Beck - Odelay (1996)

Rock / Pop
Label: Geffen

1. Devils Haircut (3:13)
  2. Hotwax (3:52)
  3. Lord Only Knows (4:14)
  4. The New Pollution (3:39)
  5. Derelict (4:11)
  6. Novacane (4:38)
  7. Jack-Ass (4:00)
  8. Where It's At (5:25)
  9. Minus (2:32)
  10. Sissyneck (4:02)
  11. Readymade (2:43)
  12. High 5 (Rock the Catskills) (4:10)
  13. Ramshackle (4:49)
  14. Diskobox * (3:35)
  15. Deadweight (Soundtrack) * (6:12)
  16. Inferno [Previously Unreleased] * (7:06)
  17. Gold Chains [Previously Unreleased] * (4:59)
  18. Where It's At [U.N.K.L.E. Remix] * (12:21)
  19. Richard's Hairpiece [Aphex Twin Remix Of * (3:21)
  20. American Wasteland [Mickey P. Remix Of * (2:44)
  21. Clock * (3:18)
  22. Thunder Peel * (2:42)
  23. Electric Music and the Summer People * (4:40)
  24. Lemonade * (2:23)
  25. SA-5 * (1:53)
  26. Feather in Your Cap * (3:45)
  27. Erase the Sun * (2:58)
  28. .000.000 * (5:27)
  29. Brother * (4:46)
  30. Devil Got My Woman * (4:36)
  31. Trouble All My Days * (2:25)
  32. Strange Invitation * (4:09)
  33. Burro * (3:14)
EVANSHEWSON
FunkStar schreef:
Heerlijk album van Beck! Ik vind hem beter dan Mellow die erg duiter klonk. Deze CD is erg vrolijk en er staan een paar fantastische nummers zoals Devil's Haircut, The New Pollution en Lord Only Knows.
Jammer dat Deaweight hier niet opstaat, had er prima opgepast! Maar dat nummer staat op de soundtrack A Life Less Ordinary.

Mooi gezegd, moet dat album nog maar eens draaien, want het is erg erg lang geleden bij mij.
Vind dit een sterk album, dat toch ook enkele zwakkere plekjes kent daarom : 4 sterren ****

avatar van berwt
Vind ik nog steeds een zeer gevarieerd en hoogstaand album. Zoals hierboven al weergegeven, hij weet als de beste welk ogenschijnlijk ongepaste sample toch te doen verrassen. Prachtige intro's ook van oa 'lord only knows', 'the new pollution' en 'sissyneck'

avatar van LeRoi
Prima opvolger van Mellow Gold. Inderdaad wat luchtiger, echt een 'zomer'-plaat. Helaas waren de platen die volgden niet meer van het (zeer hoge) niveau van Mellow en Odelay...

avatar van LeRoi
Plaat toch maar eens weer aan het beluisteren.........wat een geweldige plaat eigenlijk...............helaas is 'ietwat overgeproduceerd': de basis van bijna alle songs is van zeeeeeeeeeeeeeeer hoog niveau, jammer echter dat er vaak wordt onderbroken met wel erg veel 'bliepjes en blapjes'........iets waar ik over het algemeen geen hekel aan heb maar, ook 11 jaar na het verschijnen van de plaat, toch iets wat mij stoort........
Door m.n. Beercan is Mellow Gold mijn favoriete plaat van dhr. Hansen maar in de breedte moet ik bekennen dat Odelay toch sterker is...

N.b.
Moet echter wel bekennen dat ik na deze plaat ben afgehaakt...voor mij blijft onze Bek dan ook een typisch geval van een 'Eeuwig Geweldig Talent'....
Nr. Ramshackle is toch wel een Geweldig nummer!

avatar van korenbloem
Devil's Haircut verveelde mij vrij snel. Maar de rest van dit album.....

wat een heerlijk afwisselende muziek. Ik heb 2 cd's van hem deze en seachange. Deze krijgt toch steeds meer mijn voor keur. Heeft een tijdje geduurd.

4 sterren.

Onzettend gezellige en vrolijke plaat.

Beste album dat ik ooit heb geluisterd. #1 in m'n top 10 en 5 sterren
De pure blijdschap die ik krijg tijdens en na het luisteren van deze plaat was nog meer waard dan de 15 euro die ik ervoor heb neergelegd.
En hij blijft leuk

avatar van Lexicon Devil
Erg leuk en orgineel. Hoe krijgt hij geluiden die zo goed bij elkaar passen in een nummer....het blijft mij verbazen hoe Beck een complete omslag in een track kan kneden en het toch klinkt het dan nog als gegoten.

avatar van jellorum
Alhoewel ik het al heel lang in mn bezit heb heb ik dit maar weinig beluisterd. Een echte reden daarvoor kan ik niet aanbrengen, er staat genoeg moois op, toch vind ik het moeilijk om hem volledig te beluisteren..zo komt na het mooie Sissyneck en vooral Readymade plots High 5 en dat verteer ik maar niet..., het is een heel druk album, boeiend kan je dan zeggen, of gedurfd, maar ik ken gelukkig genoeg andere gedurfde platen die me wel mateloos kunnen boeien.
het zal met buikgevoel te maken hebben....nummers als Jackass en Hotwax maken dan weer veel goed..

avatar van dynamo d
De nummers 15 t/m 33 staan op de onlangs uitgebrachte deluxe editie van Odelay. Ik had de b-kantjes al van de vele single van Beck maar toch fijn om dit overzicht bij elkaar te hebben. De nummers Inferno en Gold Chains zijn nog niet eerder uitgebracht. Ik luister er nu naar. Binnenkort een verslagje daarvan.

khonnor
klassieker uit mijn eigenste puberteit...

enne, haal stante pede de deluxe versie in huis, al was het maar voor het weergaloos mooie brother, misschien wel de mooiste beck track ooit. dat dit geen enkel regulier beck album heeft gehaald is onbegrijpelijk

avatar van orbit
Raar dat zo'n typische twintig-plusser plaat zo matig scoort hier.. waar zijn de Portishead en Mogwai adepten? Toch een typisch jaren 90 meesterwerk?

Voor mij een plaat die de tand destijds niet zo heeft doorstaan. Vond het toen ook een meesterwerk, maar nu niet meer dus...

Nou, 4* is toch nog wel loyaal herman

Ja, blijft een geweldige plaat. Maar ik vind Mellow Gold toch nog wel een stuk beter.

avatar van orbit
Ik geloof ik ook, al geef ik er voor beiden niet veel meer dan een 3 voor.. ik vond dit al snel veel te gekunsteld en te gevat eigenlijk.

beaster1256
beck's meesterwerk dat na elf jaar nog steeds fantastisch is en de deluxe versie is geniaal met al die gekke remixen , formidabel

avatar van Kaaasgaaf
Hey, weet iemand misschien waarom het briljante ''Diskobox'' op de deluxe versie van dit album ontbreekt?

avatar van KidChino8
super album, helemaal beck, devil's haircut verveeld nog altijd niet!

avatar van Taxman
Odelay! is het op een na beste album van de jaren '90 (na OK Computer) En bewijst dat Beck mischien wel de meest geniale muzikant
van de wereld is. Sowiezo is Where It's At het allerbeste nummer uit de jaren '90 (en niet Smells Like Teen Spirit )! Ook Devil's Haircut is een fantastische song (die gitaarlijn is meesterlijk, meesterlijk zeg ik u!).
Andere hoogtepunten zijn Hotwax en Novacane.
De Genialiteit van Beck's stijl mix van Rap, Rock, wereld muziek is werkelijk fenomenaal! Het hele album klinkt elke keer even origineel en fris, maakt niet uit hoe vaak je Odelay! beluisterd. Odelay! is een uitspatting van talent, genialiteit en lef. Het woord cool is uitgevonden voor een album als Odelay!

avatar van jellorum
Toegegeven : het klinkt allemaal wel heel erg apart maar toch ben ik nooit ondersteboven geweest van deze plaat..en nog steeds kan ik daar geen zinnige uitleg voor geven, alhoewel er toch een aantal uitstekende nummers op staat.

Dit na Ok Computer het beste album van de jaren '90?
Bijlange niet toch.
Beter dan Ok Computer en deze zijn in ieder geval The Soft Bulletin, Big Calm, Protection, Mellon Collie, Siamese Dream en nog een trits andere...oja Modus Operandi, debuut van Lamb enz..

avatar van jellorum
Om maar te zwijgen van Low Estate of Bon Chic Bon Genre...

Father McKenzie
beaster1256 schreef:

Ik herbeluisterde alles van Beck, neen, geef mij maar de meer melodieuze Beck op Mutations of nog beter op Sea Change.
Behalve een handjevol nummers met wat melodie (Devil's Haircut, The New Pollution, Where It's At en Sissyneck) vind ik de rest onbeluisterbare NOISE die pijn doet aan mijn oren.
We kunnen het helaas niet over alles eens zijn, Michel, maar dit plaatje vind ik ontzettend overroepen, ik stel mijn score hier bij, want dit plaatje maakt me niet blij.
***

avatar van LucM
Origineel en gedurfd vind ik het album wel, maar 'meesterwerk' (zoals de muziekpers dit album bestempelde) is voor mij te hoog gegrepen omdat niet alle songs mij helemaal weten te bekoren ("High 5" bv.). Net als op "Mellow Gold" vermengt Beck diverse stijlen als rock, blues en rap op eigen wijze, wel vind ik deze "Odelay" iets meer samenhang hebben.

avatar van Mindshifter
Een album wat nogal zwaar op de maag ligt. Vreemd want meestal kom ik er uiteindelijk wel doorheen.
Gefeliciteert Beck, u luisteren lukt mij niet, met enkele topnummers daargelaten. *2,5.

avatar van hpdewin
yup hij is leuk

avatar van Torrero
Op de deluxe versie ontbreekt inderdaad Diskobox. Volgens wikipedia gaat dit om rechten van samples. Erg jammer inderdaad.

Het album van Soulwax - Much Against Everyone's Advice heeft veel raakvlakken met dit album. Duidelijk dat ze hier na geluisterd hebben.
Maar Beck heeft volgens mij weer naar dEUS geluisterd.

P.S. Misschien heeft Soulwax wel gewoon veel naar dEUS geluisterd.
In ieder geval hebben ze alle drie veel geluisterd naar andere artiesten.

Ik weet het niet meer, maar ergens heb ik gelijk.

avatar van Gajarigon
Odelay is een vrolijke mengelmoes van genres en instrumenten, waar je als luisteraar met plezier in verdwaalt. Samples, grungy gitaren, saxofoon, het passeert allemaal. Zoals dan wat te verwachten valt is de flow van het album niet echt geweldig, en vanaf Minus zakt het hele album eigenlijk ineen als een soufflé die te heet gebakken is. 4* voor de eerste helft, 2* voor de laatste geeft 3* .

avatar van Philipstown
Deze plaat met die veelheid aan stijlen, samples en de wat gruizige zang van Beck was een sensatie in 1996. Hij klinkt veertien jaar later zo 'gewoon' dat je bijna zou vergeten dat Beck met 'Odelay' eigenlijk een nieuw genre uitvond. Sample-rock of zoiets.