Van Halen - Van Halen (1978)

Label: Warner Bros.

1. Runnin' with the Devil (3:36)
  2. Eruption (1:42)
  3. You Really Got Me (2:37)
  4. Ain't Talkin' 'Bout Love (3:49)
  5. I'm the One (3:46)
  6. Jamie's Cryin' (3:30)
  7. Atomic Punk (3:01)
  8. Feel Your Love Tonight (3:42)
  9. Little Dreamer (3:22)
  10. Ice Cream Man (3:19)
  11. On Fire (3:00)
avatar van vielip
Dat laatste vind ik dus juist niet. Het kenmerkende waarmee VH bekend dan wel groot is geworden wordt naar mijn mening verder uitgebouwd. Maar goed, dat zal ieders persoonlijke beleving wel zijn dan.

avatar van Von Helsing
Persoonlijk voor mij is de debuut ook niet het sterkste album van Van Halen, wel top 4 materiaal. Maar 5150 dus ook. Van Halen heeft de lijn van 1984 doorgetrokken richting 5150. In feite klonk Jump al heel anders dan de eerste albums. Jump heeft meer raakvlakken met Dreams dan met I'm the One.

jurado schreef:
...bagger als You Really Got Me...
Au.

Waarom is dat onzin?
Dan is het vast ook onzin dat ik het onzin vind dat alle verstokte rockers hier een 4.5 of 5.0 aan uit delen terwijl ik vind dat er bagger op staat als o.a You Really Got Me en Ice Cream Man en dat ik hier niet meer dan 3.5* aan kwijt kan?

Sorry pik, maar dan vind de solo van Eddy op Thriller zeker ook kut??

ricardo schreef:
Klopt en absoluut waar! Dat vind ik het probleem ook, vanaf 5150 een andere stijl zonder uitschieters, en voor mij geen nummers die blijven hangen. Kwalitatief klinkt het beslist hoogstaand, en daardoor is dat ook een prima album wat lekker wegluisterd, maar die stijl verandering is niet iets wat mij enorm bevalt. Ik vind het kenmerkende wat VH tot VH heeft gemaakt vanaf 5150 zelfs een beetje weg.

Dus is de zanger niet het meest bepalende maar gewoon het geheel zelf.

En 5150 niet blijven hangen? Dat is weer een andere discussie voor daar. Maar ik vind dat onvoorstelbaar.

avatar van jurado
Neal Peart schreef:

Sorry pik, maar dan vind de solo van Eddy op Thriller zeker ook kut??
Serieus, moet ik hier een reactie opgeven? Als je wilt schelden dan verwijs ik je graag door naar het forum van nu.nl.

Enfin, de solo van Thriller vind ik fantastisch, heeft verder ook niks te maken met mijn eerdere opmerkingen.

avatar van jurado
ZAP! schreef:
Au.
Ah joh, mijn mening hè.

avatar van Edwynn
Ik vind You Really Got Me ook nogal vervelend.

Edwynn schreef:
Ik vind You Really Got Me ook nogal vervelend.

Wordt ruimschoots gecompenseerd door de rest van songs, ik zet ' On Fire' nog maar eens op.

Ik Atomic Punk.

Ik Atomic Punk.

en 'Ain't Talkin' 'Bout Love' wat een geniale riff.....

avatar van milesdavisjr
Vergeet ook niet het weinig genoemde maar heerlijk loom groovende; Little Dreamer. Voor mijn gevoel een wat onderschat nummer maar ik kan er geen genoeg van krijgen.

Ah joh, mijn mening hè.
Ik zag 'm niet aankomen, dat zal 't zijn. Was in de veronderstelling dat íedereen dat een geweldig nummer vindt. Van een 'Ice Cream Man' bv. kan ik me het beter voorstellen, hoewel ik die zelf ook erg gaaf vind.

milesdavisjr schreef:

Vergeet de solo in 'Little Dreamer' niet.

avatar van ricardo
Edwynn schreef:

Dus is de zanger niet het meest bepalende maar gewoon het geheel zelf.

Als David Lee Roth ook na 1984 de zanger was geweest was de stijlverandering waarschijnlijk wat minder opgevallen! En een andere zanger, en een stijverandering kan plots als een andere band klinken

Een band als Rush b.v hebben meerdere stijlveranderingen gehad, maar altijd overduidelijk als Rush herkenbaar, en dat komt met name door het kenmerkende stemgeluid van Geddy Lee. Zet bij b.v Rush een zanger als Dickinson of Ronnie James Dio en je hebt een compleet anders klinkende band.

ricardo schreef:
Dat vind ik geen vergelijk met de switch Roth / Hagar, eerlijk gezegd.

avatar van ricardo
Natuurlijk zet je die er ook niet bij, is alleen maar om aan te geven hoe groot ik de invloed van een zanger vind bij een band.

avatar van vielip
Sorry maar Lee ging juist toen ze van stijl gingen veranderen met Permanent waves ook behoorlijk anders zingen. En toch hoor je binnen no time dat het Rush is. Je doet net of VH op 5150 ineens als een heel andere band klinkt. Terwijl je na 10 seconden Good enough alle ingrediënten die VH zo kenmerken over je heen hebt gekregen. Oja, ik vind You really got me ook niet super trouwens. Altijd al het minste nummer op een verder briljant album gevonden. Waarop 'minste' dan nog wel ruim voldoende is overigens...

avatar van Heer Hendrik
You really got me is eigenlijk een eerbetoon aan wat Eddie van Halen ooit zei:.... Dit nummer van the Kinks vond hij het eerste echte bekende Hardrock nummer,aldus de overlevering van Eddie....

Ik vind het in ieder geval een heerlijke cover!!!

avatar van vielip
Wat mij betreft in ieder geval beter dan het origineel

avatar van Von Helsing
Beide zijn goed, het origineel bevat vlak voor de solo "fuck off" door Dave richting Ray. The Kinks, waren mods, punk en hard rock voordat het genres waren.