New Order - Substance (1987)

Alternatieve titel: Substance 1987

Rock / Dance
Label: Factory

1. Ceremony (4:23)
  2. Everything's Gone Green (5:30)
  3. Temptation [1987] (6:59)
  4. Blue Monday (7:29)
  5. Confusion [1987] (4:43)
  6. Thieves Like Us (6:37)
  7. The Perfect Kiss [12" Edit] (8:02)
  8. Subculture [12" Edit] (4:48)
  9. Shellshock [Remix] (6:28)
  10. State of the Nation (6:32)
  11. Bizarre Love Triangle (6:44)
  12. True Faith (5:53)
  13. In a Lonely Place * (6:16)
  14. Procession * (4:27)
  15. Mesh [= Cries and Whispers] * (3:25)
  16. Hurt [Edit] * (6:59)
  17. The Beach * (7:19)
  18. Confusion [Instrumental] * (7:38)
  19. Lonesome Tonight * (5:11)
  20. Murder * (3:55)
  21. Thieves Like Us [Instrumental] * (6:57)
  22. Kiss of Death * (7:02)
  23. Shame of the Nation * (7:54)
  24. 1963 * (5:35)
  25. Ceremony [Original Version] * (4:39)
  26. Mesh [Extra B-side "Everything's Gone Green" 12"] * (3:02)
  27. Temptation [Original 12" Version] * (8:51)
  28. Confusion [Original 12" Version] * (8:14)
  29. Perfect Pit [Extra B-side "The Perfect Kiss" 12"] * (1:24)
  30. Dub Vulture [B-side "Subculture" 12"] * (7:57)
  31. Shellcock [B-side "Shellshock" 12"] * (7:35)
  32. Bizarre Dub Triangle [B-side "Bizarre Love Triangle 12"] * (7:05)
  33. True Dub [B-side "True Faith" Shep Pettibone Remix] * (10:44)
  34. Confusion [Dub 1987] * (5:25)
  35. True Faith [Shep Pettibone Remix] * (9:03)
  36. Ceremony [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (5:19)
  37. Everything's Gone Green [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (3:49)
  38. Temptation [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (7:34)
  39. Blue Monday [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (7:55)
  40. Confusion [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (5:20)
  41. Thieves Like Us [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (3:48)
  42. The Perfect Kiss [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (8:35)
  43. Subculture [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (5:03)
  44. Shellshock [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (6:13)
  45. State of the Nation [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (6:53)
  46. Bizarre Love Triangle [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (4:34)
  47. True Faith [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (5:13)
totale tijdsduur: 1:14:08 (4:51:01)
avatar van dazzler
Het is heel jammer dat om God weet welke reden
het ooit geopperde idee om alle 12" singles in CD formaat
met origineel artwork in een box uit te brengen
op een njet van de platenbizz is gestuit.

Een groep als New Order verdient inderdaad veel beter.
Toch verwacht ik eindelijk wat eerherstel van de 2CD remasters.

avatar van ðe waan
Hopelijk komen daar dan ook de originele versies van Temptation en Confusion op te staan. Dat gerotzooi aan bestaande nummers kan me nooit zo bekoren.

avatar van Schizophrenia
Dus er word beweert dat nummer 8 & 9 niet de oorspronkelijke versies zijn? Laat staan dat dit de weg is welke ze zijn ingeslagen?

En heeft er iemand tips met wel de goede versies etc?
Want ik zie bij New Order de bomen niet door het bos meer:P
Beetje in de style van nummer 1 3 tm 7.

Waarom hebben ze eigenlijk zo gruwelijk veel versies van 1 nummer?
Ik sta persoonlijk zelf nooit te wachten op al die cuts, en B kantjes

En hebben jullie er soms ook last van dat musicmeter het ineens niet meer doet?
Of licht het eraan dat ik een Mac gebruiker ben?
Anders wil ik best een paar euro doneren voor een nieuwe server, want het irriteert me de laatste tijd behoorlijk

En hebben jullie er soms ook last van dat musicmeter het ineens niet meer doet?
Of licht het eraan dat ik een Mac gebruiker ben?

Nee, ik heb het ook (en anderen ook, zie het feedback topic op het forum) en ik zit hier achter een gewone PC.

Ik moet trouwens zeggen dat ik veel naar New Order heb geluisterd, maar dat de berichten van o.a. Dazzler toch wel zorgen voor veel nieuwe inzichten. Bedankt daarvoor.

Schizophrenia,

Sub-Culture en Shellshock zijn wel oorspronkelijke versies,
maar ingekort of "geëdit". Ze duren oorspronkelijk een stukje langer.
Dat inkorten gebeurde wellicht om commerciële redenen.

The Perfect Kiss behoudt op de vinyl versie van Substance
wel zijn oorspronkelijke lengte en werd alleen op CD ingekort.
Achter de andere drie ingekorte nummers heb ik [edit] geplaats.
Zij zijn zowel op de vinyl als CD versie van Substance gekortwiekt.

Ik zou je als tip de drie eerste album remasters willen aanraden.
Dan heb je zowel de beste albums als de volledige en originele 12" singles.
Meer nieuws hierover van zodra ze in de winkels liggen ...

avatar van Thuurke
Confusion is ook een ingekorte versie. De 12" bevatte vier lange versies van dit nummer, waaronder Confused Instrumental dat wel op de 2e cd staat.

Zoals eerder al opgemerkt:

Confusion en Temptation zijn heropgenomen versies.
De instrumentale versie van Confusion is origineel.

avatar van LennartDG
Hmm, ik heb deze dubbelaar nu binnengehaald. Is dit eigenlijk voornamelijk een verzameling van de singles, waarbij disc 2 een verzameling van B-kantjes is?

LennartDG schreef:

Ongeveer wel, ja.

Voor gedetailleerde info verwijs ik graag naar Mjuman,
de wandelende New Order discograficus ...

dazzler schreef:

Ongeveer wel, ja.

Voor gedetailleerde info verwijs ik graag naar Mjuman,
de wandelende New Order discograficus ...

Ik zie ons figuurlijk/virtueel samen door Kortrijk wandelen: discograficus en exegeticus par excellence! Zo'n exercitie als bij deze (zie p.6) vergt aardig wat tijd en nauwkeurigheid.

avatar van LennartDG
Amaai, snelle reacties. Mjuman: Latijn en Frans combineren, vind je daar publiek voor?
Nee, serieus, merci allebei

avatar van royh
Substance is de eerste cd die ik ooit van New order kocht in 1991: ik wilde namelijk dolgraag Blue Monday in de originele 1983 versie op cd hebben. Destijds in Amsterdam een import-versie gekocht (van het americaanse Qwest label): die was toen nog behoorlijk duur (zo'n 80 gulden). Inmiddels is Substance al jaren makkelijk verkrijgbaar. Ik koester dit album nog altijd, want het is een mooie compilatie. Alleen jammer dat er een ingekorte versie van Perfect Kiss op staat: dit is inmiddels hersteld met het verschijnen van de collector's edition van Low Life .

avatar van Mjuman
Ja de 12"s van New Order zijn goed uitgemolken: Substance 87, Best of New Order, Singles, Retro - als kennismaking is die laatste (nu voor ca. 14 GBP bij Amazon.co.uk) op zich ook geslaagd - aardig gevarieerd.

Ik vrees alleen dat ik Blue Monday door die release-grappen wel zo'n 8 * heb.

avatar van royh
Mjuman schreef:

Ik vrees alleen dat ik Blue Monday door die release-grappen wel zo'n 8 * heb.

Ik heb Blue Monday inmiddels ook op diverse (verzamel) cd's, ook in de 1988- en 1995 remix, maar de enige relevante versie is wat mij betreft de originele 12 inch versie: die blijft ongeevenaard.

avatar van XtReM3 SkILLz
Ben ik een van de weinige die het nummer Ceremony veruit de beste vind?

XtReM3 SkILLz schreef:
Ben ik een van de weinige die het nummer Ceremony veruit de beste vind?

Nee - kijk maar eens bij de échte releases, de 1e 5 NO-albums (special editions, warm aanbevolen als je leest weet je waarom!!) - of met name bij het generieke NO band-topic - en niet bij een compilatie zoals deze.

Lost Highway
Die outro alleen al; eerst dat krafwerk ritme gevolgd door Hookie's bass, om vervolgens de synthetische AAAA te laten wegdrijven op die legendarische ijle JD/NO synths. Het is binnenkort opnieuw De Tijdloze, bied weerwerk aan al die classic rock stemmers en vergeet nooit dat Blue Monday misschien wel de meest tijdloze hit is. Stuk draaien is niet mogelijk.

Erg belangrijk en goed maar toch is het wat te veel new order voor mij in een dosis.

avatar van Leland Palmer
Niet alle nummers zijn even geweldig, maar 'True Faith' is één van mijn favoriete nummers (zo niet dé favoriete plaat) uit de 80's. Heerlijk tempo en prachtig dat synth-deuntje op de achtergrond in het refrein.

JanBetonde2e
Wat klinkt Bernard Sumner in In A Lonely Place als Ian Curtis niet normaal.

avatar van Thuurke
MuMe, nummers 13 t/m 24 zijn geen bonusnummers want deze plaat is nooit uitgebracht met alleen 12 nummers. Graag wijzigen.

Tussen 1987 en mid 2000 was er geen ander alternatief om de oude 12" es van New Order op cd te krijgen. De afgelopen jaren zijn de eerste 5 cd's opnieuw uitgebracht met een bonusdisk met daarop de meeste 12" es in de originele uitvoering.

avatar van Marco dB
Thuurke schreef:

In eerste instantie was dit een dubbel elpee met alleen de nummers van de eerste cd. De tweede cd is dus eigenlijk wel gewoon een cd met bonusnummers.

Marco dB schreef:
In eerste instantie was dit een dubbel elpee met

Dat lijkt me niet juist. Dubbel-lp had idd 12 tracks - die dubbel-cd (Facd200) dateert ook uit 1987; in die tijd werd de verkoop van de cd gepromoot door er meer op te zetten ("bonus") tov de lp; het product cd zat echt nog maar net zijn tweede levensfase (was aan het 'kleuteren' zo gezegd) en men wilde de verkoop ervan stimuleren.

Met "bonus" wordt hier op de site vaak bedoeld extra's tov de originele release en dat is hier niet het geval:"de dubbel-cd was de originele release met extra materiaal tov de vinyl release. Die laatste is imo de beste, omdat bij de dubbel-cd de kwaliteit op het einde echt afneemt.

avatar van Thuurke
Zo is het, ik ken deze plaat alleen maar als dubbel cd.

avatar van dazzler
Ik probeer de knoop door te hakken.

Sinds de nieuwe maatregel (uitklapbare bonustracks)
wordt er liever geopteerd voor de originele "FULL" release.

Zo ook bij Kiss Me Kiss Me Kiss Me en Disintegration van The Cure.
De eerste had op CD een track minder (plaatsgebrek) dan op de 2LP.
De tweede had op CD twee tracks meer (want op vinyl slechts een 1LP).

Bonustracks zijn nu tracks die pas opduiken bij latere re-releases.

Substance van Joy Division (1988) bundelt duidelijk
alle non-album tracks op een overzichtelijke CD. De vinyl versie
telt allen de zogezegde a-kanten, al is die lijn niet helemaal consequent.

In het verlengde van Joy Divisions Substance,
zou je dus ook deze New Order Substance kunnen beschouwen
als een 2CD collectie van non-album tracks, al werd er voor de vinyl release
(ook een 2LP) alleen gekozen voor de eerste 12 a-kanten.

Ik wil graag een voorstel tot correctie indienen.

avatar van Thuurke
Juist, bij Sons & Fascination van Simple Minds is het wel bijna goed gedaan, de LP had 8 nummers, de eerste cd versie had 13 nummers (met Sister Feelings Call) en de tweede cd versie had 15 nummers. Je zou daar dus nog twee extra bonusnummers bij kunnen zetten.

In het geval van Simple Minds
zou ik ook pleiten voor de bonustracks
van de laatste CD rerelease ... en dat zijn ze dus alle 15.

Maar het blijven dan wel bonustracks.

Al geldt daar dan weer een andere regel op de site.
CDs die twee bestaande albums combineren zonder extra tracks
worden normaal gezien niet opgenomen in de discografie.

Dus die 13 tracker kan in principe wel, die 15 tracker dan weer niet.

avatar van dazzler
Ik heb een correctie ingediend met volgende wijzigingen.
Hoofdzakelijk nav de uitklapbare bonustrack functie.

Alle 24 tracks worden zichtbaar omdat de originele 1987 2CD
ook daadwerkelijk alle tracks bevatte (de 2LP vinyl versie had er 12).

Temptation en Confusion heb ik gewoon [1987] genoemd
ipv van [Re-recorded], wat in de meeste discografieën zo gebeurt.

Subculture blijft [Edit] heten. Misschien zou nog beter zijn [12" Edit].

Shellshock wordt [Remix], want het gaat om de kortere US remix.
De originele UK extended versie is volgens mij enkel op vinyl te vinden.

Cries and Whispers werd Mesh [Cries and Whispers].
Er staat wel degelijk Mesh op de hoes, hoewel het om Cries and Whispers gaat.
Een fout die al terug te vinden is op de 1981 Factory Benelux release.

Rest mij nog één probleem met de tracktijd van The Perfect Kiss.

Op de vinyl editie vind je de full version van 9 minuten.
Op CD is er daar een minuut afgepitst omwille van speellengte.
Misschien moet daar ook nog [12" Edit] bijgeplaatst worden.

En er is Ceremony, hier in zijn tweede versie.
Maar dat heb ik zo gelaten, omdat die tweede versie
de meest gekende en voorkomende versie van de song is.

edit: ik zie potverdorie dat er hier ook nog altijd "dance" staat ipv "elektronic".

k.grubs
Ik heb op mijn i-tunes een Ceremony van 4:34, net een wat 'vettere' (en mooiere) opname. Is dat de eerste versie? Lekker nummer. New Order is vooral jeugdsentiment, zeer wisselvallige band.

k.grubs schreef:

Over die versieverschillen heeft yours truly samen met Chameleon Day (en wellicht ook Dazzler) een uitgebreide discussie gevoerd - volgens mij bij het generieke New Order topic in mei 09; overigens is e.e.a. ook uitgebreid bescheven op Discogs.

In a nutshell:
Er zijn twee 12"versies: één met groene hoes (V1), zonder Gillian Gilbert; één mét witte hoes, met turqoise band (V2); ook is bij gebrek aan hoezen V2 wel in hoes van V1 gestopt.

Er bestaan ook twee versies van In a Lonely Place: een orignele en een edit, met syndrum swoosh erin.