New Order - Substance (1987)

Alternatieve titel: Substance 1987

Rock / Dance
Label: Factory

1. Ceremony (4:23)
  2. Everything's Gone Green (5:30)
  3. Temptation [1987] (6:59)
  4. Blue Monday (7:29)
  5. Confusion [1987] (4:43)
  6. Thieves Like Us (6:37)
  7. The Perfect Kiss [12" Edit] (8:02)
  8. Subculture [12" Edit] (4:48)
  9. Shellshock [Remix] (6:28)
  10. State of the Nation (6:32)
  11. Bizarre Love Triangle (6:44)
  12. True Faith (5:53)
  13. In a Lonely Place * (6:16)
  14. Procession * (4:27)
  15. Mesh [= Cries and Whispers] * (3:25)
  16. Hurt [Edit] * (6:59)
  17. The Beach * (7:19)
  18. Confusion [Instrumental] * (7:38)
  19. Lonesome Tonight * (5:11)
  20. Murder * (3:55)
  21. Thieves Like Us [Instrumental] * (6:57)
  22. Kiss of Death * (7:02)
  23. Shame of the Nation * (7:54)
  24. 1963 * (5:35)
  25. Ceremony [Original Version] * (4:39)
  26. Mesh [Extra B-side "Everything's Gone Green" 12"] * (3:02)
  27. Temptation [Original 12" Version] * (8:51)
  28. Confusion [Original 12" Version] * (8:14)
  29. Perfect Pit [Extra B-side "The Perfect Kiss" 12"] * (1:24)
  30. Dub Vulture [B-side "Subculture" 12"] * (7:57)
  31. Shellcock [B-side "Shellshock" 12"] * (7:35)
  32. Bizarre Dub Triangle [B-side "Bizarre Love Triangle 12"] * (7:05)
  33. True Dub [B-side "True Faith" Shep Pettibone Remix] * (10:44)
  34. Confusion [Dub 1987] * (5:25)
  35. True Faith [Shep Pettibone Remix] * (9:03)
  36. Ceremony [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (5:19)
  37. Everything's Gone Green [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (3:49)
  38. Temptation [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (7:34)
  39. Blue Monday [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (7:55)
  40. Confusion [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (5:20)
  41. Thieves Like Us [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (3:48)
  42. The Perfect Kiss [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (8:35)
  43. Subculture [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (5:03)
  44. Shellshock [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (6:13)
  45. State of the Nation [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (6:53)
  46. Bizarre Love Triangle [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (4:34)
  47. True Faith [Live at Irvine Meadows California, September 12th, 1987] * (5:13)
totale tijdsduur: 1:14:08 (4:51:01)
k.grubs
Ok bedankt. Die Gillian had dan zeker geen goede invloed op de band... Ik herken de groene hoes.

k.grubs schreef:

Dat valt wel, gaandeweg werden haar synth-bijdragen steeds essentiëler - The Perfect Kiss is daar een goed voorbeeld van.

k.grubs schreef:
Die Gillian had dan zeker geen goede invloed op de band...

Die Gillian is wel een behoorlijk essentieel bandlid, hoor.
Zoals Mjuman aangeeft zijn haar synthpartijen onmisbaar.

Nog een voorbeeld van de Gillian touch is Your Silent Face.

Gilian was (en is) de levenspartner van drummer Stephen Morris.
Samen brachten ze onder de groepsnaam The Other Two enkele platen uit,
toen Sumner stoeide met Johnny Marr in Electronic en Hook Revenge had.

avatar van Chameleon Day
Mjuman schreef:
Over die versieverschillen heeft yours truly samen met Chameleon Day (en wellicht ook Dazzler) een uitgebreide discussie gevoerd - ...

Discussie? Een uitgebreid wetenschappelijk onderzoek, zul je bedoelen. Al die verschillende hoezen, versies, bandleden, opnamestudio's, mixen, remixen, groove etchings etc...

avatar van ricardo
Is dit album nu de beste kennismaking van deze band wat een voorvloeisel uit Joy Division was?

Of toch een regulier album?

avatar van dazzler
Power Corruption & Lies (1983) moet je proberen.
Inclusief Blue Monday / The Beach.

JanBetonde2e
Luister dan het eerste album, Movement, daar hebben ze duidelijk nog grote invloeden van hun vorige band, de bass, het gitaar spel, de zang, alles lijkt nog op Joy Division, alleen van iets minder kwaliteit, maar nog steeds een heel sterk album.

ricardo schreef:

Of toch een regulier album?

Hangt ervan af, wat je zoekt/wilt - dit is een compilatie, maar geen slechte - fijn voor in de auto. Er is ook nog Best of New Order (aangevuld met The Rest) en er is nog de compilatie Singles; bij deze compilaties ligt de nadruk op singles/12"s; op de site vind je de tracks van die albums en de verschillen.

Als je een credit card hebt, zou ik Retro - een mooie 4 cd compilatie bestellen (2e hands) bij Amazon.co.uk - heb je voor nog geen 20 euro een mooi overzicht, ook live materiaal.

Ga je voor een gewoon album zou ik Power Corruption and Loss aanschaffen of Movement - en dan wél in de collector's edition (2 cd's met op de tweede cd de 12"s) - again, wel in de UK bestellen (zie hierboven), in NL prijzig: tussen 20 en 25 euro.

JanBetonde2e
Ik zou gewoon bij het begin beginnen, zo groei je ook gewoon het beste in een band, zo doe ik het tegenwoordig ook altijd, want dit album heeft eigenlijk vrij weinig of helemaal niks meer te maken met Movement, en dat is toch wel een van hun beste albums, al staat hier wel het geweldige In A Lonely Place op.
Dus ik zou deze pas kopen als je zeker weet dat je New Order ook wel oké vind, hier staan best veel nummers op die echt helemaal niks of amper op Joy Division lijken, en dat was volgens mij wat je wel graag wou weten.

avatar van Thuurke
Dit is de beste verzamelaar als je van de oude New Order houdt en de oude jaren 80 muziek en 12" es.

avatar van dazzler
Ik ben het toch niet helemaal eens met Thuurke.
Deze verzamelaar focust op de dansgevoelige 12" singles.

Voor het rockelement in de New Orders sound
heb je echt wel de albums nodig. Dan krijg je een totaalbeeld.

Misschien heeft JanBetonde2e wel gelijk.
Maar het kernalbum vind ik toch Power Corruption & Lies.

Met de Retro box zou ik dan weer oppassen.
Vier schijven waarvan één met onuitgegeven live materiaal
en één met overbodige dj remixen ... niet zo aan mij besteed.

dazzler schreef:
Met de Retro box zou ik dan weer oppassen.
Vier schijven waarvan één met onuitgegeven live materiaal
en één met overbodige dj remixen ... niet zo aan mij besteed.

Tja, Nederlanders hè - kijken naar prijs en hoeveelheid. Nee, zonder gekheid, als je een goede dwarsdoorsnede wilt hebben - rock/pop, live power, wat electronic (de dj mixes) is Retro (momenteel de goedkoopste 2ehands ca 9 GBP, plus verzending dus ca 11,50 GBP - nog geen 14 euro) echt een koopje.

Later zou NO nl ook heel wat re-mixen uitbrengen (strakke electronic - idd aardig rechting dance) en imo is dat de moete waard. Zeker vanwege de vele gezichten van de band; om die reden alleen is het niet echt aan te raden een album als Movement alleen te kopen - je doet er de band mee tekort. Collector's s Edition - een must!

avatar van ricardo
Deze plaat kom ik enorm vaak tegen als ik op diverse sites kijk en dan bij de beste albums van deze band. Ik weet niets van New Order verder, alleen maar dat de overige leden van Joy Division zijn verder gegaan zonder Curtis onder deze nieuwe band naam. Eigenlijk houd ik niet zo van verzamelaars, vooral omdat ieder regulier album zijn eigen authentieke sfeer herbergt en dat heeft een verzamelaar niet, of tenminste een stuk minder natuurlijk.

avatar van VanDeGriend
Deze Substance is naar mijn mening toch met voorsprong de beste koop voor iemand die niets kent van NO en ook niet de hele backcatalogue gaat kopen. En als je dat wel gaat doen, blijft deze set interessant vanwege de vele non album tracks. Zeker te prefereren ook boven de retro box. Zie commentaar Dazzler.

Je mist het latere werk maar deze set geeft heel mooi de ontwikkeling weer van de band in de cruciale beginjaren.Verzamelaar? Ja, maar dit vormt wel een coherent geheel en dus goed te genieten als op zich staand album ook.

Ricardo,

New Order leidde een dubbelleven als albumband
en als 12" band. Op Substance staan slechts 3 nummers
die je ook op reguliere albums aantreft.

Voor meer info ivm New Orders 12" verhaal, kan je ook hier terecht.
New Order

VanDeGriend schreef:
Dat doe ik zowiezo niet, of ik moet een band wel heel erg goed vinden om er meerdere albums van te gaan kopen. Ik denk dat deze band voor mij hooguit tot rond de 2 a 3 albums gaat leiden, vooral omdat ik nog zoveel andere muziek wil gaan ontdekken. De kans ik groot dat ik waarschijnlijk deze, (vooral omdat er volgens Dazzler maar 3 tracks van reguliere albums op staan) ga nemen, en de eerste 2 reguliere albums. Waarschijnlijk vind ik dat mooi genoeg. Ik heb op you tube al aardig wat nummers beluisterd, en vind het zeker lekker klinken. Goed genoeg om hier toch een keer een album van aan te gaan schaffen.

Mjuman schreef:

Misschien is dit ook wel iets, heb ik voor niet al te veel toch aardig wat werk van NO in huis. Ik kijk te vaak en te snel bij Plato, FRS en Musicstore naar nieuwe cd's. Maar een gebruikt album die als nieuw is voor een gereduceerde prijs is natuurlijk ook niets mis mee.

Zorgt er vooral ook voor dat mijn koopkracht een beetje op peil blijft.

avatar van Mjuman
@Ricardo - heb e.e.a. even gecheckt bij Amazon.co.uk; de collector's editions van NO, gaan op dit moment ook voor vanaf 9.50 GBP (dual disk) en da's echt mooi spul'daar zijn er 5 van en dan heb je dus naast het gewone album (bijv. Movement of Power, Corruption and Loss) ook de 12'"s uit hetzelfde tijdvak en dat is een mooi bezit. Absoluut niet te vergelijken met andere special editions. écht mooier vanwege de 12"s.

Maar goed - ik heb ooit eens geteld hoeveel items ik van New Order in huis heb; op vinyl én cd, heel wat.

Ik zou voor de special editions van Movement en Power, Corruption & Lies gaan. Dan heb je de twee beste albums van de jaren '80 New Order en inderdaad ook alle 12"es uit de beginjaren (en wat mij betreft ook de beste nummers van deze Substance).

Aquila
Meer een naslagwerk (met zeer goede tracks - wellicht betere dan op welk regulier album dan ook maar) dan iets om in een ruk uit te luisteren.

avatar van Ducoz
Tjatja, aardige plaat!

Kan mezelf nooit zo goed vinden in dance etc. en daar komt deze toch heel erg dicht in de buurt!

Maar, er is een maar. Bij deze New Order vind ik het wel werken en kan ik er toch van genieten! Favorieten zijn wel de eerste 2 tracks!

Dikkop
Net toen ik het album 4,5 sterren wou geven merk ik dat er nog een tweede deel is ook.
Jammergenoeg is dat een stuk zwakker dan het eerste. En is dat Ian die zingt in In a Lonely Place?

avatar van pygmydanny
Er staan nmm toch een aantal prima nummers op schijf 2 (vooral het eerste deel van die CD).
En als je Ian Curtis op In A Lonely Place wil horen, moet je op zoek naar de Heart & Soul-Box van Joy Division. Daarop een incomplete versie. Langere versies met Ian op zang zijn er ook, maar nog niet uitgebracht.

avatar van wibro
Dit compilatiealbum kent voor mij 4 uitschieters;

1. True Face
2. Blue Monday
3. The Perfect kiss
4. In a Lonely Place.

De rest is voor mij aardig tot goed maar toch ook weer niet direct interessant. Het debuut "Movement" blijft voor mij New Order's beste album..

avatar van pygmydanny
iemand deze demo-versie van Hurt uit 1981 al gehoord?

YouTube - New Order - Hurt (Studio Rehearsal, 1981)

avatar van reptile71
Op de 12 inch van Everything's Gone Green staan op de B-kant 2 nummers: Mesh en Cries and Whispers. Wat hier staat als Mesh [Cries and Whispers] staat op de 12 inch als Cries and Whispers. Ik mis dus juist Mesh op dit album. Toch?

Vraagje aan de kenners: zou Everything's Gone Green er niet op mogen als EP. Toen deze 12 inch in 1981 uitkwam stonden er 3 nummers op die nergens anders op stonden toch?

Zephyr
Waarom de titel van track nr. 15 hier vermeld staat als hierboven in de tracklist, begrijp ik niet. Op mijn exemplaar staat zowel achterop als in in het bijgesloten boekje als op de CD gewoon :

3. Mesh

Wat betreft het 2e gedeelte van R71's tekst : lijkt mij acoord. Ik zal het bij dit topic neerzetten.

Zephyr schreef:

3. Mesh

Mesh is eigenlijk Cries and Whispers (en omgekeerd).
Een fout die zo oud is als de eerste release en ook op Substance bewaard bleef.

Vandaar die opmerking tussen rechte haakjes.

Lees hier meer.

Everything's Gone Green - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Zephyr
Mesh en Cries And Whispers zijn toch 2 nummers ? Op mijn 12" zijn het toch echt 2 aparte nummers.

Lijkt me nog steeds dat de EP als aparte release op de site kan.......

avatar van dazzler
Heb je de wiki-link gelezen?
Mesh en Cries and Whispers zijn twee aparte nummers.

Maar Mesh wordt foutief Cries and Whispers genoemd op de 12" hoes.
Cries and Whispers wordt foutief Mesh genoemd op de 12" hoes.

Op Substance staat Mesh als titel, maar het is in feite het nummer Cries and Whispers.
Men geeft het nummer dus opnieuw de foute titel. Je kan nu heel stipt het MuMe reglement volgen
en zeggen dat de tracklijst identiek moet zijn aan die van de albumhoes in kwestie.

Maar als een album een foute titel lijst, vind ik dat je zoiets tussen [...] mag duiden.
Ik probeer de EP meteen toe te voegen want je hebt gelijk. Je kan hem zelfs zien
als een single met 3 non album tracks. Nog een argument pro.