The Strokes - Room on Fire (2003)

Label: RCA

1. What Ever Happened? (2:46)
  2. Reptilia (3:34)
  3. Automatic Stop (3:19)
  4. 12:51 (2:25)
  5. You Talk Way Too Much (2:58)
  6. Between Love & Hate (3:07)
  7. Meet Me in the Bathroom (2:49)
  8. Under Control (3:00)
  9. The Way It Is (2:16)
  10. The End Has No End (2:58)
  11. I Can't Win (2:27)
WernerGSF
stuk voor stuk geweldige nummers, alleen als album is het verschrikkelijk

avatar van starsailor

Tsja...dit vraagt natuurlijk om uitleg.....

WernerGSF
als je deze nummers achterelkaar draait, dus zonder pauze, is het album veel beter.
nu heb je 6 seconden tussen What Ever Happend en Reptillia om maar een voorbeeld te noemen.
daarom draai ik de CD nooit.

avatar van starsailor
6 hele seconden joh....?

ja!

WernerGSF
ik ben m nu aan het luisteren,
en de eerste drie nummers lopen zomaar in elkaar over

als dat zo blijft wordt dit een dikke vette 5*

nu al 4.5*

Mojo Pin
Kap anders ff met dat gespam van je.

avatar van thetinderstick
Room on Fire klinkt niet heel erg anders dan het debuut, maar toch vind ik deze wat minder. Misschien mis ik een paar echte toppers zoals 'Last Nite'. Toch zijn '12;51', 'Meet Me In The Bathroom' en 'Under Control', 'Reptilia', 'Whatever Happened' en 'Between Love & Hate' prima nummers. Net niet genoeg voor 4*
3,5* dus.

avatar van Yeahz
'Room on fire' vind ik ook niet zo goed als 'Is this it?'. De laatstgenoemde heeft zo'n heerlijk laidback gevoel over zich heen, alsof er amper productie aan te pas is gekomen. Op deze cd zijn het duidelijk afgebakende nummers, die nog wel die hook hebben, maar niet meer zo verfrissend zijn. 'What Ever Happened?' vind ik trouwens wel een erg goed nummer, een van de beste van 'The Strokes'.

avatar van Nicolage Rico
Ik vind The Strokes nog steeds één van de betere bands. Heerlijke opzwepende muziek, de goede stem van Julian Casablancas en de lekkere vrolijke nummers.

Deze doet niet onder tegenover de andere 2 albums, daarom 4*

Toppers: What Ever Happened, Reptilia, Automatic Stop, 12:51 e.a.

avatar van Nicolage Rico
Dan vergat ik nog het beste nummer: Under Control. Heerlijk, relaxed nummer. Geen moeilijk gedoe, gewoon genieten en opzetten als je in de zon zit, loopt of ligt.

avatar van KidChino8
Is this it blijft natuurlijk de all time klassieker , maar deze vind ik toch niet zoveel slechter, hoor.

Beter dan FIOE en , ondanks het gebrek aan variatie, een aardige plaat..4,5*

avatar van misja82
The Strokes overrompelden me destijds met het geweldige debuut van ze. Ik kon niet wachten tot het vervolg uitkwam. Het viel me helaas toch wat tegen. De magie van het rauwe geluid va nde eerste plaat mis ik hier.
Al met al nog steeds een goede plaat.

avatar van kaztor
Nicolage Rico schreef:

Beste zomerse nummer van de laatste jaren!!

avatar van Madjack71
Na onderstaande reacties, besloten om The Strokes weer eens uit de kast te halen. Dat is het mooie van deze site. Door te lezen wat anderen eruit halen of niet en te kijken of e.e.a aan herwaardering toe is.
Onderuitgezakt op de bank met de koptelefoon op (ja, je bent papa of niet heh) volume net goed genoeg zodat er geen eentonige fluit in mijn oren komt dadelijk, liet ik de muziek weer onbevangen op mij afkomen.
Het begon goed met Whatever happened als hernieuwde kennismaking. (leuke gitaarintro, kan zo in Rocky5).
Reptilla vind ik een van de beter doordachte nummers van de cd. Automatic stop, vond ik niet onaardig maar niet goed uit de verf komen...deed me in de verste verte zelfs aan de beginperiode van The Police denken. Maar ws. heb ik een associatieve stoornis, maar dan met klanken.
12.51/You talk way too much deden me niets, maar kan ze me in ieder geval nog herinneren. Between love and hate vind ik een nummer wat mij doet verlangen dat ze wat meer de diepte ingaan, nuances aanbrengen en de 'hooks' wat meer zouden loslaten. Mooi nummer en een lekkere bas die hier goed naar voren komt. Meet me in the bathroom..nee dank je wel. Under control is het laaste nummer wat me nog kan bekoren van deze cd, wederom omdat ze daar ook wat meer los komen van die sound waar ze blijkbaar zo om geliefd worden. De andere nummers kan ik me nu al niet meer voor de geest halen, terwijl de cd nog geen 10 minuten is afgelopen. Mijn gevoel bij dit album is dat er teveel inwisselbare nummers opstaan. Een paar groeibriljantjes dat dan weer wel.

avatar van gweah
Ik ben helemaal weg van Is This It en probeerde deze toch ook maar.
Helaas pakt dit me niet. De productie is ook in een keer een stuk cleaner en gelikter geworden. Jammer.

avatar van michelhuizinga
Toch apart, ik heb het juist precies andersom. Vindt deze gitaarsolo's echt helemaal geweldig. Vind dit het lekkerste album van The Strokes tot nu toe! Toppertjes: I Can't Win, 12-51 en Reptilia!

Dean F. Abbot
vraag me altijd af waarom men dit album niet meerekend in de discografie van the strokes. in recensies lees je altijd dingen als"

"First Impressions of earth" het vervolgalbum op hun spetterende debuutalbum "is this it". oid.

avatar van Lennonlover
Het beste album van The Strokes.

avatar van De-noir
Het debuut vind ik toch net wat constanter, maar hier staan wel de grotere knallers op

Was ik vroeger weg van Is This It?, nu ben ik weg van Room on Fire. Wat kan een mens veranderen.

avatar van Sven Vermant
Zeker geen slecht album maar hij kan toch echt bij lange na niet tippen aan Is This It.
Er staan zeker een aantal zeer goede songs op maar niet ieder nummer is raak.
12:51 is mijn favoriet.

Een hele kleine 4* voor deze plaat.

avatar van KapiteinClaus
Weet nog wel dat ik 12.51 en Reptilia op MTV zag (toen kwamen er nog voornamelijk videoclips voorbij). Op basis daarvan kocht ik dit album. Voor mij in feite de eerste kennismaking met wat meer 'alternatieve' muziek i.v.m. de normale top40.

avatar van Cor
Cor
Inderdaad, Sven Vermant, dit album is echt niet slecht. Maar het mist wel het bijzondere van 'Is This It?' Gewoon een aangenaam rockalbum. En de vraag of de verwachtingen waargemaakt zijn en of een album voldoende/goed of slecht is, zijn echt 2 verschillende vragen. Wat mij betreft: verwachtingen niet helemaal waargemaakt, wel een voldoende album.

Zeker geen slecht album, heb hem geluisterd omdat Reptilia een heerlijk nummer is en dit is toch een bandje wat een hele aardige cd kan maken. score volgt.

avatar van bart1989
Vandaag ben ik tot de conclusie gekomen dat dit album niet moet onderdoen voor het eerste. Het is namelijk een topalbum dat zeker meer dan die schamele 3,69 verdient.

avatar van AOVV
Ik vind deze tweede van The Strokes nochtans een pak minder dan de eerste. Aan de tijdsduur ligt het niet, want deze is zelfs nog korter; de kwaliteit van de songs is gewoon minder. Als je mij vraagt of hier nog nummers opstaan van het niveau van 'Is This It', dan moet ik antwoorden met "neen". Of misschien 'Reptilia'. Dit klinkt veel minder strak, doet me eigenlijk vrij weinig. Niet dat er geen leuke nummers opstaan hoor, naast het eerder genoemde 'Reptilia' klinken ook nummers als '12:51' en ... dat is het volgens mij.

'Room On Fire' is een blauwdruk van het debuut, maar dan met kwalitatief minder goeie nummers. Daardoor ga je je ook meer irriteren aan de zwakke puntjes van The Strokes, zoals toch wel de zang, die bij momenten te klagerig klinkt, en zelfs dreinerig en zeurend begint over te komen. Maar goed, het blijft wel een leuk plaatje..

3 sterren

AOVV schreef:
Ik vind deze tweede van The Strokes nochtans een pak minder dan de eerste.

Dit album klinkt inderdaad een stukje minder dan het debuut en dat ligt veelal aan de wat lagere songkwaliteit. Het begint wel goed met Whatever Happened en Reptilia met even later 12:51. Het eindigt ook aardig met The End Has No End want dat wordt nog gevolgd door het lekker klinkende I Can't Win.
Echter daar tussenin is de muziek soms wat minder, soms aardig, maar nou niet bepaald bijzonder. Maar goed, minstens half geslaagd dit Room on Fire en bij elkaar toch zeker de moeite waard.

avatar van Lennonlover
Verdomme na 8 jaar blijft dit album steengoed. Geen enkele pluim verloren. Elk nummer blijft me beklijven, elk nummer doet me dansen en meezingen zoals ze dat in 2003 ook deden. Hun beste album, hoewel mensen me ongelijk zullen geven (This is It uit 2001 zou beter zijn).

Een dikke, dikke 5* voor een album zonder zwak nummer.

avatar van IllumSphere
AOVV schreef:

3 sterren

Ik moet je helaas gelijk geven. Het klinkt nog wel aardig, maar het is niet beter dan Is This It. . Favoriete nummers zijn Reptilia en 12-15.