Steely Dan - Countdown to Ecstasy (1973)

Jazz / Rock
Label: ABC

1. Bodhisattva (5:16)
  2. Razor Boy (4:10)
  3. The Boston Rag (5:48)
  4. Your Gold Teeth (6:45)
  5. Show Biz Kids (5:21)
  6. My Old School (4:46)
  7. Pearl of the Quarter (3:55)
  8. King of the World (5:03)
De muziek van Steely Dan steekt geweldig in elkaar.
Perfectionisch als de pest, al klinkt het altijd luchtig.
Minpuntje is idd dat er weinig echte emotie is, maar dat is ook niet echt de stijl en insteek.
Het is hier trouwens nog wat poppyer en rockeriger dan latere albums, die meer funk en jazzypoprock bevatten.
Zoals de meeste ST platen ook deze heel lekker en origineel.

avatar van DeWP
Ik ga geen commentaar meer plaatsen bij dit album van Steely Dan, er is al genoeg over gezegd
Prima muziek, hoog niveau!

(te) lage waardering? DeWP??

avatar van LucM
Steely Dan blijkt toch wel ook een toonaangevende band te zijn in de jaren '70. Dit album is productioneel perfect maar de keerzijde van de medaille is wel dat de muziek ook wat klinisch overkomt. Vergeleken met het debuut komt er meer jazz bij kijken. De songs zijn luchtig maar gelaagd en vooral tijdloos. Favorieten hierop zijn Your Gold Teeth en My Old School maar geen nummer vind ik ondermaats.

Geen slechte plaat te ontdekken in de discografie van de band.
Dit is een plaat die ik nog altijd graag draai. Dat klinische hoor ik hier nog niet echt. De produktie is lekker basic en er valt zelfs nog wel een rauw randje te bespeuren.
Dat het duo Becker/ Fagen grote jazzfans zijn, is makkelijk te bespeuren, maar ook soul ( My Old School) mag tot een favo genre gerekend worden.
Anders dan op de latere albums is deze in stijl wat diverser. Hier en daar zelfs wat rockeriger.

avatar van jorro
Best wel een goed album dit. Vroeger is Steely Dan wat langs mij heen gegaan. De bekende hits kende ik wel maar mijn zakgeld ging op aan albums van andere bands. Het eerste nummer vind ik wat minder, maar de rest is echt OK.
3,5 *

Blijft toch een top band. Ook deze plaat mag er wezen. Na al die jaren klinkt deze nog fris. Wat van bands zoals Steely Dan word verweten is dat ze té technisch en te klinisch klinken. Ben ik absoluut niet mee eens.

Het grappige is dat ik het nummer Bodhisattva voor het eerst hoorde op een cd van Toto ( Through the Looking Glass ). Daarna deze plaat aangekocht.

The Boston Rag is misschien het wel mooiste nummer op deze plaat ....

Lachende derde
En dan luister je naar Razor Boy (onverwacht, lang niet gehoord) en dan besef je hoe godvergeten getalenteerd deze musici zijn. Jazzy Beatles. Maar dan beter. Godvergeten getalenteerd.

avatar van jorro
En dan bijna twee jaar na mijn berichtje hier vlak bven zie ik het album langskomen op plaats 27 in de 100 Greatest Albums of 1973. En op het openingsnummer na is het een prettige belevenis om het weer eens te beluisteren.
Op de opener zijn wel de meeste stemmen voor favoriete track uitgebracht. Gelukkig ben ik weer tegendraads. Het lekkere relaxte SD sfeertje van de rest mis ik er in. Geef mij The Boston Rag maar.
Momenteel op 25 in de best ever albums lijst over 1973.
Ongewijzigd 3,5*