The Strokes - Room on Fire (2003)

Label: RCA

1. What Ever Happened? (2:46)
  2. Reptilia (3:34)
  3. Automatic Stop (3:19)
  4. 12:51 (2:25)
  5. You Talk Way Too Much (2:58)
  6. Between Love & Hate (3:07)
  7. Meet Me in the Bathroom (2:49)
  8. Under Control (3:00)
  9. The Way It Is (2:16)
  10. The End Has No End (2:58)
  11. I Can't Win (2:27)
Voor mij een gigantische tegenvaller na het sterke Is This It. Veel zwakker. Maar misschien moet ik hem nog een kans geven omdat mijn verwachtingen misschien wat hoog lagen.

Plaat moet ongelofelijk groeien. Ik was in eerste instantie ook teleurgesteld, maar hij wordt beter.

ik begrijp niet waarom een band na een goed album altijd anders moet klinken. deze plaat is het bewijs dat je iets goeds nog eens gladjes over kunt doen. zonder dat het verveelt, dat is.

mindflight schreef:

Vernieuwen hoeft van mij ook niet, maar in dit geval klinkt 'hetzelfde' toch een stukje minder helaas.

avatar van gemaster
Misschien ben ik dan wel de enige op aarde, maar ik vind dit album een stuk beter dan Is This It? Het gitaargeluid op deze plaat is zo ragfijn dat het soms lijkt alsof je naar een synthesyser luistert. Favoriete nummer blijft de geweldige single 12:51 met die heerlijke TRON videoclip. 4,5 ster.

een grote tegenvaller.
Heb deze blind gekocht, maar zelfs na 10 beluisteringen, hoorde ik weinig of niets die mij kan boeien.

*' 1,5 op 5 *'

Minder als Is This It, maar toch ook en topplaat, cker het nummer Reptillia, men, die gitaar

avatar van Tompie
Verdorie, na één album lijkt hun liedje al uitgezongen!

schitterende plaat waarmee The strokes(echt zo'n groep waarvan je ofwel helemaal wild van bent of niks aan vind)) bewijzen dat ze nog beter kunnen dan hun sterke debuutplaat Is this it?.
van de eerste luisterbeurt was ik al direct mee .Buiten een paar van de laatste nummers waren het stuk voor stuk prachtsongs met "automatic stop","12:51" en "reptilia" als uitblinkers.
enige kleine minpunt is mss dat alles soms wel wat op elkaar lijkt

Maar toch blijft dit een van mn favoriete recente platen
*****

Moet even terug komen op mijn vorige bericht in deze discussie.
Ik vind hem inmiddels beter dan de 1e cd. Mijn favoriete cd van dit moment en ik vind echt elk nummer ontzettend goed. Wat het precies is weet ik niet, maar het is gewoon precies de mzuiek die ik goed vind .
Vooral de 'uitbarstingen' in bijvoorbeeld het The End has no End. Het gevoel als je op weg bent naar huis na een saaie schooldag, luistert naar Room on Fire en hij schreeuwt de zin 'He want it easy, he want it relax.' Lekker energiekvol wat ook op mij overslaat. Heerlijk!

5 sterren en voor mij peroonlijk een klassieker. Ik ga even mijn top10 veranderen

avatar van Ward
Ik vind het na Is This It? toch een beetje een tegenvaller. Nog steeds wel heel goed, maar toch een stuk minder. Die gitaar in Reptilia is wel supervet. Hopelijk wordt hun derde album wel weer zo goed als Is This it?

Typisch zo'n plaat waardoor je je gaat afvragen wat er nu ook al weer zo goed was aan deze band. Was die eerste cd een klapper, daar haal je bij deze de schouders op, en erger: je gaat toch ook wel twijfelen aan die beroemde eerste.
Ik denk dat ik deze cd maar weer eens van alle stof moet ontdoen om te kijken hoe ik er nu over denk

avatar van otherfool
Destijds een grote teleurstelling, maar op de keper beschouwd niet eens een veel minder album dan Is This It (dat toch een beetje aan glans aan het verliezen is). Met name de eerste helft van de plaat met What Ever Happened, Automatic Stop, 12:51 en Between Love & Hate kan ik wel waarderen.

De hype is wel voorbij (ook bij mij), en naar het einde toe komen er wat mindere nummers voorbij, maar Room On Fire is toch nog wel een aardige plaat. 2,5*.

avatar van Gyzzz
4 sterren, en ik vind het zelfs een beter album dan Is This It. Het lijkt er inderdaad veel op, maar omdat de nummers nét genoeg verschillen ben ik toch erg blij met deze 11 nieuwe nummers. Eigenlijk is het verschil met Is This It dat daar bijna alles aan het album klopte, en hier helemaal alles klopt.
De reden dat ik beide albums niet hoger dan 4 sterren geef is dan helaas toch de weinige variatie en korte duur.

avatar van Thibault14
Ik kan de mensen die Is This It zeer goed vinden, en Room on Fire maar niets, niet begrijpen. Beide gewoon super goede platen !

Bob Cremers
Een leuke album 3.5 sterren waard.

avatar van levenvergeten
Is This It? is een van mijn favoriete platen, als ik deze twee na elkaar opzet merk je toch het verschil, deze is wat eentoniger en saaier, dessalnietemin 3*

Deze kan zeker niet tippen aan hun debuut "Is this it" maar "Room on fire" is toch zeker het beluisteren waard.
De uitblinker vind ik zelf de single '12:51', wat ik gelijk bij het beste werk van The Strokes vind behoren wat ze tot nu toe gemaakt hebben.
En inderdaad, de rest kabbelt bij dit nummer op deze cd iets achteraan.

Zola
The Strokes --- Room on Fire.
Mijn zomerplaat van '04. Ik weet niet hoe vaak ik dit plaatje gedraaid heb al fietsende naar school, maar met Julian Casablancas en de zijne in mijn oren kon ik, ook als het even tegenzat (leest: 07:30 melden, hoe schools), de hele wereld aan.
Ik koester goede herinneringen aan deze plaat, en ik denk niet dat ik in een andere chronologie (als ik eerst is this it? had leren kennen) dit album zwak gevonden zou hebben. Dit album opende voor mij de poorten van de indie en alhoewel ik dit album twee jaar na mijn eerste kennismaking niet meer zo snel zal opzetten, en zelfs achterhaald vindt, geef ik toch de volle mep: 5.0*

Heerlijke plaat met goede gitaar-riffs en heerlijke distortion, waarin Casablancas' rauwe stemgeluid nog beter tot zijn recht komt.

avatar van Gagh
12:51 komt dicht in de buurt van het perfecte liedje. Daarom alleen al is dit album minimaal 3* waard.

Davez
Pareltjes genoeg hierop, ik snap niet waarom dit een teleurstelling is. IUk geef binnenkort punten , eerst nog een keer beluisteren.

Davez
Zeker de helft is top , de andere helft kan ook mee 4,5

avatar van Petterson
Wat is 'The end has no end' nog een heerlijk nummer. Vooral wanneer Casablancas uitbarst in;

He want it easy; he want it relaxed
Said I can do alot of things, but I can't do that
Two steps forward, then three steps back

Geweldig .

J Casablancas
Bij dat stukje, tijdens het concert in A'dam, moest ik bijna huilen..

Over lyrics gesproken...

The Strokes - What Ever Happened (MTV London)

'I want to be inside her'

avatar van levenvergeten
levenvergeten schreef:

Wel, dat is nu gegroeid naar 4*.
Staan een paar hele goede nummers op, maar toch een punt lager dan Is This It. Al heeft het geen zin deze twee platen tot in den treure met elkaar te vergelijken.

Mojo Pin
Heb de video's even toegevoegd

Mojo Pin
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat deze plaat bij de release zo de grond in is geboord. Toegegeven, de verrassing was er wel een beetje af, maar vergeleken met Is This It klinkt alles net een stukje uitgekiender. Over elke noot is griezelig goed nagedacht. Nick Valensi en Albert Hammond Jr. strooien met catchy gitaarriedeltjes, drummer Fab Moretti speelt gevarieerder (minder vlak) en bovendien zijn de baslijnen van Nikolai Fraiture pakkender en nadrukkelijker aanwezig dan op het alomgeroemde debuut, hetgeen ik als positief ervaar. En wat betreft de zeurderige en nasale zang van Julian Casablancas: tja, je moet er van houden.
De hype heb ik nooit echt meegemaakt, misschien speelt dat ook wel mee. Daarom een dikverdiende 5* voor een van mijn favoriete albums.

Ik moet zeggen dat ik Is This It leuker vind. Klinkt wat vrolijker uit de speakers. Misschien ligt Is This It ook eerder goed in het gehoor dan deze plaat, maar ik moet nog een beetje meer wennen aan deze plaat. Reptilia vind ik tot nu toe een redelijk irritant nummer. Voorlopig 3,0*

Houd vol, Louis!