The The - Soul Mining (1983)

3,99

Label: Epic

1. I've Been Waiting for Tomorrow All of My Life (5:46)
  2. This Is the Day (5:02)
  3. The Sinking Feeling (3:44)
  4. Uncertain Smile (6:55)
  5. The Twilight Hour (5:58)
  6. Soul Mining (4:50)
  7. GIANT (9:37)
  8. Perfect * (5:43)
123 BERICHTEN 4 MENINGEN

Aquila
Ernie Ball schreef:
Boudisque Helaas... RIP.....

In Utrecht nog Alive & Kicking hoor!

avatar van Paalhaas
Eén van de betere platen uit de vroege jaren '80. Keurige productie, smaakvolle arrangementen. Je hoort wel dat het een kind van zijn tijd is, maar gedateerd klinkt het niet. En met een afsluiter als "Giant" (had zo op een album van LCD Soundsystem gekund) kan ik hier toch wel een 4/5 aan kwijt!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Inderdaad een van de mooiste platen uit de jaren 80 en daarom vanavond maar weer eens beluisterd.
Blijf een zwak houden voor het schitterende Uncertain Smile & This Is The Day.

avatar van TEQUILA SUNRISE
In mijn enthousiasme gaf ik dit album 4.5 sterren.
Bij nader inzien toch iets te hoog gegrepen: **** sterren hoog zat.

avatar van orbit
Vanwege de langdradigheid van Giant?

avatar van TEQUILA SUNRISE
Nee ook de opener kan mij bij nader inzien wat minder bekoren, maar laat er geen misverstand over bestaan: dit een een prachtig album die ik al vanaf de begin jaren 80 koester.
Wie weet staat het album na een paar keer afspelen gewoon weer op 4.5 sterren

BobbieMarley
Geniale plaat!

avatar van Madjack71
Een prima plaatje waar ik wel van kan genieten. Dacht eerst dat The The maar een paar albums hadden gemaakt om daarna in de vergetelheid te raken, blijkt dat ze er nog een aantal meer op hun naam hebben staan...wel met lange tijd ertussen. Dus toch eens luisteren wat ze jl. nog op hun hart hebben. Zo tegenstrijdig de opener kan klinken, zo vertrouwd is het geluid van een This is the Day, heel mooi met die accordeon. Uncertain Smile is de popklassieker van die tijd, met een heel goed uitgevoerd tussenstuk.
The The hoort m.i. toch zeker bij de betere bands uit die periode.

avatar van wibro
Prima jaren tachtig album maar toch minder dan The The's opvolger "Infected" hoewel daar de meeste jaren tachtig liefhebbers het daar wel niet mee een zullen zijn vanwege het hogere gemiddelde van dit album. Dit album moet het van mij vooral hebben van de songs die te vinden zijn op track 2, 3 en 4 waarvan ik "Uncertain Smile" zonder meer het beste vind. De overige nummers vind ik toch beduidend minder. 'GIANT' had van mij best wel wat minder lang mogen duren en de openingssong vind ik zonder meer teleurstellend.

avatar van DjFrankie
Ontzettend warme plaat dit, van de week weer eens in de auto gehad, titelnummer is ook briljant.

avatar van jan bats
Nadat ik Uncertain Smile één keer op de radio had gehoord, wist ik dat ik ‘m moest hebben! Met broer naar de platenzaak en de maxi-single beluisterd maar die was heel anders dan ik bij de Verrukkelijke 15 gehoord had en ik wou per sé de Jools Holland-versie! Hij kocht de maxi en ik op de gok de lp en dat bleek een geweldige beslissing vanwege andere prachtnummers als Waiting for Tomorrow, Twilight Hour en ook Giant.
Zowel de lp als de maxi zijn nog steeds favoriet!

Voor de liefhebberd: ik vond de volgende site met een overzicht van de wekelijkse Verrukkelijke 15 lijstjes van 1983-1989
Vara's Verrukkelijke Vijftien

avatar van Fairy Feller
jan bats schreef:
Vara's Verrukkelijke Vijftien

Thx..das nog eens jeugdsentiment

avatar van woutorrmusic

Deze vandaag, in perfecte staat, in een platenzaak gevonden; ben benieuwd!

avatar van mvfreak
The Twilight Hour is echt een heel geweldig nummer, en naast het bekende Uncertain Smile voor mij de toppers van dit geweldige album.

avatar van music4life
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Één van de albums uit de jaren tachtig (samen met albums van The Smiths, Talking Heads en nog wel een paar)wat een jaren en wat een muziek, met teksten oh zo filosofisch en diepgaand en zo existentieel en zo.... Was ik er maar bij (denk ik soms) waarvan ik elk nummers geweldig vind, altijd weer als ik het album op zet.
En dan zijn voor mij de eerste twee nummers (ook de grootste hits denk ik(?)) de hoogtepunten, vooral This Is The Day 'raakt me', stemt me optimistisch, geeft op veel gebieden voldoening

'Sleeping boys catch no fish' dus... waar wachten wij nog op, toch!

De cd heb ik al jaren in bezit maar omdat dit album begin jaren '80 uitkwam had ik het niet op vinyl: als 13-jarige is je zakgeld immers niet echt toereikend om veel te kopen
Vandaag zag ik hem staan voor €2,50..... tja, dan mag de cd best een vinyl broertje krijgen en kan ik wel lekker terug de tijd in. Uncertain Smile vond ik toen een leuk nummer en dat vind ik nu nog steeds en de rest is en blijft uiteraard ook de moeite waard.

avatar van Lura
€2,50?

avatar van Lura
Paalhaas schreef:
Eén van de betere platen uit de vroege jaren '80.

Late we het houden op een van de beste platen van de vroege jaren '80

avatar van Snakeskin
Een erg goede plaat, uncertain smile was nog een bescheiden hit. De plaat heeft nooit gekregen wat het toekwam.

avatar van Telamon
Wat een prachtig album is dit nog steeds.

Giant!!! Wat een afsluiter, bijna 10 minuten lang loop ik al te springen in de keuken

*zet m snel nog een keer op*

avatar van Vento Vivimus
How can anybody know me, when I don't even know myself ?

In de 70'er & 80'er jaren kocht ik wel meer plaatjes, maar er waren er eigenlijk niet zo veel die je echt als door de bliksem troffen ... en die je nu zo'n 30 jaar later met bijna net zo veel plezier draait. Dit album van The The is er daar zeker 1'tje van. Kwestie van de juiste plaat op het juiste moment denk ik.
The Guardian - 26-06-14
The The's first album dropped out of sight after its release in 1983 but was later acclaimed as a masterpiece.

avatar van Tony
Ik heb nog een originele vinylversie van dit album. Uncertain Smile op de radio bij de VPRO gehoord en meteen verkocht. Mijn liefde voor The The is daarna ondanks de zwaarmoediger klinkende opvolgers, alleen nog maar gegroeid. Heel erg van genoten altijd, hoewel ik Matt niet veel meer opzet tegenwoordig. Binnenkort maar weer eens een slinger geven, deze meest "vrolijke" van The The.

avatar van saxotoon
Gewoon een toppertje. Swingt als een trein, teksten lekker pakkend. Feestje.
Is dit echt alweer 30 jaar geleden?
Niks aan kracht ingeboet.

avatar van mvfreak
Dit is met recht een top album. Giant is echt een ultieme topper die een eeuwigheidstatus verdient !!! LCD Soundsystem eat your heart out ...

avatar van orbit
LC wie?

avatar van zaaf
Louis Couperus Diens

avatar van Frenz

[quote=2916921.....Het is dat ik afsluiter Giant iets te langdradig vind anders had ik hier de volle mep voor gegeven. [/quote]

Te langdradig? In tegendeel, de opbouw, de stuwende ritmes, kan me niet lang genoeg duren.

Sowieso tijdloos, ook zo'n Album waarvan ik denk, hoort deze niet gewoon in de top tien

avatar van LucM
Naar aanleiding van Uncertain Smile dat de MuMe-finale heeft bereikt heb ik dit album (na jaren) nog eens beluisterd. Opmerkelijk dat dit - hoewel typisch jaren '80 - nu nog steeds fris en tijdloos klinkt. De arrangementen zijn inventief, smaakvol en kleurrijk alsook de ritmes en het geheel is een boeiend album dat je steeds meer waardeert.

Na dit album (ik kocht het toen op vinyl en had later de grijsgedraaide LP vervangen door de CD) verloor ik The The uit het oog maar kocht wel later Mind Bomb dat ik bijna zo sterk vind.

Ik had het originele vinyl al en vond ook de 12 inch van Uncertain Smile even geleden, dus dacht ik: ik koop de 30th Anniversary Deluxe Edition boxset 2LP dan toch maar niet. Maar toen ik 'm pas voor een mooie prijs kon kopen, toch maar gedaan (ik kon het niet laten). Het blijkt echt een dikke box (een paar cm) te zijn met heel mooi artwork (box en lp's, news-poster) met een fantastisch remastered geluid direct van de mastertapes. En die bonus LP met 12 inches.....

Maar de allermooiste versie van één van mijn favoriete singles allertijden Uncertain smile is die single- / albumversie, met fantastische pianosolo.

Fraaie 80's plaat. Toendertijd aan mij voorbij gegaan.
Deze band rond Matt Johnson, maakt hier enigzins luchtige alternatieve pop/rock, die na meerdere luisterbeurten alleen maar aan diepgang wint.
Misschien had een iets ruwere productie beter gepast, maar laat ik niet zeuren.
Het zijn in elk geval dynamische nummers die een lekker verloop hebben en verrassend uit pakken.
De openingstrack I've Been Waiting For Tommorow All My Life vind ik niet heel indrukwekkend, al heeft het zijn momenten.
Het kalmere This Is The Day is beter en dat geldt ook zeker voor The Sinking Feeling en het overbekende Uncertain Smile.
Gewoon heel sterk gecomponeerde en uitgevoerde songs, waar ook alles gewoon klopt.
Dienstbaar gespeeld, maar met fijne wendingen.
De zang van Johnson past ook prima.
GIANT is wat aan de lange kant, dat moge duidelijk zijn.
Echter is het verloop wel vermakelijk met de worldmusic achtige drums en het stuk met de leadpiano is sterk bedacht.

Vermakelijk album. Inventief, bewust wat lichter gehouden. Maar op een positieve manier eigenzinnig.

avatar van Rudi S
bikkel2 schreef:

Het kalmere This Is The Day
GIANT is wat aan de lange kant, dat moge duidelijk zijn.

Ja die 2 heb ik als favoriet aangevinkt.
Hm ik zie dat ik hier maar een 4,5 heb staan , dat is wel een beetje aan de lage kant

avatar van EttaJamesBrown
Bij de baas staan 5 sterren.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
EttaJamesBrown schreef:
Bij de baas staan 5 sterren.

Heeft Bruce Springsteen een account op musicmeter?

Heerlijk plaatje dit, vind elk nummer wel een hoogtepunt eigenlijk. Mijn sterretjes staan nipt bij Uncertain Smile (Matt Johnson's visie van een perfecte popsong) en GIANT (heerlijk, die Afrikaanse savanne-invloeden).

Met een iets minder cleane productie had dit zowaar 4.5 of zelfs 5 kunnen worden. Voor nu blijft dit album bij me staan op een hele dikke, welverdiende 4.