Gerry Rafferty - City to City (1978)

Label: United Artists

1. The Ark (5:36)
  2. Baker Street (6:01)
  3. Right Down the Line (4:20)
  4. City to City (4:51)
  5. Stealin' Time (5:39)
  6. Mattie's Rag (3:28)
  7. Whatever's Written in Your Heart (6:30)
  8. Home and Dry (4:52)
  9. Island (5:04)
  10. Waiting for the Day (5:27)
  11. Big Change in the Weather * (5:24)
  12. Instrumental Intro * (0:39)
  13. Big Change in the Weather [Original Demo] * (4:09)
  14. Baker Street [Original Demo] * (5:24)
  15. Mattie's Rag [Original Demo] * (3:03)
  16. Take the Money and Run [Early Studio Version] * (5:17)
  17. Stealin' Time [Original Demo] * (4:32)
  18. City to City [Original Demo] * (5:17)
  19. Instrumental Outro * (0:31)
avatar van VictorJan
Heerlijke, tijdloze plaat.

Father McKenzie
Jawel, prima heerlijk tijdloze plaat, schitterende arrangementen, prachtig gitaarspel. Uiteraard was Baker Street die terechte grote hit, maar Right Down The Line en zeker ook Whatever's Written in Your Heart en de titelsong zijn groots.
Héérlijk album om eeuwig te koesteren.

Dit soort melodieuze wat Beatlesque pop, het is helemaal mijn ding.

avatar van buckingham
Dit soort melodieuze wat Beatlesque pop, het is helemaal mijn ding.

Helemaal mee eens! Ook een erg mooie hoes! Hoe zit het met de opvolgers? Net zo goed?

avatar van bawimeko
"Night Owl" is wat minder bekend (geen grote hit als "Baker Street), maar bijna net zo goed als deze!

bawimeko schreef:

Ik vind Night Owl een tikkie beter . Maar da's persoonlijk .

avatar van beaster1256
mooie popplaat van gerry met als supernummer ' baker street ' , een grote hit met die gierende saxofoon en op het laatsts krijgen we nog een prachtige gitaarsolo die verdacht veel gilmour in hem heeft ??!!!???

avatar van Stijn_Slayer
'Baker Street' kende ik al wel, maar dat vind ik niet echt een leuk nummer. De rest van de plaat daarentegen! Ik kan eigenlijk geen enkel minder nummer vinden. 'Whatever's Written in Your Heart' is me iets té gedramatiseerd, maar verder geen enkel punt van kritiek.

Zeer sfeervolle arrangementen die de nummers net dat beetje extra's geven.

avatar van i.Ron S.
Dit was me een beetje een tegenvaller. Na de softrockpareltjes Baker Street en vooral Right Down The Line verwachtte ik toch nog iets soortgelijks maar daarna vind ik dat het maar wat voortkabbelt.
Niet dat het slecht is maar voor mij geen stimulans om buiten die 2 nummers nog veel van dit album te beluisteren.

avatar van kort0235
Een aardig album met een paar goede nummers, zoals Baker Street en Whatever written in your heart.
Rafferty heeft een eigen sound, maar gaat op den duur wel een beetje vervelen.
Dus niet te veel draaien die plaat!
Kwalitatief wel een ruime voldoende hoor!

avatar van Gert P
Helaas is hij heen gegaan na een lang ziekbed maar dit is een mooie plaat van hem.

avatar van L_T_B
Bericht verplaatst naar Muziek > Nieuws > R.I.P.

avatar van dj maus
Vandaag voor een prikkie 2e hands de lp gekocht.
Ik denk dat Gerry het zo gewild had.

dj maus schreef:
Vandaag voor een prikkie 2e hands de lp gekocht.
Ik denk dat Gerry het zo gewild had.

Tja, tweedehands maakt het nu niet meer zoveel uit, natuurlijk...

Heb 'm besteld bij Kroese, samen met Night Owl als two-fer.
Vooral de tweede is zeer moeilijk op cd te krijgen.

Het album weer eens onder de korrel genomen en hoewel ik mijn mening niet bijstel over het gegeven cijfer , blijft het een plaat die lekker wegluistert .
Er zit wat thematisch in deze plaat . Gerry heeft het hier regelmatig over onderweg zijn en het onvermijdelijke thuiskomen . City To City , Bakerstreet , Mattie's Rag , Home and Dry , Island .
Prettige lichte liedjes met wat countrypop/rock invloeden , maar net zo goed ballads die wat zoetig overkomen maar zeker een bepaalde lading met zich meebrengen ( Stealin' Time bijv.)

Het enige wat je Rafferty zou kunnen aanrekenen is dat er wat weinig pit in zit en dat het halverwege wat inzakt . maar het gros van zijn composities deugen .

Nightowl , de opvolger , is hoewel minder bekend bij het grote publiek , een album die beslist beter is al totaalpakket . Een wat spannender geheel . Niet zo zeer een verandering van zijn muziek , maar met wat scherpere randjes .

avatar van Music4ever
M.i. is alleen Baker Street een nummer waarin Rafferty los gaat (die saxofoon en gitaarsolo) en laat dat nou ook net het beste nummer van de plaat zijn. De rest zijn idd prettige liedjes die vrij zoet zijn maar prima in elkaar zitten, vandaar ook mijn 3,5 ster.

Misterfool
Ik heb dit album gekocht in een tijd waar ik nog voornamelijk bezig was de platenkast van mijn ouders door te ploegen. Baker street had mijn pa op een verzamelcdtje staan. Daarna maar eens het album gekocht. Dat bleek een lichte teleurstelling. Niet dat het een heel slecht album is, verre van. Alleen het kabbelt me te veel en het album heeft veel te weinig variatie. Eigenlijk een vrij typische middle of the road plaat, zonder opsmuk en zeker oprecht,maar niet bijster intressant. Baker street blijft wel een klassieker. Mattie's rag en the ark zijn boven gemiddeld.

avatar van Metalhead99
De aandacht rondom deze plaat verbaasd me. Ik kwam hem laatst per toeval tegen in een platenzaak en de cover had een behoorlijke aantrekkingskracht op me. Voor 1 euro heb je gelukkig niet zo snel een miskoop en het leuke eraan is dat je weleens platen koopt die je behoorlijk goed vind. Dit had ik nou bij City to City. Een erg mooie plaat waarbij ik me geen moment verveeld heb.

kaztor schreef:

Tja, tweedehands maakt het nu niet meer zoveel uit, natuurlijk...

Heb 'm besteld bij Kroese, samen met Night Owl als two-fer.
Vooral de tweede is zeer moeilijk op cd te krijgen.

Ik heb de bestelling maar afgebroken. Is haast niet te krijgen en bij Kroese ging het ook te lang duren.
Downloaden lijkt me de beste optie bij zijn platen, helaas...

avatar van Gert P
Ligt hier gewoon in de winkel hoor maar op collected staan de beste nummers van deze plaat.
Deze heb ik voor 3 euro verleden jaar gekocht maar nu ik collected heb eigenlijk overbodig, draai hem ook niet meer.

Gert P schreef:

Ik vind Waiting For The Day zowat het beste nummer van deze plaat, maar dat is wellicht persoonlijk...

Whatever's Written In Your Heart mag ook zeker genoemd worden, net als The Ark.
Van het post-Stealers Wheel solo-werk is dit ongetwijfeld de meest toegankelijke en meest 70's-klinkende plaat. Ik heb toch wat meer met het latere werk. Hier klinkt het een klein tikkeltje minder gedreven. Toch heeft hij die typische sfeer al zeker te pakken en staan de van deze plaat bekende klassiekers buiten kijf.

avatar van Bluebird
Tja, en dit blijft om persoonlijke redenen toch mijn favo Rafferty album.

avatar van matthijs
Baker Street springt er voor mij erg bovenuit, ik denk niet omdat het een grote hit was maar omdat ik het gewoon een erg super nummer vindt!

avatar van Dibbel
Elpee die ik vrij vroeg te pakken had in het voorjaar van 1978, nadat City To City in de Top 40 terecht was gekomen.
Na het bericht van 'smans overlijden vorig jaar heb ik zijn elpees weer van zolder gehaald en ze staan nu eigenlijk nog onder.
Dit is weer zo'n typisch jaren 70 produkt (in de goede zin van het woord) met keurig verzorde muziek, helder en netjes geproduceerd, met op ieder instrument een echte vakman en dat hoor je.
Gerry heeft een aangename, enigszins bedeesde stem die goed past bij zijn liedjes, die eerder tegen het singer/songwriter genre aanleunen dan tegen de rock.
Het helemaal kapot gedraaide Baker Street kent natuurlijk iedereen, maar ook City To City is een hit geweest en Right Down The Line heeft de tipparade gehaald.
Baker Street is uiteraard de klassieker. Beste nummers daarnaast vind ik persoonlijk het iets stevigere Waiting For The Day, het prachtig rustige Stealin' Time en Home And Dry.

avatar van ChrisX
Wilde album al jaren eens helemaal horen en de meest recente versie voor een habbekrats via Amazon gekocht en verdomd wat is dit een sterk album. Tot in de puntjes verzorgde songs uitgevoerd door klasse muzikanten. En die stem van Rafferty heeft een heel relaxte klank in zich.

avatar van musician
Ligt het nu aan mij of komt het door het overlijden van Gerry Rafferty begin 2011 dat City to City eindelijk eens een keer digitaal geremasterd is uitgebracht?

Een beetje wrang vind ik het in ieder geval wel, hij is niet onder de beste omstandigheden overleden, had de royalties van het gerestaureerde, en dus opnieuw uitgebrachte City to City, heel goed kunnen gebruiken.

Maar de ironie is dat deze klassieker oorspronkelijk werd uitgebracht in 1978 in maar een matige geluidskwaliteit (lag aan de lengte van het album, heb ik altijd begrepen), dat de cd werd uitgebracht met een dito analoge en vrij doffe kwaliteit. En dat er vervolgens een paar maanden na Rafferty's dood in 2011 opeens een mooi opgepoetste variant is.

Inclusief het nummer dat nog nooit op cd was gezet (Big change in the weather, de b-kant van Bakerstreet) en een achttal niet onaardige demo's van bekend werk.

De plaatsvervangende schaamte gaat heel ver, als er nog een stukje in het boekje staat van ene Rab Noakes die begint met te zeggen: "I initially composed sleeve-notes for this re-mastered album back in april 2010 but, for various reasons, the release was delayed". Ja ja.

Hoe dan ook, dit album was toe aan een schoonmaakoperatie en een nieuwe vernislaag. Het gaat dan met name om het smaakvol toevoegen van hoge tonen en het transparanter laten klinken van de muziekinstrumenten. Waardoor het wat minder "dof" zou worden.

Ze zijn daar redelijk in geslaagd. Het is geen loudness war geworden en dat zou het album waarschijnlijk ook ontsieren. Maar het klinkt wel veel beter dan het was en dat is op zich een hele verbetering. Ik heb nu meer het gevoel dat het klinkt zoals het had moeten klinken. En dat is alleen maar winst.

De nummers zijn er tijdlozer door geworden en blijven door het thema redelijk overeind dus zonder oubollig te worden.

Het blijft één van de toppers uit 1978, zowel in artistieke als in commerciële zin en daarom een goed en klassiek album.

avatar van Stijn_Slayer
musician schreef:

Ik kocht deze eerst op LP, maar de klank beviel me echt slecht. Ik zie geen krassen op de LP, maar ik dacht toch dat het met de staat van het vinyl te maken had (stof wellicht). Blijkt nu dat 'ie dus van zichzelf al niet best klonk (het zal wel een combinatie van beiden zijn waardoor de LP nogal ruist).

Heb deze daarom direct op cd gekocht toen 'ie samen met de opvolger voor een prikkie te koop was. Heb 'm al een tijd niet meer gedraaid. Zal 'm binnenkort nog eens draaien om te zien of ik deze op 4* houd of er een halfje afdoe. Vind z'n werk met Stealers Wheel eigenlijk interessanter. Iets minder MOR, al vind ik Rafferty typisch een artiest bij wie kwaliteit en mainstream hand in hand gaan.

avatar van paulmccuytney
Ik kocht dit album al vrij snel na het uitbrengen in 1978 en was meteen verkocht. Niet alleen door de hits "Baker street" en het titelnummer, maar heel het album is gewoon steengoed. Ik kon Gerry Rafferty al uit het de Stealers Wheel-periode en toen bleek al wat voor talenten hij had. Na dit album heeft hij nog enkele fraaie albums gemaakt zoals "Night owl", maar hadden toch niet de impact van dit classic album. Erg jammer dat hij een jaar of 2 geleden is overleden.

Fedde
Sterk album inderdaad. Naast Baker Street vind ik vooral de nummers van de B-kant: 6,7 en 8 erg goed. Ook ik vond Night Owl een stukje minder. Rafferty is al weer bijna 3 jaar dood. Nog niet zo lang geleden heb ik zijn laatste album 'ontdekt': Another World uit 2000 en ook daar was ik behoorlijk van onder de indruk.

avatar van henk01
Weet iemand of de geluidskwaliteit goed is?

City to City / Night Owl
Classic Albums (2CD)

Released on 28 March 2011
Artist: Gerry Rafferty

avatar van Running On Empty
Ja hoor prima, gewoon een dubbelpack.