Courtney Barnett - Sometimes I Sit and Think, and Sometimes I Just Sit (2015)

Australiƫ
Label: Milk!

1. Elevator Operator (3:14)
  2. Pedestrian at Best (3:50)
  3. An Illustration of Loneliness (Sleepless in New York) (3:10)
  4. Small Poppies (6:59)
  5. Depreston (4:52)
  6. Aqua Profunda! (1:59)
  7. Dead Fox (3:33)
  8. Nobody Really Cares If You Don't Go to the Party (2:46)
  9. Debbie Downer (3:17)
  10. Kim's Caravan (6:47)
  11. Boxing Day Blues (3:02)
avatar van Lennonlover
Pedestrian at Best is het enige nummer dat ik van de vrouw ken. Héérlijk. Het doet me denken aan The Kills.

avatar van Wickerman
Iets minder zware The Kills dan wel, maar ik begrijp wat je bedoelt.

avatar van Johnny Marr
Pffff...Depreston, buitenaards goed nummer. Wat een wereldplaat is het toch. Man man man.

avatar van Breedbek
Er is al veel over dit album gezegd, maar pas wanneer je haar live hebt gezien, kom je er achter dat er hier wel degelijk een nieuwe ster aan het ontstaan is.
Een unieke argeloze attitude on stage en vlijmscherpe songs in haar bagage.
Dit album maakte op mij een indruk zoals Nevermind van Nirvana dat destijds deed.

kistenkuif
Staat ook op het lijstje van Obama.

avatar van Zwaagje
kistenkuif schreef:
Staat ook op het lijstje van Obama.

Maakt dat de plaat nog beter?

kistenkuif
Neuh, maar het verbaasde me dat een australische indierocker bij hem bekend is en dat ie lijstjes maakt...

avatar van popstranger
Dit album is toch een bescheiden indie klassieker aan het worden ten huize popstranger. Heerlijk bijna achteloos gezongen en gemusiceerd met toch wel behoorlijk sterke teksten.

Rain King schreef:
schattig indiemeisje #21312312, kennen we dat ondertussen niet een keer?

Ze is meer dan dat. Als je alleen dat ziet zie je alleen de verpakking, terwijl ze juist qua inhoud onderscheidend is. Zo hoorde ik bijvoorbeeld nog niet eerder iemand zingen over de tragiek van het hedendaagse koffiefetisjisme (Depreston). Ze is echt een verteller, met zowel een scherpe introspectieve blik als een scherpe blik naar buiten.

avatar van kuifenco
#MeToo aan mijn hoela. Van deze topmeid kan ik maar niet afblijven. Wat een heerlijke pretentieloos klinkende indierock. En vooral: wat een teksten! Schijnbaar achteloos uit de mouw geschud. De alledaagse waan tot kunst verheven. Razend knap. En niet alleen op de plaat. Ook live vind ik haar overrompelend. Geen pandoer en opgefokte fratsen. Integendeel. Innemend en losjes slingerde ze haar vuig gitaarwerk de zaal in. Neem het maar zoals het is. Mijn songs, het leven, de hele mikmak. Dat was voor mij de boodschap. Die kwam aan, gezien de reacties van het publiek. De recente schijf van haar lief (Jen Cloher) mag er trouwens ook zijn. Niet de enige twee ruim getalenteerde jonge dames overigens, die de laatste paar jaar overtuigend acte de présence gaven. Maar dit terzijde. Courtney Barnett heb ik in ieder geval al in mijn hart gesloten. Krasse plaat. Zeer opwekkend en daarom beter dan welke pil dan ook! Halfje omhoog.