Nightwish - Endless Forms Most Beautiful (2015)

Finland
Label: Nuclear Blast

1. Shudder Before the Beautiful (6:29)
  2. Weak Fantasy (5:25)
  3. Élan (4:44)
  4. Yours Is an Empty Hope (5:39)
  5. Our Decades in the Sun (6:39)
  6. My Walden (4:39)
  7. Endless Forms Most Beautiful (5:08)
  8. Edema Ruh (5:16)
  9. Alpenglow (4:49)
  10. The Eyes of Sharbat Gula (6:04)
  11. The Greatest Show on Earth (23:58)
  12. Sagan * (4:45)
  13. Shudder Before the Beautiful [Instrumental] * (6:20)
  14. Weak Fantasy [Instrumental] * (5:25)
  15. Élan [Instrumental] * (4:47)
  16. Yours Is an Empty Hope [Instrumental] * (5:39)
  17. Our Decades in the Sun [Instrumental] * (6:39)
  18. My Walden [Instrumental] * (4:38)
  19. Endless Forms Most Beautiful [Instrumental] * (5:08)
  20. Edema Ruh [Instrumental] * (5:16)
  21. Alpenglow [Instrumental] * (4:49)
  22. The Eyes of Sharbat Gula [Instrumental] * (6:04)
  23. The Greatest Show on Earth [Instrumental] * (24:08)
totale tijdsduur: 1:18:50 (2:42:28)
avatar van Sunstorm
Hij draait bij mij nu voor de derde keer z'n rondje en ik vind 'm toch wel een beetje tegenvallen. De mix van het album is erg zacht uitgevallen en de zang van zowel Floor als Marco ligt wel heel erg verzonken in de muziek. En verder zijn de nummers ook gewoon veel minder sterk in vergelijk met eerdere platen, ik voel het gewoon niet zo.

avatar van The_CrY
Na een boel luisterbeurten kan ik niet anders concluderen dan dat ze het weer geflikt hebben. Het derde album op rij dat van mij de 4,5* krijgt en de vijfde in totaal. Muzikaal weinig verrassingen. Gewoon de bekende Nightwish sound met soms vlagen van de oudere stijl tussendoor. Maar weer ijzersterke nummers die mijn hoofd niet uit willen. Floor Jansen klinkt als een mix tussen Tarja en Anette; een soort best of both worlds. Het is lastig favorieten aan te wijzen, maar 'Alpenglow', 'Élan' en het prachtige 'Our Decades in the Sun' zijn de gelukkigen.

Toch heb ik altijd wat te zeuren waardoor het geen 5* wordt. 'The Eyes of Sharbat Gula' kabbelt prima door en dient als intermissie voor de hoofdact, als ik Tuomas Holopainen zelf mag geloven. Die hoofdact is een 24 minuten durend stuk en zit best indrukwekkend in mekaar. Het is gewoon een stuk kunst, of je het nou waardeert of niet. Er zitten zeker geweldige passages in, maar het thema staat me enorm tegen. Evolutietheorie. Er komt een beestenboel in voor die de flow onderbreekt. Ook wordt de geschiedenis van de muziek subtiel geïllustreerd, en dat klinkt dan wel weer leuk vind ik. Maar dan gaat die wetenschapper weer aan de praat over de evolutie. Als dit onderwerp je aanspreekt zal het vast mooi zijn, maar als ik eraan denk zie ik Amerikaanse wetenschappers voor me die anderen hun wil opleggen. Nu is dat heel associatief en niet terecht, zeker aangezien deze spreker duidelijk Brits is, maar toch wordt ik erdoor beïnvloed in mijn beoordeling.

Toch weer een geweldige plaat van Holopainen & co. Moge Floor iets langer bij de band blijven dan Anette.

0,5
Je hoort van alle kanten, dat iedereen zo blij is met Floor als nieuwe zangeres van Nightwish. Ik vind Floor van oorsprong een goede zangeres, maar op dit album is ze niet echt een toevoeging. Ze zingt vrij zacht en poppy. Het nieuwe album is gewoon niet echt mijn ding, vrees ik. Ik mis dan toch een beetje de edgy songs a la Once en de uithalen van de zanger(es). Ook Marco zingt weinig in verhouding tot andere albums. Jammer!

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Verklaart dit ook je halve ster? Aangezien je het hebt over dat Floor niet echt een toevoeging is en dat het nieuwe album niet echt je ding is. En dat je de edgy songs een beetje mist.

Als je dit album werkelijk maar een halve ster waard vind, dan denk ik eerder dat je Floor totaal geen toevoeging vind, het nieuwe album überhaupt geen drol aan vind en je ervan baalt dat er geen enkel nummer met een randje opstaat.

En hoewel ik het album nog niet dusdanig onder de loep heb genomen, om mijn definitieve oordeel erover te geven, hoor ik t.o.v. de vorige albums weliswaar weinig veranderingen en verrassingen, maar het klinkt wel erg degelijk en onmiskenbaar als Nightwish! En het moet gezegd, "Yours is an Empty Hope" heeft wel degelijk een randje, toch... ?

avatar van Edwynn
Dat Marco minder vaak zijn waffel opentrekt vind ik een groot pluspunt. Van mij mag zijn geblaf helemaal wegblijven. Als er iets niet toevoegt, is het dat wel.

DancingMoon schreef:

Dit soort stemmen zouden dus verboden moeten worden. 0,5* geven aan een album als dit is per definitie ongeloofwaardig. Daarnaast zingt Floor hooguit op 2 a 3 nummers van dit album wat meer poppy en zingt ze op de meeste nummers juist erg krachtig.

Shame!

Ik heb er al bijna spijt van in een eerder bericht de uitspraken gedaan te hebben dat ik nog niet helemaal overtuigd was en dat het album scherpte mist.
Nu een aantal luisterbeurten verder en beter naar het album geluisterd te hebben moet ik toegeven dat "EFMB" wel degelijk sterk in elkaar zit. O.k. heel erg origineel is het dan mischien niet want ook ik hoor soms bijna kopieen van andere Nightwish songs voorbij komen, maar dat mag de pret niet drukken.
Nog een paar luisterbeurten en dan geef ik pas mijn punten.

avatar van horizon

Shame!

Je mag helemaal niets verbieden. Als iemand het waardeloos vind dan is dat een persoonlijke subjectieve mening. Klaar.

Heb zelf niets gedownload dus alleen nog maar die twee nummers gehoord. Na meerdere keren luisteren verzanden ze toch erg sterk in de middelmaat van het hele Nightwish oeuvre.
En laatst Oceanborn nog eens beluisterd en dat blijft een genot en feest om te luisteren. Niet dat ik zozeer Tarja fan ben (Imaginaerum staat 2e in de Nightwish lijst voor mij).

horizon schreef:

2 nummers geluisterd, weer een reden om je stem te laten verwijderen.

En nog iemand die het 0,5* heeft gegeven..... waar mensen hun plezier wel niet allemaal uithalen zeg....

In ieder geval is iedere nightwish liefhebber op de officiële fora evenals de reviews op het internet het ermee eens dat dit zeker één van de beste Nightwish albums tot nu toe is.

avatar van RuudC
Op dat soort fora stikt het doorgaans van de fans van de meest kritiekloze soort die zelfs de grootste troep goedpraten. Als ik iets geen goede graadmeter vind, is het dat wel. Ik snap nog minder waarom mensen verbolgen reageren op een halve ster. Alsof dat enige invloed heeft op hoe jij de plaat ervaart. Laat een plaat eerst maar eens aarden, voordat je met vijf sterren gaat strooien. Als deze plaat van een paar luisterbeurten alle geheimen al prijsgegeven heeft, is dat voor mij in elk geval een slecht teken. Ik vond de twee nummers al meer dan genoeg toen ik ze nog niet eens afgeluisterd had. Eerlijk gezegd heb ik eigenlijk geen zin meer om de rest van de plaat te checken...

... Maar laat ik er eens een positieve draai aan geven. Wat vinden jullie het beste nummer? Als jullie het daar een beetje over eens kunnen zijn, ga ik het wel een kans geven. Bevalt het, dan check ik de rest van de plaat.

RuudC schreef:
Wat vinden jullie het beste nummer?

avatar van Sunstorm
The_CrY schreef:

Alpenglow.
Dit nummer is idd met afstand de beste song van de plaat. Elke keer als ik dit nummer hoor heb ik zin om naakt van een berg af te rennen. ?

The_CrY schreef:

Alpenglow.

Alpenglow hier ook inderdaad.

The greatest show wanneer ik met kritisch oor rustig de muziek beluister. Daar valt er veel moois in te ontdekken, dingen voornamelijk tot uiting komen in en wat donkere kamer, goed geluid en volledige concentratie tot de muziek.

Maar als dagelijkse "op de oordopjes in de bus" muziek, zeker Alpenglow!

avatar van horizon
horned_reaper schreef:

2 nummers geluisterd, weer een reden om je stem te laten verwijderen.

? Natuurlijk stem je niet als je twee nummers hebt geluisterd dus heb ik ook nog niet gestemd...

avatar van namsaap
Wat ben ik blij dat de single 'Elan' niet representatief is voor de rest van deze plaat. Wat een knallers van nummers staan hier op en wat zingt Floor fantastisch. Alleen de afsluiter 'The Greatest Show on Earth' heeft nog even wat tijd nodig bij mij maar inmiddels kan ik Elan zelfs wel waarderen

avatar van jasper1991
Onder aan de streep een sterke nieuwe plaat van Nightwish, vooral dankzij, tegen mijn verwachting in, The Greatest Show on Earth. Dat nummer vind ik erg leuk door de opbouw, wendingen, goede melodieën en het originele onderwerp. Ik ken namelijk ook nummers van over de twintig minuten die de plank misslaan doordat de componsit er te veel in had willen proppen. De andere nummers vind ik allemaal wat conservatief en er zit me doorgaans iets te weinig passie en inspiratie in. Shudder Before the Beautiful vind ik er wel bovenuit stijgen, niet in de laatste plaats door de fraaie bridge. De meeste nummers zijn wel aardig, maar missen een X-ding. Het album blijft daarom net iets achter bij het extravagantere Imaginaerum, maar behoort wel tot de beteren van Nightwish. Floortje bevalt me ook prima: vooral in het eerste nummer valt ze me positief op. Verder verrast ze me af en toe met wat ruigere zang, maar ik heb jammer genoeg wel wat van haar sopraancapaciteiten gemist.

avatar van Edwynn
De melodie van Edema Ruh doet me heel erg denken aan een ander nummer. Maar ik weet niet meer welk. Het laat me even niet los: wel een fijne song verder.

avatar van The_CrY
Dat nummer doet me heel erg denken aan Within Temptation en dan vooral The Silent Force. Verder kan ik even niet inzoomen.

avatar van Edwynn
Dat nummer ken ik dan weer niet.

Edwynn schreef:

Doet mij denken aan Come Cover Me van hun album Wishmaster.

avatar van Edwynn
Die ook niet. Het is iets dat op het puntje van mijn tong ligt. Het gaat om het refrein.
Anyway. Fijne song dus met een mooie sfeer. Wellicht een singlekandidaat ook. En ik wist tot de google-opdracht van zojuist niet eens wat de fuck een Edema Ruh is.

Edwynn, bedoel je mischien 'She's my sin' toevallig niet?

avatar van freitzen
Sonata Arctica - The End of This Chapter?

avatar van Nicole_1989
Haha advocaat-van-de-duivel-vraag: is het een goed teken als men zoveel nummers aandraagt waar dit ene nummer van Nightwish op zou kunnen lijken?

Nicole_1989 schreef:

Het maakt niets uit. Van vrijwel ieder nummer kun je vergelijkbare melodieën vinden als je maar genoeg muziek kent.

Ik denk trouwens wel dat je van Adema Ruh een heel erg tof Trance nummer zou kunnen maken. Totaal niet mijn stijl, maar om de één of andere reden hoor ik het er wel in. ^^

avatar van Edwynn
Even voor de goede orde: De melodie komt ergens vandaan. Niet het hele nummer. En ik heb geen Nightwish-nummer in mijn hoofd. Het volgens mij iets uit een totaal ander genre. Ik kom er wel op. Wacht maar.

avatar van Zeedeveel
De eerste drie draaibeurten was ik niet verrast door dit album. Ik vond de hele cd erg repetief klinken en Floors' stem had voor mij iets meer op de voorgrond gemogen. Dat erg geen glansrol is weggelegd voor Marco's vocalen in een of meerdere nummers, vind ik niet zo erg, aangezien zijn vocalen live de afgelopen jaren behoorlijk achteruit zijn gegaan. Elan vind ik een matig nummer, maar Nightwish lijkt er tegenwoordig een traditie van gemaakt te hebben om zwakke nummers als single aan te wijzen. Na de eerste draaibeurt wist alleen My Walden mij direct te bekoren. Alpenglow wist mij vervolgens in te palmen, een nummer dat een compositie heeft die in het verlengde ligt van de 'oldskool' nightwish sound. Our Decades In The Sun had ook op een cd van After Forever kunnen staan. Edema Ruh is het feelgood nummer van de plaat en The Eyes Of Sharbat Gula is toch wel een beetje een filler. De interessante naam wist de verwachting in ieder geval niet waar te maken. Shudder Before The Beautiful had voor mijn gevoel ook op Once kunnen staan en dat is in mijn ogen een compliment. Op Endless Forms Most Beautiful lijkt Nightwish soms toch wel een beetje in herhaling te vallen. Jammer! Weak Fantasy vinder ik eerder wat zwak dan een mijn 'ultimate' muzikale nightwish fantasie. Yours Is An Empty Hope, een van mijn persoonlijke hoogtepunten op deze plaat, bevat enkele growls en volgens mij zijn ze van Floor en niet van Marco, aangezien ze in Revamp al eerder de brulboei heeft uitgehangen. The Greatest Show On Earth is naar mijn mening niet het sterkste lange nummer van Nightwish. Ghost Love Score blijft het pareltje, maar dit nummer is wel een sterke verbetering ten opzichte van Song Of Myself. Het nummer zou niet weerstaan op de soundtrack van de volgende Avatar film, maar is toch iets te langdradig om mijn aandacht vast te houden. Vocaal gezien vind ik Floor wel erg sterk op het laatste nummer. Desalniettemin vind ik dit niet de beste plaat die Nightwish heeft gemaakt, toch is deze cd wel een stuk beter dan Imaginaerum en het leeuwendeel van Dark Passion Play. Ik had het leuk gevonden als op 1 nummer iets meer 'klassieke zang' zou staan dan zou voor mij de cirkel rond zijn in de Nightwish revolutie.

horned_reaper schreef:

Snap ik, het was ook maar een grapje

avatar van Edwynn
Volgens Tuomas is er geprobeerd om meerdere nummers van sopraanzang te voorzien. Het werkte niet aldus het opperhoofd in Aardschok.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Nou Edwynn, nog een poging: Het refrein van "Edema Ruh" lijkt bijvoorbeeld ook verdacht veel op het refrein van Serenity's "All Lights Reversed" van het album Serenity - Fallen Sanctuary (2008). Tenminste, dat viel mij weer op...

Maar goed, horned_reaper meldde het al, heel veel muziek lijkt op een gegeven moment op elkaar.