Survivor - Vital Signs (1984)

Label: Scotti Bros.

1. I Can't Hold Back (3:59)
  2. High on You (4:09)
  3. First Night (4:17)
  4. The Search Is Over (4:13)
  5. Broken Promises (4:01)
  6. Popular Girl (3:39)
  7. Everlasting (3:52)
  8. It's the Singer, Not the Song (4:34)
  9. I See You in Everyone (4:26)
  10. The Moment of Truth * (3:46)
Ozric Spacefolk
Pride of Lions ken ik. In elk geval 1 plaat. Goede zanger: Toby Hitchcock.

Over Jimi Jamison: waarom ik deze plaat ook zo op 38 Special vind lijken, komt omdat Jamison hetzelfde zangstemgeluid als Don Barnes.

Wie is er nog meer bekend met 38 Special? En ben ik gek dat ik vergelijkingen hoor?

Ozric Spacefolk
Overigens hadden ze beter een saxofonist kunnen inhuren in "I See You in Everyone", want dat synth-solootje klinkt wel erg plastic.

avatar van vielip
38 Special is ook een fantastische band en heeft inderdaad de nodige raakvlakken met Survivor.

jim peterik heeft heel veel 38 special nummers geschreven of meegeschreven bijv ''hold on loosley
wild eyed southern boys en rockin into the night als de meest bekende. dus de vergelijking is zeker niet gek. Maar ik zou ook zeker naar de andere nummers op zoek gaan blijft een brilliante componist.
Je merkt op deze plaat dat hij het nummer a moment of truth niet heeft geschreven haalt het niveau
naar beneden. nu heeft die slechts 5 sterren min. Op de facebook page van jim peterik staat trouwens een link naar een demo die hij voor crossroads moments met jimi jamison heeft opgenomen ook zeer de moeite waard.

avatar van De buurman
Op zoek naar lijstjes van "best AOR albums ever" stuitte ik een aantal keren op deze. Man, ik wilde dat ik dit 30 jaar terug had ontdekt.... Vanaf de eerste tonen van I Can't Hold Back stond het haar op mijn armen recht overeind. Sindsdien draai ik deze en When Seconds Count wel heel erg vaak. Ik schaam me er enigszins voor, want dit is werkelijk de minst hippe muziek die je je kunt voorstellen volgens mij.

Maar goed, ik ben nu eenmaal dol op dit genre volgens mij. Foreigner vond ik altijd de koploper in deze stijl, maar ik mis vast een hele zooi goeie bands. Tips in de kwaliteit Boston, Bad English en nu dan Survivor zijn van harte welkom.

Trouwens, deze plaat verdient wel een remaster. Met moderne techniek zou de productie nog meer tot leven gewekt kunnen worden. Mis wat diepte.

avatar van Edwin
Inderdaad een zeer genietbaar album in dit genre. Wat die remasters betreft. In 2010 zou er eentje verschenen moeten zijn met daarop track 10 als bonustrack. Verder is in 2013 in Japan een zogenaamde Blu-Spec2 variant verschenen. Ik weet niet of deze beter klinken dan de originele CD, maar het zou een gokje waard kunnen zijn.

avatar van Kronos
Via het label Rock Candy zijn mooi verzorgde remasters van 6 albums uitgebracht. Vital Signs inderdaad met de bonustrack The Moment of Truth .

avatar van gigage
De buurman schreef:

Wat die drie bands met elkaar overeenkomen is het unieke stemgeluid van diens zangers. Voeg daar REO Speedwagon en Journey aan toe en dan heb je de top of the bill wel te pakken (maar die zul je vast al wel kennen). Er zijn prima bands in het genre maar voor je het weet is het (voor mij) te keyboard orientated, of cheezy of mist het aan originaliteit. En dan ben ik het al snel beu.

avatar van Kronos
Een nieuwe zanger vinden die even waanzinnig goed is als de oude, je moet het maar doen. Een iets commerciëler geluid en onweerstaanbare nummers doen de rest. Wel jammer dat er over het hele album nogal weinig variatie is en de tweede helft wat minder sterk is, om toch over iets te kunnen zeuren.

90/100

avatar van Von Helsing
De buurman schreef:

Ik raad Strangeways aan, met name het tweede en derde album, en de band Le Roux. En ook Signal met Mark Free {tegenwoordig Marcie Free). Of Stan Bush & Barrage, Only Child, etc...

avatar van gaucho
Ja, dan kun je nog wel even vooruit, als dit je startpunt is om in de AOR/melodic rock te duiken. Nou is Survivor wel meteen een van de beste bands in dit genre. Je zou om te beginnen de twee opvolgers When seconds count en Too hot to sleep kunnen proberen. En van dit album kan ik je de Rock Candy remaster aanraden, de originele Scotti Brothers LP en CD klinken wat dunnetjes.

De tips van Von Helsing lijken me prima voor een vervolg van je ontdekkingstocht. Ik zou daar in elk geval nog de band Giant aan willen toevoegen.
Als je wat recenter spul in dit genre wilt ontdekken - want het wordt nog steeds gemaakt, maar het genre is 'ondergronds' gegaan - zou je de naam Mike Slamer kunnen onthouden. Vrijwel alles waar hij zich tegenaan bemoeit is goud op dit gebied: Steelhouse Lane, Slamer, Seventh Key, allemaal prachtplaten. En kijk ook maar eens rond bij de meest gekende AOR-albums op dit forum. Ook daar vind je een heleboel tips.

Jimmy Davis & Junction , Gowan , Sugar Creek, henry lee Summer natuurlijk ook Pride of Lions het project van Jimmy Peterik. Wat ook erg goed is maar moeilijk te krijgen is Work force (een kruising tussen Survivor Foreigner en loverboy). Datzelfde geldt voor de band Worrall (die heb ik wel eens in de bak zien liggen bij de jaarlijkse platen en cd beurs in Utrecht). Succes.

avatar van gaucho
Wij reageren hier overigens op een bericht van De buurman van twee jaar geleden. Ik vermoed dat-ie al wat vorderingen heeft gemaakt in het genre. Lijkt me niet handig om deze pagina verder vol te plempen met tips...

avatar van vielip
Crystal Blue, Work of Art, W.E.T., Brother Firetribe, HEAT, White Widdow en The Night Flight Orhestra zijn ook allemaal zeer de moeite waard vind ik. Niet allemaal 100% AOR wellicht maar het schurkt er zeker dicht tegenaan.

avatar van vielip
Nou vooruit, nog een paar dan: Haywire, One Desire, Stingray, High Spirits, Lionheart, Boulevard, Bigfoot, Newman, Find Me, Vega, Lionville, Van Stephenson, Big Wreck, Return, Snakes in Paradise, Praying Mantis, The Radio Sun, Blanc Faces, Imperial State Electric, Perfect Plan en The Defiants. Kortom; AOR/Melodic rock leeft nog volop. Alleen moet je er moeite voor doen om nieuwe, jonge bands te ontdekken. Geldt niet voor alle bovenstaande namen overigens. Zitten ook een paar oudjes tussen die nog steeds (of weer) prima platen maken!

avatar van buckingham
Talisman, Dare, Eclipse, Strangeways......

avatar van Kronos
Hebben jullie de 'niet' gemist in het bericht van gaucho?

avatar van gaucho
Zeg niet dat ik m'n best niet heb gedaan om het te voorkomen...

Nou ja, misschien heb ik het ook een beetje in de hand gewerkt. Ik reageerde op het bericht van Von Helsing van gisteravond. Die ging op zijn beurt weer in op een opmerking van De buurman van twee jaar geleden...

Vooruit, om het goed te maken: mag ik verdere 'tipgevers' in het AOR-genre verwijzen naar dit topic?
Misschien dat een moderator een paar van bovenstaande berichten (inclusief de mijne) daarheen kan verplaatsen?

Kronos schreef:
Hebben jullie de 'niet' gemist in het bericht van gaucho?

Die opmerking heb ik dus inderdaad niet gelezen

avatar van Queebus
Één van de betere albums in het Adult Oriented Rock genre. Alle songs zijn van grote klasse en uitstekend gezongen door Jimi Jamison die Dave Bickler die we nog kennen van Eye Of The Tiger heeft vervangen. Selecteer 2 favoriete tracks, dat is gewoon ondoenlijk ze zijn allemaal steengoed. Een klassieker en nog regelmatig in mijn cd-lade.