Ben al sinds het eerste album fan van Camel. Gek genoeg vind ik de periode van de negentiger jaren (dus van
Dust and Dreams tot en met
A Nod and a Wink) zelfs nog beter dan hun eerste sterke periode tijdens de zeventiger jaren. Gebeurt niet zo vaak: meestal is een heropleving best goed, maar kan het meestal niet tippen aan de vroege topjaren. Maar bij Camel dus wel.
Behalve dan in het geval van
Rajaz. Ik kreeg nooit vat op dit album: als ik het beluisterde vond ik het altijd aangenaam, maar daarna kon ik mij niets herinneren van wat ik nou gehoord had. Geen bijzondere melodielijnen, geen waanzinnige lyrische gitaarsolo's (zoals in
Ice), geen nummers als
Watching the Bobbins, die je nog dagen blijft achtervolgen. Kortom: geen enkele oorwurm. Het lijkt allemaal een beetje vlak.
Ik gebruik met opzet het woord "lijkt". Ik heb de gewoonte om muziek te draaien tijdens het wandelen. Werkt bij mij erg goed: benen doen de beweging, de ogen genieten van de natuur, de oren concentreren zich op de muziek en het hoofd doet lekker niets
En vandaag was
Rajaz aan de beurt. En ineens viel alles op zijn plek: het hele album blijft namelijk in hetzelfde ritme, namelijk het schommelen van de kamelen in een karavaan. En dat zal waarschijnlijk precies de bedoeling zijn geweest van de heren. En omdat ik in eenzelfde tempo aan het wandelen ben, klopt deze muziek nu wel.
Leuke ontdekking. Nu ga ik dit tijdens de volgende wandeling uitproberen op
Nude. Een album, waar ik ook nog niet echt een klik mee heb. Wordt dus vervolgd ...