Leonard Cohen - Popular Problems (2014)

Canada
Label: Columbia

1. Slow (3:25)
  2. Almost Like the Blues (3:28)
  3. Samson in New Orleans (4:39)
  4. A Street (3:32)
  5. Did I Ever Love You (4:10)
  6. My Oh My (3:36)
  7. Nevermind (4:39)
  8. Born in Chains (4:55)
  9. You Got Me Singing (3:31)
avatar van Arrie
Slowgaze schreef:
Hm, ik weet niet, goede plaat weer, van niveau, maar ik hoor hier toch echt geen nieuwe Cohen-klassiekers, of in elk geval nummers waarvan ik denk 'ja, dat is echt een verrijking aan z'n oeuvre'. Maar zoals gezegd, fijn album weer, maar met een wat lage herdraaiwaarde, was er na een week of twee dagelijks luisteren wel klaar mee, en nu komt-ie ook niet meer zoveel in de cd-speler terecht. Ligt er ook aan dat de teksten gewoon minder interessant zijn dan vroeger (en dan bedoel ik echt niet alleen de jaren zestig en zeventig). (En niet dat ik er bij was in de jaren zestig, zeventig, en ook niet in de jaren tachtig en de jaren negentig heb ik ook niet gek bewust meegemaakt, maar afijn, jullie snappen het idee.)

Voor mij zijn Almost Like the Blues en Nevermind toch echt wel verrijkingen van zijn oeuvre, zelfs weer nieuwe hoogtepunten in het oeuvre. Wat een fantastische nummers.

De rest blijft me overigens ook erg goed bevallen. Voor mij juist sterker dan zijn vorige.

avatar van AOVV
Goeie plaat van Cohen, met enkele bijzonder mooie nummers ('Almost Like the Blues' is één van z'n sterkere songs van na 'New Skin for the Old Ceremony', en ook 'My Oh My' en 'A Street' weten me te charmeren). Bij de eerdergenoemde songs had ook 'Did I Ever Love You' kunnen staan, ware het niet dat het uptempo-refreintje de boel voor mij verpest. Dat had helemaal niet gehoeven, en past er ook niet echt bij.

Ik vind voorganger 'Old Ideas' nog ietwat consistenter, maar laten we toegeven, deze mag er ook gerust zijn. En dat Cohen nog steeds deze kwaliteit uit zijn vege lijf (en bromstem) weet te persen, daar kan ik alleen maar respect voor opbrengen. Ook live zou hij nog steeds fantastisch zijn, en na het zien van de concertfilm (nou ja, hoe je het ook noemt) 'Live in Dublin' dien ik dat te beamen.

Ik heb er een gerust gemoed in dat ook enkele van deze songs het zeer goed gaan doen live.

3,5 sterren

avatar van Johnny Marr
Wat een prachtplaat levert Leonard Cohen nog op 80-jarige leeftijd, het kan niet genoeg gezegd worden. Mooie liedjes staan hier op, vooral kant 1 is eigenlijk zo goed als perfect. 'Nevermind' is m'n favoriet van kant 2. Respect, respect en nog eens respect.

avatar van Cor
Cor
Maar even in de achteruitkijkspiegel door het oeuvre van Cohen lopen. Zijn zwanenzang is onovertroffen, maar dit 'Popular Problems' mag er ook zijn. Stemmige stijkers en blazers, het Cohen-kenmerkende vrouwenkoortje, zijn mooie bedjes sla onder de heerlijke hoofdmaaltijd van de zoemend brommende Cohen. Liedjes met een kop en een staart van een tachtigers die bewijst: "Age doesn't matter".

avatar van kort0235
Het vroegere werk van Cohen ken ik al en heb onlangs You wan't it darker aangeschaft. Ja, bij de ALDI !!!
Benieuwd naar zijn albums daarvoor want die had ik tot mijn schande nog niet beluisterd.
Nou, Popular Problems is wederom een prachtige plaat met prima begeleiding en vrouwelijke achtergrondkoortjes. Er staat geen minder nummer tussen vind ik.
Dit stuk vakwerk van de doorleefde Leonard Cohen geef ik een 4,5*, geen 5 want zijn laatste album heeft me meer ontroerd!