menu

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #3

zoeken in:
avatar van johan de witt
Het is gedaan.
Totaal ongeloofwaardig, maar goed, op naar de Tour

avatar van Mb.
Mb.
Teunnis schreef:
(quote)

Eens, maar ik denk dat dit vooral komt door het koersverloop. Iedere dag is het oorlog en elk zwak moment wordt in deze Giro meteen uitvergroot. Wat dat betreft is het wel heel knap wat Dumoulin doet, maar als Froome dit weet vol te houden is Dumoulin simpelweg net niet goed genoeg.

EDIT: Groepje Pozzo al op 8 minuten


Ik vind het in de breedte meer dan prima, hoor. Welke toppers missen we dan? Toch zeker geen Quintana en Bardet om maar even twee bekende namen te noemen.

Froome staat op eenzame hoogte. Zo blijkt maar weer.

Nou, van de kandidaat-podiumrenners ontbreken hier toch Quintana, Valverde, Landa, Nibali, Porte, Bardet, Uran, Zakarin en Adam Yates.

Verder durf ik niet te roepen dat het nu beslist is. Dat hebben we vaker geroepen deze Giro. Het verschil is 'maar' een halve minuut.

avatar van johan de witt
Froome de beste op de salbutaCol
Vroem vroem.

avatar van Mb.
Mb.
Titmeister schreef:
Nou, van de kandidaat-podiumrenners ontbreken hier toch Quintana, Valverde, Landa, Nibali, Porte, Bardet, Uran, Zakarin en Adam Yates.


Maar dat zijn toch wel namen die in het koersverloop van de huidige Giro ook naar waarschijnlijk ergens het een of ander hadden laten liggen. Dat durf ik wel te stellen. Froome staat op eenzame hoogte iig.

Mb. schreef:
(quote)


Maar dat zijn toch wel namen die in het koersverloop van de huidige Giro ook naar waarschijnlijk ergens het een of ander hadden laten liggen. Dat durf ik wel te stellen. Froome staat op eenzame hoogte iig.

Oh ik zeg ook niet dat een van die renners beter is dan Froome. Sterker nog, ik denk dat de 2 beste ronderenners (Froome en Dumoulin) hier in de Giro aanwezig zijn, maar jij hebt het over de breedte - daarin blinkt deze Giro niet per se uit. Het scheelt al dat podiumkandidaten als Chaves, Aru en Yates we doorheen zijn gezakt, maar renners als Bilbao, Konrad en Bennett rijden hier top 10, terwijl ze geen moment van voren hebben gereden. In de Tour zouden zij geen top 10 hebben gereden.

avatar van Arrie
Titmeister schreef:
Dit is echt ongekend wat Froome vandaag doet. In 24 jaar koers volgen heb ik iets dergelijks pas 2x eerder gezien: Pantani naar Les Deux Alpes in '98 en Landis naar Morzine in '06. Wederom verder niks suggererend...

Ik wist niet dat je voor De Speld schreef:

Fantastische overwinning Froome doet denken aan grote kampioenen Landis, Armstrong en Pantani - De Speld


avatar van Teunnis
Ik vind het wat makkelijk om deze etappewinst te gaan linken aan oud-dopingzondaars en de salbutamolzaak. Elke prestatie t/m minstens Rasmussen heeft met doping te maken. Of zulke verschillen zonder doping mogelijk zijn is dus lastig in te schatten, aangezien in ieder geval t/m 2007 iedere toprenner vol met doping zat.

En het puffen van Froome maakt echt dit verschil niet.

Het was een heel uitzonderlijk koersverloop, waarbij het veld al compleet uit elkaar lag met nog 80 kilometer en tweeënhalf beklimming te gaan. Dat de verschillen gigantisch worden is logisch, ook wanneer niemand doping gebruikt. Bovendien mist deze Giro, buiten Froome, de beste renners qua recuperatievermogen / sterk zijn in de derde week: geen Nibali, Contador, Quintana, Landa, Kruijswijk, Aru en Chaves.

Buiten dit alles zie ik Froome trouwens wel als dopeur. Zijn salbutamol neemt hij echt niet om medische redenen en dan is het (officieel) doping. Het is alleen een beetje lastig te bewijzen met welke intentie er gepuft wordt.

avatar van vigil
Zelfs al heeft hij de gehele medicijnkast naar binnen gewerkt is het nog een hele knappe prestatie

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Titmeister schreef:
Dit is echt ongekend wat Froome vandaag doet. In 24 jaar koers volgen heb ik iets dergelijks pas 2x eerder gezien: Pantani naar Les Deux Alpes in '98 en Landis naar Morzine in '06. Wederom verder niks suggererend...


Ik ben iets ouder Hinault en Thevenet konden dat ook

DjFrankie schreef:
(quote)


Ik ben iets ouder Hinault en Thevenet konden dat ook

Andere tijden

avatar van Frenz
Hinault zeker, Thevenet zeker niet en daar spoot de doping ook nog 's bij uit de oren.

Die heeft op die manier Hennie Kuiper van een Tourzege gehouden.

(en ik ben nog ouderder )

avatar van johan de witt
Het is altijd al een oneerlijke sport geweest, dat klopt

avatar van Frenz
En laten we niet vergeten dat onze eeuwige tweede die een keer eerste werd ook een aantal keren betrapt en geschorst is geweest.

En dat voormalig volksheld en hoogbegaafde wielrenner GJ Theunisse Pantani aardig partij kon geven als het ging om innemen (net als z'n mattie Rooks btw)

Dus voor we met z'n allen (terecht) naar Sky en Froomey wijzen, ik geloofde ook ooit in de schone overwinning in de koninginnerit van babyface Michael Boogerd, dus hebben 'wij' recht van spreken?

Het is anno 2018 gewoon niet mogelijk te genieten van een uitzonderlijke prestatie, zeker in het wielrennen niet, zonder dat de discussie over doping losbarst (hoewel het breder gaat, want de puistjes van Dafne gaven direct al aanleiding om te speculeren).

avatar van west
johan de witt schreef:
Het is gedaan.
Totaal ongeloofwaardig, maar goed, op naar de Tour

Wat mij op één of andere manier blijft verbazen is vaak de brutaliteit waarmee in het wielrennen steeds opnieuw met doping wordt 'gewonnen'. Een solo in de Koninginnenrit van 80 km met zo'n voorsprong: sure. De voorbeelden uit het verleden zijn al genoemd. Alsof we er nog in zouden geloven. Bij Sky denken ze van wel en heel wat journalisten doen alsof. Zelfs bij een bewezen dopingzondaar als de Brit Froome.

Die andere Brit in het roze kon ineens niet meer klimmen. Zou er iets mis zijn gegaan bij de toediening van de troep?

avatar van Mjuman
west schreef:
(quote)

Wat mij op één of andere manier blijft verbazen is vaak de brutaliteit waarmee in het wielrennen steeds opnieuw met doping wordt 'gewonnen'. Een solo in de Koninginnenrit van 80 km met zo'n voorsprong: sure. De voorbeelden uit het verleden zijn al genoemd. Alsof we er nog in zouden geloven. Bij Sky denken ze van wel en heel wat journalisten doen alsof. Zelfs bij een bewezen dopingzondaar als de Brit Froome.

Die andere Brit in het roze kon ineens niet meer klimmen. Zou er iets mis zijn gegaan bij de toediening van de troep?


Jij bent echt de man die denkt: checken en dubbelchecken, he vrind. Zoals ik me 2 weken geleden hier fiks kon ergeren aan al die nopojupa's die dachten dat Dumoulin wel even opnieuw toe zou slaan en de Giro zou winnen, erger ik me nu in alle kleuren van de regenboog tav alle dopulisti: PDM, Breukink? O ja, fyi, de finaleWK voetbal van '78 is ook een typisch voorbeeld van gebruik van drugges aan Argentijnse zijde - bekijk de beelden nog maar eens

avatar van Poek
In het filmpje van TLJ van vandaag ging over George Bennett, en dan ondere andere over zijn muzieksmaak. Zijn tip van de dag: Kurt Vile - "Pretty Pimpin" Official Video - YouTube

avatar van west
Mjuman schreef:
(quote)


Jij bent echt de man die denkt: checken en dubbelchecken, he vrind. Zoals ik me 2 weken geleden hier fiks kon ergeren aan al die nopojupa's die dachten dat Dumoulin wel even opnieuw toe zou slaan en de Giro zou winnen, erger ik me nu in alle kleuren van de regenboog tav alle dopulisti: PDM, Breukink? O ja, fyi, de finaleWK voetbal van '78 is ook een typisch voorbeeld van gebruik van drugges aan Argentijnse zijde - bekijk de beelden nog maar eens

Daarom schreef ik ook: de voorbeelden uit het verleden zijn al genoemd. En dat zijn er heel veel in het wielrennen, mij om het even of het Nederlandse (daar zijn er veel van) of buitenlandse renners zijn.

En ja in het voetbal is ook doping, maar minder prominent als in het wielrennen. Andere voorbeelden: Juventus in de CL finale tegen Ajax (arts: dr. Ferrari) en Spanje in de WK finale in 2010 (dr. Fuentes).

avatar van west
vigil schreef:
Zelfs al heeft hij de gehele medicijnkast naar binnen gewerkt is het nog een hele knappe prestatie

Vind ik niet. Dan was hij misschien samen met zijn landgenoot in het roze op 36 (39-3) minuten gefinisht in zijn gekke versnelling.

avatar van VladTheImpaler
Sjonge jonge, bij sommigen denk ik echt; kijk dan gewoon geen wielrennen meer...

Bijzonder is denk ik een te zachte uitdrukking voor de etappe van vandaag. Het zat vandaag vol met verrassingen, en voor het eerst is er ook echt minuten gesmeten. Allereerst die bizar snelle openingsfase waarin Mitchelton de kopgroep maar niet liet wegrijden waardoor er eigenlijk geen vlucht geweest is. Dan is het vanaf het begin van de Finestre wel duidelijk dat Sky wel de boel op stelten wilde zetten. Dat Yates dan vrijwel direct moet afhaken is wel de grootste verrassing van vandaag, die doet gewoon na wat Chavez eerder deed in de Giro.

Dan lijkt de roze trui voor Tom binnen handbereik, want eerlijk gezegd had iedereen Froome voor de overwinning toch wel afgeschreven. Dat Froome dan uiteindelijk demarreerde zag iedereen ook wel aankomen, maar zo vroeg!? Dat kan hij toch nooit volhouden!? Het antwoord weten we inmiddels wel. Eigenlijk was er tot aan de top van de Finestre niet zoveel aan de hand voor Tom, zo'n 40 seconden achter Froome en hij zat in een groepje. Dan vraag je je af waar het fout gaat dat Froome uiteindelijk kan uitlopen tot een voorsprong van drie minuten aan de voet van de laatste klim? Ik denk dat het een simpel antwoord is; Froome was gewoon veel beter vandaag en in zijn beste vorm. Leuk dat die Reichenbach nog kwam helpen, maar daarmee win je geen tijd terug op Froome. En Tom kon het ook niet alleen (en met wat hulp van Pinot). En tja, dan loopt Froome uit naar zo'n dikke voorsprong. En op de laatste klim gaan ze eigenlijk allemaal even snel gezien dat de tijdsverschillen vrijwel gelijk bleven vanaf de voet.

Een hele hele knappe prestatie voor Froome. Ik had zo'n comeback op deze schaal echt niet verwacht. Ik ben benieuwd of hij deze keer niet een slechte dag krijgt zoals in de rit de dag na de Zoncolan. Tom heeft denk ik de pech dat eerst Yates te goed was, en nu Froome te goed is. Al is het zeker nog niet gedaan. Hopelijk krijgen we morgen weer spektakel. En al die dopingverhalen die er nu weer komen, tja wat moet je er over zeggen. Ook ik had gehoopt dat Froome niet had meegedaan deze Giro. Toch blijf ik bij mijn standpunt dat een renner pas schuldig is wanneer dat ook bewezen is. Als je sceptisch denkt, dan is wielrennen ook geen leuke sport om te volgen. Dat zijn nou eenmaal de gevolgen van de zonden van vroeger (en misschien wellicht van het heden).

avatar van Mb.
Mb.
Los van de discussie of de prestatie van Froome geloofwaardig is, vind ik het überhaupt een beetje jammer dat de beste man opeens zo dominant blijkt. Het leek zo'n mooie strijd tot het einde te worden: Yates en Dumoulin om de seconden. Natuurlijk was Yates beter in de bergen, maar de voorsprong kwam beetje bij beetje.

Froome had de betere benen op de Zoncolan, maar zeker met de val in vorm de dag daarna leek hij zowaar menselijk. En dan gisteren zakt Yates er finaal doorheen en Froome maakte minuten alsof het niks is en wint zo zijdelings de Giro. Het voelt wat dat betreft gewoon een beetje als een anti-climax wat mij betreft. Maar goed, ik geef toe, ik vind Froome ook niet de meest aantrekkelijke renner om naar te kijken met die lelijke rijstijl van 'm.

Wie weet wat vandaag nog brengt. Alles lijkt immers mogelijk deze Giro.

avatar van Frenz
En ik krijg eigenlijk steeds meer respect voor Tom, direct na de wedstrijd weer zo goed analyseren waar het fout ging en kritisch naar jezelf kunnen kijken, dat is maar weinig toppers gegeven [kuch voetballers!!]. "Die Reichenbach daaalde af als een oude oma" Daar heeft zijn ploegleiding steken laten vallen vind ik, die hadden beter in kunnen schatten dat hij sowieso vrijwel alleen had moeten rijden, gegeven de belangen van zijn mede-achtervolgers. Dan was er een kans geweest op een nog heroïscher man tegen man gevecht, waarbij het aannemelijker was dat Tom het roze wel zou hebben kunnen halen.

Ja, een uitzonderlijke prestatie van Froome, maar de samenstelling van de achtervolgers heeft hem wel in de kaart gespeeld.

En vandaag? Weinig hoop, itt tot mijn eerdere hoopvolle uitspraken. Froome heeft heus wel een jasje uitgedaan gisteren, maar Tom net zo erg vrees ik.

Het zit hem deze giro gewoon niet mee met eerst een souvereigne Yates en daarna een herboren Froome, die alleen al credits verdient door 80 km voor het eind het te proberen.

avatar van Edgar18
Frenz schreef:
die hadden beter in kunnen schatten dat hij sowieso vrijwel alleen had moeten rijden
Wat mij betreft heb je hier de essentie van gisteren te pakken.

Natuurlijk vind ik de prestatie van Froome net als de meesten hier 'bijzonder' maar echt verdacht is het niet. Zijn voorsprong op Dumoulin en de anderen pakt hij namelijk in de afdaling en op het vlakke. Het is niet alsof ie de klimmen knetterhard gaat. Vooral in de eerste afdaling gaat het heel erg fout, daar verliest Dumoulin een minuut.

Het verschil tussen beide was 3:23. Het verschil bovenop de Finestre 0:47. Dat betekent dat Dumoulin in de 80km daarna 2:36 verliest, gemiddeld 1,95 seconden per kilometer. Dat vind ik niet klinken als een onwerkelijk getal.

Daarbij, het groepje Dumoulin pakt ook meer dan 5 minuten op Pozzo en de anderen. Is dat dan niet verdacht?

Omdat mijn vorige wens ook is uitgekomen: ik hoop dat Froome er nog een keer keihard doorheen zakt.

avatar van vigil
Ik hoop erg met je mee maar ik vrees dat dit niet gaat gebeuren.

Sky zal doorgraag een groep laten gaan voor heel de dag, ben je toch weer van die boni's af

avatar van johan de witt
Ja, want TD heeft al bewezen bergop keihard naar de overwinning te kunnen sprinten

Nee, het is uiteraard uitzichtloos nu.
Gisteren heeft hij wel een fout gemaakt inderdaad door niet zelf achter Froome aan te gaan in de afdaling maar te vertrouwen op de hulp van de Fransen. Aan de andere kant houdt iemand het normaal gesproken ook niet 80 km vol, dus is de tactiek ook wel weer begrijpelijk.
Toch denk ik dat hij deze fout niet nog eens zal maken, in die zin een goede leerschool voor hem op weg naar een nog betere toekomst als ronderenner.

avatar van vigil
johan de witt schreef:
Ja, want TD heeft al bewezen bergop keihard naar de overwinning te kunnen sprinten

lach me maar uit met het "inderdaad" dit en "uiteraard" bericht. Gelukkig komen die veelal ook gewoon niet uit

Ach we zullen zien en hopelijk kan Tom wel wat laten zien en het in ieder geval proberen. Wellicht gewoon stiekem meesneaken met de vroege vlucht en een kwartiertje pakken

avatar van johan de witt
Gesink-dag vandaag, daar hoop ik eerder op

avatar van harm1985
Vanmiddag ook kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco. Kan Max dan eindelijk zijn eerste pole pakken? Dan zou hij er weer een record bij hebben als jongste ooit.

Vraag me af wat men met de banden gaat doen in Q2; de hypersoft gaat niet lang mee, maar het verleden bewijst dat met een hardere band starten eigenlijk altijd nadelig is. Je bent langzamer en als de rest naar nieuwe banden wisselt zijn ze sneller dan jij tot je stop, waardoor je het met zachte banden niet meer goed kan maken.

Echter, een overcut lukte Riccardo hier vorig jaar wél en die reed langer door op de Ultrasoft.

avatar van vigil
harm1985 schreef:
Vanmiddag ook kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco. Kan Max dan eindelijk zijn eerste pole pakken?

Hij is het in ieder geval wel helemaal van plan!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:21 uur

geplaatst: vandaag om 19:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.