New Order - Substance (1987)

Alternatieve titel: Substance 1987

Rock / Dance
Label: Factory

1. Ceremony (4:23)
  2. Everything's Gone Green (5:30)
  3. Temptation [1987] (6:59)
  4. Blue Monday (7:29)
  5. Confusion [1987] (4:43)
  6. Thieves Like Us (6:37)
  7. The Perfect Kiss [12" Edit] (8:02)
  8. Subculture [12" Edit] (4:48)
  9. Shellshock [Remix] (6:28)
  10. State of the Nation (6:32)
  11. Bizarre Love Triangle (6:44)
  12. True Faith (5:53)
  13. In a Lonely Place * (6:16)
  14. Procession * (4:27)
  15. Mesh [= Cries and Whispers] * (3:25)
  16. Hurt [Edit] * (6:59)
  17. The Beach * (7:19)
  18. Confusion [Instrumental] * (7:38)
  19. Lonesome Tonight * (5:11)
  20. Murder * (3:55)
  21. Thieves Like Us [Instrumental] * (6:57)
  22. Kiss of Death * (7:02)
  23. Shame of the Nation * (7:54)
  24. 1963 * (5:35)
  25. Ceremony [Original Version] * (4:39)
  26. Mesh [Extra B-side "Everything's Gone Green" 12"] * (3:02)
  27. Temptation [Original 12" Version] * (8:51)
  28. Confusion [Original 12" Version] * (8:14)
  29. Perfect Pit [Extra B-side "The Perfect Kiss" 12"] * (1:24)
  30. Dub Vulture [B-side "Subculture" 12"] * (7:57)
  31. Shellcock [B-side "Shellshock" 12"] * (7:35)
  32. Bizarre Dub Triangle [B-side "Bizarre Love Triangle 12"] * (7:05)
  33. True Dub [B-side "True Faith" Shep Pettibone Remix] * (10:44)
  34. Confusion [Dub 1987] * (5:25)
  35. True Faith [Shep Pettibone Remix] * (9:03)
  36. Ceremony [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (5:19)
  37. Everything's Gone Green [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (3:49)
  38. Temptation [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (7:34)
  39. Blue Monday [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (7:55)
  40. Confusion [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (5:20)
  41. Thieves Like Us [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (3:48)
  42. The Perfect Kiss [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (8:35)
  43. Subculture [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (5:03)
  44. Shellshock [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (6:13)
  45. State of the Nation [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (6:53)
  46. Bizarre Love Triangle [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (4:34)
  47. True Faith [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (5:13)
totale tijdsduur: 1:14:08 (4:51:01)
avatar van orbit
Heeft NO ook niet duidelijk de beats van Kraftwerk gepakt en daar wat meer stuwing aan gegeven? Alhoewel in nummers als Tour de France al behoorlijk veel stuwing zit van die modernere beats alà NO. Even los van wiki e.d.

avatar van dazzler
Uit een forum babbel met Andy McCluskey over de vraag wat hem het meest
is bijgebleven van de Factory concert reeksen die OMD anno 1979 met Joy Division deed,
was één van de antwoorden: het feit dat Stephen Morris toen al met elektronische drumpads optrad.

Uiteraard heeft New Order ook naar Kraftwerk geluisterd.
Maar de Duitsers zelf moet je ook niet onderschatten. Hun Computer World uit 1981
experimenteert fel met ritmes. Behoorlijk stuwend ook en zijn tijd soms ver vooruit.

De analyse die Mjuman maakt over Cowley en Baker is ook perfect verdedigbaar.
Je kan er zelfs geen speld tussen krijgen dat New Order zich door hen liet inspireren.

Maar dus ook door Donna Summers pulserende discobeat.
Dat heeft Bernard altijd toegegeven en staat ook in de naslagwerken
die ik over de groep heb. "Xtreme fail" en "giga mis" vond ik straffe taal.

avatar van Mjuman
dazzler schreef:
Maar dus ook door Donna Summers pulserende discobeat.
Dat heeft Bernard altijd toegegeven en staat ook in de naslagwerken
die ik over de groep heb. "Xtreme fail" en "giga mis" vond ik straffe taal.

Na en jee; het uitsluitend noemen van Moroder dat schoot me in het verkeerde keelgat - dat vind/vond ik veel te simpel. Moroder is veel braver dan Cowley en Baker - en Baker heeft daarnaast ook nog duidelijke affiniteit met zwarte muziek en vocalisten (al heeft ie grappig genoeg pas in 1991 een eigen album gemaakt).

In BBC's Synth Brittannia (check YouTube) vind je hierover ook wat dingen terug. oa die opmerking van Barney over die disco's in New York. Een proces van beïnvloeding verloopt vaak over en weer - OMD en John Foxx zullen ook hun invloed hebben gehad op de Duitsers.

En omdat ie hier echt relevant is wil ik graag de mix posten - die de disco's in 1982 echt versteld deed staan, 15 min WTF dacht iedereen - jammer dat de maker ervan, Patrick Cowley slechts 32 jaar is geworden - heel fijne repeptitieve patronen en sequencers:
YouTube - Donna Summer - I Feel Love (Patrick Cowley Mega Mix) [HD]

Patrick Cowley

Toen ik deze compilatie als dubbel album kocht moest ik echt wennen aan de afwijkende remix-versies.
Op deze site mis ik ook nog de soundtrack van Salvation! met New Order-songs!

avatar van LucM
Eerder heb ik gezegd dat New Order door Georgio Moroder (en inderdaad ook Kraftwerk) is beïnvloed maar dat wil zeker niet zeggen dat ze die gekopieerd hebben. New Order heeft daarmee een eigen sound gecreëerd en heeft zich verder blijven ontwikkelen en ik denk dat New Order op zijn beurt ook van invloed is op de latere house.

avatar van Twinpeaks
Prima compilatie van New Order.Jammer dat sommige versies ingekort zijn.Wel leuk om op de beurzen dan voor de maxi singles te struinen.Deze plaat doet het altijd prima in de auto .De kille opzwepende sound hakt er prima in en doet mij het gaspedaal nog weleens intrappen.4 sterren

avatar van Vinck
Subculture met de heerlijke baslijn en solo hebben ze vermoord op deze compilatie, de versie van 'Temptation' is dan weer geperfectioneerd naar mijn mening. Op de tweede disc ontdekte ik voor het eerst 'Murder', met het meest opzwepende "tribal" drumwerk dat ik ooit gehoord heb. Petje af voor Stephen Morris.

Wat een geweldige compilatie dit, met o zo belangrijke en prachtige nummers. Staat terecht in mijn top 10.

Robertus
Prima singles-verzamelaar. Wel wordt het via deze compilatie duidelijk welk tijdsgewricht ik het meest interessant vind. Van beide chronologisch opgebouwde schijven (CD1 herbergt de A-kanten, CD 2 de B-kanten) word ik heel erg blij van vrijwel al het materiaal tot pakweg 1986. Daarna wordt de sound mij iets te vol en gelikt ten koste van de rauwe randjes en spontaniteit. State Of The Nation vind ik wel een uitzondering op de regel en nog een geweldig nummer.

Mooi, kan ik in elk geval met een goed achter de reguliere albums Movement en Low Life aan. Die zullen mij vrijwel zeker gaan bevallen. P, C & L had ik al en is een klassieker.

Zoals gezegd, niet over de hele linie even sterk, maar de eerste helft van beide schijven is voor mij echt genieten.

Temptation, Thieves Like Us, Procession en Mesh (eigenlijk Cries and Whispers dus) springen er voor mij dubbel uit. The Beach, dat eigenlijk een instrumentale versie van Blue Monday is met wat kleine wijzigingen in het arrangement vind ik trouwens nog mooier dan zijn A-kant broertje. Broeierige, rauwe en toch ook vrolijke synthpop/new wave of een overgangvorm. Dat laatste hoor ik heel duidelijk in een nummer als Everyhing's Gone Green. De basis wordt nog gevormd door drums, bas & gitaar, maar de synth op de achtergrond wordt in de daaropvolgende songs steeds iets prominenter in de mix gezet. Vanaf Blue Monday komt ook de drumcomputer en de sequencer om de hoek kijken en dan lijkt de band definitief haar vorm gekregen te hebben. De transformatie kun je door de chronologische volgorde goed horen, en dat vind ik leuk.

Robertus heeft hier geen spijt van gehad en gaat verder met zijn queeste!

avatar van Castle
Vandaag 29 jaar geleden, had ik in de voorverkoop dit album gekocht na een voorbestelling, verdiend met tomaten plukken in een kas. Half jaar voor Substance uitgebracht werd had ik mijn eerste cd speler gekocht.
Mijn eerste dubbel cd, mijn eerste nieuwe New Order cd release. En van In a Lonely Place, niet meer van een gaar gedraaid cassette bandje draaien, genieten...
Man wat was ik koning te rijk.
En wat was die nieuwe single met haar B-kant 1963 toch gaaf, gelijk maar 2 verschillende maxi's van gekocht later die zomer, waar ook touched by the hand of god weldra zou uitkomen...

I'm getting old hihi

avatar van Premonition
Mjuman schreef:

Dat Moroder braver is zal wel, maar I Feel Love heeft veel invloed gehad op de wavemuziek van de jaren tachtig. Naast Joy Division/New Order en The Human League is ook Empires and Dance van Simple Minds (I Travel en This Fear of Gods) behoorlijk beïnvloed door Moroder.

NEW ORDER - SUBSTANCE (1987) 2CD deluxe edition repair shop

En wat als we van de ooit zo legendarische New Order Substance verzamelaar
eens een update zouden maken? Eentje met alle integrale 12" versies en dus niet
met ingekorte of herwerkte versies omwille van de oude beperkte CD speelduur.

De herstellingsopdracht in de link beperkt zich tot de originele Factory backcatalogus.

avatar van Slowgaze
Overigens, ben ik nou de enige die een typemachine voor zich ziet bij het intro van 'Blue Monday'?

avatar van EttaJamesBrown
Slowgaze schreef:

Ik zie in ieder geval de Bohm-drumcomputer voor mij, waar ik de intro op naspeelde en programmeerde.

Voor 1,25 de dubbellp opgepikt in de kringloop. Al heb ik vanaf Ceremony alle 12"'s t/m Subculture Sommige mixen zoals temptation vind ik wat minder maar goed, Confusion is echt een ruk mix, staan fokking 4 prachtige versies op de orig 12"! En van thieves like us weer de verkeerde versie van de 12" gebruikt.
Had mij maar een compilatie laten maken....
Wat een geweldige band was het t/m lowlife EN concert in oktober 2019 in de HMH was erg fijn!

avatar van trebremmit
Die bonusnummers zijn toch geen bonusnummers? De 2 cd versie kwam tegelijk uit met de lp versie volgens discogs en dan zijn het volgens de wiki geen bonusnummers.

Bonustracks - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl

Leonidas5
Monumentale dubbelaar. Ik herinner me nog de Oor recensie bij deze verzamelaar: "een reeks dansbare maar bloedeloze singles - het fraaie True Faith uitgezonderd - waarbij New Order aansluiting lijkt te zoeken bij de dan opkomende acid house beweging. Ironisch genoeg wordt New Order geacht juist de inspirator van deze stroming te zijn". Tja. Hoe dan ook dit is een fenomenale collectie met magische muziek. Waaraan menig band een puntje kan zuigen. 5 sterren

Leonidas5 schreef:

Knap dat je je dit citaat 35 jaar na dato nog woordelijk weet te herinneren. Ik vond deze verzamelaar toen niet zo heel boeiend. Die andere 'Substance' vond ik interessanter.

Euh, 5 sterren?

Correctie

Welke andere substance ?

avatar van Premonition
Leonidas5 schreef:
Welke andere substance ?

De nummers vanaf In a Lonely Place…

Ah okk

Vijfendertig jaar oud al weer vandaag. Dat verdient een draaibeurt. Blijft een geweldige compilatie natuurlijk.

avatar van Chameleon Day
Meesterlijk. Vooral ook omdat de uitgebreide versie zo mooi de enorme ontwikkeling van de band laat horen. Van JD-geluid naar electro. Ongekend.

SUBSTANCE

Ik was er destijds als de kippen bij om de 2CD Substance van New Order te kopen. De editie van Joy Division kreeg ik voor mijn verjaardag. Beide verzamelaars hadden een gelijkaardig opzet en artwork. Bedoeling was om de vele losse singles van deze twee bands te verzamelen op CD. Over Substance van Joy Division kunnen we kort zijn: briljante tracklijst. Over Substance van New Order is het laatste woord nog niet gezegd.

CD 1 bevat 12 singles waarvan er 5 niet in hun originele versie aanwezig zijn. Eens ik dat wist, zette dat wel een behoorlijke domper op de feestvreugde. Dat het bij Temptation en Confusion om nieuwe opnames ging, konden we aflezen. Aanvankelijk vond ik dat wel best spannend maar na een tijdje was het toch jammer dat je de originele versies miste. De 12" versie van The Perfect Kiss werd met een minuut ingekort omdat een CD toen maar een goeie 74 minuten muziek kon bevatten. Subculture werd nog drastischer ingekort en van Shellshock koos men de US remix (uit de soundtrack van Pretty In Pink) die korter is dan de originele UK 12" versie. CD 2 telt 12 b-kanten en kort Hurt in. En in plaats van Mesh krijgen we Cries And Whispers (een fout die vaker gemaakt werd en al dateert van bij de originele Factory Benelux vinyl release.

Ik maakte een update van Substance met inclusie van al New Orders Factory singles.

Het werd een 4CD (of een 6LP met drie titels per kant).

FILE I

14. Blue Monday 88
15. Fine Time
16. Round And Round
17. Run 2
18. World In Motion (Subbuteo mix)

FILE III

01. In A Lonely Place
02. Procession
03. Hurt
04. The Beach
05. Confusion (instrumental)
06. Thieves Like Us (instrumental)
07. The Kiss Of Death

11. Bizarre Dub Triangle
12. 1963
13. Touched By The Hand Of Dub
14. Beach Buggy
15. Fine Time (messed around mix)
16. Round And Round (Detroit mix)
17. MTO (minus mix)
18. World In Motion (no alla violenza mix)

BONUS EP

01. Shellshock - US mix
02. Temptation 87
03. Confusion 87
04. True Faith - remix

Tenslotte is er ook de discussie over Blue Monday. Op de originele 12" vinyl release ontbreken de eerste beats van de intro en die versie is ook op verschillende CD's terug te vinden. Maar ook de versie met de beats is aanwezig op New Order releases. Ik koos voor de versie met de volledige intro.

avatar van niethie
Een Al versie van Ceremony met de nagebootste stem van Curtis. Onethisch, maar stiekem heel erg cool.

avatar van Castle
niethie schreef:

Heel apart, maar waar of wat houdt het nog op?

Btw Substance 1987 komt binnenkort in een speciale editie met extra’s en op vinyl uit

niethie schreef:

Ik hoor er helemaal niet zoveel Curtis in, eerlijk gezegd. Een beetje maar. Betwijfel of het AI is. Gewoon een coverbandje? Welke studioversie van New Order zou hiervoor gebruikt zijn? Klinkt ook anders dan de 7”/12”-versie die ik ken (maar die zou ik weer eens moeten draaien).

avatar van niethie
Sowieso klinken veel van die AI projecten nog vrij plastic. In dit geval, net iets teveel galm, wellicht vertraagt afgespeeld, dus echt geen idee welke versie de bron was. Feit blijft dat Ceremony en In a Lonely Place van origine natuurlijk JD nummers waren, en bedoeld voor de stem van Curtis. Nu is er in mijn optiek niet zo heel veel mis met Barney’s stem en NO’s versie, maar van Ceremony bestaan natuurlijk heel wat covers (Xiu Xiu, Galaxie 500 etc) die ik bijna allemaal beter vind vanwege de rauwe of tragere aanpak die dichter in de buurt komen en/of passen bij de donkere baritone stem van Curtis. En na jaren van brakke live en demo versies vind ik het wel wat hebben om het zo op deze manier te horen. Verder heb ik er uiteraard ook niets mee en vrees ik een toekomst waar ze dit soort technologie echt commercieel gaan toepassen op bestaande muziek, want dan is het einde zoek natuurlijk.

avatar van jeanmaurice
Hier het antwoord van de maker: "I used thom yorke vocals and converted it to Ian curtis vocals using retrieval based voice conversion and a model trained on Ian voice". Ik geloof dus wel dat dit AI is. De ontwikkelingen op dit gebied gaan angstaanjagend snel. Ik ben er ook niet blij mee, straks weet je niet meer wat echt of nep is!

avatar van Mjuman
Tja - veel gelovigen hier. Echter: er bestaan opnames van Ceremony gespeeld door Joy Division mét zang van Curtis, te vinden op Joy Division - Heart and Soul (1997) - MusicMeter.nl en op een enkele live opname.

Met bestaande software kan je - afhankelijk van de opname en de kwaliteit ervan - de zang isoleren en pimpen. Nix AI, bogwash!

"Retrieval based voice conversion" tjongejonge, ik sta paf - als een computer (software) goed is in één ding is het wel herkennen van patronen, die vergelijken en evt. repliceren.

Zo worden expertsystemen - zo noem je die software - ook wel ingezet bij het herkennen van ziektebeelden (patronen in de hersenen) of het beboeten van snelheidsovertredingen (nummerplaten)