Genesis - R-Kive (2014)

Label: Virgin EMI

1. The Knife (8:53)
  2. The Musical Box (10:31)
  3. Supper's Ready (23:04)
  4. The Cinema Show (10:41)
  5. I Know What I Like (4:10)
  6. The Lamb Lies Down on Broadway (4:52)
  7. Back in N.Y.C. (5:45)
  8. The Carpet Crawlers (5:15)
  9. Steve Hackett - Ace of Wands (5:25)
  10. Ripples (8:05)
  11. Afterglow (4:12)
  12. Peter Gabriel - Solsbury Hill (4:21)
  13. Follow You Follow Me (4:03)
  14. Tony Banks - For a While (3:40)
  15. Steve Hackett - Every Day (6:15)
  16. Peter Gabriel - Biko (7:30)
  17. Turn It on Again (3:51)
  18. Phil Collins - In the Air Tonight (5:27)
  19. Abacab (6:56)
  20. Mama (6:53)
  21. That's All (4:26)
  22. Phil Collins - Easy Lover (5:03)
  23. Mike & The Mechanics - Silent Running (6:12)
  24. Invisible Touch (3:29)
  25. Land of Confusion (4:47)
  26. Tonight Tonight Tonight (8:53)
  27. Mike & The Mechanics - The Living Years (5:32)
  28. Tony Banks - Red Day on Blue Street (5:48)
  29. I Can't Dance (4:01)
  30. No Son of Mine (6:39)
  31. Hold on My Heart (4:38)
  32. Mike & The Mechanics - Over My Shoulder (3:35)
  33. Calling All Stations (5:45)
  34. Peter Gabriel - Signal to Noise (7:33)
  35. Phil Collins - Wake Up Call (5:15)
  36. Steve Hackett - Nomads (4:31)
  37. Tony Banks - Siren (8:47)
avatar van ravian
ik heb de logica gevonden voor deze uitgave. Al draaiende worden de nummers steeds slechter en slechter aan cd 3 wil ik niet eens beginnen.

avatar van IntoMusic
Goed... Na de vele, vele kritiek en lage waarderingen (o.a. van 'liefhebbers' die niet eens de moeite nemen om dit album in deze volgorde en samenstelling te beluisteren), heb ik het album eens helemaal beluistert. Natuurlijk ken ik ook bijna alle nummers van A tot Z, maar zoals ik al schreef ging het mij met name om de volgorde want daardoor kunnen songs toch verrassend goed of juist slecht uit de bus komen.

Disc 1 is zonder twijfel de beste en hierop staan voor mij één van de beste songs die Genesis ooit heeft uitgebracht. Natuurlijk kun je gaan discussiëren over het gemis van b.v. Firth of Fifth, Fountain of Salmacis en Get 'Em Out by Friday, maar dat houd je nu eenmaal met verzamelaars. Ace Of Wands is een prima afsluiter en past in de sfeer van de overige nummers.
Beoordeling: 5 *

Disc 2 is op zich een leuke schijf met de afwisseling van solowerk. Een aantal missertjes staan hier wel op, zoals For a While, Biko (op zich een geweldig nummer), Silent Running en In the Air Tonight, die niet helemaal in het straatje/sfeer van disc 2 passen en het tempo eruit halen. Every Day van Hackett is dan weer wel een goeie keus. Nu moet ik zeggen dat alle nummers van Hackett die hierop staan, zijn top en horen op deze verzamelaar.
Beoordeling: 4 *

Disc 3... is niet overbodig, maar haalt het by far niet bij de andere 2 schijfjes. Het bestrijkt allereerst niet de topjaren van Genesis, waarbij ook de keuze van songs (met name hits/bekendste werk) jammer is. Als dit afgewisseld zou worden met sterke nummers uit het solowerk, dan was er balans geweest. Maar helaas! Nummers als Over my shoulder, Signal to Noise en Siren zijn misschien los of op het betreffende solowerk prima te pruimen, maar niet hier tussen Calling All Stations, Hold On My Heart en Invisible Touch.
Beoordeling: 2 *

Conclusie
Eerste twee schijfjes zijn absoluut de moeite waard, krijgen een hoge beoordeling en natuurlijk voor de fans al in huis. Je merkt dat hier door de bank genomen aandacht is besteed aan de samenhang tussen Genesis- en solowerk. Door het derde schijfje wordt het gemiddelde onderuitgehaald en ben ik de weg kwijt omtrent de nummerkeuze. Daarnaast is het jammer/gemiste kans dat er geen outtakes, live opnames of unreleased materiaal opstaan. Dat zou de titel van het album ook meer recht aan doen.

Als je wilt instappen in de wereld van Genesis en/of solowerk, zijn er veel betere verzamelaars aan te raden. Denk hierbij aan de verzamelaar van Genesis, Steve Hackett, Peter Gabriel en Phil Collins.

Eindbeoordeling: 3,5 *

vigil schreef:
Nou het was wel aardig maar niet veel meer dan een opsomming van bekende zaken. Banks was weer zijn verzuurde zelve.

Hackett is trouwens boos dat zijn solowerk er uit is geknipt.

Ik kan me voorstellen dat Hackett pissed is. Geen woord over zijn solocarriere, en zelfs tijdens de groepsinterviews werd ie af en toe van het beeld geknipt. Is het iemand trouwens opgevallen dat Wind and Wuthering overgeslagen werd? Behalve een klein stukje van Your Own Special Way dan. Calling All Stations werd gemakshalve ook maar vergeten. Natuurlijk is het leuk om ze terug te zien (wat is Phil oud geworden trouwens!) maar een aanrader is het niet echt, al was het maar vanwege die vage 'deskundigen' die iets zinnigs over Genesis moeten zeggen (ze zouden hun vader kunnen zijn).

Wat betreft de docu ( die ik overigens gemist heb) kan ik mij ook voorstellen dat Hackett not amused is.
Natuurlijk is hij al heel lang uit de groep en heeft hij een minder uitgesproken verloop dan Gabriel en Collins solo. Maar de man is waarschijnlijk wel het meest trouw gebleven aan de prog roots.
En wat heeft Tony Banks nu eigenlijk gepresteert solo ?
Ik vind dat nu niet bepaald belangwekkend geweest voor de popmuziek.

Het moet ook wel fout gaan. Dit album zaait alleen maar verwarring. Weinig logica, zeker voor een outsider.
En dan een docu maken met solouitstapjes.
Uitermate vervelend dat je dan Steve Hackett (als een soort van niet interessant en niet bekend genoeg) want dat zal de reden ongetwijfeld zijn, terzijde schuift.
Het lijkt mij toch dat betrokennen, in dit geval de Genesisleden, toch wel een soort van controle en inspraak mochten uitoefenen.
Als dat daadwerkelijk is gebeurt hebben ze kennelijk niet veel op met de gitarist.
Uitermate dubieus.

IntoMusic schreef:

Beoordeling: 5 *

Beoordeling: 4 *

Beoordeling: 2 *

Conclusie

Eindbeoordeling: 3,5 *

De mooiste, beste en daarom meest lezenswaardige bijdrage over deze compilatie. Hulde. Hij staat op Spotify, en alleen al vanwege deze review wil ik er morgen toch een keer naar luisteren. Juist omdat alles zo afgekraakt wordt Met het solowerk ben ik vrijwel onbekend (op Collins na uiteraard) dus ben ik wel benieuwd hoe die nummers klinken tussen de Genesis-tracks.

avatar van IntoMusic
Ben benieuwd naar jouw bevindingen , Martijn.

avatar van Brunniepoo
Jester schreef:

Het overslaan van Wind and Wuthering was me niet eens opgevallen maar dat valt wellicht nog te rechtvaardigen omdat er met het album niet echt iets speciaals aan de hand is. Het doen alsof er tussen We can't dance en de reünie 15 jaar later nooit iets gedaan is vond ik ronduit genant en een extra trap na richting Ray Wilson.

Het gebruik van al die 'deskundigen' is nogal typerend voor de Britse muziekpers en is precies de reden waarom ik deze vaak mijd.

avatar van Jester
Wind and Wuthering was het laatste album met Hackett, alleen daarom al had het meer aandacht verdiend. Het bevat bovendien met Blood on the Rooftops één van de weinige nummers waar Banks noch Rutherford aan meegecomponeerd hebben. Verder vond ik het ook wel aardig te zien hoe het succes van Genesis zich ontwikkelde, met elk album ging het beter. Dat miste ik nu bij W&W.

Het stukje interview over het vertrek van Hackett was trouwens erg ongemakkelijk, zoals die hele opstelling (5 mannen die naast elkaar zitten in een kale ruimte) wat ongemakkelijk aandeed.

avatar van vigil
W&W had idd wat extra aandacht moeten krijgen ivm het laatste album van Hackett. Ze zullen het vast over gehad hebben maar het heeft de eind versie niet mogen halen.

Ook wel logisch dat het niet heel soepel loopt als ze ineens weer naast elkaar zitten. Banks had het er maar lastig mee, zeker als Gabriel weer eens iets liet vallen of opvallend naar hem ging wijzen.

Aan de ene kant erg jammer dat er niets over Calling all Stations is verteld, misschien ook wel weer logisch want als Rutherford en Banks alleen maar te melden hebben dat het een fout was en dat ze dat nooit hadden moeten doen dan heeft ook niemand daar wat aan. Philips kreeg daarentegen dan best (relatief) wat aandacht. Dat vond ik wel leuk.

Het is een aardige docu, leuk om een keer te zien maar zeker niet om te kopen. Ik had wel wat meer live beelden verwacht uit welke periode dan ook. Al weet je niet of de uiteindelijke dvd/brd veel extra's heeft of een (veel) langere versie is van de docu en dat ze deze puur voor tv wat verkort hebben.

avatar van FrodoK
Zit hier met verbazing alle berichten over de docu te lezen. Ik heb hem nog niet gezien, maar wat drukt Banks dan blijkbaar een enorme stempel op de inhoud dan, zeg! Althans zo lijkt het wel. Geeft me op voorhand een enorm naar en onsympathiek gevoel over de docu.

Heel jammer dat de groep na zoveel jaren niet eens de ballen heeft om met de billen bloot te gaan, en gewoon echt open te vertellen hoe de dingen zijn gelopen al die jaren. Komaan, het zijn toch allemaal volwassen kerels? Dan ben je inmiddels toch ook wel in staat om te zeggen wat je vindt en vond en waarom dingen botsten? En misschien nog steeds doen?
Dat er niks over CAS wordt verteld, vind ik helemaal niet logisch. Het is gewoon ook een hoofdstuk in het Genesis-verhaal. En het had voor Rutherford en Banks gepleit als ze er in ieder geval IETS over gezegd hadden, al was het maar 'dat hadden we niet moeten doen.' Enorm respectloos naar Ray Wilson, erg kinderachtig ook. Bah...

avatar van FrodoK
Terwijl hij BINNEN Genesis natuurlijk gewoon heel goed werk afgeleverd heeft. Waarom kan dat dan niet gewoon genoeg zijn?

avatar van FrodoK
Overigens heb ik ooit horen zeggen dat de groep ooit eens heeft gezegd dat ze na het vertrek van zowel Peter als Steve als Phil niet durfden stoppen. Durven ze dat ook te zeggen in de docu?
Sorry, misschien word ik wat cynisch, maar ik kan er echt niet bij!

IntoMusic schreef:
Ben benieuwd naar jouw bevindingen , Martijn.

Eerste voorzichtige conclusie: CD 1 is top, CD 2 verrassend, CD 3 een merkwaardig allegaartje.

Achteraf kende ik Solsbury Hill en Biko van Gabriel wel degelijk, wat het luisteren beïnvloedde. Op de eerste cd is natuurlijk niets aan te merken, de nummers vatten de beste periode van Genesis samen. Al had ik liever Firth of Fifth gehoord in plaats van The Musical Box, maar dat is een kwestie van smaak. Ace of Wands was een aangename surprise, erg levendig! Steve Hacketts werk ken ik dus totaal niet, maar dit is een leuk nummer.

De verrassing op de tweede schijf schuilt hem vooral in het middengedeelte. For A While en Every Day mogen dan solo-nummers zijn, zo heel erg veel vind ik ze niet afwijken van wat in het Genesis-universum gebruikelijk is. Vooral Every Day kon me bekoren, ik zou het een van de betere nummers op de totale compilatie willen noemen! Het ligt veel meer in het verlengde van Genesis dan het solowerk van Collins, dat in elk geval. Biko vind ik er niet op passen, maar het is natuurlijk geen slecht nummer. Op het tweede deel van cd2 ademen de songs min of meer hetzelfde jaren 80-sfeertje uit, waardoor het me niet echt stoort dat ze zo van elkaar afwijken. Het zijn ook bekende nummers voor me.

Met de derde cd heb ik de meeste moeite. The Living Years is op zich een prachtig nummer volgens mij, maar vlak na de uitgesponnen versie van Tonight (keer drie) niet op zijn plaats. Ze hebben niets met elkaar te maken, muzikaal dan. Het luistert gewoon niet prettig weg. Dat de bandleden een verleden delen, maakt de nummers op deze laatste cd nog niet tot een eenheid.

Ik ben in elk geval wat nieuwsgieriger geworden naar de muziek die Hackett geschreven heeft. Dat is dan een pluspunt. Ook kan ik nu een cijfer geven

Ik kom alles afwegende tot 3,5 sterren, waarbij ik nog moet toevoegen dat ik Genesis pas ontdekte in 1992 (I Can't Dance, Jesus He Knows Me) en wellicht mede daarom zowel de oude als de latere Genesis kan waarderen.

avatar van IntoMusic
Begin is met de eerste vier albums van Hackett, want dat zijn mijns inziens dé beste. Natuurlijk ook Genesis Revisited, maar dan krijg je Genesis volgens Hackett's geluid . Vergeet ook niet zijn live-albums - zoals de live archives - want dat is echt een beleving.
Leuk dat je in ieder geval door (zoals sommige dat hier vinden) deze "draak van een verzamelaar", geïnteresseerd bent geworden in solowerk. Dat is nou precies wat men wilt bereiken met het uitbrengen van deze R-Kive's .

avatar van luigifort
R-Kive..dat klinkt als een rapper ofzo

avatar van Martial
vigil schreef:

Het is een aardige docu, leuk om een keer te zien maar zeker niet om te kopen.

Eens.
Het leuke van deze docu was om de mannen weer is bij elkaar te zien

Wat betreft deze onsamenhangende compilatie is het misschien een aankoop waard als je nog niets van deze heren of groep heeft, maar kan je beter een solo-cd van één van de heren uit de kast trekken of een cd van Genesis, het valt mij trouwens 100% mee dat een nummer als Sledgehammer (Peter Gabriel) niet op deze verzamelaar staat

avatar van meneer
Ik heb me er eens aan gewaagd om te beluisteren. En, eerlijk gezegd, is me dat niet geheel gelukt. Kan ook niet want, bijna, elk nummer hoort bij een album en ik kan ze daar niet altijd los van horen. Ik bedoel bv luisteren naar de studio versie van Supper's Ready zonder het intro van Horizons, hmmm, dat gaat er niet helemaal in. Tevens zijn de remasterde versies al lang bekend.

Ik heb wel even wat extra aandacht besteed aan de laatste 6 nummers. Want dat - zo lijkt het - is eigenlijk een fase waar ze zo'n beetje uitgekomen zijn in bepaalde periodes. Dan zijn, voor mij, vooral de nummers van Gabriel, Hackett zowel het best ontwikkeld als aansprekend. Bij Banks probeer ik echt wel verder te luisteren naar zijn klassieke bijdrage (ik mag graag ook klassiek luisteren), maar dit is wel heel erg Disney. En, eerlijk is eerlijk, Calling All Stations is een top nummer ! Mike and the Mechanics heeft mij nooit aangesproken. Ik vond de start van Rutherford solo veel beter. En tsja, Collins... Die is nie..

Maar ja, ik ben dan ook een oudere fan. En misschien is dit de tegenwoordige manier om de jongere luisteraar te trekken ?

Het 'Bashing' forum, wat het hier af en toe is, vind ik jammer. Maar het zij zo.. Je schrijft wat je voelt, en soms wat je bent...

Mijn Genesis Data Bank hangt in vinyl lijsten aan de muur. Ik mag er soms graag naar kijken en af en toe wat opzetten. Een soort schatkamer van herinneringen.

Toekomstig gezien ga ik eens genieten van een Musical Box optreden, wie weet een solo optreden van een oud-lid hier en daar en gelukkig zijn er heeeel veel bands die geïnspireerd zijn door deze zeer memorabele band..

Memorabel ja...

Edit: zit nu even naar een Revisited Live van Hackett te luisteren en Ik neem wel even mijn hoed af en maak een diepe buiging voor de respectvolle manier waarop hij, en de bijbehorende band, de afgelopen jaren Genesis eer heeft bewezen.

avatar van Running On Empty
1,5
Er is nu ook al een TV commercial bij deze topcompilatie.

avatar van meneer
Commercie is dan ook van alle tijden !

Remember ?

avatar van beaster1256
slechte verzamelaar , ze moeten leren een onderscheid maken tussen genesis en de solocarrieres , dit trekt op niks en de koe niet volledig uitmelken , verdorie ...

avatar van Hans Brouwer
Een stemgemiddelde van 1,94 (17 stemmen) voor "R-Kive (2014)". Is deze verzamelaar dan zo slecht? Ik kan het mij haast niet voorstellen. Ik heb er bij de plaatselijke Blokker mee in mijn handen gestaan maar dit stemgemiddelde heeft mij tot nu toe tegengehouden om tot koop over te gaan.... Wie geeft mij een goede reden om "R-Kive (2014)" aan te schaffen?

Anti stemmen. Dat was te verwachten. De old school Genesis fans zijn hier niet blij mee.
Vol overgave iets unieks aankondigen en dan dit.......... tja.

avatar van DargorDT
Het stemgemiddelde doet bijna vermoeden dat Genesis de originele nummers heropgenomen heeft met een vrolijk meisjeskoor. Met begeleidende jochies op triangel. Maar dit is een overbodige release.

Wie een goede compilatie zoekt, kan zijn euro's beter besteden aan deze: Genesis - Platinum Collection (2004)

avatar van rkdev
Hans Brouwer schreef:
Wie geeft mij een goede reden om "R-Kive (2014)" aan te schaffen?
je krijgt een dwarsdoorsnede van het euvre van Genesis met wat echte prog nummers, maar ook de pop-kant aangevuld met wat willekeurige solonummers van de leden. Niks mis met het gebodene aan kwaliteit, en om een indruk te krijgen van de diversiteit van de band en haar bandleden.

Maar een ietwat vreemde en overbodige release is het wel.

beaster1256 schreef:

Niet mee eens, want disc 1 met het Hackett-nummer is daar een goed voorbeeld van. Daarnaast is het vrij makkelijk (alhoewel voor mij weer vrij lastig ) om in hokjes te denken. Er zijn genoeg verzamelaars te noemen waar groep met solowerk prima geslaagd is en zelfs hoge beoordelingen krijgen.

avatar van adri1982
DargorDT schreef:
Het stemgemiddelde komt op mij erg vreemd over.
Mij ook. Hoewel ik maar zelden op verzamelaars stem. Ik zie hier op deze topic weer een groep(je) stemmers die een halfje uitdelen, en het zou mij niet verbazen dat dit is omdat 'Firth of fifth' niet op deze verzamelaar staat, en toch veel werk van het tijdperk na Duke (1980). Ook een aantal keer Tony Banks solo zal denk ik een rol spelen, maar volgens Vigil was Banks juist de leider van deze wereldband. Ik ken niet alle nummers die op dit album staan, maar wel de meesten, en 'Abacab' vind ik zelf een goed nummer.

avatar van goldendream
Gisterenavond was de docu op Canvas en vandaag is er de herhaling. Al bij al een mooi overzicht, maar het gaat allemaal heel vlug en bondig. De dvd's uit de groene, blauwe en rode box zijn veel uitvoeriger en diepgaander. Deze docu is gewoon een samenvatting.

Steve Hackett komt er inderdaad maar matig in aan bod. Ik verwachtte een fragmentje van de gitaarsolo uit 'Firth Of Fifth' tijdens de bespreking van 'Selling England By The Pound', maar neen, er kwam alleen een fragmentje van 'I Know What I Like'. Het fragment waarin hij vertelt over zijn vertrek, is pijnlijk. De koele reactie van de anderen. Banks zal inderdaad een dictatoriaal typetje zijn en Collins, in al zijn onnozeligheid, een sympathieke vent. In elk geval wordt Hackett oneer aangedaan, terwijl hij misschien wel de meest getalenteerde is. Jaloezie? Zijn vertrek heb ik altijd vergeleken met het vertrek van McNeil bij Simple Minds. Het gevoel er uiteindelijk niet echt bij te horen, niet echt gehoord te worden. Een verbitterd gevoel rest. En voor de band een aderlating op vlak van kwaliteitsverlies, maar nooit de moed dit toe te geven. Oppassen nu eer iemand zich tegen mij keert: ik vergelijk Genesis niet met Simple Minds. Hoogdravende, narcistische reacties zijn niet nodig.

Besluit: leuke docu, maar ook niet meer dan dat. Logisch ook. Met de boxen hebben ze alles al uitvoerig gedaan. Wat kan je dan meer verwachten van een herhalingsoefening in het kort?

avatar van goldendream
Ook nog dit: geen seconde uit Hacketts solocarrière komt aan bod. Een vloek is op zijn plaats.

avatar van FrodoK
Heb hem verdikkeme WEER gemist...

avatar van Jan Wessels
Gisteren in de finale sale van V&D dit verzamelalbum voor 2,70 euro uit de bak gehaald.

Als kind uit de jaren '60 en '70 is Genesis toch altijd wat onbekend voor mij gebleven. De broer van een vriend had de oude albums (van voor 1974) en als we die draaiden ging het altijd wat langs mij heen (terwijl ik toen Pink Floyd en bijvoorbeeld The Moody Blues wel goed vond, ik had echter ook nooit zoveel met symfonische muziek van bijv. Yes).
Pas ..And Then There Were Three vond ik wel aardig (en waarschijnlijk wat meer in mijn muzikale straatje passen). Solsbury Hill van Gabriel had ik op single (met op de achterkant Moribund the Burgermeister wat ik een leuk nummer vond). Het begin van Collins (In the Air Tonight) vond ik ook goed (zijn latere werk, Easy Lover, vreselijk.. ). En de hitjes van Mike + The Mechanics kende ik natuurlijk ook van de radio. Abacab en Land of Confusion van Genesis (part 2 zoals ik wel eens las) vond ik indertijd al goede nummers maar ik heb verder nooit de behoefte gevoeld om één van de albums te kopen van Genesis of de daaruit volgende solo carrières.

Voor 2,70 euro moest ik dit album echter wel meenemen. Sowieso om eens wat beter kennis te maken met Genesis en alles wat daaruit voortvloeide. Nu ik alle drie cd's beluisterd heb blijf ik nog steeds in mijn oude spoor: de 2de cd kan mij het meest bekoren.

Het valt me bij de recensies van deze verzamelaar wel op dat het soms net lijkt of er een heilige kerk van Genesis is. Alles van na 1976 lijkt wel zondig te zijn terwijl ik het juist wel mooi vind dat de band zich na het vertrek van Gabriel herpakte met een deels andere sound en dat de leden solo ook andere uitstapjes gingen maken. Die diversiteit vind ik persoonlijk wel weer aardig aan deze verzamelaar. Maar stenig me niet, het is slechts my humble opinion.

Voordeel is ook dat de hele tracklisting chronologisch is opgebouwd. Er zit ook een aardig boekje bij met een kort verhaal over de totstandkoming van het album en de achtergronden van de nummers. Plus foto's van alle platenhoezen van de albums die tracks leverden aan de verzamelaar. Als kennismaking met de band en de solocarrières van haar leden is dit album prima aan te bevelen.

Enne... Abacab draaien op volle sterkte!

avatar van Jester
Voor € 2,70 zou ik hem ook niet laten liggen.