Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly (2015)

Label: Aftermath (II)

1. Wesley's Theory (4:47)

met George Clinton en Thundercat

2. For Free? [Interlude] (2:10)
  3. King Kunta (3:54)
  4. Institutionalized (4:31)

met Bilal, Anna Wise en Snoop Dogg

5. These Walls (5:00)

met Bilal, Anna Wise en Thundercat

6. u (4:28)
  7. Alright (3:39)
  8. For Sale? [Interlude] (4:51)
  9. Momma (4:43)
  10. Hood Politics (4:52)
  11. How Much a Dollar Cost (4:21)

met James Fauntleroy en Ronald Isley

12. Complexion (4:23)

met Rapsody

13. The Blacker the Berry (5:28)
  14. You Ain't Gotta Lie (Momma Said) (4:01)
  15. i [Extended Version] (5:36)
  16. Mortal Man (12:07)
FRIPI
Sorry dat ik in meervoud schreef maar dat komt dat ik altijd heel snel muziek beluister en niet altijd namen onthoud of wat meer info bekijk van die persoon juist vanwege desinteresse

avatar van Silky & Smooth
Appels123 schreef:

FlyLo een groep? Sinds wanneer dat dan?

OT: Had iemand al eerder van Rapsody gehoord? Die verse komt toch wel binnen zeg.

Yep, al een tijdje. Ik vind haar één van de betere vrouwelijke MC's momenteel. Ze hangt een beetje tussen underground en mainstream in. Het goede van beide werelden in dit geval. Ik heb het gevoel dat ze heel wat in haar mars heeft, alleen wil het er nog niet helemaal uitkomen.

avatar van Edgar18
FRIPI schreef:
Voor de duidelijkheid. Ik heb niets met Lamar maar soms probeer ik mijn mening te herzien maar helaas niet gelukt.
Das dus net zoiets als dat ik de nieuwe U2 beluister terwijl ik al van te voren weet dat ik het niks ga vinden. En dan ook nog daar een lage stem bij neerzet om lekker het gemiddelde omlaag te drukken waardoor beginnende luisteraars denken 'dit album krijgt slechte recensies, ik probeer wel iets anders'. Als je weet dat je iets niks vind dan is het leuk dat je het alsnog even probeert maar waarom dan een album beoordelen? In mijn ogen ben je namelijk verre van objectief..

Los daarvan vind ik een 0,5 wel erg bout. Zelf geef ik platen die ik heel vreselijk vind alsnog een 2 of 1,5. De allerlaagste cijfers zijn toch wel bestemd voor de Dries Roelvinks van deze wereld of voor platen die over de schreef gaan (rechts-extremisme verheerlijken bijv.). Maar, dat laatste is natuurlijk een persoonlijke afweging.

avatar van Norrage
Bij elk gehypete album altijd dezelfde discussie over de mensen die de lage ratings geven. Laat ze toch Er zijn ook genoeg fanboys die dit gewoon een 5 geven, terwijl het dat misschien ook weer absoluut niet waard is.

avatar van Rudi S
Rein32 schreef:

Nee hoor.

avatar van Teunnis
Rein32 schreef:
Heeft iemand hetzelfde probleem op spotify,dat nummers niet willen afspelen.

Had ik gisteren wel, komt omdat je dan op de verkeerde albumpagina bent. Moet je gewoon even opnieuw bij zoeken de albumtitel invoeren.

Bedankt ga ik proberen

HoofdHoofd
Lol hoe is dit goed zijn jullie dom ofzo. !
Misschien ben ik gewoon iemand die houdt van rap met inhoud.
Maar dit album straalt gewoon leegte uit.
Een "sfeertje" maken werkt nooit bij mij want een sfeertje maak je met dope beats en waarheden die men raakt.
Wtf is dit dan?

Deze shit komt gewoon he-le-maal niet in de buurt van vele andere albums die niet zo'n hoge rating hebben.

Echt gewoon waardeloos.
Vergelijk dit even met Jeezy's laatste album.
Hoe kan je dit beter vinden?
Vergelijk het met Raw van Hopsin.
Hoe kan je dit beter vinden?
Vergelijk het desnoods met Ace Hood - Starvation 2...
Blueprint 2 van Jay Z is zelfs beter dan dit kutalbum.

De helft van zijn lyrics zijn gewoon schijt aan mijn schoen, de helft begrijp ik niet omdat het ook helemaal nergens over gaat "sfeertje ditdat".

En zijn kaulo sound dan, deze man klinkt als een stervende hond ofzo, en probeert dat te compenseren met rare effecten in sommige tracks.
PLZ NO.

Helemaal klaar met deze poep.

Kendrick Pijpsquad kom me beefen aub.
Als je fan bent van rappers die als stervende honden klinken ga "Nino Bless - Untold Scriptures" luisteren, zelfde poep als dit, alleen iets beter imo.

avatar van hoi123

avatar van MJ_DA_MAN
HoofdHoofd schreef:
Misschien ben ik gewoon iemand die houdt van rap met inhoud.
Dat is te zien ja:
Lil' Wayne - Sorry 4 the Wait 2 (2015) 5,0

Nas - Illmatic (1994) 1,0

MJ_DA_MAN schreef:
Dat is te zien ja:

O. Was fatoe allemaal, wel goedkoop dat je me daarop wilt beoordelen.
Overigens zijn die mixtapes van Tyga en die ene van Jeezy zeker het luisteren waard als je gediend bent van die type rap.

KanyeWestGOOD
Kendrick heeft hier toch wel een album van erg hoog niveau gedropt, de funky en soulvolle beats passen hem erg goed. de beats zijn ook van een erg hoog niveau met veel beats waar je iedere luisterbeurt weer nieuwe dingetjes in vind.

het enige waar ik op kan bitchen is dat Good kid maad city wat diverser was. dit album is toch wel steeds dezelfde sound wat niet perse een slecht iets hoeft te zijn, je moet het album zien als een goede film of een goed boek. alle nummers hangen lekker samen met elkaar en brengen een mooi geheel. het is alleen ff balen als je de hongerige Kendrick had verwacht. al maakt hij dit op The Blacker the berry weer helemaal goed!

tuktak
Beetje opgeschoond en fake account verwijderd.

bennerd
Ik start met 4*, vanwege toch enkele momenten waarop ik mezelf betrap in het wachtend rond mij heen staren. Maar ik verwacht dat het groeit, want dit is sowieso één van de meest spannende en ingenieuze hiphopplaten van de laatste jaren. Volledig anders dan GKMC, maar toch van (minstens) hetzelfde (zeer sterke) niveau. Waarvoor hulde.

Wel mooi om te zien dat Kendrick ineens zo alom gewaardeerd wordt dat er haters opduiken. Zegt zeer veel over de bekendheid van deze man.

avatar van party
Ik start ook maar met een 4*. Het album is iets minder dan GKMC maar alsnog is dit een vet album. Tracks zoals Hood Politics, King Kunta en The Blacker the Berry zijn geweldige tracks. De beats op het album zijn lekker jazz achtig. Ik hoor ook hier de 90s hardcore beats terug in bepaalde tracks. Kendrick komt hier ook weer lekker lyricaal en flowt perfect op de meeste beats. Qua verhaal vind ik het album wel wat minder en had GKMC toch wat meer verhaal ofzo.

Weet iemand waar dat intervieuw vandaan komt op het einde van Mortal Man?

evenweten
Voor mij is dit misschien wel het beste album van 2015! Wat een geweldig album met steeds nieuwe inzichten en een groot muzikaal avontuur. Dit is geen hiphop album maar de Sgt Peppers van onze generatie. De tekst, het concept, de muziek, de ideeen: geweldig. Wat mij betreft een van de beste albums ever. En dat terwijl ik helemaal geen hiphopper ben.

avatar van jellylips
Mensen die puur om te haten 0.5 of 1.0 uitdelen, GTFO.

jellylips schreef:
Mensen die puur om te haten 0.5 of 1.0 uitdelen, GTFO.

Kendrick is gewoon OK.
Ik heb niks tegen hem, zijn stem is wel kut.
Hij is qua flow wel 1 van de betere maar dit album stinkt gewoon als Somalie man niet te luisteren.

avatar van jellylips
Verschil in perspectief. Ik beland hier vooral door de Funkadelic, Prince, jazz- en soulinvloeden. GKMC was een vermakelijk en goed album, maar ik werd pas echt gegrepen toen ik hem live zag op North Sea Jazz. Muzikaal (en vooral op dit album qua arrangementen en beats) een bovengemiddeld interessant hiphopalbum. En Yeezus is een goede plaat, maar meer om te partyen. Dit album hoef je echt niet op een feestje aan te zetten.

GCITY050
Hood Politics en How much a dollar cost zijn de enige tracks die me liggen. Teleurgesteld in dit album, en de hele persoon Kendrick. Het vorige album had echt flexe beats, en daarnaast een sterk verhaal. 2 dingen waar het hier compleet aan onbreekt.

avatar van predator

Kendrick is gewoon OK.
Ik heb niks tegen hem, zijn stem is wel kut.

pffffff

HoofdHoofd schreef:
Lol hoe is dit goed zijn jullie dom ofzo. !

Weg geloofwaardigheid

HoofdHoofd schreef:
dit album stinkt gewoon als Somalie man niet te luisteren.

Nog wegger

Serieus: ik ga hier niet oordelen over stemgedrag FRIPI mag gerust een 0,5 geven als hij het helemaal niks vindt. Prima zo. Maar dergelijke posts neerschrijven, claimen dat je van diepgang in hip hop houdt maar dan Wayne, Jeezy, Tyga... een 5 geven en Illmatic een 1

P.S.: Wat bedoel je met fatoe en kaulo? Ik kan het serieus niet uit de context opmaken en ik weet niet heel zeker of het wel Nederlands is?

P.S.2: Kendrick Pijpsquad kom me beefen aub. --> je kan niet iemand beefen?

avatar van Prime
Damn, Kendrick.

Wat heb je een lastig album gemaakt. Ik ben groot fan van je, Good kid, m.A.A.d city staat op 7 in in top 10 beste albums en ook Section.80 heeft een paar van mijn beste muziek momenten.

Je nieuwe album klinkt lekker,vet, jazzy, hard en vernieuwend. Maar nergens word ik euforisch of verzopen door dopamine. Zoals dat in het verleden wel gebeurden.

Op dit moment is het me net wat te vlak, ik heb het album slechts 2 keer beluisterd en ik hoop dat ik naar meer luisteren de diepere lagen (want die zitten er denk ik zeker) ga begrijpen.

Ik wil je album zo graag geweldig vinden, maar misschien moet ik dat een beetje los laten en de tijd zijn werk laten doen.

Zie je hopelijk op Lowlands;) (zou heel vet zijn)

thgryda schreef:

Weg geloofwaardigheid

Nog wegger

P.S.2: Kendrick Pijpsquad kom me beefen aub. --> je kan niet iemand beefen?

Ik had al gereageerd op die cijfers.
En luister wat Nederlandse hip-hop als je die termen niet kent.

avatar van thgryda
Ik heb alle opgezwolle albums, de albums van typhoon, jiggy en winne. Fresku heb ik ook plat gedraaid net als cartes en kleine Jay, extince,... Ik herken deze termen echter niet.

avatar van Arrie
thgryda schreef:

Het is straattaal. Fatoe betekent in deze context 'grapje' en kaolo is een versterkend bijvoeglijk naamwoord, zoals 'erg'. 'Kaolo vet' betekent bijvoorbeeld 'erg vet'. Kaolo sound slaat dan ook nergens op.

avatar van jassn
Prime schreef:

Zie je hopelijk op Lowlands;)
Kendrick staat exclusief op Les Ardentes (geniale line up trouwens, zeker voor hiphopliefhebbers) in de benelux

Ik geniet van iedere seconde op dit album na een aantal luisterbeurten, ik dacht dat mijn album van het jaar al bekend was maar dit zou wel eens een concurrent kunnen worden.

avatar van thgryda
Straattaal van iemand die 9 op 10 in een stijfburgerlijke wijk in pakweg Apeldoorn huist, mooi is dat, alsook de arrogantie om iemand de les te spellen zonder na te gaan op welke albums die persoon zoal gestemd heeft.

Nogmaals, ieder zijn mening en zijn stem maar als je je stem wilt verduidelijken, doe dat dan op een normale manier in plaats van jezelf interessanter te maken dan je daadwerkelijk bent.