Bram Vermeulen en de Toekomst - Bram Vermeulen en de Toekomst (1980)

Label: RCA

1. Tekens aan de Wand (2:45)
  2. Pendelaars (3:27)
  3. Het Gaat Niet Over (3:26)
  4. Politiek (3:28)
  5. Hoogste Tijd (3:24)
  6. Puistje (3:03)
  7. Paranoia (2:25)
  8. Ik Kan het Niet (3:20)
  9. Pauline (4:22)
  10. Verborgen Schoonheid (3:39)
  11. Het Leven Gaat Door (4:21)
  12. Nooit Meer (3:22)
avatar van Slowgaze
Ik heb deze zien liggen voor een euro, zeg het eens. Wat voor een soort muziek is het? Ik las in de Oor een vergelijking met Tom Waits en Randy Newman. Kan ik het in die hoek zoeken?

Father McKenzie
Bram was een klasbak, die in Vlaanderen méér erkenning kreeg dan in zijn eigen land. Raar, maar waar.
Van deze vroege periode ken ik van deze plaat niet echt alles, maar Pauline, Politiek en Het Gaat Niet over zijn toch mooie songs, of chansons eerder.
Mar de beste man zou later véél mooiere en volwassener platen brengen zoals Rode Wijn, Achter Mijn Ogen en Dans Met Mij.

avatar van bikkel2
Ik meen dat Vermeulen met de toekomst een beetje de New wave kant opging . Ik ken een aantal nummers uit deze periode en die rockten behoorlijk .
Pas in zijn eentje werd het meer chansonachtig .

avatar van Bartjeking
Ik geef toch de voorkeur aan zijn solo-werk. Hoewel een nummer als Pauline ook tijdens liveoptredens zich met het recentere werk kon meten, vind ik de rest van dit album toch maar matig. Zeker in vergelijking met de karrenvracht aan parels die nog zouden volgen. Helaas veels te vroeg overleden, heb hem daarom ook nooit live kunnen zien......erg jammer.

avatar van Boermetkiespijn
Bram Vermeulen heeft een schitterend stemgeluid, maar dat vind ik niet bij de muziek op deze plaat passen. Zijn latere werk past hem beter, dat vind ik daardoor ook een stuk beter.

Favorieten op deze plaat zijn "Hoogste Tijd", "Pauline" en "Nooit Meer".

avatar van Supersid
Later zou hij nog veel mooiere dingen doen. Deze plaat heeft wat tijd nodig, en het eighties-jasje zit niet steeds als gegoten. Op het openingsnummer werkt dat wél. Verder wisselvallig met uitschieters.

avatar van nlkink
Gekocht voor Hfl. 1,-- toen de bibliotheek de vinylcollectie dumpte. Zal eerlijk toegeven dat ik het album anders nooit zou hebben aangeschaft.
Gewoon heel aardige Nederlandstalige popmuziek. Politiek werd zelfs bijna een hit. Het was behoorlijk vaak op de radio. Puisthe vond ik toen erg grappig maar de lolligheid detoneert een beetje. Het klopt dat Bram's solowerk beter is maar misschien waren deze albums nodig om dat niveau te halen. Hij hoefde zich voor zijn werk met De Toekomst niet te schamen. Het derde en laatste album van de groep laat de ontwikkeling ook al horen.

avatar van Geert V.
Mooi album met als absolute hoogtepunt "Pauline". "Niets aan te doen ...", hoeveel eenzaamheid zit er in die zin.