Dream Theater - When Dream and Day Unite (1989)

Metal / Rock
Label: Mechanic

1. A Fortune in Lies (5:12)
  2. Status Seeker (4:17)
  3. The Ytse Jam (5:43)
  4. The Killing Hand (8:42)
  5. Light Fuse and Get Away (7:23)
  6. Afterlife (5:27)
  7. The Ones Who Help to Set the Sun (8:04)
  8. Only a Matter of Time (6:37)
james_cameron schreef:
.....de matige zang van Dominici zorgen voor een schouderophalend geheel. Het wordt wellicht tijd het hele album opnieuw op te nemen met LaBrie op zang en een ditmaal wel sterke produktie....

Neeeeh... ... Dominici heeft me lang niet zo vaak geïrriteerd dan Labrie... dit is een prima, sympathieke debuutplaat waar Dream Theater anno 1989 zich bepaald niet voor hoeft te schamen.... lekker laten zoals ie is......

avatar van glenn53
Je hoorde gisteren in Zwolle wel waarom....

glenn53 schreef:
Je hoorde gisteren in Zwolle wel waarom....

Waarom wat? Waarom Labrie irriteert?

avatar van glenn53
Ja ik vond 'em tijdens A fortune in lies niet aan om aan te horen

avatar van freakey
Kan me dat dus helemaal voorstellen....

avatar van Goldhand
Mm, ik vind hem juist op deze oude nummers, zoals gisteren A Fortune In Lies, geweldig!
Ach ja, smaken verschillen hè...

avatar van Rockfan
Op Live in the Marquee vind ik die LaBrie ook niet geweldig. Hoewel dat standaard is bij die gast...luister maar eens naar One upon a livetime. Vals?.......

avatar van Dream Theater
Pas later heb ik het debuut van mijn favoriete progressieve metal band aangeschaft omdat ik gewoon alles in mijn collectie wilde hebben. Het is even wennen aan het andere stemgeluid die Charlie Dominici heeft maar voor mij klinkt het prima! Er staan enkele geweldige nummers op dit debuut zoals The Ytse Jam met dat geweldige intro, het lekker snelle A Fortune in Lies, het afwisselende The Killing Hand, het mooie Afterlife en het heerlijke Only a Matter of Time.
Met dit album begon Dream Theater aan een indrukwekkende carriere!

avatar van notsub
Nog een leuk weetje over dit meesterwerk: Ytse Jam is een anagram van Majesty.

Dit was ten tijde van de release best baanbrekend materiaal. Ik krijg er nog steeds een erg lekker gevoel bij. De productie doet het nu niet meer, maar tegen de achtergrond van deze debuut CD past het mooi in het plaatje. Dit klinkt nog erg spontaan en dat vind ik het sterkste punt.

Natuurlijk moet dit niet opnieuw worden opgenomen! Dan krijg je waarschijnlijk net zo'n achterlijk werkstuk als Battle Hymns MMXI.

avatar van Edwynn
En van die Majesty demo had ik ooit een officieuze cd in mijn bezit. Eéntje van ver voor die 2003 release op Ytse Jam records. Maar damn, ik kan dat ding nergens meer vinden. Ik vrees dat dat met een verhuizing is zoek geraakt.

avatar van king_pin
Dat is dan een klein fortuin dat je bent kwijtgeraakt zonde!

avatar van FrodoK
Deze plaat is min of meer wel een keer opnieuw opgenomen. Hij is in zijn geheel gespeeld (als toegift!) tijdens het jubileumconcert in 2004, in LA.
Leuk om te horen: When Dream And Day Reunite
Tijdens de toegift op deze toegift speelden ze Metropolis prt 1 en To Live Forever, samen met Charlie en Derek. Heel leuke versies!

avatar van BoyOnHeavenHill
Absoluut niets mis met deze plaat, hij zit zelfs vol pakkende melodieën en inventieve arrangementen, maar net als de meesten hier heb ik een probleem met (daar gaan we weer) de zeer matige produktie (met name de drums klinken erg knullig) en de al te gekwelde eighties-zang (ik associeer die vaak –terecht of niet– met Foreigners Lou Gramm), zodat ik dit album toch niet helemaal voor vol kan aanzien. Desalniettemin een interessante opmaat naar het tweede album (en eerste meesterwerk) van deze band, met wat mij betreft het slotnummer hier als absoluut hoogtepunt.

avatar van Rockfan
Er zijn een paar albums die wel eens een opfrisbeurt nodig hebben vwb. de productie, dit is er één van.

De productie is nogal matig. De drums klinken nogal iel. De keyboards zijn nogal in verte gemixt. Zonde van dit verder prima debuut van deze heren. Dit is helaas direct het laatste album met Charles Dominici.

avatar van FrodoK
Dat is iets wat de band zelf ook wel wilde, die oppoetsbeurt. Maar het schijnt iets te zijn dat de platenmaatschappij daar geen toestemming voor geeft of zoiets. Daarom hebben ze een paar jaar terug het hele ding opnieuw live gespeeld en opgenomen: Dream Theater - [DVD When Dream And Day Reunite] - YouTube
en hier te koop:
When Dream And Day Reunite CD - Live Series - Ytsejam Records - ytsejamrecords.com
Enjoy

avatar van Lau1986
Een prima album met een uitstekende zanger. Een nummer als een Fortune in Lies staan nog steeds als een huis.

avatar van DargorDT
Ik luister deze vrijwel nooit, een gevoelskwestie die puur met de zang en het geluid te maken heeft. Het wijkt toch wel fors af van Images & Words en Awake, de albums die DT lieten doorbreken. De latere albums staan helemaal ver af van hetgeen hier geboden wordt. Recent heb ik deze weer een kans gegeven en wat blijkt: het luistert gewoon prima weg. De zang is niet echt sterk maar stoort ook nergens en er staan prima nummers tussen. Ytse Jam en The Killing Hand zijn mijn favoriet.

Dat live-album heb ik ook en zal ik later deze week eens aanklikken. Die concertopname heb ik volgens mij pas één keer gehoord...

avatar van liefkleinhertje
Dit is een meer dan goed album waar ook nummers als Light Fuse and Get Away en the Ones Who Help to Set the Sun mij veel plezier bezorgen .
Het minste nummer vind ik nog Ytse Jam maar een nummer als Only a Matter of Time is toch wel een schitterend einde .
De zang past ook bij al het muzikale geweld maar die Petrucci is wel de grote smaakmaker op deze mooie CD.

avatar van Tully
Aangeschaft voor 6 euries, best wel aardige plaat. Die zanger klinkt een beetje als Geddy Lee na een nacht flink doorhalen.