Gerry Rafferty - City to City (1978)

Label: United Artists

1. The Ark (5:36)
  2. Baker Street (6:01)
  3. Right Down the Line (4:20)
  4. City to City (4:51)
  5. Stealin' Time (5:39)
  6. Mattie's Rag (3:28)
  7. Whatever's Written in Your Heart (6:30)
  8. Home and Dry (4:52)
  9. Island (5:04)
  10. Waiting for the Day (5:27)
  11. Big Change in the Weather * (5:24)
  12. Instrumental Intro * (0:39)
  13. Big Change in the Weather [Original Demo] * (4:09)
  14. Baker Street [Original Demo] * (5:24)
  15. Mattie's Rag [Original Demo] * (3:03)
  16. Take the Money and Run [Early Studio Version] * (5:17)
  17. Stealin' Time [Original Demo] * (4:32)
  18. City to City [Original Demo] * (5:17)
  19. Instrumental Outro * (0:31)
Fedde
lennon schreef:
De titeltrack vind ik echt het meest storende nummer van de plaat. Misschien te Amerikaans ofzo....(als dat kan bij een Engelsman )
Rafferty was een Schot. Jammer dat je niet veel kan met nummers als Mattie's Rag, Home and Dry en Waiting for the Day die ik juist als de betere nummers van het album beschouw. Kan nog komen

Fedde schreef:
Kan nog komen

Zou kunnen, maar denk dat ik het die kans niet meer ga geven. Zoveel te beluisteren nog.... Vermoed dat deze plaat verkocht gaat worden.

Opvolgers Nightowl en Snakes &:Ladders hebben wat meer pit Lennon.
ik vind dat zelf ook betere albums.
Ondanks dat deze commercieel beter scoorde.

avatar van teus
Gemiddeld goed album ,dit is trouwens het enigste werk wat ik ken van Rafferty
Ik hou meer van het geluid van Stealers wheel,maar songs als bv City To City en The ark zijn zeker ook niet verkeerd
Topsong hierop is Right Down The Line ,echt een beauty

avatar van nlkink
Een heel fraai album. Nog moeilijk om uit het gebodene maar twee favorieten aan te wijzen. De aftrap is al subliem met het prachtige The Ark. Natuurlijk is Baker Street hier de grote hit, maar voor mij is het nummer gelukkig nog elke keer een genot om naar te luisteren. Soms heb je dat je de grote hit van een album moe wordt, maar voor mij is dat met dit nummer absoluut niet het geval. Eigenlijk staat er voor mij maar één dissonant op het album en dat is het wat karakterloze Waiting For The Day. Mooi dat dat nummer het laatste is van mijn bonus track-loze versie van het album want meestal ren ik naar de spelert om 'm na Island te stoppen. Desalwelteplus één van mijn favoriete auto albums voor onderweg. Overigens was City To City in Nederland ook nog een behoorlijke hit.
Er is een aantal jaren geleden nog een mooie documentaire over Rafferty gemaakt, met o.a. interviews met zijn vroegere maatjes Joe Egan en Billy Connolly:
Gerry Rafferty - Right Down The Line documentary - YouTube

avatar van Casartelli
nlkink schreef:

Zo veel hoofden, zo veel zinnen... ik ben blij dat er nog wat uptempo nummers tussen zitten, zoals bijvoorbeeld Waiting for the Day.

Home and Dry komt ook niks te vroeg na het blokje Stealin' Time / Mattie's Rag / Whatever's Written in Your Heart.

avatar van teus
Pas halfje verhoogd,ben dit album totaal toch meer gaan waarderen,naarmate je deze meer en meer hoort
Rafferty zijn songs liggen heel prettig in het gehoor,en zijn sound ligt me wel
Hoogtepunten blijven voor mij nog steeds City to City en ik schreef het al eerder en doe het weer....
een van de mooiste Lovesongs ooit gemaakt!....Right Down the Line

vince6
Heerlijk, relaxed album van Gerry Rafferty. Ik zelf vindt het een heel ontspannen plaatje en luistert lekker weg. Voor sommigen zal dit saai of te tam klinken, maar ik ervaar dat niet zozeer.

Soms trek ik me even terug en lig lekker alleen met de ogen dicht lekker weg te dromen. Er zitten wel wat up tempo nummers bij, al zitten die meer naar het einde toe. Misschien had een wat meer evenredige verdeling/afwisseling tussen de rustige nummers en de wat meer vlottere een betere luisterbeleving gegeven, maar enfin....ik vind het prima zo.

teus 's opmerking over Right Down The Line deel ik en is inderdaad prachtig.

Soms ken je een album al heel lang , en komt hij eigenlijk te weinig voorbij . Dit album had ik altijd bij mij als ik naar militaire dienst moest. In de walkman in de trein van Haarlem naar Bussum. En zeker twee keer per week draaide ik hem . Ik kan hem wel dromen dus , en waarschijnlijk is dat ook de reden dat ik hem oversla als ik weer eens voor mijn kast sta . Deze week toch maar weer eens de stoute schoenen aangetrokken. En beklijven doet hij nog steeds .Mooi tijdloos album . 4 sterren

avatar van Timk
Tuurlijk ken ik Baker Street en dat blijft een meesterwerk, maar voor de rest hield ik me niet bezig met zijn Muziek. En nu ik door de collectie van mij vader aan het kijken ben, neem je er wat meer tijd voor en deze nu in zijn geheel geluisterd. En wauw wat een mooie plaat, shame on me dat ik nooit veder ging dan Baker Street. Deze krijgt nu in ieder geval al een mooie 4. Wat is een goed vervolg om hierna aan te zetten ?