Kate Bush - The Kick Inside (1978)

Label: EMI

1. Moving (3:01)
  2. The Saxophone Song (3:52)
  3. Strange Phenomena (2:58)
  4. Kite (2:57)
  5. The Man with the Child in His Eyes (2:41)
  6. Wuthering Heights (4:29)
  7. James and the Cold Gun (3:36)
  8. Feel It (3:02)
  9. Oh to Be in Love (3:18)
  10. L' Amour Looks Something Like You (2:28)
  11. Them Heavy People (3:05)
  12. Room for the Life (4:05)
  13. The Kick Inside (3:34)
IJsbergsla
herman schreef:
Het is de laatste tijd een beetje een trend om nummers enorm te vertragen, maar deze vind ik toch wel erg geslaagd:

YouTube - Ultra Slow Wuthering Heights by Kate Bush (36 minutes slow, you have been warned!)

Echt geweldig, tnx Herman

Nieuwstad
dazzler schreef:
En daar wordt in beweerd dat het grootste cliché de vraag is
of Kate met al de mannen waarmee ze ooit gewerkt heeft iets gehad heeft.

Interesseert me niet hoe vaak die vraag al gesteld is. En ook al heeft het helemaal niets met de muziek te maken, ben toch gewoon benieuwd. Was sowieso vast een leuk stel.

dazzler schreef:
Het eerste album is geproduceerd door Andrew Powell.

En David Gilmour. Maar vooral de demo's voor dit album schijnt ie betrokken bij te zijn geweest.

avatar van dazzler
Wel: het antwoord op de vraag of Kate wat met Gilmour had is neen.
Ze was trouwens nog minderjarig toen ze door hem ontdekt werd.

Hij producete inderdaad haar demo's.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Ik ben nooit een Kate Bush liefhebber geweest mar dit is toch haar beste.
Kant A is sowieso het beste dat ze heeft gemaakt met voor mij Kite, Moving en The Man with the Child in His Eyes als beste nummers. Wuthering Heights heb ik te vaak gehoord en hoef ik niet meer te horen (overkilled).

Wel opmerkelijk dat dit album met gemak de tand des tijds heeft weerstaan, zou nu ook uitgebracht kunnen worden.

Op kant B springt voor mij het vrolijke Oh to Be in Love eruit.

Tsa Kate heeft zo'n typische stem die je wel of niet geweldig vindt.

avatar van rock-rick
DjFrankie schreef:
Tsa Kate heeft zo'n typische stem die je wel of niet geweldig vindt.

Op dit album is haar stem echter wel heel anders dan op latere albums.

avatar van Dibbel
Eerste album van Kate Bush dat ik lang op een bandje heb gehad, want opgenomen van een vriend.
Ergens rond de eeuwwisseling heb ik hem als LP op de kop kunnen tikken in de kringloopwinkel voor 1 gulden .
Helemaal puntgaaf en van een meisje geweest, die erg zuinig op haar platen was .
Op de (geplastificeerde!) binnenhoes heeft zij namelijk het artikel/interview met Kate Bush uit de Muziek Express van maart 1978 geplakt. Jongens doen dit niet.
Ik kon mij dit artikel ook nog goed herinneren, ik heb pas een jaar of 3 geleden mijn oude Muziek Expressen (1978 t/m 1982) bij het oud papier gezet .

Zo weten we nu zeker (het is een interview) dat Kate vanaf haar 14e liedjes probeerde te schrijven en dat David Gilmour door een vriend van de familie werd uitgenodigd om naar haar te komen luisteren en zij daar doodzenuwachtig voor was. En zij daarna een demo mocht opnemen met 3 nummers, waarvan er 2 op deze LP terecht zijn gekomen.
Dat was in 1975 reeds.
Zij kreeg een platencontract en 3000 Pond mee om van te leven en in alle rust songs te schrijven.
Ook leuk om te weten is dat Kate thuis vroeger Cathy werd genoemd en dat zij op 30 juli jarig is, dezelfde dag als Emily Bronte (de schrijfster van het boek Wuthering Heights).
Haar favoriete songschrijvers zijn David Bowie, Stevie Wonder, Bryan Ferry en George Gershwin.
En ze heeft daadwerkelijk modern dance gestudeerd, vandaar die al die fraaie bewegingen in haar clips. Ook voelt zij zich aangetrokken door Japanse kunst, hetgeen overduidelijk in het hoesontwerp is terug te zien.

Ondertussen blijft dit een van de hoogtepunten van de late jaren 70.
Album dat de tand des tijds glansrijk heeft doorstaan (hoewel er toch enkele glazuurmomenten
op staan ) en nog steeds klinkt als een klok vanaf vinyl (producer Andy Powell).
Wuthering Heights blijft een bonafide klassieker, waarbij ik fijne herinneringen bewaar aan de clip en The Man With The Child In His Eyes is wat mij betreft een van de mooiste liedjes aller tijden.
Andere hoogtepunten zijn Moving, Strange Phenomena, Oh To Be In Love, James And The Cold Gun, The Kick Inside en Them Heavy People.
En eigenlijk geen inzakkertjes of opvullertjes.
Een van de allerbeste vrouwelijke debuten ooit van dit kleine meisje met de unieke stem, die alle 13 songs zelf schreef.
En nee, de gitaarsolo in Wuthering Heights is niet van David Gilmour (had zomaar gekund), maar van Ian Bairnson.

En 4,5 ster zekers nog.

Misterfool
Kate Bush is een artiest die ik al van jongs af aan ken, maar waarbij ik nooit echt de behoefde had om me verder te verdiepen. Van een oom had ik “The kick inside” en “Never for Ever” overgenomen, maar die stonden eigenlijk onberoerd in de kast. Desondanks is mijn interesse in haar muziek een goed jaar geleden weer aangewakkerd. Nu hoort ze bij dat selecte groepje artiesten waarvan ik alle reguliere albums in huis wil hebben.
"The kick Inside" is het debuut van de toen nog maar 19 jarige Kate Bush. 3 jaar eerder ontdekte David Gilmour(Pink Floyd) haar via een door haar familie opgenomen demo. Een aantal van de nummers op deze LP zijn zelfs geschreven toen Kate Bush 13 was. Dat vind ik ook gelijk het nadeel van dit album. Tekstueel, maar ook muzikaal heeft het nogal een tienerromantisch randje wat me op momenten kan tegenstaan.
Natuurlijk bevat dit album ook de prachtige hit "Wuthering Heights". Dit was, hoe cliché het ook is, het eerste nummer dat ik hoorde van mevrouw Bush. Nu, ruim 10 jaar later heeft het nummer zijn magie nog niet verloren. Aan het gelijknamige boek van Bronté heb ik me daarentegen nooit gewaagd. Het zal aan mijn allergie voor romantische literatuur liggen
Het album opent fenomenaal met "Moving". Net als bij "Wuthering Heights" is hier al wat van de mystiek en het surrealisme van het latere werk van Kate te horen. Mooi begin ook met die walvisgeluiden. De hoge heldere stem die zij opzet als ze “you crush the Lilly in my soul” zingt komt gek genoeg ietwat luguber op mij over. Het nummer wat hierop volgt is ook een voltreffer. De saxophoon die het nummer binnenwandelt, zorgt voor een heerlijk zondagochtend – niets –aan- de- hand- gevoel.
Na al deze hoogtepunten moet het album ook haar dieptepunten hebben. "The Man With The child in His Eyes" is veel te sentimenteel. Ik doel daarmee niet alleen op de tekst, maar ook op de vreselijk dik aangezette strijkers. Bah, even irritant als kauwgum onder de zool van een schoen. Het andere dieptepunt is het zwierige kite : al na 30 seconden irritant.
De tweede plaatkant valt tegen met slechts twee echt leuke nummers. De rest is niet slecht, maar doet mij ook weinig. “Them heavy people” is lekker zomer en, hoewel het bij de eerste luisterbeurt wat simpel oogt ,zeer gelaagd. Het laat duidelijk horen dat Kate hard op weg was een van de beste songwriters van haar generatie te worden.
"The Kick Inside" sluit het album dan weer op uitstekende wijze af. Hier laat Kate Bush horen dat ze niet veel meer nodig heeft dan haar stem. Het orkest op de achtergrond zorgt voor extra kleuring, maar laat de hoofdrol over aan de prachtige pianopartijen. Heerlijk subtiel nummertje. Gek genoeg is het nummer waar zij zich enkel met de piano begeleid: “Feel It”, dan weer matig. Het nummer trekt voorbij zonder een indruk achter te laten. Dit laatste geldt in mindere of meerdere mate ook voor: “Oh To Be in Love”,”Room For Life” en” L’amour”.
Waar Kate Bush met name op dit album in slaagt, is het schetsen van de gedachten en gevoelswereld van een opgroeiende jongedame. Aan de ene kant biedt dit voordelen. De muziek is speels en daardoor ook aanstekelijk. Aan de andere kant is dit album nog niet half zo uitgebalanceerd en mystiek als al het werk dat hier na zou komen. Het kleinburgerlijk, pastorale sfeertje dat veel nummers hier al hebben, zou op , het mijns inziens betere, Lionheart nog duidelijker naar voren komen
Toch staan er op dit album al diverse nummers die ik tot het betere werk van Kate Bush reken en zeker voor een negentien-jarige is dit een uitstekend debuut. Het beste debuut allertijden vind ik het zeker niet, maar een goede 3.5* kan ik er met een gerust hart aan kwijt.

avatar van Queen Bitch
hoorde net voor het eerst het nummer wuthering heights, ik had nog nooit iets van kate bush gehoord, kende haar alleen van naam maar wat een prachtsong is dat zeg! ze heeft natuurlijk een hele aparte stem maar het heeft wel wat. is weer een keer wat anders. ik zit nu alleen te twijfelen tussen welke plaat ik zal aanschaffen van haar. hounds of love of deze. heeft iemand misschien een tip met welke plaat je het beste kan beginnen als je kate bush een beetje wil ontdekken ?

Je noemt nu net mijn 2 lievelingsalbums van haar.
Aangezien je Wuthering Heights goed vindt zou ik gewoon met The Kick Inside beginnen en daarna Hounds of Love.

Ik heb nu weer zin om deze Lp op te zetten wat ik nu ook gelijk ga doen

Maar er zijn meer albums zeker de moeite waard van haar. Misschien heb je wat aan deze lijstjes van liefhebbers: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Kate Bush top 5

avatar van Queen Bitch
dankje voor de link! dan denk ik dat ik toch maar voor deze ga. deze week maar even een kijkje nemen bij de platenboer of hij daar voor een mooi prijsje licht

avatar van uffing
Ik zou ze gewoon beide nemen. Zeer de moeite waard, allebei.

avatar van Kronos
Queen Bitch schreef:
dankje voor de link! dan denk ik dat ik toch maar voor deze ga.

The Kick Inside is zeker de beste keuze als je interesse gewekt is door Wuthering Heights. Gewoon beginnen bij het begin. Op de volgende twee albums houdt Kate Bush nog ongeveer dezelfde stijl aan. Vanaf The Dreaming verandert die. Hounds of Love dus beter eerst even uitchecken voor je die zou aanschaffen.

avatar van Queen Bitch
bedankt voor de tip! net even running up that hill geluisterd van hounds of love en dat klinkt inderdaad iets anders als wuthering heights waarvan de stijl van dat nummer me toch net wat meer aanspreekt. running up that hill is trouwens ook wel fantastisch! krijg eigenlijk gewoon zin om haar hele oeuvre door te spitten! dan begin ik uiteraard bij deze. en dan toch maar over op hounds of love en als kronos zegt dat de eerste 3 album's nog wat in de stijl van deze plaat verder gaan ga ik die daarna ook zeker uitchecken. kan nu niet wachten om deze plaat in huis te halen

Je betaalt voor die oude releases ook niet echt veel meer dus je kan je lol nog op.

avatar van musician
Wel leuk dat Queen Bitch door dit topic Kate Bush heeft ontdekt!
Al haar werk is zeker het beluisteren meer dan waard.

avatar van Queen Bitch
heb dit album nu al een paar daagjes in bezit en hier is dan eindelijk mijn review!
vanaf de eerste seconde word je gelijk betoverd, je word meegezogen in een fantasie wereld. kate's prachtige stem weet je helemaal te betoveren vanaf de eerste seconde en laat je pas los bij de laatste noot van the kick inside om je daarna alsnog in een shock achter te laten.

Moving: bij de eerste seconden zit je er al helemaal in,
moving stranger, does it really matter. zijn de eerste woorden die er door kate gezongen worden, en vanaf dat moment kun je niet meer terug, je word van de aardbol gezogen en meegenomen naar een grote fantasie wereld.
you crush the lilly in my soooouuuuuuuuul prachtig
The Saxophone Song: een iets vrolijker nummer. het geeft je een heel warm, fijn gevoel.
Strange Phenomena: weer zo'n prachtig nummer, verder eigenlijk weinig over te vertellen
Kite: weer een iets vrolijker nummer, kate zingt hier lekker over de top en dat maakt het weer een heerlijk nummer.
The Man With The Child In His Eyes: in mijn ogen het ''normaalste'' nummer van het album maar toch altijd nog meer dan een standaard piano-ballad. kate zingt hier weer prachtig en weet je weer helemaal in het nummer mee te voeren.
Wuthering Heights: het eerste nummer wat ik van kate bush hoorde en was gelijk verkocht. zoiets had ik nog nooit gehoord, dat prachtige aparte stem geluid, die ongewone maar toch prachtige melodie. alles klopt aan dit nummer( zoals elk nummer op dit album natuurlijk )
James And The Cold Gun: een nummer met een lekker rockgehalte! maar toch blijft het lekker ongewoon klinken ( maar komaan, het is kate bush )
Feel It: erg mooi nummer met heerlijk piano spel.
Oh To Be In Love: een iets vrolijker nummer,
OH OH OH to BE BE BE in love
L amour Looks Something Like You: fantastisch nummer met mooi lopende zanglijnen met een heerlijke melodie.
Them Heavy People: lekkere opvrolijker, met een heel mooie tekst en zelfs een lekker meezingbaar nummer!
Room For The Life: een van de hoogtepunten van dit album ( moeilijk te kiezen! ) ontroerend mooi nummer.
The Kick Inside: dit is toch wel het mooiste nummer! vooral als ze zingt:
This kicking here inside
Makes me leave you behind.
No more under the quilt
To keep you warm.
Your sister I was born.
You must lose me like an arrow,
Shot into the killer storm.

is prachtig!

avatar van musician

Prima omschrijving van het album, lijkt me. Een juist aantal sterren en een geheel terecht enthousiasme!
Wat zijn uiteindelijk je favoriete nummers?

musician schreef:

Wat zijn uiteindelijk je favoriete nummers?

ik heb moving, room for the life en the kick inside een sterretje gegeven.

avatar van Cor
Cor
Mooie sfeervolle plaat van La Bush. Plaat uit één stuk en een opmerkelijk debuut. 'The Man With The Child In His Eyes' is onsterfelijk mooi.

avatar van Thorgal
Ik was 11 toen ik kennismaakte met Kate. Ze scoorde haar eerste hit Wuthering Heights. In het begin vond ik het niets. Werd denk ik ook wel beinvloed door mijn omgeving die het kattengejank noemde. Maar ik denk dat ik na een paar weken al mijn mening wijzigde. Uit het raam van een buurmeisje hoorde ik deze lp komen toen ik buiten veelvuldig tenniste. Ik had tijd om er aan te wennen en plots vond ik het prachtig.

Of het nostalgie is of niet, maar dit is nu mijn favoriete cd van deze mevrouw. Vooral het openingsnummer, en dan de eerste zin ervan blijft magisch voor me. Mezelf slecht voelen bij dit openingsnummer is voor mij onmogelijk.

avatar van The_CrY
Voor het eerst eens serieus naar Kate Bush gaan luisteren en het valt absoluut niet tegen. Even wennen aan het karakteristieke stemmetje, want dat geeft juist een eigen identiteit aan haar muziek. Dertien korte, pakkende liedjes. Niet allemaal even sterk, maar genoeg sterke nummers om me goed te boeien. Favorieten zijn 'Moving', 'Wuthering Heights' natuurlijk, 'Oh To Be In Love' en het koddige 'Kite'.

Het beste wat Kate m.i. op de plaat heeft gezet.

avatar van lennon
Ligt sinds lange tijd weer eens op de draaitafel.. wat een genot is dit toch.

Die stem betoverd je echt vanaf de eerste noot! Zeer bijzonder album dit!

avatar van adri1982
Beeldschoon debuutalbum van Kate Bush. Heb het vandaag weer eens aangezet. Alleen 'Moving' is al een fantastische openingsnummer, en daarna volgen er nog twaalf prachtige nummers.
'Wuthering heights' blijft voor mij een van de mooiste seventees-platen (zelf leefde ik toen nog niet, maar) wat een prachtige stem en wat mooi gezongen. Ook 'The Man with the child in his eyes' springt er wat mij betreft bovenuit en 'Oh to be in love' is een juweeltje wat mij betreft (als ik 4 nummers kon aanvinken, dan had ik die ook aangevinkt. 'Them heavy people' vind ik wel wat popachtig klinken, maar 'The Kick inside' is een prachtige gevoelige ballad. Het album zal deze titel ook niet voor niets dragen, denk ik.

avatar van Droombolus
Het hele album klinkt voor mijn oren pop-achtig maar da's niet echt vreemd als je jongens uit Pilot gebruikt als backing band.

avatar van edeleteee
Over jeugdsentiment gesproken...............OH Kate Bush, wat was ik een groot fan van haar, tot grote ergernis van mijn moeder die uit de keuken riep: "kan dat effe wat zachter met dat kattengejank"?
Ik weet nog dat ik destijds ziek in bed lag en dat "Wuthering Heights" ieder begin van het uur op de radio gedraaid werd die dag. Ik keek steeds op de wekker wanneer het nummer weer zou komen, ik was er zo weg van. Zo ook van deze plaat, ik heb 'm echt grijs gedraaid en ook de opvolger "lionheart" en ook " never for ever". Ik meen mij te herinneren dat ik daarna de nieuwe LP vroeg voor Sinterklaas en dat ik er gekscherend, uiteraard in dichtvorm, een briefje bij kreeg met het advies de verzegelde plaat eerst maar eens te gaan beluisteren bij de platenzaak omdat de Sint er van over zijn nek ging! Ik dacht, van Kate Bush over mijn nek gaan, dat zal toch niet en ik brak de zegel en zette de plaat op! Ik was in shock omdat ik haar niet meer herkende en met mijn gevoel niet in de muziek kwam, ik was het en haar kwijt en ik BAALDE!
Jaren later ben ik mij weer meer in haar gaan verdiepen. Op haar laatste plaat "50 words for snow" staat "lake Tahoe" waar ik de Kate weer terug hoor en dat gevoel van toen terug krijg! Ik denk dat ze een hele aparte persoonlijkheid is. Als je je met 19 jaar zowel muzikaal als charismatisch zo kan onderscheiden in de muziekwereld, ben je alles behalve een éénhapscracker.
Ook al is ik na haar derde album de liefde een beetje bekoeld, als ik "the kick inside" weer eens beluister kan ik alleen maar concluderen, she's one of a kind en wat een debuut was dat, echt onvergetelijk!

avatar van Droombolus
edeleteee schreef:

Toen zat ik op een kantoor waar geen radio aan mocht terwijl in de aangrenzende ( geluidsdichte ) ponskamer de radio wèl toeterhard aanstond en ik ieder uur zat te hopen dat iemand de deur eens wat langer open zou houden .............

avatar van Fingertippie
edeleteee schreef:
en dat "Wuthering Heights" ieder begin van het uur op de radio gedraaid werd die dag. !

Was dat niet alarmschijf bij Radio Veronica...en werd dat een hele week op hele uur gedraaid...

avatar van edeleteee
Volgens mij wel Fingertippie, ik lag toen plat met een zware hersenschudding en het enige wat ik de hele dag deed was naar de radio luisteren, saai maar wel lekker dat Kate Bush toen ieder uur voorbij kwam!
Jij hebt trouwens een paar van mijn favo's in jouw top 10, ik zie Donald Fagen en Joe Jackson, ik ga ze gauw weer opzoeken in de cd verzameling, een tijdje niet meer gehoord!
Jouw nr. 3 is mijn nr. 1, heel leuk ga vanavond eens aandachtig door jouw lijstje snuffelen!

avatar van edeleteee
De enige die ik niet kende van jouw lijstje Fingertippie was Kari Bremnes en hoe kan dat nou toch? Briljant zeg, wat een geweldige muziek! Ik heb het nummer Birds net in de repeat gehad, oh deze ga ik dit weekend veel luisteren en er iets over op MuMe zetten, doet mij soms een beetje denken aan Mary Black, waar ik ook heel erg gecharmeerd van ben. Ik ben in 1 week wel erg verliefd geworden op deze site!