Neurosis - Through Silver in Blood (1996)

Label: Relapse

1. Through Silver in Blood (12:11)
  2. Rehumanize (1:46)
  3. Eye (5:17)
  4. Purify (12:18)
  5. Locust Star (5:48)
  6. Strength of Fates (9:43)
  7. Become the Ocean (1:27)
  8. Aeon (11:44)
  9. Enclosure in Flame (10:19)
avatar van snarf349
5* van gemaakt.
komt iedere draaibeurt iets dichter bij mijn favoriete neurosis plaat - the eye of every storm -, misschien moet ik ze af en toe `ns omwisselen in mijn top 10.

avatar van orbit
Ik zat hem gisteren te luisteren en kwam er tot mijn wederom grote onsteltenis achter dat ik dit album destijds ook al heb gecheckt.. ik had in de jaren 90 een groot zwak voor Neurosis! Na deze plaat ben ik verder een beetje afgehaakt bij de meeste metal hardere muziek. Maar toen ik dit gister luisterde wist ik meteen weer waarom ik een zwak had voor Neurosis: wat een heerlijke plaat! Het openingsnummer is gelijk al een prachtige slinger voor je harses! Daarna wordt het zo nodig nog stukken beter! Hoe het nummer Purify opeens overgaat in die reprises van uitbarstingen rondom de achtste minuut, prachtig! En vervolgens die doedelzakken, ja ik heb deze plaat toendertijd ook al vaak gedraaid.. ik was er zelfs van overtuigd dat dit op enemy of the sun stond. Goed dat ik het weer even heb opgefrist De desolaatheid van Strength Of Fates en dan krijgen we nog het fenomenale Aeon! Eén van de sterkste platen in de metalscène, alhoewel ik dit strikt genomen eigenlijk geen echte metal vind, daarvoor is het te gruizig en niet strak genoeg. Misschien is dit gewoon extreme rock? Noise rock? Briljant in ieder geval. 4,5*

Een 4.5* plaat is niet briljant, die is gewoon erg goed. Briliant is 5* .
Wat houd em daar vanaf?

avatar van orbit
Dat zeg jij, ik vind 4,5* wel briljant.. misschien dat ik hem nog een keer of twee moet herbeluisteren en hij een 5* krijgt, maar dat reserveer ik voor platen die héél erg bijzonder voor mij zijn. Dat weet ik bij deze zo net nog niet. Hij bevalt me in ieder geval heel erg.

aah ok. Nu, ieder heeft weer zn eigen nuance verschillen. Ik strooi ook niet met 5en maar een 4.5 geef ik wel ietsje vaker. Die probeer ik overigens ook al wel wat minder te geven, maar als het verdient is dan kan het niet anders.

avatar van orbit
Deze plaat ontbeert weinig, maar toch staan er een paar nummers op die moeiteloos worden weggecijferd door enkele (langere) hoogvliegers op de plaat. Dat is denk ik de reden dat ik hem niet niet de volle vijf meppen verkoop. Wil niet zeggen dat het geen mijlpaal is. Ik zou zelfs willen zeggen dat Neurosis een flutband als Godspeed Black Hoplapopla overbodig maakt en het concept van grandioosheid al heeft vastgesteld. Temposo, tempiesto, big finish!

avatar van Paalhaas
En nu ik toch bezig ben, kan deze ook wel een upgrade gebruiken. Net als SubArachnoid Space - Almost Invisible zat deze al tijden tegen de 5/5 aan te hikken en vanavond kom ik eigenlijk tot de conclusie dat ze het allebei dubbel en dwars verdienen. 5/5

hmm.. ik denk dat ik dit album maar eens moet zoeken als er mensen zijn die zeggen dat dit albumNeurosis beter is als eentje van GYBE !

avatar van HammerHead
't Is natuurlijk totaal niet te vergelijken met GYBE!, niet iets waar je op basis daarvan achteraan zou moeten gaan.

avatar van orbit
Het is dan ook veel beter dan GYBE!! Maar het deelt wel degelijk een soort orchestrale bombastiek in de opbouw die GYBE ook probeert te creëren.

clutch
Eerste luisterbeurt er op zitten. eerste indruk: die ongelooflijk depressieve schreeuwende vocalen zijn echt kippenvel bezorgend. Een donker plaatje, maar ik zal het denk ik wel nog wat vaker moeten luisteren. Locust star en Purify zijn tot nu toe de grote favorieten van deze plaat.

avatar van andnino
Ik kan niet anders zeggen dat dit inspirerende muziek is, hoewel het toch wel even flink wennen is... de eerste luisterbeurt heb ik zelfs halverwege afgebroken omdat ik niet zo in de stemming was voor zoveel zwaarmoedigheid.
Inmiddels dus wel serieus aan t luisteren, en ben erachter gekomen dat t goed is nog eventjes een hoop keren luisteren om het wat beter te kunnen doorgronden, dat gaat voorlopig niet

Bobiej
Dat probleem heb ik ook met Neurosis; je weet dat het steengoed is, maar je kan er ook moeilijk doorheen komen en het doorgronden.

Intens, donker, zwaarmoedig, Neurosis is zeker niet iets waar je snel doorheen komt.

jkbb
Had deze plaat van m'n leven niet mogen verlagen! Ben bang dat dit, of iets anders van ze, me ooit nog doof zal maken, volume moet bij deze plaat altijd vol open, en ik kan je verzekeren dat dat kneiterhard is.

avatar van Silver
Hij gaat men top 10 weer in,zelden zoiets intens geluisterd en dat blijft boeien.

avatar van andnino
Nee, doorgronden kan ik het nog niet, maar een 4* is toch wel het minste wat ik nu al kan geven. Overdonderend!

Overdonderend indeed!

clutch
Zag dat ik hier niet eens een stem had geplaatst machtig album dit natuurlijk, hoe 'moeilijk' ie ook is.

Wat hier moeilijk aan is weet ik niet. Beviel mij erg goed. Mooie dynamiek, emotionele zang (niet van dat lachwekkende gegrunt). Het laatste nummer kwam een beetje simpel over, anders had ik misschien nog wel wat hoger gestemd. Dit soort metal kan ik erg waarderen.

jkbb
Des te vaker ik dit luister, des te moeilijker hij te beschrijven valt, maar laat ik toch een beetje proberen uit te leggen wat iets als dit met je kan doen.

Veel. Dit is zonder enige twijfel de meest intense plaat allertijden en ik vraag me af of ik ooit nog iets zo krachtig als dit tegen zal gaan komen. Helse riffs, tribale drums en angstaanjagende vocalen vol van met passie en emotie, en ademruimte is er zelden. Zelfs als je die even hebt zit je nog op het puntje van je stoel met een hartslag rond de 180. Het plotse afbreken van Locust Star is daar een mooi voorbeeld, van pure manie ineens totale stilte.

Beste nummers zijn echter duidelijk de grotere composities, de 'symfoniën'. Purify, met dat prachtige onheilspellende begin, het helse middendeel, en de al vaak genoemde doedelzak, is er bijvoorbeeld al zo eentje, maar het absolute hoogtepunt van deze plaat is Aeon. Je zou toch niet snel dicht bij bijna traantje wegpinken zitten bij dit soort metal, maar het prachtige begin van dit nummer tesamen met de draaikolk aan het einde weten in ieder geval wel heel erg veel los te maken, wat overigens zo'n beetje alles op dit album doet, om niet de rest te denigreren.

Maar, bijna alles dus. die twee intermezzo's zijn niet echt bijzonder, Eye vind ik ook niet supersterk en bij de afsluiter is de trein zo goed als tot stoppen gebracht, hoewel ik wel moet zeggen dat in dit nummer de meest indringende schreeuwen uit de kelen van dit gezelschapen komen.
Toch zeker een plaat die niet in toplijsten ontbreekt bij mij en daarin vrij hoog terecht zou komen.

avatar van Paalhaas
herman en jkbb noemen Enclosure in flame "een beetje simpel" en zeggen dat "de trein zo goed als tot stoppen is gebracht". Ik ben het met ze eens. Maar ik verschil toch met ze van mening, omdat ik daar het probleem niet van inzie. Het is juist het perfecte einde van deze zenuwslopende rit. Die alsmaar herhalende gebroken gitaarakkoorden: fantastisch! Het verlamt bij wijze van spreken je toch al murw geslagen mentale weerbaarheid zodat je compleet gedesillusioneerd achterblijft. Deze plaat komt echt behoorlijk dicht bij perfectie in de buurt. Ik heb de (vele) mensen die The eye of every storm beter vinden in ieder geval nooit begrepen. Dit album is "where it's at". Punt uit.

avatar van orbit
Ik ben het vooralsnog met je eens Paalhaas.. heb Eye Of Every Storm toch vaak beluisterd, maar de intensiteit van deze plaat word nergens gehaald. Dit is gewoon hun Magnum Opus, period.

avatar van Nakur
Paalhaas schreef:

Ik vind TSIB een fantastische plaat en kan me zéér goed vinden in alle lovende kritieken. Toch ben ik een van de (vele) mensen die The Eye of Every Storm prefereren boven deze. Laatstgenoemde plaat is overdonderend met hun stilte, wat ik in mijn review de kracht van het weglaten noemde.

stuart
Ik voel me door de duivel achterna gezeten...veel luisterplezier... of toch....'fear'...

avatar van andnino
Ik verbaas me er helemaal plat over dat niemand hier op musicmeter bekend is met Scott Kelly's solowerken... zojuist toegevoegd. gaat dat horen mensen

Berichten over Neurosis-optredens verplaatst naar Neurosis

bennerd
Ben lang geleden nog erg overdonderd geweest door deze plaat (positief), maar heb het dan weer voor lange tijd links laten liggen. Op dit moment staat hij nog eens op, en verdomme, het is weer heerlijk intens! Die 3,5* mag wel gewijzigd worden.

Vreemd dat ik deze plaat wel waardeer, in tegenstelling tot al die andere bands die door Neurosis beïnvloed zijn (Cult of Luna, Isis, ...). Zal het zijn door hun hardcoreverleden, of denk ik nog steeds te veel in hokjes?

bennerd schreef:

Die twee bands waren in hun beginjaren vrij lomp en werden later juist (relatief) subtiel. Neurosis heeft ergens daartussenin een vaste lijn weten te behouden, denk ik. Natuurlijk wel gekenmerkt door een sfeer die qua naargeestigheid door geen van beide geëvenaard is. Dat verklaart in ieder geval (misschien) waarom je Cult of Luna en Isis niks vind. Waarom dit dan wel, geen idee.

avatar van Wouter30
Locust Star