Van Morrison - Into the Music (1979)

4,03

Label: Warner Bros.

1. Bright Side of the Road (3:47)
  2. Full Force Gale (3:14)
  3. Steppin' Out Queen (5:28)
  4. Troubadours (4:41)
  5. Rolling Hills (2:53)
  6. You Make Me Feel So Free (4:09)
  7. Angeliou (6:50)
  8. And the Healing Has Begun (8:02)
  9. It's All in the Game (5:10)
  10. You Know What They're Writing About (5:41)
  11. Steppin' Out Queen [Alternative Take] * (7:00)
  12. Troubadours [Alternative Take] * (5:32)
37 BERICHTEN 1 MENING
avatar van musician
In de Heere. Net als Bob Dylan ongeveer in dezelfde tijd (Slow train coming, ook uit 1979).

Uit een periode, dat dit overigens nog heel gewoon was. De religieuze krachten hadden nog heel wat invloed in de westerse maatschappij eind jaren '70.
Zowel de protestzanger Dylan als Van Morrison vonden de tijd rijp om te getuigen van hun geloof. Later is dat ook weer bijgetrokken.

Ik ben zeker niet religieus maar heb anno 2013 natuurlijk makkelijk praten. Daarnaast let ik ook nooit zo heel erg op teksten. Daar komt dan nog bij, dat je toch ook een goed album niet zomaar links kan laten liggen vanwege een sterke getuigenis.

Van die zoete relipop, ja dat is een duidelijke zaak, daar moet je automatisch niet veel van hebben. Maar een gewoon en sterk album van Bob Dylan of Van Morrison? Veel heb ik overigens niet, van Van Morrison. Maar wat ik er dan van heb is altijd goed en onderhoudend.

De succesvolle (zeker voor Van Morrison begrippen) singles Bright side of the road (b-kant Rolling Hills) en later (in 1981) Full Force Gale laten horen, dat hij, mits niet al te zwaar op de hand, ook prima uit de voeten kan met hits die blijkbaar aanspreken bij het grote publiek.

Het hele album is van vergelijkbare vrolijke aard, iets dat ook niet altijd gezegd kan worden bij Van Morrison. Ik kan mij ook voorstellen dat Into the Music een opbeurende werking heeft voor veel luisteraars.
Maar of dat nu komt vanwege zijn religieuze ontboezeming of dat er wellicht zelfs sprake is van Goddelijke Voorzienigheid.....

Hoe dan ook, het is een ijzersterk album van Van Morrison, met kwalitatief hoogstaande songs van bekend niveau. Een klein meesterwerkje.

kistenkuif
Erg opwekkend album dat Morrison voor mij weer helemaal op de kaart zette. Ierse gospel zou je het kunnen noemen. Lyrische songs met een hoopgevende religieuze lading, swingend en meeslepend vertolkt door meneer en zijn topband. Hierna volgde Common One en dat vind ik de meesterproeve in zijn 'streamofconcious'- stijl. Hij zat goed in zijn vel en was in bloedvorm in die jaren, zo te horen.

Daarna verloor ik langzaam het contact door al te weelderige productie van de volgende albums en gemis aan pit. Muzikaal breed uitwaaierende spirtualiteit en mellow blues/jazz, zijn simpelweg niet mijn smaak. Met uitzondering van de platen Back On Top en Born To Sing. Die vind ik raak.

avatar van Chungking
Pffff dit album is gewoon van een waanzinnige kwaliteit. Die eerste drie nummers alleen al Als je daar niet vrolijk van wordt dan weet ik het niet meer. Prachtig die eigen stijl met die 'volle' nummers (veel arrangementen).
Maar ook de rustigere tweede kant (vanaf Angeliou) is echt prachtig, kan echt helemaal niks verkeerd zeggen over dit album.

Toch mn favoriete plaat van hem, nipt boven Moondance. Astral Weeks doet me helemaal niks (en vind ik ook geen goede instapper).

Deranged
Vind zelf de spirituele nummers van Van zo ongeveer de mooiste die er zijn.

Het is niet religieus overigens, om even op een eerder bericht te reageren.

Hij gebruikt geen Christelijke thematiek of iets dergelijks, daarnaast vind ik het op dit album sowieso wel meevallen allemaal.

De meest rake nummers spiritueel gezien die mij ook op persoonlijk vlak aanspreken zijn nog altijd te vinden op Poetic Champions Compose.

Als je zelf een leven leidt waarin je je maar moeilijk tot helemaal niet kan identificeren met dergelijke thematiek dan heb ik daar op zich weinig respect voor, maar dat ben ik.

Grandioos album, veel te laat in zijn geheel ontdekt. luistert zó lekker weg en voegt echt wat toe aan de dag. Geweldige sfeer!

avatar van Bonk
Ik ben dit album gaan luisteren in het kader van het spelletje 'Album Top 10 per Jaar' elders op dit forum. Nu is het album sowieso prima genietbaar, maar weet het me niet overal even erg te pakken. Maar er springt voor mij één track wel echt uit. 'And the Healing Has Begun' is echt acht minuten lang prachtig intens en heeft een dusdanig mooie sfeer (uiteraard ook door het goed gedoseerde gebruik van de viool) en opbouw, waardoor je het nummer echt ingezogen wordt. Zeker één van de mooiste nummers die ik ooit gehoord heb van Van the Man. Een wonderschoon pareltje.

Bonk schreef:

Ik ook (herbeluisteren). Mij bijna overal wel.

En inderdaad fantastisch: And The Healing Has Begun
De hele kant B van deze plaat is trouwens amazing.