Dusty Springfield - Dusty in Memphis (1969)

Soul / Pop
Label: Atlantic

1. Just a Little Lovin' (2:18)
  2. So Much Love (3:31)
  3. Son of a Preacher Man (2:29)
  4. I Don't Want to Hear It Anymore (3:11)
  5. Don't Forget About Me (2:52)
  6. Breakfast in Bed (2:52)
  7. Just One Smile (2:42)
  8. The Windmills of Your Mind (3:51)
  9. In the Land of Make Believe (2:32)
  10. No Easy Way Down (3:11)
  11. I Can't Make It Alone (3:57)
  12. What Do You Do When Love Dies * (2:42)
  13. Willie & Laura Mae Jones * (2:49)
  14. That Old Sweet Roll (Hi-De-Ho) * (2:59)
  15. Cherished * (2:38)
  16. Goodbye * (2:33)
  17. Make It with You * (3:12)
  18. Love Shine Down * (2:22)
  19. Live Here with You * (3:12)
  20. Natchez Trace * (2:58)
  21. All the King's Horses * (3:10)
  22. I'll Be Faithful * (3:01)
  23. Have a Good Life Baby * (3:09)
  24. You've Got a Friend * (5:28)
  25. I Found My Way * (3:12)
spinout schreef:
. Dusty haalt het niet bij een Aretha Franklin, daar vind ik haar stem toch te zwak en iel voor. Ook de songkeuze is niet bijzonder geslaagd. Een 3.0 derhalve.

Jij durft...om zo over een van de mooiste vrouwenstemmen uit de Musichistory te oordelen

Daar zijn de meningen dus over verdeeld ,of beter gezegd 2 SoulLady's maar hoe verschillend zijn hun stemmen ,beter niet vergelijken dus,begrijp me goed ik heb Franklin en Springfield hier op een bijna even hoog gemiddelde staan ,maar als ik tss die 2 moet kiezen ,Franklins stem is met gevoel en feller en krachtiger maar Springfields zangkwaliteiten stralen een uitzonderlijk bereik in gevoel, warmte en charme uit ,maar waar gaat je voorkeur naar uit .....dan zeg ik Aretha haalt het niet bij die hemelse stem van een Dusty Springfield

On Topic ... Dusty In Memphis (Org. of incl. Bonustracks)....voor mij (en voor vele) beste Female Soul/Pop album ooit!!!.....Mag niet in je verzameling ontbreken !

avatar van Reijersen
Een zangeres waar je sowieso niet omheen kan, maar dit keer ook nog eens met een album waar je niet omheen kan. Het absolute pronkstuk van de collectie van de Britse Springfield. Zwoele sound, heldere stem en stuk voor stuk topsongs.

Just a little Lovin’ – heel zoetjes en liefjes. Zit verder wel goed in elkaar.
So Much Love – met aardig wat bombast, nog steeds zoetjes
Son of a Preacher Man – een klassieker en met recht. Springfield laat hier ook een wat rauwere kant van zichzelf horen en dat bevalt mij prima.
I Don’t Want to Hear it Anymore – doet mij weinig, blijft wat te vlak
Don’t Forget About Me – die blazers en het gitaartje maken veel goed
Breakfast in Bed – ze lijkt hier zichzelf soms een beetje te overzingen
Just One Smile – liefjes, zoetjes en vooral heel romantisch bedoeld
The Windmills of Your Mind – altijd al een beetje een zeiknummer gevonden
In the Land of Make Believe – dat gepiep van haar met de vocalen doet het ook niet voor mij
No Easy Way Down – zoetjes en vooral heel zwoel (gezongen)
I Can’t Make it Alone – het gaat even zoetjes verder.

avatar van Kronos
Een prima album maar het lost de verwachting niet helemaal in. Slaapkamerliedjes mogen dan wel een van Dusty's sterktes zijn, hier is het wat veel van het goede waardoor haar veelzijdigheid niet tot uiting komt. Het snelste nummer klinkt dan weer geforceerd. Instrumentatie en productie hadden ook beter gekund.

90/100

avatar van WoNa
'Son Of A Preacher Man' is een van de nummers die ik mij uit mijn vroege, lagere schooltijd herinner als heel bijzonder. Lang bleef het het enige nummer van Dusty Springfield dat ik echt goed kende. Ergens in de jaren 00 liep ik tegen een afgeprijsde cd aan met het nummer er op. Op dat nummer na vond ik het maar helemaal niets. Wat een zoetsappigheid!

Inmiddels ben ik wel iets bijgedraaid. Het zal de leeftijd zijn. Het album zit gewoon heel goed in elkaar, ook al is het niet helemaal mijn muziek. Dat geeft in dit geval niets. Band en zangeres zijn overduidelijk in vorm. Wel ben ik het met sommigen hier boven eens dat haar stem het niet altijd helemaal haalt bij wat er eigenlijk verwacht wordt. Af en toe wordt het te iel en te afgeknepen. Het is een detail op het fraai gezongen geheel, dat wel.

En staat 'Breakfast In Bed' op deze plaat. Dus hier hebben UB40 en Chrissie Hynde het vandaan. Was me de eerste keer dat ik het draaide niets eens opgevallen. Misschien had ik de plaat al afgezet.

Blijft over dat ene nummer. Wat maakt het nu zoveel beter dan al het andere op deze plaat? Het is zoveel directer, daar begint het wel mee. Alles spettert veel meer. Dusty zingt hier met haar hart en ziel, zo komt het mij voor, waar veel andere nummers oefeningen in schoonzingen (en -spelen) zijn.

De conclusie. Een 3,5 voor het geheel en 10 sterren voor 'Son Of A Preacher Man'. Samen ****.

avatar van Droombolus
De US-release, vandaag 50 jaar geleden......

Droombolus schreef:
De US-release, vandaag 50 jaar geleden......

Blijft goed ,in de loop der jaren een klassieker gebleken en gebleven

avatar van Lura
teus schreef:

Blijft goed ,in de loop der jaren een klassieker gebleken en gebleven

En oorspronkelijk uitgegeven op ons Nederlandse Philipslabel en niet zoals hier staat aangegeven op Atlantic.

avatar van J.J. Wever
Lura schreef:

De originele en eerste (U.S.) release was op 13-01-1969 en wel degelijk op het Atlantic label.

J.J. Wever schreef:

Correct
Zoals hier aangegeven (US) met de mooiere hoes
De Uk release had de ook bekende andere hoes
Welke hoes voor de BeNeLux gebruikt is durf ik niet te zeggen,was allemaal voor mijn (muzikale research) tijd
Wss de UK release ,wie weet dat?

avatar van Kronos
Als je de link naar Discogs even aanklikt zie je het meteen. Inderdaad, die van de UK release.

Dusty Springfield - Dusty In Memphis (Vinyl, LP, Album) | Discogs

Lura schreef:

Dusty tekende voor drie albums bij Atlantic. Na Dusty In Memphis volgde nog A Brand New Me. Het derde album Faithfull werd toen niet uitgebracht (is in 2015 alsnog verschenen op Real Gone Music).

To boost her credibility as a soul artist, Springfield went to Memphis, Tennessee, to record Dusty in Memphis, an album of pop and soul music with the Atlantic Records main production team. (Wikipedia)

avatar van Lura
J.J. Wever schreef:

Dusty Springfield - Dusty In Memphis | Releases | Discogs

Die link zegt niks. Dusty was een Engelse zangeres en dit was de originele hoes : bol.com | Dusty In Memphis, Dusty Springfield | CD (album) | Muziek

avatar van GrafGantz
De eerste cd-release in 1988 was van Philips (met de hoes van je tweede link), wellicht ben je daar mee in de war? Want de oorspronkelijke release is naar mijn weten toch echt gewoon op Atlantic.

avatar van heartofsoul
De Engelse release (en ook de Nederlandse release) was in maart 1969 op Philips, de Amerikaanse release vond plaats in januari 1969 op Atlantic. De bron van mijn eerste bewering kan ik niet zo snel meer terugvinden, maar de tweede bewering ontleen ik aan Discogs. Allemaal niet zo belangrijk. Ik bezit overigens beide uitgaven, want vond de Atlantic-hoes het mooist.

Lura schreef:
Dusty was een Engelse zangeres...

Engelse zangeressen kunnen geen contract tekenen bij een Amerikaans label?

Lura schreef:

Nochtans staat op de achterkant van die uitgave letterlijk te lezen:
Produced by Jerry Wexler, Tom Dowd and Arif Mardin for the Atlantic Recording Company, New York.

En op de achterkant van Faithful lezen we:
Here, for the first time, are all songs that Dusty Springfield recorded with producer Jeff Barry in 1971 for what was intended to be her third album (and a non-album single) for Atlantic Records.

Ik zie net dat deze mooie LP een week geleden in de serie Mastered At Abbey Road Studios - Half Speed Mastering is uitgebracht:

Dusty Springfield - Dusty In Memphis (2019, Vinyl) | Discogs

Nog betaalbaar te krijgen op bijvoorbeeld amazon.de. Ik krijg 'm dinsdag binnen. Ben benieuwd.