Steven Wilson - Hand. Cannot. Erase. (2015)

Label: Kscope

1. First Regret (2:01)
  2. 3 Years Older (10:18)
  3. Hand Cannot Erase (4:13)
  4. Perfect Life (4:43)
  5. Routine (8:58)
  6. Home Invasion (6:24)
  7. Regret #9 (5:00)
  8. Transience (2:43)
  9. Ancestral (13:30)
  10. Happy Returns (6:00)
  11. Ascendant Here On… (1:54)
  12. First Regret [Demo] * (2:28)
  13. 3 Years Older [Demo] * (11:47)
  14. Hand Cannot Erase [Demo] * (4:52)
  15. Routine [Demo] * (10:06)
  16. Key of Skeleton [Demo] * (4:06)
  17. Ancestral [Demo] * (13:42)
  18. Happy Returns [Demo] * (5:42)
  19. Last Regret [Demo] * (3:08)
  20. First Regret [Alternate Mix] * (2:05)
  21. Hand Cannot Erase [Radio Edit] * (3:25)
  22. Perfect Life [Grand Union Mix] * (7:43)
  23. Routine [Ninet Solo Vocal Version] * (8:58)
  24. Regret #9 [Alternate Take] * (4:17)
  25. Happy Returns [Radio Edit] * (3:53)
totale tijdsduur: 1:05:44 (2:31:56)
avatar van "H."
Geweldig concert afgelopen woensdag in 013. Integrale uitvoering van dit album. Perfect geluid. Goede band. Kortom om met Steven te spreken: " We are happy people playing sad songs".

avatar van adri1982
Joren999 schreef:
Twijfel een beetje tussen 4* en 4,5*. Voorlopig nog maar even 4*.
Grappig. Dat heb ik sinds gisteren met 'Currents' van Tame Impala.
Tot nu toe vind ik 'Hand cannot erase' het beste album van 2015 (die ik in zijn geheel heb gehoord).

avatar van Eppers
Ik moet mijn enthousiasme nog even laten bezinken, maar misschien vind ik dit wel de beste plaat van de afgelopen 20 jaar.

avatar van frankvankesteren
Ongetwijfeld het beste album van de afgelopen jaren. Na Fear of a Blank Planet eindelijk weer een album dat conceptueel zo goed in elkaar zit. Een hoop sociaal wetenschappers zouden nog een hoop kunnen leren van Wilson's analyses over vervreemding, communicatietechnologie en het anonieme leven in de stad.

In de Oosterpoort werd ik werkelijk weggeblazen door 3 years older. Sowieso een waanzinnig goed optreden (blij dat hij na Gavin Harrison toch weer zo'n strakke live drummer heeft gevonden), maar het eerste deel was duidelijk het sterkste deel. En dat is enkel een groot compliment naar dit album.

avatar van Godan
Eppers schreef:

Was dit jouw eerste kennismaking met de heer Wilson of ben je met dit album ingestapt? Anders denk ik dat je nog meer van dit soort uitspraken zult maken
Porcupine Tree heeft bijvoorbeeld een zeer indrukwekkende discografie.

avatar van Eppers
Godan schreef:
Porcupine Tree heeft bijvoorbeeld een zeer indrukwekkende discografie.

Ik heb de laatste vier Porcupine Tree albums in de kast staan en van daarvoor ken ik ook wel het een en ander. Daar zitten ook prachtige nummers tussen, maar soms zakt het ook wat in.
Ik ben nog steeds enthousiast over deze, maar na een aantal keer draaien weet ik niet of het nog steeds "de beste plaat van de afgelopen 20 jaar" is.

avatar van Tony
Ai, platen die keihard binnenkomen en na 2 weken al aan het wegzakken zijn, dat belooft niet veel goeds voor de eeuwigheidswaarde van H.C.E. voor Eppers.

avatar van Leptop
Ik bewandel de omgekeerde weg. Sinds het concert in 013 krijg ik de combi: muziek en film niet meer uit mijn hoofd. Het album heeft enorm aan zeggingskracht gewonnen en ik heb mijn score verhoogd.
5* doe ik pas als een album enkele jaren oud is en nog steeds mijn ziel beroert. Ik sluit het echter niet uit....

avatar van herre48
Staat reeds meer dan een jaar in de rotatielijst. Hulde.

avatar van predator
herre48 schreef:
Staat reeds meer dan een jaar in de rotatielijst. Hulde.

Dit is ook zo f...... goed.

avatar van El Stepperiño
En inmiddels ook alweer boven zijn laatste 4½ in de rotatielijst! Dit moet die top 250 gaan bestormen!!

avatar van 4addcd
Altijd geïnteresseerd in (nieuwe) muziek luister ik best veel cd's die ik al heb en zoek ik ook veel naar nieuw en aankoopwaardig materiaal. Als ik het even niet weet komt niet zelden HCE uit de kast. En al snel besef ik dan dat alles wat ik de weken ervoor ontdekte of draaide kwalitatief niet in de buurt komt van deze plaat.
Ze zijn zeldzaam; de platen die je omver blijven blazen en die je van het begin tot het einde een dikke glimlach op je gezicht toveren. Al word ik 110, dit blijft een van de belangrijkste muzikale happenings uit mijn leven. Misschien kan ik nu al stoppen met mijn zoektocht naar nog iets beters.

avatar van devel-hunt
Steven Wilson, het is toch wel een genie. Als je bedenkt hoe productief hij is en nooit een mindere plaat heeft gemaakt, wie kan hem dat nazeggen.
Hand.Cannot.Erase, is weer zo'n parel, waar haalt hij het toch iedere keer vandaan? Deze plaat is iets rustiger, iets onderhuidser dan dat ik van hem gewend ben maar kruipt langzaam in je systeem om hem vervolgens keer op keer te draaien. Vervelen doet de plaat nooit, ik hoor iedere keer weer iets nieuws.

avatar van 4addcd
Vorig jaar heb ik een vraag gesteld via dit 'forum' over het intro van Perfect Life. In de gesproken tekst van dit nummer wordt This Mortal Coil genoemd waarvan ik groot liefhebber ben. Het intro van SW deed me onmiddellijk denken aan het (hardere en iets snellere) intro van het nummer Drugs van This Mortal Coil. Ik geloof niet in toeval...het lijkt 'geleend'. Hoort iemand deze enorme overeenkomst ook?

avatar van 4addcd
Weinig reactie op eerdere posts en toch doe ik de volgende oproep aan iedereen die zeer positief is over dit album; stem mee voor de Hemelse 100 lijst van 3FM en zet HCE in jouw lijstje van 5 beste albums ooit. Het mag wat mij betreft niet zo zijn dat Steven de top 250 van Musicmeter gaat bestormen met het beste album van 2015 en en niet in Hemelse 100 staat. Spread the word en stem! Succes!

avatar van glenn53
4addcd schreef:

Nee, het is net een ander ritme. Het lijkt er wel een beetje op, maar deze komt in meerdere varianten voor.

Had nog nooit van deze man gehoord, maar na alle goede verhalen toch maar de cd aangeschaft. Helemaal blanco erin gedoken dus. Man man man wat veel moois is hier te horen. Ik vind het prachtig!

avatar van Wibren
Steven Wilson is en blijft de belangrijkste muzikale persoon van de laatste 20 jaar. Wat deze man heeft gecomposed en geproduced, daar kan niemand over.

avatar van oceanvolta
Wibren schreef:

ehhh, Steven is zeker een bezig bijtje maar ook zeker de aller bezigste.

En hoe belangrijk (invloedrijk) iemand is in de muziek lees je niet af aan hoeveel iemand heeft geproduceerd en gecomponeerd.

bas1966
echt een blijvertje dit album. na grijsdraaien bestaat de basis van het album voor mij uit ´happy returns´ (melodie komt meerdere malen voor op het album) en uit 'routine' . voor mij ook de parels van dit album. rest van de nummers doen er niet veel voor onder

avatar van Aladdin
Vond Insurgentes zijn beste plaat tot ik deze hoorde. Een jaar later pas. Na Grace for Drowning en The Incident (PT) was ik een beetje afgehaakt; prima platen, maar hij had het gewoon al eens (beter) gedaan. Tot deze dan, want man man wat een plaat is dit!
Eens in de zoveel tijd hoor je een plaat die je bij de keel grijpt en waarvan je direct weet dat ie bij je 'all time' favorieten zal blijven horen. Dit is er weer zo een.
Mooi verhaal, dat doet denken aan Brave, een plaat die m'n interesse voor Marillion weer voor terug bracht. Hopelijk weet Steven Wilson het niveau van deze plaat nog een paar keer te benaderen. Alleen benaderen, dat zou al heel mooi zijn.
Favourieten zijn Routine, Regret #9 en Ancestral, maar dat kan morgen weer anders. Het kenmerk van een goede plaat

avatar van kobe_bloodflower
Ongeveer anderhalf jaar later staat dit album in de top 10 van maar liefst 40 mensen. Nice!

avatar van Lambchop
Staat op Spotify zie ik. Toppppp

avatar van Kimmyboy
Lambchop schreef:
Staat op Spotify zie ik. Toppppp

Geweldig! Misschien is dat ook de reden waarom dat de plaat nu ook nog op de zestiende plaats staat in de rotatielijst. Al zal zijn nieuwste plaat daar ook wel voor iets tussen zitten.

avatar van LeMi
Tja.. na de oude genesis is al lang geen progrockvolger meer maar dit is fenomenaal mooie muziek!!!

avatar van 4addcd
Tsjonge jonge. Ik heb deze zomer veel in de auto gezeten ivm vakantiereis en HCE meegenomen voor onderweg. Ik vond (en vind) het weer heerlijk om de hele cd weer lekker hard te horen. Het genot is minstens even groot gebleven en dat is bijzonder. Het kenmerk van een mijlplaat. Deze cd zal een muzikale markering in mijn leven blijven. Ongekend goed!!!

avatar van chevy93
Zou met de huidige stand van zaken op plek 129 binnenkomen in de Top 250. Zou een top 100 intrede tot de mogelijkheden behoren?

avatar van Leptop
Ik denk het wel. Dit is een ultieme groeiplaat. Ik heb hem nu na enige tijd ook in mijn top 10 gezet.

avatar van Jake Bugg
Het nummer Routine vanaf 6:11 is voor mij 1 vd de allermooiste stukjes muziek ever. De rest van de plaat is ook van zo een prachtige makelij.

Zo erg van mezelf dat ik het album pas een week geleden ben beginnen te beluisteren.

Veelzeggend dat dit album na meer dan anderhalf jaar nog steeds in de rotatielijst staat (nu plaats 33). Is blijkbaar een album wat niet snel verveeld...
* verhoogd naar 4.5