erg aan (King Crimson bijv.). Maar die hele pompeuze bombarie kan me gestolen worden, incluis de zelfverheven luisteraar die neerkijkt op alles wat niet naar prog klinkt. Daar was mijn comment voornamelijk op gebaseerd. En het is Urbanus te prijzen dat hij op zijn manier ook al een sneer uitdeelde aan dat soort publiek. Het is dat ik allergisch ben voor de meeste vormen van fluit, anders zou ik dit bonte gezelschap nog wel eens een kans geven.
En hij had het toch echt al over deze plaat hoor. Mensen zagen hier al een verheven concept in, terwijl het dat helemaal niet was.