Haken - Restoration (2014)

Rock / Metal
Label: Inside Out

1. Darkest Light (6:44)
  2. Earthlings (7:52)
  3. Crystallised (19:23)

met Mike Portnoy en Pete Rinaldi

avatar van Apieknar
Nieuw werk van Haken is altijd interessant! De band heeft tot nu toe alleen maar fantastische progressive rock/metal afgeleverd. (Wellicht) interessant: Mike Portnoy levert een gastbijdrage op het nummer Crystallised.

avatar van crosskip
Dit was toch niet echt nieuw werk dacht ik? Volgens mij waren het een stel oude demo's welke opnieuw zijn opgenomen. Nog steeds wel interessant natuurlijk.

avatar van Apieknar
Volgens mij wel, ja. Maar voor zover ik weet hebben ze er wel een nieuwe draai aangegeven. In die zin is het dus 'nieuw'.

avatar van Mindscapes
Hmmmm net binnengekregen om te recenseren. Als het in de lijn ligt (of zelfs als dat niet het geval is!) van The Mountain (mijn recensie: Haken - The Mountain (2013), kan het enkel maar weer een bom, dijk, beest van een EP zijn! Benieuwd, zo meteen even aandachtig luisteren...

avatar van Mindscapes
Sprakeloos na 2 luisterbeurten!

Damn... In de goede zin van het woord...
Darkest Light doet denken aan de stijl van Aquarius, maar met veel meer pit en precisie en heerlijk melodisch beukgehalte geëxecuteerd. En nondef*ck zeg, die sfeer op Earthlings is dan weer helemaal The Mountain. Opent traag, is zeer gelaagd, harmonisch, helemaal anders dan Darkest Light. Wat een fantastisch ding! Voor Crystallised moet ik nog enkele keren luisteren, maar ik heb er vertrouwen in...

avatar van stuntman_jasper
Zowel Darkest Light (https://www.youtube.com/watch?v=QHlHs17dQY8) en Crystallized (http://hakenmusic.com/competition/participate) zijn helemaal legaal en gratis te luisteren. In beide gevallen weer briljante nummers, waar voor Crystallized absoluut adembenemend mooi is. Wat een groep.

avatar van Mindscapes
Sinds mijn vorig bericht op 1 oktober heb ik Crystallised intussen waarschijnlijk een goed tiental keren mogen aanhoren. Wat een streling voor het oor en bij uitbreiding voor zover, alle zintuigen. De twee andere tracks moeten zeker niet onderdoen, maar dit heeft me ongelofelijk benieuwd gemaakt naar de tracks op hun debuut EP. Voor zij die het nog niet wisten: deze drie tracks zijn gebaseerd op die eerste songs, toen 3 van de huidige leden nog niet in Haken zaten. Ik neem aan dat Crystallised dan van het 15 minuten durende Snow afkomstig is... Goede pun! Jaarlijstmateriaal, sowieso...

avatar van Mindscapes
Mijn jubelende recensie voor iO Pages!

VETTE KRENT

Ken je dat zodanig sterke gevoel van ongeloof als je iets te horen krijgt dat bij de eerste seconde al meteen raak is, dat je er van moet lachen? Dat is me enkele dagen geleden overkomen. Haken bevindt zich op een steeds sneller razende trein, het niveau wordt opgekrikt en we kunnen slechts hopen dat het zeskoppige beest nooit ontspoort. Restoration is een EP van 34 minuten, maar één van de slechts drie songs is wel een dreun in je gezicht van 19 minuten. De titel verwijst naar een restauratie of ‘herziene weergave’ van drie oude nummers die op hun debuut-EP Enter The Fifth Dimension (2008) zijn verschenen. Er zijn overeenkomsten, maar Restoration mag echt wel als ‘nieuw’ werk beschouwd worden. Drie huidige Haken-leden waren er toen zelfs nog niet bij.

Opener Darkest Light ligt in de lijn van debuutplaat Aquarius (denk aan Celestial Elixir), met die gekke en alle kanten uitdeinende keyboardklanken en zware naar Meshuggah neigende achtsnarige gitaarmonsters, zoals op Visions, maar wat een verschil in precisie, daadkracht en melodisch beukgehalte! Haken is een fenomeen dat niet meer in de rock- à metalmarge van het progressieve spectrum ligt, maar bepaalt steeds meer de richting. Waar grootheid op z’n retour Dream Theater vroeger vaandeldrager was, nemen deze Britten de fakkel wat mij betreft over. De muziek is uitermate spannend en het verrassingsgehalte ligt hoog. Restoration verveelt geen seconde.

Earthlings is een zachter nummer en had rechtstreeks van hun laatste epos The Mountain kunnen komen (denk aan Somebody). Het lied bouwt stil en mysterieus op en kent zachte, meerlagige passages die bij de groep nog net niet voldoende voorkwamen. Bij deze dus goedgemaakt. Maar…

Crystallised is het epicentrum van dit schijfje; de titel verwijst naar Snow van hun eerste EP en hoewel er overeenkomsten zijn, is het lied gekristalliseerd tot een modern meesterwerk. Hier vind je alles wat Haken zo goed maakt: een Cockroach King/Gentle Giant/Spock’s Beard contrapunt samenzangmoment, nog meer vocale harmonieën, spetterende ‘duetten’ tussen gitaar, bas en keyboard; alsof we een laaiend debat tussen instrumenten aan het volgen zijn en vervolgens uiteraard het overzicht verliezen. Herkenbaar, maar in de beste betekenis. De slotfase van het lied is fenomenaal: een wat vertraagde sfeervolle, orkestrale reprise van een beginmelodie, zoals bij pakweg de meeste Transatlantic-epics.

Haal alvast die gesloten ogen en bevredigende glimlach boven. Restoration is een moddervette krent!

Nicolas Dewulf

avatar van crosskip
Mindscapes schreef:

Helemaal mee eens

Ben zelf nog steeds erg enthousiast over The Mountain, dus ik zal hier ook maar eens achteraan moeten.

avatar van legian
Ik kan niet anders dan instemmen met Mindscapes. Werkelijk een fenomenale ep hebben de heren hier neergelegd. Dit bewijst opnieuw dat de overstap van Dream Theater naar Haken volledig terecht is geweest. Prachtig.

avatar van marathonman
Geweldige EP, vooral de overgang van Earthlings naar Cristallised is heerlijk. Vocalen zijn prima en voor een EP is het een topper.

avatar van glenn53
Inderdaad fantastische ep. Mooi dat je bij het vinyl meteen de cd krijgt.

avatar van Apieknar
Eindelijk in mijn bezit en dus goed kunnen beluisteren. Wat een top EP! Drie sterke nummers van hoog niveau. Een mooi zoethoudertje totdat album #4 uitkomt.

avatar van Rick53
Werkelijk een fantastische ep. Vooral het epische Crystallised. Fantastisch om te zien dat Mike Portnoy er ook helemaal weg van is, ook zin contributie op het laatste nummer met de gong.
Fenomenaal ep. Deze past in het rijtje naast Nil Recurring en Memories In My Head.

avatar van james_cameron
Prima EP met drie fraaie nieuwe songs. Het geluid van de band gaat herhaaldelijk richting Dream Theater, maar Haken blijft een stuk progressiever en vooral avontuurlijker. Het lange afsluitende Crystallised is met zijn bijna 20 minuten niet altijd even boeiend, maar al met al belooft deze EP heel wat moois voor de toekomst van de band.

avatar van notsub
Crystallised is ondanks zijn lengte wel de beste song van deze EP. Het toont aan waar de band nu staat en vat dat mooi samen. De prog metal van Haken biedt nog altijd ruimte voor ludieke uitstapjes binnen een song en dat waardeer ik zeker. Ik ben benieuwd of de band in de toekomst de nuances nog wat gaat verleggen, dit klinkt erg als een opsomming van wat we al eerder hoorden.

avatar van Leeds
Ach, toch wel een meesterwerkje. 3 sterke nummers!!!

avatar van namsaap
Mooi tussendoortje van deze band. Geluid van de band wordt met elke release volwassener zonder aan avontuurlijkheid in te leveren. Her en der doen me de zanglijnen aan Magellan denken, maar dan door een betere stem . 4****

avatar van Leeds
Ze zijn druk bezig met de volgende plaat. Ze hebben al een karrevracht aan demo's en zijn bezig met de zanglijnen.

avatar van Rinus
Puike EP van deze band met haast de tijdsduur van een volledig album.

avatar van namsaap
Op Restoration hebben de heren van Haken nummers van hun eerste demo opgepoetst, verder uitgewerkt en opnieuw opgenomen. Qua geluid wijkt deze EP niet wezenlijk af van The Mountain, maar toch kan dit album over de gehele linie wat minder boeien. Met name Crystallised kent wat mindere momenten en voelt daarom wat te lang.

Score: 75/100

1. The Mountain