David Bowie - Nothing Has Changed (2014)

Label: Parlophone

1. Sue (Or in a Season of Crime) (3:20)
  2. Where Are We Now? (4:09)
  3. Love Is Lost [Hello Steve Reich Mix by James Murphy for the DFA Edit] (4:10)
  4. The Stars (Are Out Tonight) * (3:57)
  5. New Killer Star [Radio Edit] (3:41)
  6. Everyone Says 'Hi' [Edit] (3:29)
  7. Slow Burn [Radio Edit] * (3:58)
  8. Let Me Sleep Beside You * (3:22)
  9. Your Turn to Drive * (4:54)
  10. Shadow Man * (4:46)
  11. Seven [Marius de Vries Mix] * (4:15)
  12. Survive [Marius de Vries Mix] * (4:18)
  13. Thursday's Child [Radio Edit] (4:27)
  14. I'm Afraid of Americans [V1 Trent Reznor Remix - Radio Edit] (4:25)
  15. Little Wonder [Edit] (3:42)
  16. Hallo Spaceboy [Pet Shop Boys Remix] (4:26)

met Pet Shop Boys

17. The Heart's Filthy Lesson [Radio Edit] * (3:36)
  18. Strangers When We Meet [Single Version] * (5:07)
  19. Buddha of Suburbia * (4:23)
  20. Jump They Say [Radio Edit] (3:54)
  21. Time Will Crawl [MM Remix] * (4:53)
  22. Absolute Beginners [Single Version] (5:38)
  23. Dancing in the Street (3:20)

met Mick Jagger

24. Loving the Alien [Single Remix] * (4:43)
  25. This Is Not America (3:51)

met The Pat Metheny Group

26. Blue Jean (3:11)
  27. Modern Love [Single Version] (3:59)
  28. China Girl [Single Version] (4:17)
  29. Let's Dance [Single Version] (4:07)
  30. Fashion [Single Version] (3:28)
  31. Scary Monsters (And Super Creeps) [Single Version] * (3:32)
  32. Ashes to Ashes [Single Version] (3:37)
  33. Under Pressure (3:57)

met Queen

34. Boys Keep Swinging (3:19)
  35. "Heroes" [Single Version] (3:34)
  36. Sound and Vision (3:05)
  37. Golden Years [Single Version] (3:28)
  38. Wild Is the Wind [2010 Harry Maslin Mix] * (6:05)
  39. Fame (4:13)
  40. Young Americans [2007 Tony Visconti Mix - Single Edit] (3:10)
  41. Diamond Dogs * (6:04)
  42. Rebel Rebel (3:09)
  43. Sorrow (2:51)
  44. Drive-In Saturday (4:30)
  45. All the Young Dudes (4:00)
  46. The Jean Genie [Original Single Mix] (4:07)
  47. Moonage Daydream (4:41)
  48. Ziggy Stardust (3:14)
  49. Starman [Original Single Mix] (4:12)
  50. Life on Mars? [2003 Ken Scott Mix] (3:48)
  51. Oh! You Pretty Things (2:57)
  52. Changes (3:29)
  53. The Man Who Sold the World (3:58)
  54. Space Oddity (3:46)
  55. In the Heat of the Morning [Stereo Mix] * (3:00)
  56. Silly Boy Blue * (3:54)
  57. Can't Help Thinking About Me * (2:47)
  58. You've Got a Habit of Leaving * (2:29)
  59. Liza Jane * (2:15)
totale tijdsduur: 2:28:39 (3:50:57)
avatar van Mark17
Voor een kleine €17 de 3CD-versie aangeschaft vanmorgen bij WOWHD. Volgens mij een niet te missen verzamelaar met de toevoeging van het nieuwe Sue (Or in a Season of Crime) en nog heel veel andere extra's. Aanstaande zondag zal Guy Garvey in zijn Finest Hour Sue voor het eerst draaien.

avatar van vigil
Of de verzamelaar enige zin heeft weet ik niet maar het is toch wel een indrukwekkend rijtje singles. Er schijnen overigens drie verschillende hoezen in omloop te gaan komen.

avatar van Arrie
Zo te zien omgekeerd chronologische volgorde. Aparte keuze...

avatar van devel-hunt
3 cd's en nog niet compleet.
Ik mis één van mijn favoriete Bowie singles 'be my wife'.

avatar van Arrie
Sue is wel een erg mooi nieuw nummer, zeg! Erg tof ook dat ze de fantastische James Murphy-remix van Love Is Lost erop hebben gezet.

avatar van sjoerd148
devel-hunt schreef:
Ik mis één van mijn favoriete Bowie singles 'be my wife'.

Ik zie de toegevoegde waarde van weer een verzamelaar niet zo. Volgens mij wordt Sound + Vision ook nog eens opnieuw uitgebracht dit jaar.
Low en de Berlijn periode in zn totaliteit komen er op deze verzamelaar uberhaupt bekaaid vanaf.

avatar van GrafGantz
sjoerd148 schreef:

Hij staat sinds vorig jaar weer behoorlijk in the picture, en de feestdagen komen er weer aan. Wat valt er niet te snappen?

avatar van musician
Ik haak ook af. Wie vrijwel alles heeft van David Bowie, hoeft hier niet echt meer aan te beginnen.

Als devel-hunt Be my Wife mist, wordt het hoog tijd dat het album Low in huis wordt gehaald. Die is beduidend essentiëler dan deze collectie bij elkaar geraapte nummers.

Bowie is een meester in verzamelen, ik heb het daar verder wel mee gehad.

avatar van devel-hunt
Er is geen enkele toegevoegde waarde om weer, de zoveelste, Bowie verzameling in de markt te zetten, en dan ook nog in drie verschillende varianten met drie verschillen voorkanten.
Bowie, naast kunstenaar, ook een gewiekt zakenman, probeert zijn comeback die hij vorig jaar maakte in de vorm van The Next day gelijk te verzilveren door vlak voor de feestdagen iets op de markt te brengen. Ik heb heel veel van Bowie, zowel op cd als vinyl, maar dit spectakel laat ik aan mijn deur voorbij gaan.

avatar van bikkel2
Lokkertje met een nieuwe song en her der wat afwijkende mixen.
De essentiele Bowiealbums in bezit, dus zou niet weten wat ik hier mee moet.
Kom op Bowie....... Breng ons wat nieuws.
De klok tikt door.

Stijn_Slayer
Ik deel die mening en vind het sowieso niet de allerbeste selectie.

avatar van Poles Apart
GrafGantz schreef:
Nieuwe nummer hier te beluisteren

Nu is Bowie altijd wel een aanbidder van Scott Walker's werk geweest ("Night Flights" bijv.), maar nu doet 'ie wel erg z'n best om ook als de hedendaagse Walker te klinken.... De manier van zingen, de titel van het nummer, dat kan geen toeval meer zijn. Maar goed, waar maak ik me druk om?

avatar van Sater
De opvallendste toevoeging vind ik de nummers van Toy, het nooit officieel uitgebrachte album dat de opmaat naar Heathen was. Benieuwd ook welke versie van 'All the Young Dudes' hier op staat.

avatar van Deranged
Nieuwe nummer doet mij meer aan Blue Moon denken.

Misschien ook bijna geen toeval te noemen, als je de overeenkomst hoort tussen van 'blue' of 'sue'.

avatar van Erwin.c
Vreselijke edit versies....

ohmusica
Voor dit oevre hoef je je niet te schamen ook al is het toch de zoveelste compilatie. Het merk Bowie kan gewoon niet meer stuk.

avatar van Mark17

4.5*

Arrie schreef:
Zo te zien omgekeerd chronologische volgorde. Aparte keuze...

Die omgekeerde volgorde verbergt handig dat de Bowie van de laatste decennia lang niet meer het niveau haalt van de jaren zeventig. Na het beluisteren van de 3 cd's eindig je zo toch nog met een goed gevoel.

Mark17 schreef:
Daarna neemt de kwaliteit per minuut toe.

Inderdaad.

Mark17 schreef:

De James Murphy remix van Love Is Lost is juist fantastisch!

avatar van vigil
Mark17 schreef:
Met name de edit versies op de eerste cd zijn verschrikkelijk inderdaad. Zo vind ik de remix van Love is Lost een regelrechte verkrachting van het origineel. Daarna neemt de kwaliteit per minuut toe. Je hoort de veelzijdigheid van Bowie en zijn ongelofelijke schat aan prachtige singles. Ik kan niet wachten op het fysieke exemplaar in mijn brievenbus! 4.5*

Als je bekijkt dat je de 1ste cd (van de 3) verschrikkelijk vind (en ook op de 2de staan nog wel wat single edits) met zelfs regelrechte verkrachtingen dan is 4,5 best hoog of niet?

De eerste cd met muziek vanaf (rond) de jaren '90 is juist subliem! Als je dit zo op een rij hoort, heb je eigenlijk 'a sort of' nieuw Bowie album te pakken. Fantastische volgorde, geweldige mixen gebruikt, super muziek! Bowie blijkt nogmaals volkomen tijdloos te zijn.
Op de tweede cd gaan we terug in de tijd door de door sommige (enigszins) verfoeide jaren '80. Dat was echter ook de singletjes tijd en vanaf Absolute Beginners t/m Under Pressure heb ik ze hier nog liggen. Erg leuk om dat achter elkaar te horen, gevolgd door Heroes, Golden Years & Wild Is The Wind.
Op de derde cd de eind jaren '60/jaren '70 periode dat Bowie heel veel moois uitbracht op LP en single en een absolute grootheid was. Het moge duidelijk zijn de muziek hierop fantastisch is. Dus ik ontkom er niet aan om dit ijzersterke en geremasterde overzicht van zijn prachtige carriere de volle 5,0* te geven.

Sue is werkelijk fantastisch

avatar van SemdeJong
Ook bij deze verzamelaar denk je "de zoveelste van Bowie". Maar het blijven fantastische nummers. Het nadeel van een driedubbele verzamelaar is wel dat je ze niet vaak in zijn geheel zou draaien.

avatar van Mctijn
Niet zijn beste "best-of", wel zijn meest toegankelijke, frisse en uptempo best-of. Perfect cadeau voor vrienden die hem nog nooit gewaardeerd hebben. Hierna waarderen ze hem.

Over de eerste drie meest recente nummers: Sue is toch ijzersterk zeg, Where Are We Now? staat inmiddels in de Top 2000 en de James Murphy (LCD Soundsystem) mix van Love Is Lost vind ik werkelijk geweldig.

Drie andere opvallende nummers op CD1 zijn Let Me Sleep Beside You (unreleased), Your Turn To Drive (free download) & Shadow Man (b-side, originally unfinished in 1971). Zij zijn allemaal opgenomen voor het niet uitgebrachte Toy album (rond 2003 zo te zien) en zijn allen erg mooie nummers.

avatar van thelion
Een verzamelaar van Bowie zijn die er nog niet genoeg?
Ja en Nee, Ja verzamelaars van Bowie zijn er genoeg dus laat de 2cd maar liggen bevat niets nieuws onder de zon en daarbij zijn alle nummers de single / radio versies (bijna alles is dus ingekort uitgaande van de album versies).
Ga je voor de 3cd dan is deze verzamelaar het beste wat je aan Bowie verzamelaars kunt krijgen. Alle bekende (hits) nummers staan er wel zo'n beetje op (weliswaar in de radio / single edits), maar op de 3cd versie staan ook een aantal alt. versies, niet eerder uitgebrachte nummers en nummers van voor zijn debuut album uit 1967. De 3cd is een verzamelaar die de carriere van Bowie (50 jaar) goed in kaart brengt. Samen met de 5cd Box David Bowie - Sound + Vision (2003) heb je een mooi en gedegen overzicht van Bowie

4.5* (voor de 3cd)

avatar van kaztor
Heb 'm wederom van m'n schatje voor kerst gekregen .

Ik lees wat ongenoegen over de song-selectie. Ik vind het voor een carriére-omspannende verzameling wel goed gedaan. Het gaat wat mij betreft het meest om de post-1987-tijd en de jaren '60 en die selectie is heel goed. Alleen had hier de mogelijkheid aangegrepen moeten worden om Love You 'Till Tuesday, het elders onverkrijgbare Real Cool World en wat Tin Machine-werk erop te zetten, want we weten allemaal best dat dat een verkapt Bowie-project was.
De 70's/80's-periode zie ik hier als een bonus. Dat is immers al in allerlei formaten (1cd/2cd/3cd) uitgebreid aan bod gekomen. Ondanks m'n eerdere miniscule bevindingen toch de optimale score, want dit is pure klasse!

thelion schreef:

The Platinum Collection vind ik net zo goed vanwege een uitgebreidere selectie van de tijd die het beslaat en ook het moeilijk verkrijgbare werk daarop.
Maar ik vlak de ChangesOne/TwoBowie-schijfjes ook niet uit. Vrij scherp samengesteld, zelfs met het ontbreken van "Heroes".

avatar van kaztor
Ik zit zo eens disc 2 te beluisteren...

Kan iemand mij eens uitleggen waarom Under Pressure tussen de hits van Scary Monsters en Lodger geplaatst is?

Ik ben trouwens blij om gewoon de originele cd van Station To Station te hebben. Die 2010-mix van Wild Is The Wind, van die nieuwe heruitgave dus, vind ik dus absoluut verschrikkelijk!