Beck - Odelay (1996)

Rock / Pop
Label: Geffen

1. Devil's Haircut (3:13)
  2. Hotwax (3:52)
  3. Lord Only Knows (4:14)
  4. The New Pollution (3:39)
  5. Derelict (4:11)
  6. Novacane (4:38)
  7. Jack-Ass (4:00)
  8. Where It's At (5:25)
  9. Minus (2:32)
  10. Sissyneck (4:02)
  11. Readymade (2:43)
  12. High 5 (Rock the Catskills) (4:10)
  13. Ramshackle (4:49)
  14. Diskobox * (3:35)
  15. Deadweight (Soundtrack) * (6:12)
  16. Inferno [Previously Unreleased] * (7:06)
  17. Gold Chains [Previously Unreleased] * (4:59)
  18. Where It's At [U.N.K.L.E. Remix] * (12:21)
  19. Richard's Hairpiece [Aphex Twin Remix Of * (3:21)
  20. American Wasteland [Mickey P. Remix Of * (2:44)
  21. Clock * (3:18)
  22. Thunder Peel * (2:42)
  23. Electric Music and the Summer People * (4:40)
  24. Lemonade * (2:23)
  25. SA-5 * (1:53)
  26. Feather in Your Cap * (3:45)
  27. Erase the Sun * (2:58)
  28. .000.000 * (5:27)
  29. Brother * (4:46)
  30. Devil Got My Woman * (4:36)
  31. Trouble All My Days * (2:25)
  32. Strange Invitation * (4:09)
  33. Burro * (3:14)
Milestones
Ja, die Beck was zijn tijd 10 jaar vooruit, helaas klinkt zijn album Odelay vandaag wat gedateerd. Ach mag wel na 15 jaar. Heb de man nog eens een geweldig slotconcert zien geven in een wit pak tijdens Pinkpop. Dit album blijft echter hangen op 3.0.

avatar van royals
Deze plaat is inderdaad erg origineel en het geluid gaat alle kanten op. Alle stijlen worden door de mangel gehaald en het klinkt overal erg funky en bluesy. Beck is een manusje van alles en dat komt het beste naar voren op Jackass, Ramshackle, The New Pollution en Sissyneck. Maar erg staat geen slecht nummer op. De nummers zijn op zichzelf heel anders maar het klinkt toch als een geheel. Erg knappe en eigen plaat nog steeds nu 14 jaar later. Voor mij heeft hij nooit een betere meer gemaakt. Dat speelse is er wel af.

Bij Beck heb ik een beeld van een Amerikaanse redneck, die vanwege zijn verzamelwoede alleen in een huis vol rotzooi leeft.
Eigenlijk onbewoonbaar verklaard, maar ze vinden er alles in terug.
En in hun beleving zijn het allemaal bruikbare goederen, of het nu kapot is of incompleet.
Zo wandelt Beck ook door de muziekindustrie.
Zijn hoofd is een warboel van geluidsfragmenten, zonder een duidelijk begin of einde.
New Polution is waarschijnlijk voor mij het hoogtepunt van dit album; lijkt veel op dEUS.

sugartummy
niemand heeft de titel odelay uitgelegd:de plaat kwam te laat uit=o delay, snap je 'um. kocht deze cd omdat ik loser zo goed vond en de recensies van odelay werkelijk uitsluitend lovend waren. bij nummer 8 begint kant 2. heerlijke "ik kan alles maken" album, dat ik toch weinig draai.

avatar van Shangri-la
Dan zul je het wel jammer gevonden hebben dat Loser hier niet opstaat.

avatar van Ronald5150
Ik heb wisselende gedachten bij "Odelay" van Beck. Aan de ene kant zitten de liedjes goed in elkaar, maar aan de andere kant vind ik het verschrikkelijk overgeproduceerd. Al die geluidjes, effecten en andere tierelantijntjes, daar stoor ik me mateloos aan. Ik denk niet dat Beck dit nodig heeft. Hij zal het allemaal met een reden hebben gedaan, want Beck lijkt me een artiest die goed over zijn muziek nadenkt, maar uiteindelijk vind ik de toegevoegde waarde behoorlijk minimaal. Het is een kwestie van smaak, maar ik hou er niet zo van. Daarom vind ik "Odelay" over de gehele linie weinig boeiend. Eigenzinnig dat wel.

avatar van Johnny Marr
Wil je folk en hiphop door elkaar horen? Luister dan naar dit album. Bij vlagen erg geniaal, dit werkje van Beck. Vooral Devil's Haircut, Hotwax en Where It's At doen het voor mij. Toch vind ik Sea Change nog beter.

hoort bij de beste 10 albums van de jaren negentig,hotwax briljant!!!!!!!

avatar van spaceman
Lekker album, zeer gevarieerd en met allerlei vondsten en geluidjes en... Tja, wat wel is, ik voel het allemaal niet echt binnenkomen. Het is knap gemaakt en heeft een mooie buitenkant, maar de muziek mist een hart.

avatar van Cor
Cor
Toverballenplaat. Meest vreemde combi van rock, pop, country, hip hop, electro en ga nog maar even door. Maar het is allemaal even pakkend en catchy en lijkt toch op een vreemde manier een organisch geheel te vormen. Bijzondere plaat en uniek in zn soort.

avatar van Frenz
Door Colors ben ik ook Morning Phase gaan beluisteren, Odelay's status kende ik al en had het al eens vluchtig beluisterd. Nu met meer aandacht en terecht, gevarieerd en een mix van stylen. Niet eens met spaceman dat het geen ziel heeft, ik hoor juist wel beleving.

avatar van Poles Apart
De "Deluxe Edition" met alle extra tracks (B-sides etc.) is echt het opsnorren waard. Heb hem nu eindelijk aangeschaft en ben er dik tevreden mee. "Deadweight" bijv. is altijd al een favoriet Beck nummer geweest, en "Gold Chains" is ook een puike track.