Annihilator - Alice in Hell (1989)

Canada
Label: Roadrunner

1. Crystal Ann (1:40)
  2. Alison Hell (5:00)
  3. W.T.Y.D. (3:56)
  4. Wicked Mystic (3:38)
  5. Burns Like a Buzzsaw Blade (3:33)
  6. Word Salad (5:49)
  7. Schizos (Are Never Alone) Parts I & II (4:32)
  8. Ligeia (4:47)
  9. Human Insecticide (4:50)
  10. Powerdrain [Demo Version] * (2:49)
  11. Schizos [Are Never Alone) Parts I & II (Demo Version] * (4:18)
  12. Ligeia [Demo Version] * (4:56)
avatar van Sjaako
Classic: a must have for the metal fan!

avatar van HammerHead
Duidelijk de beste van Annihilator. Randy Rampage op zang is gewoonweg fenomenaal.

Jammer dat Annihilator in de loop der jaren zo vaak van bezetting veranderde. Zeker wat vocalen betreft ben ik hier bepaald geen voorstander van.
Ik ken verder alleen de albums "Never Neverland" en "Set the World on Fire" (deze voeg ik nog toe), waar ik de zang duidelijk minder vind als op dit album.

avatar van c-moon
Deze plaat is inderdaad de beste van Annihilator. Jammer genoeg heb ik hem (nog) niet in de collectie. Heb me onlangs "Criteria For A Black Widow" aangeschaft (1999) maar die valt me dus zwaar tegen...

Wat valt verder nog te melden? Ah, ja er staat een vervolgje op op "Schizos".

Er staat SCHIZOS (Are Never Alone) Part III op dus...

c-moon schreef:

Persoonlijk vind ik dat een erg vette plaat, criteria... Het beukt lekker door, de oude Annihilator is wel beter maar Criteria mag er best weze vooral het eerste nummer, ben ff vergeten hoe het nummer heet.

avatar van HammerHead
Criteria heeft dan ook weer eens Randy op zang.

Ik heb vanochtend alle Annihilator platen zitten toevoegen, dus straks kun je kijken, Eddie.

Eerste nummer van "Criteria" heet BLOODBATH.. Hm.. En zo KLINKT HET OOK

Hammerhead: ik heb vannacht en vanmorgen ook nog een en ander toegevoegd: benieuwd wanneer de toevoegingen aan de oppervlakte gaan komen

Daarbij zat een (naar mijn bescheiden mening) vergeten/ ondergewaardeerde Technometalplaatje van Nederlandse bodem..

HammerHead schreef:

Sterker nog, je hebt me op een goed idee gebracht, ik zal op zolder eens mijn doos met 'cd's die ik nooit meer draai' opzoeken en eens kijken of ik Criterea... weer kan vinden ga ik vanavond lekker de buren zieken.

Spannend!

Ik heb deze toevoeging trouwens nog even gecorrigeerd, Annihilator komt immers uit Canada en niet uit de VS.

avatar van c-moon
LOL @ Eddie... Arme buren...

Hammerhead, Spannend .. hm.. ik ben vooral benieuwd naar hoeveel mensen de band gaan kénnen!

Wow.. terwijl speelt de radio (classic21.be) hier "Feel your Love Tonight" van VAN HALEN

avatar van c-moon
... ondertussen Alce In Hell aan de collectie toegevoegd en ga ook mijn stem verhogen!!

Trouwens ook opnieuw naar "Criteria ..." geluisterd, en die vind ik ondertussen ook véél beter....

avatar van HammerHead
Trouwens, welk technometal plaatje had je nu toegevoegd, c-moon, want dat heb ik even gemist.

Here goes, Hammerhead:

IMPERIUM:

Zanger André Vuurboom, zong later bij Sun Caged (http://www.musicmeter.nl/album/5232) en doet nu zijn ding bij SPHERE OF SOULS (http://www.sphereofsouls.com/)

avatar van HammerHead
Ah, Imperium ja. Wel eens van gehoord, maar om nu te zeggen dat ik er bekend mee ben, gaat wat ver.

c-moon schreef:

Ik vind deze wel beter dan Criteria, de songs zijn boeiender en de vocalen wat venijniger. de freaky solo's blijven wel heerlijk om naar te luisteren.

DutchViking
Verhoogd naar 4,5 ster. Het blijft toch een tijdloos album, vooral de geweldige gitaarsolo's van Jeff Waters zijn het lust voor het oor. Daarnaast staan de meeste nummers 17 jaar na dato nog steeds als een huis.

Ik heb dit album laatst maar weer eens onder het stof vandaan gehaald en werd op alle punten verrast. Een absolute klassieker, een thrash-mijlpaal van jewelste. Jammer dat Annihilator dit niveau enkel met de opvolger nog geëvenaard heeft.

Berzerker
Grappig, toen ik deze voor het eerst hoorde vond ik 'm helemaal niks (maar had toen ook nog niet veel met metal), ik heb 'm eigenlijk nooit meer geprobeerd, en ik pindakaas 'm nu en heb opeens het besluit genomen om 'm te kopen zo goed is ie!

avatar van lennert
Ik had precies hetzelfde, omdat de band in het voorprogramma van Iced Earth stond heb ik deze met Never, Neverland aangeschaft, maar in eerste instantie deed het me vrij weinig. Inmiddels is het kwartje gevallen, de vocals zijn lekker thrashy en het gitaarwerk is misschien wel het beste wat er in de hele thrashwereld te vinden is, ik durf Waters misschien wel boven Mustaine/Friedman te plaatsen.

avatar van Sir Spamalot
Twee woorden: essentieel album.

avatar van notsub
Het debuut dat nooit meer werd overtroffen. Dat verhaal gaat helemaal op voor deze plaat. Deze CD was destijds een erg orginele thrash-speed metal plaat, vooral door het vlammende gitaarwerk. Het openingsnummer Alison Hell is een klassieker, maar niet representatief voor het album. Verderop wordt het een stuk aggressiever en sneller. Human Insecticide aan het eind is een goed voorbeeld. W.T.Y.D. heb ik altijd een machtig nummer gevonden: die gitaarbreak in het midden is werkelijk geniaal. Schizos vind ik ook een hoogtepunt.

avatar van winterstorm
Inderdaad 'W.T.Y.D' is hels hemels! Het psychotisch gekrijs van Rampage was en is nog steeds heerlijk.

avatar van Axl_Rose
winterstorm schreef:

I second that: W.T.Y.D. heb ik ook altijd het beste nummer gevonden van Alice In Hell

avatar van James Douglas
De opening van het album met 'Crystal Ann' is bijna briljant te noemen voor een metalband. Het brengt je in een héél andere sfeer dan andere metal-releases rond die periode. Het daaropvolgende 'Alison Hell' is een klassieker in bepaalde kringen, terecht overigens. De rest van dit voorrazende techno-thrash album kon mij, zoals bij wel meer bands, vroeger uitstekend bekoren maar laat mij inmiddels wat koeler.

Empyrium
Annihilator wordt vaak over het hoofd gezien als er Thrash lijstjes voorbij komen, maar wat mij betreft hoort deze band bij de absolute top in dit Metal genre, vooral het debuut is beter dan menig plaatje van Metallica, Slayer, Anthrax, Testament, Megadeth.

avatar van Kronos
Even goed als sommige platen van Metallica, Slayer, Anthrax, Testament, Megadeth.

stuart
Heel aardig tot goed debuutalbum van Annihilator wat mij betreft, maar heeft niet dat extra wat een aantal andere Thrash klassiekers wel hebben.

avatar van Sir Spamalot
Het begint een gewoonte te worden maar ik zit in een debuutalbum-periode, zo ook met deze Annihilator. Thrash? Ja toch, maar zo verzorgd: alles puntgaaf ingespeeld en geweldige originele gitaarpartijen. Jeff Waters is een schitterende gitarist zoals ik ze graag heb: veel vuurwerk met perfecte balans tussen techniek en melodie.
Het begint al met een prachtig akoestisch intro Crystal Ann en dan worden de jonge honden losgelaten. Hier staat geen enkel zwak nummer op, zoek maar, je zult ze niet vinden want dit is alles wat ik zoek in heavy metal: veel tempowisseling en evenwicht tussen agressie en melodie. Toch bijzondere vermeldingen voor: W.T.Y.D., Schizos Are Never Alone (geinig instrumentaaltje met geinige titel), Word Salad en afsluiter Human Insecticide.
Zoals gewoonlijk geen commentaar over diverse bonustracks, het originele album volstaat ruimschoots voor mij.

avatar van Kronos
Ik mis bij Annihilator een stukje authenticiteit. Die band wist op dit debuut met muzikaal vernuft wel wat te verbazen, maar uiteindelijk voel ik er niet meer in dan een verzameling uitvergrote metalclichés. Dat maakt dat het op mij bijna als een persiflage overkomt. Niet echt serieus te nemen dus en aangezien dat wel hun bedoeling geweest lijkt te zijn vind ik het niet zo geslaagd. Beetje onbedoelde Spinal Tap.

avatar van Sir Spamalot
Ik begrijp wel wat je bedoelt met authenticiteit, want Annihilator draagt duidelijk een aantal Judas Priest en Iron Maiden invloeden weg. Ik denk dan: alles is toch al ooit eens gedaan en als je je toch moet laten inspireren, maak er dan iets goeds van. Mijn inziens lukt dit album daar goed in. Metalclichés is een zichzelf verklarend woord want alles is al ooit eens gedaan geweest. Ik weet niet of ze zo ernstig wilden genomen worden, want muziek moet toch fun zijn? Jeff Waters en zijn vrienden hebben toch mooie dingen gemaakt in al die jaren.

avatar van James Douglas
Nou, denk dat er eerder wordt gedoeld op de periode ná Never, Neverland. Daarvoor was het een band die twee albums had uitgebracht met veel potentie. Bij het derde album Set The World On Fire werd er wel erg makkelijk gezocht om te scoren en mee te gaan in 'the big league'. Het nummer Phoenix Rising is hier het schoolvoorbeeld van. Daarna heeft Jeff Waters het heft volledig in handen genomen en, wat ik van die latere albums bij vrienden heb gehoord, zich wel gaan vergrijpen op de cliche's met name tekstueel getuige het album Metal. Met die wetenschap kan zelfs het debuut wat persiflage-achtig aandoen.

avatar van Sir Spamalot
Dan doe ik er goed aan om dit even te bekijken want - eerlijk is eerlijk - ik ken maar deze Alice in Hell en Never Neverland, dus de vraagstelling van Kronos is een onderzoek waard.