Dream Theater - When Dream and Day Unite (1989)

Metal / Rock
Label: Mechanic

1. A Fortune in Lies (5:12)
  2. Status Seeker (4:17)
  3. The Ytse Jam (5:43)
  4. The Killing Hand (8:42)
  5. Light Fuse and Get Away (7:23)
  6. Afterlife (5:27)
  7. The Ones Who Help to Set the Sun (8:04)
  8. Only a Matter of Time (6:37)
avatar van vin13
The Yyse Jam is magistraal .
De zanger vind ik ook goed maar lees dat veel mensen dit juist het zwakke punt vinden.

Joy
mwoah, luister eens naar de oude malmsteen platen , en doe er te pas ook ff fire garden van steve vai tussendoor

dan is het nog steeds magistraal maar de mosterd werd int verleden gehaald, origineel is het iig niet

avatar van vin13
Ik hou ook van Vai en heb Fire Garden wat een van zijn beste platen is. Mike Portnoy heb ik bewonderd toen hij meespeelde met Neal Morse. Ik kan Jeff Beck ook aanraden waar Vai op zijn beurt weer naar gekeken heeft.
Malmsteen plays Mozart vind ik geslaagd maar live vind ik Malmsteen te emotieloos.

avatar van king_pin
Rockfan schreef:
Ik hoop op nog een remake van al die andere albums met deze zanger

Een remake zal er nooit komen, maar ze hebben het album wel integraal uitgevoerd met James Labrie op zang en ook uitgebracht (onder de naam " When Dream and Day Reunite") dus dan moet je die is proberen.

avatar van smash016
Die foto's in het boekje van de cd dan, wat een vatsige heren... alleen Show No Mercy van Slayer is wat dat betreft nog beter...

Verder ontzettend jammer dat de geluidsproductie uit de jaren '60 lijkt te komen, maar goed, een kwestie van "doorheen luisteren" en vroeg of laat ga je dit album ook enorm waarderen.

Die Dominici doet me trouwens denken aan de eerste zanger van Iron Maiden, Paul Di'Anno, ook al zo'n travo met een Italiaanse naam.

avatar van Edwynn
Briljante plaat. De songs zijn hier nog redelijk pakkend. Wie van de oude Fates Warning en de oude Queensrÿche houdt, kan hier niet omheen.
Vooral The Killing Hand is een epos wat zijn weerga niet kent.

avatar van smash016
Ik heb deze plaat inmiddels wat langer en ik ben gewend aan de zang en de ouderwetse productie, en op een of andere manier heeft deze plaat een zeker eigenaardig duister sfeertje dat op andere DT-platen met LaBrie niet echt meer terugkomt. Vooral The Ones Who Help to Set the Sun is zo'n heerlijk underground obscuur klinkend nummertje...

Hoewel ik in principe een groot voorstander ben van strakke producties, ook bij rock/metal, klinkt DT met LaBrie op sommige platen weer iets té gladgestreken, vooral op Images and Words.

Meneer Bungel
Joy schreef:

Dit is toch wel even wat anders dan de oude Malmsteen en 'Fire garden' van Vai is nota bene van 1996! Nee, 'When dream and day unite' is de enige plaat van Dream Theater die ik nog regelmatig luister en kan volledig op zichzelf staan, van compositie tot uitvoering uitmuntend!
Fans van het werk dat volgt wil ik niet voor het hoofd stoten, maar het is gewoon niet voor mij...

avatar van Yann Samsa
Zeer sterk debut van Dream Theater!

* Natuurlijk is het op muzikaal vlak zeer technisch enzo, en de drumming performances van Portney zijn hier echt fenomenaal.

* Echt zwakke songs zitten er niet tussen

* Het stemgeluid van Dominici steekt echt niet tegen! Vind het zowel iets episch als iets relaxt hebben

A Fortune In Lies, Afterlife en het instrumentale nummer zijn de hoogtepunten. Hoewel je in het begin van Afterlife, als je even de riff wegdenkt, toch duidelijk het begin van MasterOfPuppets hoort!

En toch, deze plaat staat wat mij betreft in de top5 van Beste Dream Theater Albums

avatar van TheVoxyn
Ik vind de muziek goed, alleen jammer dat het zo slecht klinkt allemaal en niet zo'n fan ben van Dominici's stem.

avatar van Von Helsing
Persoonlijk vind ik dit album de beste van Dream Theater.

Ik kan mij nog goed voor de geest halen hoe ik voor het eerst iets van dit album hoorde op radio 3. Op de zaterdagavond was er destijds een programma die nieuwe cd's de revue liet passeren. Het begon altijd laidback, met blues, jazz, daarna pop/rock en de laatste 20 minuten altijd het wat stevigere werk. De show duurde twee uur, dus ruimte genoeg om van de nieuwe cd's van die week twee of drie stukken te draaien.

Dream Theater werd ook voorgesteld, A Fortune in Lies en The Killing Hand werden gedraaid. Ik wist dat ik dit werkje gelijk wilde hebben en de week daarop ook naar Rocky Road in Den Haag gefietst om hem te kopen.

Dream Theater kreeg wat aandacht in de AMH en daarna werd het lang stil. Totdat in diezelfde AMH de comeback met de nieuwe zanger werd aangekondigd, een paar jaar later uiteraard.

Kon de opvolger nog wel waarderen, vond Awake al aan akkelig saai worden, en sindsdien werd het minder en minder. Kan die stem van Labrie niet aanhoren en vind het imago ook flauw geworden.

Nee, geef mij maar dit album. De rest staat stof te happen.

avatar van Rockfan
king_pin schreef:

Ik bedoel eigenlijk die andere albums maar dan met Dominici als zanger

avatar van Kronos
Blijkbaar ben ik niet de enige die dit nog het beste album van Dream Theater vindt. Ik moet wel toegeven dat ik destijds Images and Words als een sprong voorwaarts ervaarde. Dat is het natuurlijk ook op allerlei vlakken. Maar vandaag beschouwd, in het 'licht' van de weg die Dream Theater zou uitgaan en de snel irriterende stem van LaBrie, is dit bij uitstek mijn favoriet. De tekortkomingen wat productie en zang betreft zijn inmiddels charmante kenmerken geworden die er nu eenmaal bijhoren. Als er een remake komt zal ik die niet kopen.

avatar van Edwynn
Charlie Dominici heeft toch onlangs nog een tweetal soloplaten uitgebracht? Die man zingt niet meer zo hoog als vroeger, maar toch zeker niet onverdienstelijk.
When Dream And Day Unite vind ik eigenlijk onvergelijkbaar met de andere DT albums. Maar ver de gehele linie bezien vind ik Awake het allerbeste.

Voor mij is The Killing Hand het nummer van deze CD.
Vooral het drumwerk van Mike Portnoy is hierin al subliem!

MindRuler
Het debuut van Dream Theater mag er best wezen. Uiteraard is dit verre van "perfect" zoals opvolger Images&Words en het latere Awake . Ten dele te wijten aan het stemgeluid van Dominici die toch een paar klassen lager zit dan LaBrie. In sommige nrs. gaat hij bijvoorbeeld veel te hoog zingen en slaat zijn stem over (wordt pijnlijk geïllustreerd in The Killing Hand) maar ook aan het feit dat ze hier nog niet echt een eigen gezicht hebben. De Rush-elementen op deze plaat zijn niet op één hand te tellen. Je vindt hierop ook reeds pareltjes zoals Ytse Jam, A Fortune In Lies en mijn persoonlijke favoriet Afterlife. Het saaie The Ones Who Help to Set the Sun is echter een song die ik vaker skip dan beluister.

avatar van Von Helsing
Vind ik niet. Het stemgeluid van Labrie werkt op mijn zenuwen terwijl ik de stem van Dominici prima kan hebben. Ik vind het debuut dan ook het sterkste album van Dream Theater. Het werd eigenlijk per album minder. Ik vond en vind Images & Words een sterke plaat en Awake heeft ook nog zijn momenten maar over het algemeen vreselijk saai.

avatar van lennert
Aardig debuut, maar in vergelijking met wat Queensryche en Fates Warning toentertijd uitbrachten weinig imposant of innovatief. Dominici is geen slechte zanger maar valt weg in de afgrijselijke productie, dan klinkt hij op zijn soloalbums tegenwoordig toch een stuk beter. Probleem verder is toch ook het ietwat wisselvallige materiaal: The Ytse Jam en The Killing Hand zijn erg goed, maar een nummer als Afterlife zou zelfs Malmsteen zich voor schamen.

Alles bij elkaar laat Dream Theater hier wel al horen dat men een perfecte combinatie van Genesis, Marillion, Queensryche en Fates Warning is, maar het zou allemaal later toch zoveel malen beter worden. Om over die afgrijselijke cover nog maar te zwijgen, brrr.

avatar van Edwynn
Juist wel innovatiever. Queensrÿche en Fates Warning waren meer songgerichte bands. Dream Theater ging zich al een beetje lekker te buiten aan instrumentale gekte. In die zin onderscheidde de band zich wel van de anderen.

avatar van lennert
Mmm, daar heb je wel gelijk in, ik denk dat ik hier ook vooral sprak met de kennis die ik nu van andere bands heb en dat het me daarom allemaal weinig vernieuwend over komt

avatar van Edwynn
De navolgende platen zijn professioneler van opzet, maar ik waardeer de charme van When Dream And Day Unite behoorlijk hoog.

avatar van lennert
De plaat heeft zeker ook wel charme, maar aangezien ik het toch ga vergelijken met werken van Queensryche en Fates Warning uit dezelfde tijd, moet ik toch zeggen dat ik deze bands verreweg beter materiaal vind leveren. Dit in tegenstelling tot de laatste jaren, waar Dream Theater beduidend beter is.

avatar van Kronos
Lelijk vind ik de hoes niet en het beeld kan mooi symbool staan voor hoe Dream Theater met hun debuut meteen een onuitwisbare indruk naliet. Het was wel drie jaar wachten op de opvolger.

De wat onvaste stem van Dominici heeft mij nooit gestoord. Die van LaBrie soms wel. Nog een pluspunt van dit album is dat er geen al te knullige refreintjes op staan, wat bij latere albums soms wel het geval is.

In de tijd van verschijnen was ik hier enorm enthousiast over. Fates Warning had met Perfect Symmetry zichzelf overtroffen en er was in hetzelfde jaar ook nog het zalige debuut van Psychotic Waltz. Mooie dagen voor de liefhebbers van het genre.

avatar van pos
pos
Nog altijd een briljante plaat met geweldige songs (zeker in die tijd) en en zanger waar ik erg graag naar luister ( beter als Labrie in ieder geval)

Mijn kennismaking met DT en viel direct in goede aarde. Zelfs de oude zanger vond ik niet msstaan

avatar van james_cameron
Eerste en minste album van de band. De songs zijn op zich best goed, maar de gebrekkige produktie en de matige zang van Dominici zorgen voor een schouderophalend geheel. Het wordt wellicht tijd het hele album opnieuw op te nemen met LaBrie op zang en een ditmaal wel sterke produktie. En dan mag men direct met een betere albumhoes op de proppen komen.

avatar van Kronos
Ik pleit voor: gewoon laten zoals het is.

Ook de hoes. DT kwam later met nog wel vreselijkere dingen voor de dag.

avatar van Edwynn
Opnieuw opnemen...... Alstublieft zeg. Geen slapende honden wakker maken hoor.

Edwynn schreef:
Opnieuw opnemen...... Alstublieft zeg. Geen slapende honden wakker maken hoor.

Met een goede productie zou ik toejuichen

avatar van Edwynn
Het zal alleen maar aan sfeer inboeten. Zie talloze andere remixes en remasters. Maar ja, that's just my opinion.
Ik ben blij met mijn exemplaar uit de eerste oplage.