Thom Yorke - The Eraser (2006)

Electronic
Label: XL

1. The Eraser (4:56)
  2. Analyse (4:03)
  3. The Clock (4:13)
  4. Black Swan (4:50)
  5. Skip Divided (3:36)
  6. Atoms for Peace (5:14)
  7. And It Rained All Night (4:16)
  8. Harrowdown Hill (4:39)
  9. Cymbal Rush (5:15)
avatar van Ghans
JustaRascal schreef:
Geweldig album, hopelijk doet Yorke er nog een.

Thom Yorke - Spitting Feathers (2006)

Mweh, dat zijn B-sides, niet een volwaardig album. De nummers op The Eraser bevallen me ook een stuk beter dan die van Spitting Feathers, al zijn die ook zeker niet slecht.

glimlicht
Geweldig duister album waar Thom Yorke zich muzikaal prachtig uitlaat over de situaties in de wereld.

Een van de weinige platen die ik makkelijk na een flinke post-rock sessie op kan zetten. Al heeft het een tijdje geduurd voordat ik hem echt als een meesterwerk heb kunnen beschouwen.

Er is gewoon iets met deze plaat waardoor hij altijd me bij de strot grijpt, en zal blijven grijpen. Neem bijv "Cymbal Rush".. een stuk muziek dat langzaam lijkt te verdinken. Of het venijnige "Black Swan" waar Thom weer lekker aardig is tegen iedereen.

JustaRascal
Ghans schreef:

Thom Yorke - Spitting Feathers (2006)

Dat reken ik niet als album. Ik bedoel een album met minimaal 9 nummers zoals deze.

Eigenlijk is Cymbal Rush een erg mooi liedje. Die zachte piano in het begin van het nummer, die vrijwel helemaal verloren gaat in de bliepjes, samen met die haast wanhopige stem van Thom Yorke. En hoe die piano en gitaar tegen het einde steeds harder in de mix komen, erg goed gedaan. Maar het mooiste vind ik die synthesizerklanken, die steeds aanzwellen en weer afnemen, alsof je langs het strand loopt en luistert naar electrische golven. (Als ik het opschrijf klinkt het best wel belachelijk, maar het is de beste vergelijking die ik kan verzinnen.)
En zo wordt een bliepjesnummer met behulp van een stel oordopjes toch nog zeer mooi

DonDijk
Hij heeft met minimalisme het maximale eruit gehaald en het verveelt geen moment.

avatar van sander.
Moooie liedjes. Is iemand het hier met mij eens als ik zeg dat dit album gewoon vele malen beter is dan In Rainbows?

avatar van Ploppesteksel
Beter niet, al ben ik liefhebber van In Rainbows & dat zal dus voor iedereen verschillend zijn. Wel helemaal anders!

sander. schreef:

Jup Ik heb ze allebei op 4,0* staan, maar The Eraser vind ik een tikkeltje beter.

avatar van Carolaah
Hmm zo te lezen is deze cd wel een luisterbeurt, laat staan meerdere waard..

Binnenkort maar eens een poging wagen

avatar van neyonn
Waarschijnlijk ben ik hier zowat de enige, maar dit album is de eerste keer dat ik met het werk van Thom Yorke in contact kom. Met andere woorden, van Radiohead heb ik nog geen enkel nummer beluisterd. (al zal ik, aangespoord door de wereldwijde adoratie voor die band, daar misschien eens verandering in moeten brengen heh )

Hoedanook, the Eraser is een pracht van een album, de compositie van de nummers, de sfeer die opgeroepen wordt en de stem van Yorke kan me uitermate bekoren

neyonn schreef:

Planet Earth is calling neyonn

avatar van T.A.
Ik vind The Eraser er wel erg bovenuit stijgen. Het nummer met de meeste emotie. Het einde van Cymbal Rush is ook lekker.

Misterfool
mag ik iets vragen aan de bezitters aan dit album. ik heb nu een aantal keer black swane geluisterd en vind deze dan ook een geweldig nummer(hoe kan het ook anders bij de zanger van radiohead). maar is de rest van de nummers ook van het zelfde niveau.

Als je Black Swan goed vind, dan kun je dit album met een gerust hart kopen, lijkt me zo

DonDijk
Het is wel een representatief nummer voor het geheel inderdaad.

Wat off topic berichten en slowchat verwijderd.

avatar van Paranoid Android
cymbal rush weleens live gezien? Die versie bij the Henry Rollins show is zo goed!

beter dan de album versie imo

avatar van Ceasar
sander. schreef:

Helemaal mee eens!!! Veeeeeeele malen beter! Als er groeiplaten bestaan, bestaan er dan ook krimpplaten? In Rainbows is voor mij dan een krimpplaat. Elke keer dat ik 'm draai vind ik 'm slechter. Dit album daarentegen wordt steeds beter!

avatar van Smiechtel
Grappig, dat had ik dus omgekeerd met In Rainbows. Ik vind hem nog steeds prachtig.

Is deze het waard om te kopen trouwens?

Jazeker

DonDijk
Ik denk, jouw smaak een beetje bekijkend, dat je dit moet kunnen apprecieren, Smiechtel.

avatar van Smiechtel
Oké dan Binnenkort maar weer even de winkel bezoeken dus.

Father McKenzie
Voor de echt belachelijke prijs van 5 € meegenomen, dit is echt naar je hoofd gooien, natuurlijk.
Eerstdaags te beluisteren, en dan kom ik wel met mijn bevindingen.
De prijs heeft me hier echt over de streep getrokken, want ik denk niet dat ik anders meteen naar deze plaat zou grijpen.

avatar van T.A.
Father McKenzie schreef:
Eerstdaags te beluisteren, en dan kom ik wel met mijn bevindingen.

Waar waar?..

T.A. schreef:

Waar waar?..

Uitverkoopbak in Free Record Shop Lokeren (B)!

Father McKenzie
Ik heb het album ondertussen beluisterd, tja, het ligt uiteraard wat in het muzikale verlengde van Radiohead, hoe kan het ook anders, Véél verschil hoor ik niet. Enkel; ik vind deze plaat een stuk beter dan In Rainbows, want dat album vond ik maar zo-zo...
Voorlopig hou ik het bij 3.5, een redelijke plaat vind ik het.

avatar van Thelonious Monk
De Burial remix van 'And It Rained All Night' is echt om van te snoepen.

avatar van midnight boom
Thelonious Monk schreef:
De Burial remix van 'And It Rained All Night' is echt om van te snoepen.

Zeker!
ikheb de hele remix cd, die is helemal geweldig.

avatar van lowieke
Ja, mischien ben ik een beetje laat.. maar ik heb hem in huis (schaam me erg, maar ben dit album gewoonweg vergeten).

Geniaal album. Ik ben erg fan van Radiohead en Thom Yorke is voor mij echt een genie. Het enige slechte wat ik kan zeggen aan dit album is dat hij er voor gaat zorgen dat ik weer een tijd lang aan één album verslaafd ben.

Echt een geniaal album, ik zou niet weten welke nummers de 'betere' zijn. Het zijn allemaal echt schitterende nummers! Ik begrijp het wel dat je er wel echt van moet houden....een.....4,5