Gerry Rafferty - City to City (1978)

Label: United Artists

1. The Ark (5:36)
  2. Baker Street (6:01)
  3. Right Down the Line (4:20)
  4. City to City (4:51)
  5. Stealin' Time (5:39)
  6. Mattie's Rag (3:28)
  7. Whatever's Written in Your Heart (6:30)
  8. Home and Dry (4:52)
  9. Island (5:04)
  10. Waiting for the Day (5:27)
  11. Big Change in the Weather * (5:24)
  12. Instrumental Intro * (0:39)
  13. Big Change in the Weather [Original Demo] * (4:09)
  14. Baker Street [Original Demo] * (5:24)
  15. Mattie's Rag [Original Demo] * (3:03)
  16. Take the Money and Run [Early Studio Version] * (5:17)
  17. Stealin' Time [Original Demo] * (4:32)
  18. City to City [Original Demo] * (5:17)
  19. Instrumental Outro * (0:31)
avatar van henk01
Dank je wel, heb hem maar besteld, 8 euro is niet teveel lijkt me

avatar van Stijn_Slayer
Ik heb 'm ook, niets mis mee. Mijn vinyltje ruist alleen maar, dus die 2fer was de beste vervanging.

WPE
Ik heb dit album eigenlijk gekocht vanwege de toch wel heel bekende hits Baker Street en Right down the Line. Maar de rest valt me eerlijk gezegd wel wat tegen, het is al met al een plaat geworden waar niet veel pit in zit, de nummers reutelen maar door. Niets verrassends (alhoewel dat natuurlijk niet altijd hoeft). Misschien had ik toch een verzamelaar van hem moeten kopen...

Voor mij persoonlijk wel de doorbraak van de saxofoon in de popmuziek. Prima album. Zijn opvolgers haalde dat niveau niet, maar konden er nog wel mee door

Neal Peart schreef:
Voor mij persoonlijk wel de doorbraak van de saxofoon in de popmuziek.

Volgens mij kwam Al Stewart die eer al toe met Year Of The Cat. Met dezelfde blazert.

Fedde
WPE schreef:

Ja, dat kan natuurlijk. Maar zelf vind ik dat er op de B-kant van de elpee de beste nummers staan: Home and Dry, Whatever's Written in Your Heart en bluesrocker Waiting for the Day.

Bluebird schreef:

Dat is mij dan minder opgevallen. In ieder geval gaf Gerry Rafferty mij een positief signaal af m.b.t de sax. Top!

avatar van Bluebird
Absoluut. En zijn doorbraak bij het grote publiek. Mooie herinneringen aan dit album.

Ik draai 'm eigenlijk nog zelden. Maar wel een stuk jeugdsentiment inderdaad.

Mooie openingstrack trouwens.

Prachtig gewoon !!

avatar van Casartelli
Dit album, alsmede zijn drie opvolgers heb ik in huis als 2 x 2 Original Classic Albums (dus een met deze en Night Owl en een met Snakes & Ladders en Sleepwalking). Voor het verschijnen van die uitgaven zijn die andere albums een tijd lastig te verkrijgen geweest.

Dat is ook wel ruim voldoende Rafferty in de kast... op zijn beste momenten heeft hij genoeg melodieus vernuft in huis om dichtbij het perfecte popliedje te komen, maar het wil ook nog wel eens in gekabbel blijven hangen. Dit album was de kaskraker, maar de andere doen er kwalitatief niet voor onder.

Ik vind Night Owl beter. Zit wat meer pit in.
Heeft ook wel zijn rustige momentjes, maar vind ' m over het geheel wat boeiender.
Snakes & ladders ook een prima plaat. Kent een wat puurdere produktie.
Sleepwalking ken ik niet in zijn geheel.

Neal Peart schreef:

Die sakkesefonist is is Raff Ravenscroft die naar aanleiding van Baker Street een solo projekt startte wat voor geen centimeter aansloeg. Baker Street krijgt een eigen smoel door zijn toeter maar da's toch heel andere koek dan zelf de kar moeten trekken. Sommige mensen zijn gewoon geniaal als sideman .........

U spreekt uit ervaring?

avatar van Droombolus
Da's gewoon een mening gevormd door zo'n 50 jaar naar muziek luisteren. Neem bijvoorbeeld gasten als James Burton of, dichter bij huis, Dany Lademacher .........

avatar van Bluebird
Aan de andere kant zouden die kartrekkers zonder sideman ook niet meer zijn dan een sideman. Bij uitblijven van suc6 wordt men automatisch sessiemuzikant teneinde brood op de plank. Ravenscroft kon/kan ook liedjes schrijven maar het is de chemie die het hem moet doen... en waar het geheim van het aanslaan in zit weet geen hond tot op de dag van vandaag. Potverdomme! Wat ingewikkeld!

Neem Andy Fairwearther Low. Hier ook present. Een man die puur in dienst speelt van het gebodende.
Veel gevraagd sessiemuzikant. Volkomen terecht overigens.
Nam op met Roger Waters en oa.Clapton.

Solo blijkt het dan weer heel anoniem.

Begrijpt u wel ?

Nou.......................................

Nee.

bikkel2 schreef:
Veel gevraagd sessiemuzikant. Volkomen terecht overigens.
Nam op met Roger Waters en oa.Clapton.

Solo blijkt het dan weer heel anoniem.

Begrijpt u wel ?

Neen. Heb je Sweet Soulful Music van Andy Fairweather Low wel eens gehoord. Beslist niet anoniem, of begrijp ik je misschien verkeerd.

Ik vind hem hem geen artiest met een herkenbare stem of gitaarsound. Valt echt een beetje tussen wal en schip.
HIj is duidelijk een Bluesfanaat, maar daar moet je wel heel onderscheidend bezig zijn om het verschil te maken.

In zijn sessiewerk is hij ook niet echt opvallend. Het is meer een Director. Hetgeen betekent meer een soort leider van het geheel. Schema's en dergelijke.

Wat ik solo gehoord heb is niet slecht, maar ook niet bijzonder origineel.
Ik gun hem zijn succes. Maar Andy is al jaren een gewaardeerd sessiemuzikant.
Hij verdiend daar ook zijn voornamelijkste boterham mee.

avatar van heartofsoul
Hij heeft in ieder geval wel een herkenbare stem. Zijn solo-platen ken ik niet zo heel goed, maar
Amen Corner kon me wel boeien, en daar luister ik nog steeds graag naar.

heartofsoul schreef:
Amen Corner kon me wel boeien, en daar luister ik nog steeds graag naar.

Zijn 70s solo platen op A&M ( verzameld op de Wide Eyed & Legless 2CD ) zijn nog behoorlijk de moeite waard, al kan je al wel horen dat er sleet op z'n stem komt. Wat ik begrepen heb uit interviews hoeft hij niet zo nodig in de spotlight te staan en voelde hij zich meer op z'n gemak in bands ( Amen Corner en Fairweather, het vervolg daarop zonder blazers ) dan als solo artiest.

avatar van heartofsoul
Oké, dat is verhelderend. Heb trouwens zojuist Spider Jiving herbeluisterd, en daar hoor je al dat zijn stem aan het slijten is. Een redelijke plaat overigens.

Wat City to City betreft: ik begrijp dat dit album voor sommige luisteraars wat meer pit had mogen hebben, en ik beluister het zelf alleen als ik lekker lui kan zijn. Maar dan vind ik het een sfeervol en mooi gearrangeerd album. The Ark zet voor mij gelijk de toon, wat een prachtnummer.

avatar van Droombolus
Mijn probleem met Rafferty is dat ik z'n zangstem zo saai vind. Bij Stealers Wheel zat er met Joe Egan nog afwisseling in de zang en dat mis ik hier node ........ Zo'n nummer als City To City duurt gewoon veel te lang voor mij, ergens rond de 3 minuten ben ik al in slaap gevallen .......... ik noemde hem damaals dan ook de zingende zandman ......

Dat gezegd hebbende zit deze plaat natuurlijk behoorlijk goed in elkaar en Baker Street is van eenzame klasse, wat mij betreft een pop klassiekert uit hetzelfde straatje als John Miles' Music en de Baas' Born To Run

Qua stem ben ik wel met je eens. Hij had zeker geen nare stem, maar op ten duur kan het wat vermoeiend worden.
Stealers Wheel is wel een goed voorbeeld.
Die Egan had een lekker rauw randje en in de samenzang kleurde het mooi met die van Gerry.

Ik heb deze wel grijsgedraaid overigens. Maar tegenwoordig zal het niet de 1e cd zijn die ik het uit het rekje pak van hem.
Het mag dan zijn bestverkochte plaat zijn, maar dat is ook dankzij het fenomenale
Bakerstreet.
De albums van Stealers Wheel vind ik een stuk boeiender.
Night Owl, de plaat na deze, was minder succesvol, maar is beter. Onterecht wat op de achtergrond geraakt.

avatar van Bluebird
Staan de jongelui zich hier uit te sloven om prachtige muziek te berde te brengen............

Rafferty verveelt me NOOIT. Een muzikant in lever en nieren met het hart op de tong. Zo, die zit!

Bent u er nu alweer ???!!!!

Mevrouw, gaat u WEG!!!

[quote]Droombolus schreef:

Wel mee eens natuurlijk, daarom blijf ik ook op 4**** steken, ondanks de goede liedjes en de sfeervolle productie. Zal Stealers Wheel ook weer eens afstoffen trouwens. Zo blijf je wel bezig.

avatar van henk01
Ben het daar ook wel mee eens. Toch pak ik 'm steeds wel weer. Het zijn gewoon goede liedjes

De plaat begint serieus veelbelovend en Baker Street is echt een mooi nummer. Helaas stort het geheel in na 3 nummers en wordt t middelmaat.

Op kant b maakt de opener me nog wat wakker, want ik hoor sterke Beatles invloeden, maar ook dat verveelt me te snel... De titeltrack vind ik echt het meest storende nummer van de plaat. Misschien te Amerikaans ofzo....(als dat kan bij een Engelsman )

Nee... Baker Street is zeker niet representatief voor dit album.

Het is me echt te saai en te tam. Jammer..