Roger Waters - Amused to Death (1992)

Label: Columbia

1. The Ballad of Bill Hubbard (4:19)
  2. What God Wants, Part I (6:00)
  3. Perfect Sense, Part I (4:16)
  4. Perfect Sense, Part II (2:50)
  5. The Bravery of Being Out of Range (4:43)
  6. Late Home Tonight, Part I (4:00)
  7. Late Home Tonight, Part II (2:13)
  8. Too Much Rope (5:47)
  9. What God Wants, Part II (3:41)
  10. What God Wants, Part III (4:08)
  11. Watching TV (6:08)
  12. Three Wishes (6:50)
  13. It's a Miracle (8:30)
  14. Amused to Death (9:07)
Nightrider schreef:
Maar pas toen Barrett erbij kwam werd de band populair (in de underground van Engeland weliswaar), voorheen hadden ze aan naamsbekendheid nog niks bereikt en ook op muzikaal gebied niet als ik me niet vergis.

Klopt helemaal...

Omayyad schreef:
Mag ik er terloops even op wijzen dat Barrett bij de band met Mason, Waters en Wright kwam? De band bestond dus al.

maar toen moest de voice en guitar er nog bij komen

maar toen moest de voice en guitar er nog bij komen

Jazeker...

freezeroz schreef:
Wat mij betreft de beste plaat ooit gemaakt, in ieder geval als ik kijk naar het effect wat deze plaat op mij had. Toen ik hem kocht in 92 en voor het eerst opzette kon ik niet omschrijven wat er met me gebeurde. Ik weet nog dat die cd maaaaanden onafgebroken in mijn cd speler heeft gezeten, als ie er al uit ging dan was het om hem vervolgens in de auto radio er weer in te stoppen.
Ik heb ook nog nooit met een album meegemaakt dat ik mijn ethousiasme op zoveel mensen heb kunnen overbrengen.
Ik ben letterlijk verslaafd geweest aan deze plaat, ik moest hem gewoon aanzetten. En tot op de dag van vandaag blijf ik hem subliem vinden ik heb nog nooit een nummer geskipped. Iets wat ik trouwens sowieso nooit doe bij iets wat door Roger en c.s. is gemaakt.

hier ben ik het volledig mee eens; het kwam ook nog eens zomaar uit lucht vallen na jaren van 'er komt een nieuw album aan'. top album

freezeroz schreef:

Iemand nog naar zijn sublieme show op Arrow geweest dit jaar?? Voor mij zondermeer de beste rock show ooit door mij gezien (en dat zijn er heel veel).

deze opmerking had dan weer niet gehoeven.

Ik heb eindelijk kaartjes voor zijn concert op 5 mei

Er staat op het kaartje: "The creative genius of Pink Floyd"

aan de ene kant is dit natuurlijk verschrikkelijk arrogant, aan de andere kant heeft hij ook gewoon gelijk..

ik kan niet anders zeggen dan dat deze man een genie is, niemand kon albums zo bedenken zoals hij dat kon

Ik heb eindelijk kaartjes voor zijn concert op 5 mei

Er staat op het kaartje: "The creative genius of Pink Floyd"

helaas kan hij d'r geen noot meer zelf van zingen of spelen...

charlezzz schreef:

helaas kan hij d'r geen noot meer zelf van zingen of spelen...

ehm géén noot? weet je wel waar je het over hebt?

geen idee. ik heb hem nog wel eens live in een bandje gezien jaar of wat terug, deden ze een nummertje of vier op een festival in londen, als voorprogramma van paul mccartney

eindelijk ontmaskerd ons aller Charlezzzz

avatar van Marty McFly

Inderdaad.... "Geen Idee"...

Is het dan nog niemand opgevallen dat dit een Q-sound album is ? En misschien wel 1 van de mooiste voorbeelden.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van Waters of Pink Floyd, maar alleen al om de opname techniek wilde ik het album hebben.

De effecten vliegen je om de oren , maar voor de arreslee "In Too much rope" en de grommende hond in "The Ballad of Bill Hubbard" zijn erg indrukwekkend.

Marty McFly schreef:

Inderdaad.... "Geen Idee"...

Live aid

heb ik niets aan toe te voegen, het is in mijn ogen de best zingende 62-jaar oude man.. en het gaat toch vooral ook om de verschrikkelijk mooie show... bovendien mijn eerste keer Pink Floyd (en misschien ook wel laatste) kan niet verkeerd zijn...

EDIT: eerste keer Pink Floyd, eerste keer Waters(Pink Floyd dus)

Pink Floyd?

P. de Clown schreef:

Klinkt idd als de beste, maar dat geldt bijvoorbeeld voor The Final Cut ook.

frankvankesteren schreef:

EDIT: eerste keer Pink Floyd, eerste keer Waters(Pink Floyd dus)

Ik heb dit jaar 1 x Waters gezien en 1 x Gilmour, dus dat wil zeggen dat ik 2 x Pink Floyd heb gezien

Live8

vigil schreef:

ach..het heeft vooral bij mijn beeld over Waters te maken.. ik vond toch echt dat hij de man van PF was en dat bedoelde ik dus met dat ik PINK Floyd nu een keer zou zien

charlezzz schreef:

Klinkt idd als de beste, maar dat geldt bijvoorbeeld voor The Final Cut ook.

Is dit ook een Q-sound opname dan?

Super CD, 1 van de beste sc's die ik ooit gehoord heb!!!!!!

Newborn
Inderdaad in Q-Sound ... briljant album. Three Wishes en It's A Miracle zijn mijn favoriete tracks.

Joy
Uit de kast getrokken sinds lange tijd, zit nu continue in speler, man wat is die waters een talent

Tig jaar na PF en je hoort dat waters degene was die het geluid bepaalde bij PF

Veel ouds wat je kent van eerder PF werk, the wall bijv, maar totaal niet storend op deze plaat

daarbij vind ik de zogenaamde sfeerwekkers, stemmen op achtergrond ed erg prettig

dikke 5

niets op aan te merken

favoriet: de vrouwlijke zang

en, ik ben der nog niet helemaal uit, maar waar gaat amused to death nu eigenlijk over?

is het fictie of werkelijkheid, of zomaar een verhaal ontsproten uit het brein van waters, zoals zo vaak?

Joy schreef:

bedoel je het album of het nummer Amused to Death?

Joy
het album, maar toegegeven, ik heb me nog niet erg verdiept in teksten, naja, ik luister natuurlijk wel, maar ik let eerder op instrumenten dan op waar het over gaat

het zal wel gaan over consumptiemaatschappij, oorlog, ontevredenheid, ellende, waters's standaard onderwerpen maar nooit standaard

zit er in dit amused to death verhaal een kop en staart?

Het is grotendeels gebaseerd op "Amusing Ourselves To Death", een boek van Neil Postman. Dit boek onderzoekt de overweldigende, vaak negatieve uitwerking van het medium televisie op de mensheid.

Om deze materie in een aantrekkelijke verhaallijn te steken, introduceert Waters op dit album een gorilla dat naar de televisie kijkt. Deze gorilla is feitelijk een metafoor voor eenieder die met enige verbazing naar het nieuws heeft gekeken. Terwijl het beest langs de vele televisiezenders zapt wordt het geconfronteerd met beelden van oorlogen, overconsumptie, religieus geweld, corruptie, studentenopstanden, televisiedominees, hongersnood, criminaliteit, politieke machtsstrijd en nog meer excessen van westerse beschaving. Deze schokkende beelden vol geweld, oorlog en anarchie vullen de gorilla met verbijstering, schrik, razernij en, nog erger, machteloosheid.

Uiteindelijk neemt de gorilla (lees Roger Waters) de rol van het medium televisie hierbij onder de loep. Het arme beest komt op deze manier zelfs tot de verbazingwekkende conclusie dat veel misstanden, conflicten en zelfs (natuur)rampen voortkomen uit de welhaast onbevredigbare westerse drang om zichzelf ten koste van alles te amuseren. Deze drang is volgens Waters dermate sterk dat hij een vrij pessimistisch toekomstbeeld neerzet van een andere beschaving, die op de aarde neerdaalt na het einde der dagen. Ze ziet onze skeletten om de televisies liggen en vraagt zich af waarom de aarde veel te vroeg aan haar einde is gekomen. Uiteindelijk trekt ze de conclusie dat de mens zichzelf heeft dood geamuseerd.

Joy
ik zou het niet beter hebben kunnen verwoorden

zit er in dit amused to death verhaal een kop en staart?

De teksten zijn HET main item van dit album, bedankt voor het schitterende verhaal trouwens Omayyad, ik ben erg onder de indruk. Misschien wordt dit binnenkort wel mijn nr 1 album, wat wel een erg mooie beloning zou zijn voor dhr Waters als hij zijn eigen WYWH eraf kon stoten.

De teksten van dit album zijn zo scherp, zo lyrisch en ik ben het er zo hardstikke mee eens, de muziek is ook nog eens aanstekelijk (muzikaal vind ik the Bravery of Being out of Range het best, qua tekst Amused to Death) en het klopt allemaal zo perfect.

1 vraagje nog: wat doen de nummers What god Wants part 1-3 op dit album? Ik vind het schitterende nummers maar ik zie de link nog niet helemaal met het album Amused to Death

Als ik me niet vergis heeft exact 25% van de stemmers dit album in z'n top 10 staan .

Spuit 12 schreef:

dat is over het algemeen wel een heel hoog percentage niet?

Edit: het grappige is dat voor mijn gevoel het gemiddelde van dit album veel hoger zou moeten liggen. Opvallend is daarbij vooral dat de mensen die lager dan een 2,5 hebben gestemd voor dit album ook geen bericht hebben geplaatst waarom ze dit vinden.. Jammer op zich want dit album verdient een veel hoger gemiddelde vind ik

avatar van SirNoodle
1 van de weinige albums die ik gekocht heb en nadien ook weer weg heb gedaan (wat me niet veel gebeurt, ik verzamel graag, ook de slechte dingen).

Maar het album deed me echt niks, heb het een tijdje geprobeerd, maar het raakte me totaal niet.

Jammer, maar op zijn geheel ben ik ook geen echte Pink Floyd fan, zal wel een deel van de verklaring zijn.