Jethro Tull - Aqualung (1971)

Label: Chrysalis

1. Aqualung (6:37)
  2. Cross-Eyed Mary (4:07)
  3. Cheap Day Return (1:18)
  4. Mother Goose (3:50)
  5. Wond'ring Aloud (1:52)
  6. Up to Me (3:14)
  7. My God (7:11)
  8. Hymn 43 (3:15)
  9. Slipstream (1:08)
  10. Locomotive Breath (4:38)
  11. Wind-Up (5:59)
  12. Lick Your Fingers Clean * (2:45)
  13. Just Trying to Be * (1:37)
  14. My God [Early Version] [Previously Unreleased] * (9:10)
  15. Wond'ring Aloud (13th December 1970) [Previously Unreleased] * (1:48)
  16. Wind-Up [Early Version] * (5:18)
  17. Slipstream [Version 2] [Previously Unreleased] * (0:52)
  18. Up the 'Pool [Early Version] [Previously Unreleased] * (1:09)
  19. Wond'ring Aloud, Again [Previously Unreleased] * (7:04)
  20. Life Is a Long Song * (3:16)
  21. Up the 'Pool * (3:09)
  22. Dr. Bogenbroom * (2:58)
  23. From Later * (2:04)
  24. Nursie * (1:35)
Na het concert in Tilburg (50 th anniversaire tour) besloten om deze klassieker aan te schaffen. Locomitive Breath is natuurlijk al jaren zeer bekend (staat ten slotte in de top 2000) en toen ik net gitaar speelde kon ik een gedeelte snel meespelen. Bij het concert was dat ook de toegift.
Maar het nummer Aqualung vind ik briljant. In 6.37 minuten zoveel prog, rock en folk kunnen stoppen, is bijzonder knap. Een nummer waar je iedere keer weer iets anders ontdekt. My God is ook prachtig. Aqualung heeft de meeste stemmen bij de Tull albums, maar net niet het hoogste gemiddelde.
Echt een klassiek meesterwerk en wat kon de muziek in de jaren 70 toch goed zijn.

Aqualung is een fraai album zeker instrumentaal gezien. Qua lekker in het gehoor liggende (makkelijker te verteren sound) denk ik eerder aan: too old for rock'n roll too Young to die en heavy horses

rico24 schreef:

Inderdaad spaanse versie zie ik nu op de lp. Muziekvrienden bedankt voor jullie reacties Weet ik dit ook weer.

avatar van Don Cappuccino
Aanrader: docu over het maken van Aqualung.

Het Produce Like a Pro-kanaal is sowieso een aanrader in het algemeen. In de Albums That Changed Music-serie ook al interessante video's over het debuut van The Stone Roses, het debuut van The Velvet Underground en Tapestry van Carole King.

avatar van jorro
In 1973, ik was toen 14, heb ik dit album min of meer uit nieuwsgierigheid geleend van de platenbieb. De naam Jethro Tull kende ik wel en Locomotive Breath vond ik wel een interessant nummer. Ik legde het op mijn draaitafel en toen schalde het nummer Aqualung door mijn kamer. Ik was direct verkocht. Wat een geweldige track! En allles wat volgde vond ik net zo geniaal. En dat vind ik nog steeds. Hoogtepunten zijn er eigenlijk niet. Elk nummer is briljant. Ja, My God misschien.
Misschien wel mijn nummer 1 album van de 70's.
Fijn dat ik de band ooit live heb mogen aanschouwen in de HMH.
Niet voor niks op 12 in de 100 Greatest Albums of 1971 en #14 in de huidige Best Ever Album chart over '71.
5* (minimaal).

Mssr Renard
Mijn laatste reactie hier is van 2015, dus ik kan hier best wat neerkrabbelen.

Ik heb zoveel versies van deze plaat versleten dat ik de tel kwijt ben.
Ik heb nu twee versies, een doodgewone lp en een Steven Wilson remix/reissue-lp met prachtig boekwerk erbij. Wat mij betreft de ultieme versie van deze plaat.

Verder is er nu intussen zoveel gezegd over deze plaat dat er niets meer bij te dragen valt.
Behalve dat als bonus bij de superdeluxe superversie van deze plaat eindelijk na decennia de songs Wond'ring Aloud en Wond'ring Again zijn samengevoegd (zoals het hoort).

Nu moer ik Aqualung en Living in the Past apart van elkaar draaien om ze apart te horen langskomen. Frustrerend voor elke Tull-fan, jong en oud, dat die twee stukken nooit eerder officieel zijn samengevoegd.

Mssr Renard
2021: Aqualung heeft een officiële musicvideo: Jethro Tull - Aqualung (Official Music Video) - YouTube

avatar van RonaldjK
Toen ik in de tweede helft van de jaren '70 naar Hilversum 3 ging luisteren, de enige popzender die ons landje telde, kende dit station nog geen formats. Iedere omroep draaide wat haar uitkwam, met als gevolg een lappendeken aan programma's. In het boek 50 jaar 3FM: van vrolijke puinhoop naar serious radio (2015) van Arjan Snijders wordt ook op die periode uitgebreid teruggeblikt.
Die jaren van 'vrolijke puinhoop' hadden ook voordelen: als beginnend luisteraar trokken alle genres aan mijn oren voorbij, van hardrock bij Alfred Lagarde tot soul en disco bij Ferry Maat. Dat hielp om een bredere smaak te ontwikkelen. Met de huidige radiostations wordt veel minder gevarieerd geprogrammeerd en veel meer op luistercijfers gemikt, met voorspelbare playlists tot gevolg.

In Arbeidsvitaminen, waarin nonstop muziek klonk, kwam bijna wekelijks Aqualung of Locomotive Breath voorbij, bij verschijnen in 1971 niet meer dan een tipparadehitje. Een interessante eerste kennismaking.
Toen ik in 1983 met de trein ging forensen naar mijn nieuwe opleiding, deed ik dat met een studiegenootje. Zij had oudere broers die haar op het spoor van Jethro Tull hadden gezet en vertelde daarover. Het werd dus tijd om deze plaat uit de fonotheek te lenen, een hele stap voor iemand die vanaf 1978 vooral voor hardrock, metal en new wave was gegaan. Wat hielp was de wetenschap dat gitarist Tony Iommi van Black Sabbath eind 1968 een maandje of twee in de band had gespeeld.

De hoes vond ik prachtig, al denkt zanger Ian Anderson daar anders over; volgens de biografie Jethro Tull: a History of the Band, 1968-2001 (2002) van de Amerikaan Scott Allen Nollen was (en is!) die er niet blij mee dat schilder Burton Silverman uitgerekend hem als model had genomen voor de zwerver op de cover.
Al bij de eerste tonen hoorde ik overeenkomsten met de licks van Tony Iommi, al heeft die natuurlijk niets met dit album te maken. Toch herkende ik de sfeer, die tegelijkertijd veel breder uitwaaierde. Folk, klassiek en progressieve rock worden door Andersons typerende stem aaneen gesmeed. De ander die mij opviel was gitarist Martin Barre, die het rijke kleurenpalet creatief invult, van scheurende rock naar ingetogen folk. Uiteraard is daar de dwarsfluit die hier en daar verrassend heftig klinkt. Plus intelligente, verhalende teksten, waarin hij op de B-kant opvallend intens met God, mens en religie worstelt.

Toch denk ik dat ik nog niet rijp genoeg was voor deze muziek; toen ik in 2014 de discografie van de band voor het eerst chronologisch doorploegde, (her)ontdekte ik op deze door mij bijna vergeten plaat veel pareltjes. De titelsong, lang maar met onderling sterk verschillende delen; Cross-Eyed Mary met zijn zware riffs, hóe heerlijk; Mother Goose bleek het liedje te zijn dat mij al zo'n 30 jaar regelmatig te binnen schoot, waarvan ik niet meer kon thuisbrengen van wie het was of hoe het heette; Hymn 43 met zijn felle gitaarwerk en gospelachtige pianogroove.

Niet alles vind ik even sterk, wat niet wegneemt dat dit een monument van een plaat is. Bovendien van een band met een volstrekt eigen stijl en tegelijkertijd een amalgaam van al die verschillende invloeden, waardoor afwisseling troef is.

avatar van metalfist
Er zijn zo van die albums die echt een totaalpakketje zijn. Een band op het hoogtepunt van zijn kunnen, geen enkel nummer dat misplaatst aanvoelt en artwork dat tot de verbeelding spreekt. Iedereen zal wel zijn eigen voorbeelden hebben, maar Aqualung van Jethro Tull hoort absoluut in dat lijstje voor mij. Het was één van mijn eerste kennismakingen met de heren van Tull en na al die jaren blijft dit nog altijd één van mijn go-to albums als ik even iets door de boxen wil laten knallen om mijn gemoedstoestand te verbeteren. Aqualung - en dan heb ik deze keer specifiek over de openingstrack - leent zich daar dan ook perfect voor met die heerlijke gitaar in de intro, maar sowieso zitten er hier een aantal geweldig rockende nummers tussen. Sowieso een aantal klassiekers in het oeuvre van Jethro Tull (wat is en blijft Locomotive Breath toch een geweldig stuwend nummer), maar sowieso vind ik hier geen enkel zwak nummer op staan. Het is dan ook moeilijk om hier favorieten aan te duiden, maar ik ben misschien alsnog net iets meer gecharmeerd door de eerste helft van het album. Die eerste 6 tracks zijn het beste wat Tull te bieden heeft, maar daar doe ik dan onder andere zo'n Hymn 43 weer oneer mee aan. Schrap die laatste zin dus maar. Ik heb zelf de 1996 reissue in huis (dus die met onder andere het interview met Anderson) en daar staat dan ook nog eens Lick Your Fingers Clean bij op. Een nummer dat werd opgenomen tijdens de Aqualung sessies, maar uiteindelijk niet op het album is terecht gekomen. Zonde, want ook dat is één van mijn favoriete nummers van Anderson en co en had hier ook niet op misstaan.

avatar van Roxy6
Aqualung vormde voor mij, in de tweede helft van de jaren zeventig, de eerste echte kennismaking met Jethro Tull. En dat was echt een bominslag. Ik weet nog goed dat ik gebiologeerd was door de dwarsfluit en ook door de verschijning van Ian Anderson, die tijdens optredens vaak zijn kenmerkende pose met het opgetrokken been in nam, ik vond hem direct een virtuoos op diverse gebieden.

DIt album staat stijf van de fantastische tracks en het gekke is, aan de ene kant vind ik het album tijdloos (de kwaliteit) maar ook weer tijdsgebonden (de sfeer ademt jaren 60-70)
maar de songs zijn absoluut tijdloos en heel bijzonder, niet enkel de titel track maar zeker ook Cross-Eyed Mary, Mother Goose, Wond'ring Aloud, My God (heerlijk fel gezongen) Hymn 43 en het onvolprezen
Locomotive Breath.

Het album maakt onderdeel uit van de muzikale stijlkaart van mijn jeugd en heb ik daarna ook nog vaak gedraaid. Binnen het JT oeuvre behoort het ook tot mijn favorieten.

Ik deel de gedachte van metalfist over het totaalpakketje, dat heb ik ook o.a. bij Bowie's Diamond Dogs, Roxy Music's Avalon, Supertramps Crime of the Century, The Eagles Hotel California.... among others...:-)

Mssr Renard
Ik draag deze plaat, samen met Thick as a Brick en Benefit al zo'n beetje mijn hele leven met mij mee, en het asntal versies dat ik heb versleten is niet te tellen.

Op dit moment is de versie die ik draai, de Steven Wilson remix uit 2011 op een lp-versie uit 2015 met boekwerk.

De laatste met Clive Bunker en de eerste met Jeffrey Hammond, al was Glenn Gornick wel betrokken bij de eerste sessies van deze plaat.

Er is zoveel over deze plaat te vertellen, maar mijn persoonlijke verhaal is dat ik eerst Thick as a Brick ontdekte en toen pas deze, wat wel een wereld van verschil voor mij was. Maar dat is het mooie aan Tull: geen enkele plaat is hetzelfde.

Voor mij is de mix van akoestische en electrische songs hier helemaal perfect. Ongeëvenaard door welke band ooit. Wat mij betreft één van de beste en meest tijdloze platen ooit gemaakt. Persoonlijk stijgt alleen Thick as a Brick erboven uit, maar dat komt omdat het virtuozer, gekker en intenser is
Aqualung is wel veel mooier en gevoeliger.

Wond'ring Aloud is misschien wel de mooiste song ooit gemaakt. Er is ook een song met Glenn op bas, die Wond'ring Again heet en onder andere op Living in the Past staat. Er is ook een song, waarbij beide songs aan elkaar zijn gemixt. Zo komen de songs na 40 jaar eindelijk samen.

Ian had er een handje van om op die oude platen van die prachtige akoestische singer/songwriter-achtige songs tussen de rockers te zetten. Uiteindelijk is er een verzamelalbum verschenen die die akoestische songs compileerde, maar tegenwoordig kun je dat zelf met een playlist.