Jamie xx - In Colour (2015)

Electronic
Label: Young Turks

1. Gosh (4:51)
  2. Sleep Sound (3:52)
  3. SeeSaw (4:28)

met Romy en Four Tet

4. Obvs (3:51)
  5. Just Saying (1:23)
  6. Stranger in a Room (2:57)

met Oliver Sim

7. Hold Tight (4:03)
  8. Loud Places (4:43)

met Romy

9. I Know There's Gonna Be (Good Times) (3:33)

met Young Thug en Popcaan

10. The Rest Is Noise (4:58)
  11. Girl (4:05)
  12. Stranger in a Room [Instrumental] * (2:57)
  13. Loud Places [Instrumental] * (4:43)
avatar van midnight boom
De vraag was niet óf hij met een soloplaat zou komen, maar eerder wanneer. Met verscheidene sterke singles en een populair remix album van Gil Scott-Heron's laatste album I'm New Here heeft Jamie xx door de jaren heen al prima naam gemaakt als soloartiest. Met zijn eerste soloplaat In Colour wordt die zegetocht zonder twijfel voortgezet. Helemaal solo is zijn plaat daarbij niet, daarvoor krijgt het productionele genie achter the xx te veel hulp van bekende vrienden. Naast Four Tet en Young Thug zingen ook naaste xx-collega's Romy Madley Croft en Oliver Sim een liedje mee. Toch is het de 26-jarige Jamie die hier de show steelt door zich te ontpoppen als veelzijdige sterproducer. Ingenieuze tracks als het instrumentale 'The Rest Is Noise', het ruwe 'Gosh' en 'Seesaw' zijn bij uitstek geschikt voor clubs en discotheken en ademen een euforische nachtsfeer. Rasechte dance dus, terwijl er ook al even ingenieuze en potentiële radiohits te vinden zijn. Het opbeurende 'Loud Places' en het even eigentijdse als nostalgische 'I Know There's Gonna Be (Good Times)' kunnen zomaar uitgroeien tot festivalhits deze zomer. Van dance tot snufjes reggae, techno en pop; In Colour is een zomerse cocktail aan muziekstijlen geworden. Hoe ver de liedjes op het eerste gehoor ook uit elkaar lijken te liggen, als rode draad is er Jamie's eigen geluid. Een uitgebalanceerd, mysterieus maar ook karaktervol geluid. De eerder verschenen nummers als het tot vier minuten teruggebrachte 'Sleep Sounds' en 'Girl' kenden we al een tijdje, waardoor de nieuwigheid er hier en daar al een beetje af is. Dat deert niet: Jamie lost alle verwachtingen in. In Colour is een wereldplaat; zo kleurrijk dat het de hoes en albumtitel eer aan doen.

Van: Daans Muziek Blog

Over een goede timing bij het uitbrengen van een plaat gesproken. De zon breekt door, het wordt steeds warmer en de zomer komt eraan. Ideale omstandigheden om deze electronic plaat van Jamie xx over de boxen te gooien. Het is namelijk een sfeervolle plaat met ook zomerse accenten geworden, die vol staat met fijne songs. Het goede is dat er daarnaast soms ook meer donkere invloeden te horen zijn, wat voor veel afwisseling zorgt. Ook de variatie tussen meer pop en meer dance georiënteerde songs zorgt daarvoor.

De start van deze plaat is wat mij betreft een beetje vals, maar dan heb ik het over de eerste vocale helft van Gosh. Het tweede deel van die song met piano/synth klinkt al heel wat beter. Het sfeervolle Sleep Sound is fraai. Een wat snellere beat met de XX zangeres en Four Tet die meedoen leidt tot een uitstekend nummer: SeeSaw. Obvs is het ultieme strandtentnummer, maar dan wel met een blauwe lucht en een net te warme zon. Wat een bas zit daarin!

Over XX gesproken: het mooie beatloze Stranger In A Room doet aan de muziek van die band denken. Dit wordt gelijk gevolgd door de stevige beats van Hold Tight. Loud Places is een werkelijke prachtige song, met een mooie piano en weer die mooie stem van Romy. En dit alles aan de hand van de sample van het oh zo mooie Could Heaven Ever Be Like This, van Idris Muhammed.
Daarna volgt een nummer wat eigenlijk niet past bij de sound en sfeer van deze plaat, de vreemde eend in de bijt: Good Times. Gelukkig Is The Rest Noise en is dat samen met de afsluiter Girl - met een heel goed gebruikt sample van I.O.U. - één van de beste songs van dit uitstekende album.

Vanwege het eerste bericht van Herman bij het debuut van The XX ben ik erg snel naar dat album gaan luisteren.
Hij noemde dEUS en Chris Isaak, dus ik was wel nieuwsgierig geworden.
Ondanks dat ik deze artiesten totaal niet terug hoorde, trok The XX mij wel gelijk.
Voor mij hadden ze juist raakvlakken met het kille van de jaren 80.
Het koude oorlog gevoel.
Ik moest meer aan The Hurting van Tears For Fears denken, en ook aan It’s My Life van Talk Talk.
Het verhaal van een jongen en meisje in een afstandige wereld.
Twee geliefdes?
Broer en zus relatie?
Mooi hoe die stemmen zich een weg mengen in de bijpassende muziek.
Jamie XX moest het brein achter dit gebeuren zijn, dus wel degelijk benieuwd, en met hoge verwachtingen naar In Colour gaan luisteren.
In Colour; inderdaad, er is meer kleur aanwezig, maar ik had juist meer met die 50 tinten grijs die The XX die geladen, erotische sfeer geeft.
In Colour is voor mij de omschakeling van een zwart wit televisie, met aan de zijkant zo’n draaiknop met de mogelijkheid om het beeld lichter en donkerder te maken, naar een kleuren televisie met afstandsbediening.
Ook In Colour wordt terug gegrepen naar de jaren 90, Robert Miles erotic dreamhouse, maar ook de meer eigenzinnige The Future Sound Of London, en zelfs wat van Orbital.
Zo af en toe worden er nog collega’s van The XX doorheen gemixt, maar duidelijk op de achtergrond.
Ik denk dat dit een geweldig album is voor liefhebbers van de jaren 90 dance, maar mijn voorkeur gaat over het algemeen meer uit naar de jaren 80 disco.
Voor mij is in ieder geval duidelijk, dat The XX een band is, waarbij elk aandeel van elk afzonderlijk lid even belangrijk is.

Op wat losse nummers na draai ik dit nooit meer, maar afgelopen vakantie kwam ineens Loud Places voorbij op een feestje ter ere van Quatorze Juillet en dat was wel even genieten zeg. Een van de mooiste nummers van de laatste jaren.