The Fray - How to Save a Life (2005)

Label: Epic

1. She Is (3:59)
  2. Over My Head (Cable Car) (3:58)
  3. How to Save a Life (4:24)
  4. All at Once (3:49)
  11. Little House (2:32)
  12. Trust Me (3:23)
mathieudc
mathieudc schreef:
Hele leuke CD. De eerste luisterbeurt leek het mij wat eentonig, maar na wat meer luisterbeurten wordt dit album altijd beter. How To Save A Life is en blijft het beste liedje op dit album, maar er staan nog enkele pareltjes op! Van 3,5 naar 4,5*!

En hupla, ik zag dat dit mijn laatste commentaar was bij dit album. Wel, ondertussen heb ik het album al een tijdje en is het tot één van mijn favorieten uitgegroeid.

Ik vind nog steeds dat je er wat meer naar moet luisteren omdat je de eerste keer nogal wat overdonderd wordt en het daarom wat gelijkaardig klinkt allemaal. Neem nu "All At Once", heeft echt een tijdje geduurd voor ik dat liedje écht kon pruimen, nu is het toch één van mijn favorietjes op dit album, die lyrics zijn voor mij gewoonweg geweldig! Hundred is het zwakste broertje op dit album als je het mij vraagt, maar dat maakt het niet slecht en op het juiste moment is dat nummer ook best aangenaam!

Prachtig werkje dit, tweede plaats in mijn top 10. Hopelijk komt er snel meer van The Fray. Al zie ik ondertussen wel dat ze hun "Reasons EP" opnieuw gereleased hebben.

Voortreffelijk album met een flink aantal sterke en/of mooie tracks. Wat betreft de Coldplay vergelijking: ik vind dit stukken beter dan de laatste (derde) cd van Coldplay. Zelf hoor ik er ook Keane in, alleen dan minder pompeus en met gitaren. Toch wel aardige vergelijkingen voor een band. Hoewel: ze hebben veel succes in the USA, dus wat kan hun die Engelse bands schelen. Veel Amerikanen zullen the Fray wel kennen en Coldplay en Keane nauwelijks.

Hun debuut: de opnieuw uitgebrachte Reasons EP mag er trouwens ook zijn.

avatar van god
god
ik vind het een beetje vervelende liedjes om naar te luisteren. door die piano worden het allemaal van die zielige liedjes, en da moet nie.

softies:(

avatar van kaztor
Coldplay nummertje zoveel...

Vrij slap allemaal weer....

Echt een prachtplaat. Ik kan er nog steeds geen genoeg van krijgen. Dit is mijn favoriete band ooit! Het zwakste nummer is toch wel Hundred, maar zelfs dit nummer vind ik goed.
Trust me is een van de mooisten samen met dead wrong en how to save a life. Er zijn ook geruchten over een nieuwe release. September 2008, maar daar is verder nog niets over bekend. Ik hoop dat Happiness (video op youtube) er wel opstaat, zo prachtig.

Oja, en de nummers van the fray lijken dus never nooit op Coldplay, Hoewel ik dat ook een geweldige band vind!

avatar van lauradance
mooie luisterliedjes.

mathieudc
Vandaag heb ik mijn score van 5 sterren teruggeschroefd naar 4,5 en heb ik dit album ook uit mijn top-10 gezet. Ten eerste begin ik wat af te haken op de stem van de zanger en ten tweede zijn toch niet alle nummers even sterk. In het begin behoorden 'Heaven Forbid' en 'Look After You' tot mijn favorieten, maar nu vind ik het een beetje zaag-nummers geworden. De eerste vier nummers zijn en blijven de besten op deze plaat. Blijft een sterke plaat natuurlijk, ik heb er veel plezier aan beleefd en dat doe ik nu nog steeds, maar dan in mindere mate.

Ik ben ook benieuwd naar hun nieuwe album, die in 2009 uitkomt. Toch wel zeer lang wachten op een nieuw album...

Jah, er komt zeker nieuws!

In december/januari komt het nieuwe album..
ze hebben het al af, maar de platenmaatschappij wacht nog met uitbrengen. De eerste single wordt You Found Me, en is al te vinden als liveversies op youtube

Ik denk dat dit album het eerste zeker gaat overtreffen!

Geweldige muziek met mooie lyrics..
Heel erg mooi met die piano.
Zeker een die tot mijn favorieten toebehoort.

avatar van SoNick
Ik vind het album goed starten met 'She is' en natuurlijk de prachtige singles 'Over my Head' en 'How to Save a Life'. Daarna zakt het album in mijn ogen in en hebben slechts sommige nummers nog 'iets' van de eerste 3.

1,5
Brr, zulke makkelijke, top40 vriendelijke rock bezorgt me altijd rillingen.

avatar van kappottevic
wat een zeurpietenweeklaag. weee weee weeeee. Kan iemand de luier verschonen van zanger Isaac Slade? Dan houdt ie misschien op met huilen. Verder redelijk dertien in een dozijn-pop. Thirteen senses, Keane... The Fray klinkt als dat, maar dan zonder ballen.

avatar van B_B
B_B
Album wordt nog gered door de eerste drie nummers, vind de rest nogal eentonig en slap.

avatar van hpdewin
kappottevic schreef:

Die ballen vind je bij keane ook niet hoor geloof me

1,0
Tja, zoals meer mensen zeggen zijn alleen de eerste 3 nummers leuk. De plaat redden is een groot woorden, maar leuk om naar te luisteren zijn ze wel. De rest is nogal saai en herhalend. The Fray heeft wel potentie, maar een hele plaat met mooie nummers maken is ze nog niet gelukt.

avatar van Ilikemusic
Als je deze op youtube zoekt krijg je allemaal berichten met mensen die dood zijn gegaan of die zelfmoord hebben gepleegd.

Goede plaat van een jonge band, die inderdaad nog wel voor verbetering vatbaar isen wellicht nog echt een eigen geluid moet krijgen. Ondanks dat vind ik dit een goede plaat en in ieder geval een opluchting ten opzichte van al die r en b pulp uit Amerika. 3,5

Sectumsempra
Vanochtend werd ik wakker en had het liedje How To Save a Life in mijn hoofd. Nu nog steeds.

Goed album, trouwens. Denk dat ik hem download op iTunes.

avatar van Twinpeaks
Degelijk plaatje zonder echte uitschieters of het moet de herkenbaarheid van de titeltrack zijn. Coldplay en Keane zijn inderdaad nooit ver weg ,maar dat niveau halen de mannen van The Fray niet.
In de wisselaar doet de cd het op zijn best .
2 en halve ster voor de moeite