Siouxsie & The Banshees - Kaleidoscope (1980)

Label: Polydor

6. Lunar Camel (3:01)
  7. Christine (2:59)
  8. Desert Kisses (4:15)
  9. Red Light (3:22)
  10. Paradise Place (4:34)
  11. Skin (3:51)
  12. Christine [Warner Chappell Demo Version] * (2:02)
  13. Eve White / Eve Black [Warner Chappell Demo Version] * (1:59)
  14. Arabia [Lunar Camel) (Warner Chappell Demo Version] * (2:54)
  15. Sitting Room [Warner Chappell Demo Version] * (1:26)
  16. Paradise Place [Warner Chappell Demo Version] * (2:28)
  17. Desert Kisses [Polydor Demo Version] * (4:23)
  18. Hybrid [Polydor Demo Version] * (5:43)
  19. Happy House [Polydor Demo Version] * (5:26)
  20. Israel (7" A-Side) * (5:00)
avatar van orbit
Deze ook maar eens aan een herbeluistering onderworpen, zit hier een proefschrift voor iemand te schrijven en dan wil je nog wel eens wat muziek op de achtergrond voor bij de statistiek
Ik heb deze aanvankelijk ook niet helemaal juist beoordeeld blijkt nu. Siouxsie is toch een band waar ik het een tijdje moeilijk mee heb gehad. Voornamelijk door de stem van Siouxsie zelf, maar ook een beetje door hun goofy liedjes zo nu en dan. Tis niet altijd even steady wat ze uit hun mouw schudden.. toch is die lichte psychedelica nu precies wat ze met mijn favo band nr 1 gemeen hebben, dus wtf? Zou ik alles van S&tB niet véél beter moeten vinden dan, zeker als ze ook nogal symbiotisch met elkaar optrokken en meerdere platen van elkaar hebben ingespeeld? Deze plaat beluisterend vallen me inderdaad wel weer de overeenkomsten op, met name met Robert Smith's latere psychedelische uitstapjes en ook het creatieve gebruik van drums en drumpatronen is iets wat beide bands bindt en onderscheidt van vele matte wave actjes. Maar waar je bij Smith naast die leuke muzikale details een frontale aanval op je gevoel ervaart, een bepaalde beklemmende melancholie of juist oprechte woede en verbittering.. is deze Siouxsie Sioux toch slechts bij vlagen in staat om het gevoel te beroeren. Het is allemaal vanuit grote hoogte en een geïsoleerde ivoren toren dat het leven wordt geobserveerd en geanalyseerd. Samen met de muziek die, hoewel niet slecht en zeker creatief bij momenten, nogal afstandelijk klinkt maakt dat dat mijn liefde voor mooie Siouxsie maar niet echt wil ontvlammen.
Ook op deze plaat weer genoeg te genieten, de heerlijke drumpatronen halverwege van Red Light met die gave fotocamera geluiden! Het onvervalste pre-Guthrie Cocteau Twins gitaargeluid van Desert Kisses (Cocteau Twins hadden wel wat nummers aan deze band mogen opdragen in hun begintijd!!). Na wat research snap ik ook waarom de gitaar zo vet klonk vanaf deze plaat bij S&tB: John McGeoch was een heus gitaarvirtuoos! Werd een tijdlang als het beste sinds de mastodonten als Jimmy Page e.d. beschouwd, zeker één van de beste van zijn generatie.. feiten onderzoek doet toch af en toe wonderen Het heerlijke zwarte sarcasme van Happy House is natuurlijk niet te missen, en toch aanstekelijke opener. Aanstekelijk is trouwens ook het heftige drumwerk van afsluiter Skin, het lijkt bijna een pre-Ministry "Burning Inside", zoals industrial uiteraard een ander genre is dat is aangewakkerd door new wave helden zoals Siouxsie. Er zit een heerlijke duistere spanning in Tenant met een zeer vet synthgeluid beladen! Eén van de toppers op deze plaat. Helaas staat er ook net iets teveel matig spul op deze plaat, Trophy, Clockface, Lunar Camel en het langdradige Hybrid zou ik al snel tot skipnummers bombarderen. Zonde, maar je kan niet alles koesteren in het leven. Zeker een halve ster erbij in elk geval!

avatar van Alicia
Tis heel lang geleden dat ik dit album gedraaid heb, maar de meeste liedjes op deze schijf blijven toch erg goed na al die jaren. Ja, dit is weer een van die albums die per ongeluk is 'kwijtgeraakt' tijdens de woeste en nu zeer betreurenswaardige opruiming van bijna al het vinyl, ook al weer jaren geleden.
Maar Kaleidoscope komt terug in de platenkast!