Rush - Roll the Bones (1991)

Canada
Label: Atlantic

1. Dreamline (4:38)
  2. Bravado (4:35)
  3. Roll the Bones (5:30)
  4. Face Up (3:54)
  5. Where's My Thing? (Part IV: Gangster of Boats" Trilogy) (3:49)
  6. The Big Wheel (5:13)
  7. Heresy (5:26)
  8. Ghost of a Chance (5:19)
  9. Neurotica (4:40)
  10. You Bet Your Life (5:00)
iggy schreef:
En volgens mijn oortjes stelt deze rap ook geen ene moer voor.

Daarom kan ik het waarschijnlijk ook wel hebben

Ozric Spacefolk
Ik ben geen hip-hop-kenner, maar wel een liefhebber. Ik weet goede hip-hop echt wel te waarderen. Ik heb zelfs in een hip-hop band gespeeld, en dat vond ik heerlijk. Ook tijdens jams, zijn raps heerlijk. De energie is enthousiasmerend.

Ik weet ook wel wanneer raps echt heel slecht zijn zoals 'Wat is het koud hè", of andere raploitation (zelf verzonnen woord) in de jaren 80. Raps van Bassie & Adriaan of Sesamstraat, om er maar bij te horen.

Ik denk alleen niet dat Rush dat hier probeerde. Meer dat ze het gewoon een keer wilde proberen. Zoals ze ook met reggae en ska etc. probeerden. En daarin slaagden ze wel. Alleen met de rap even niet. Nou ja, ze durfden het tenminste aan.

Queen ging het beter af, met Another One Bites the Dust, maar dat was wel een flinke tijd geleden.

avatar van iggy
vielip schreef:

Daarom kan ik het waarschijnlijk ook wel hebben

Ga je het oude strijdbijl weer opgraven?

Welke strijdbijl?

avatar van viking1
Wat toch een prima album van rush!!
De synthesizer en keyboards een beetje naar achteren en de gitaren wat meer naar voren gemixed.
Mag deze graag horen, lekker vet gitaar ? geluid!
Prima rock album. Met mooie ballads en sterke rock songs.
En de stem van geddy kan ik hier goed hebben. Lage waardering over het algemeen dit album! het hierop volgende album counterparts ook sterk. Album heeft een goede productie en klinkt lekker compact. Voor mij een topper in de al niet misselijke discografie van rush!

deric raven
Bij deze ontbreekt in het begin het kenmerkende Rush geluid; het gaat veel meer richting de commerciële Simple Minds en Icehouse.
Het geluid is te haastig, te vol, een overdosis aan onafgewerkte ideeën verwerkt in een geheel.
Ik kan mij goed voorstellen dat men de nieuwe Rush blindelings koopt, en dan thuis denkt dat er een verkeerde cd in het doosje is gestopt, en hiermee terug naar de winkel gaat, dat gevoel heb ik bij opener Dreamline.
Helaas brengt Bravado hier niet echt verandering in.
Het is allemaal zeker niet slecht, maar ik kan het geheel tot nu toe niet echt plaatsen bij een band als Rush; hun eigen identiteit is ver te zoeken.
Het geeft mij bijna het gevoel alsof John De Mol het product Rush heeft overgekocht, en deze in een ander jasje heeft gestopt om ze te presenteren aan een RTL publiek.
Het rappen op Roll the Bones is pijnlijk; ik moet hierbij zelfs aan het duet van Ali B en Marco Borsato denken (Wat Zou Je Doen).
Als je na gaat dat de eerste twee nummers nog als redelijk tot goed wordt gewaardeerd, dan ben ik huiverig voor de rest, en het Live achtige Face Up is inderdaad niet veel beter.
Where's My Thing? Is Simple Minds, maar dan met een funk bassist, gevolgd door het enigszins geslaagde The Big Wheel, maar ook voor Rush begrippen is dit slappe kost.
Heresy mag zich nog een waardig nummer noemen; dit ligt lekker in het gehoor, maar ook hier hoor ik weinig van Rush in terug.
Ghost of a Chance is weer net zo kunstmatig als een Prodent glimlach, mij wil het niet overtuigen.
Toch nog een van de betere songs op Roll The Bones.
Neurotica heeft een redelijk stevige ondersteunende beat, en ook wel mooie muzikale stukken, maar de achtergrondzang remt het gebeuren weer af.
You Bet Your Life klinkt weer als de band Live, maar ik denk dat deze zelfs voor die band te zwak zou zijn bevonden.
Blijkbaar deed deze plaat het niet eens zo beroerd in de hitlijsten; verkocht nog behoorlijk goed in de Staten, en ook niet slecht bij de Britten, voor mij is dit tot nu toe het eerste slechte album van Rush.
Ik kan mij goed voorstellen dat men nu definitief afhaakt, wat jammer is want de opvolger Counterparts is stukken beter.

avatar van Leptop
De opvolger Counterparts is zelfs een klasse album.

Veel ligt hier ook aan de productie. Te licht. De nummers te weinig robuust. Live kwam het nog wel redelijk tot haar recht trouwens, dan komen de scherpe randjes er weer aan. Dreamline en Bravado zijn dan toch weer aardig. Op het album is dat allemaal glad gepoetst. Het blijft niet hangen.

De hoes is wel een klasse apart.

deric raven
Ja, die is wel weer zeer geslaagd.

avatar van Casartelli
Rush deed altijd al inspiratie op bij contemporaine bands, maar Live (die net dit jaar debuteerde met Mental Jewelry en daar volgens mij nog niet al te veel stof mee deed opwaaien) komt me als referentie wel wat gezocht voor.

Ik heb als fan nog de nodige genietmomentjes op dit album, maar onder de streep is het ook voor mij wel de minste in zeker vijftien jaar. Bravado werd al genoemd, 't is niks en live eigenlijk nog steeds niet. Face Up strijdt met Superconductor van het vorige album om de twijfelachtige eer het slechtste Rush-nummer ooit te zijn. Het veelbeklaagde rappen in het titelnummer en met name You Bet Your Life kan ik dan wel weer goed hebben. De rest van het album is sowieso prima te doen, waarbij bij onder meer Dreamline en Where's My Thing de livebonus wél werkte.

avatar van Kronos
Leptop schreef:
De hoes is wel een klasse apart.

Te weten ook dat dobbelstenen vroeger vaak van botten werden gemaakt. Roll the Bones is duidelijk bedoeld als variant op roll the dice; je geluk beproeven. Daar gaat de tekst van het titelnummer ook over.

Muzikaal is deze plaat al even slim in elkaar gezet dus ik deel de kritiek eigenlijk niet. Het klinkt wat gladjes maar dat deed Rush de hele jaren tachtig al.

Kronos schreef:

Ben ik het mee eens. Ik lees hierboven kritiek op o.a. Bravado en Dreamline. Dat vind ik dan weer geweldige nummers!

avatar van Kronos
Ghost of a Chance en het titelnummer zijn mijn twee favorieten.

avatar van Edwynn
Ik vind het ook wat surrealistisch om te lezen dat hier niet zo veel aan gevonden wordt omdat het commercieel is, niet robuust genoeg is of omdat de productie te licht is terwijl nog gladdere albums als Signals en Hold Your Fire ( terecht hoor) de hemel in geprezen worden.

deric raven
Signals spreekt mij veel meer aan, heeft natuurlijk ook met persoonlijke voorkeur te maken, toen ik die de eerste keer hoorde, werd ik overrompeld.
Sterker nog, dat vind ik hun beste album, gevolgd door Counterparts en Grace Under Pressure.
Ik heb wel het meeste met hun jaren 80/90 periode, maar Roll The Bones doet mij echt niks.

Kronos schreef:
Ghost of a Chance en het titelnummer zijn mijn twee favorieten.

Die zet ik óók in die categorie!

avatar van Leptop
Ik slik te weinig robuust in. Dat klopt inderdaad niet. Ik zit me nu zelfs af te vragen hoeveel punten ik dit album zou geven als het geluid een stuk voller was. Minimaal een halfje meer. Maar omdat mijn puntentelling een optelsom is van een aantal criteria, waaronder de productie, voorlopig maar even niet. Het blijft op dat vlak nogal dunnetjes. Maar wel nog steeds een aantal hoogtepunten en heel vakkundig gemusiceerd.

Ps. Ik heb de marathonmannen hier volgens mij nog niet langs zien rennen?

avatar van spinout
Die zijn volgens mij nu in The Kinks verdiept.

avatar van lennert
Ik ga het zeggen: ik vind Roll The Bones een lekker nummer en kan me echt niet ergeren aan die rap die er in zit. Lekkere baspartijen, mooie gitaarsolo en leuke teksten. Dreamline is een fijne opzwepende opener, Bravado is progpop done right, Where's My Thing? is een geslaagde instrumental en Ghost Of A Chance heeft een fantastische solo. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor Neurotica. De solo's zijn wel veel te kort, maar Lifeson gaat behoorlijk goed tekeer!

Hiertussen zijn songs als Face Up en Heresy toch net iets minder. Sterker nog, laatstgenoemde track vind ik zelfs vrij zwak voor Rush' doen. Maar als geheel is dit album geen straf om te luisteren. Presto had met The Pass wel een absolute topper die hier dan toch een beetje ontbreekt, maar voor op de achtergrond is het alsnog prima genieten.

Tussenstand:
12. Rush
13. Roll The Bones
14. Presto

avatar van RuudC
Dit album lag al op mijn verkoopstapel en heb ik ooit afgescheept met 2,5*. Nu ik het album afgestoft heb en weer hoor, moet ik bekennen dat het me wel beter bevalt. Na een dag vol later werk van The Kinks, werkt duidelijk in het voordeel van Rush. Het muzikaal vakmanschap van dit drietal staat er mijlenver vandaan. Zelfs op een mindere plaat als deze, valt niet te ontkennen dat Lee en kompanen heel degelijk musiceren. De nummers steken voor een groot deel goed in elkaar. Het is toch wel jammer dat de muziek vooral drijft op de verder prima sfeer. Spannend is dit album niet. De rap op de titeltrack is koddig. Vroeger zou ik me er aan gestoord hebben, maar tegenwoordig kan ik me er niet druk om maken. De muziek is vooral mooi zonder bijzonder te worden. Ergens doet het me denken aan het latere werk van Pink Floyd. Zelfde euvel. Verder geen klachten. Dit drietal doet het uitstekend. Ze vergeten alleen om indrukwekkend te zijn.

Tussenstand:
12. Roll The Bones
13. Hold Your Fire
14. Presto

avatar van Leptop
"Ze vergeten alleen om indrukwekkend te zijn" vind ik wel heel goed gevonden!