Thom Yorke - The Eraser (2006)

Electronic
Label: XL

1. The Eraser (4:56)
  2. Analyse (4:03)
  3. The Clock (4:13)
  4. Black Swan (4:50)
  5. Skip Divided (3:36)
  6. Atoms for Peace (5:14)
  7. And It Rained All Night (4:16)
  8. Harrowdown Hill (4:39)
  9. Cymbal Rush (5:15)
avatar van bloempje24
Cymbal Rush alleen al is minimaal 6 sterren waard, alleen is het de pech dat er méér nummers opstaan.

Niet iedere track is even urgent danwel relevant. Het luistert wel lekker weg en waarschijnlijk is het ook de bedoeling geweest om niet 'te moeilijk' te doen.

Yorke doet hier dus wat ik helemaal niet verwacht had, maar ik ben er nog steeds niet uit of dat een aangename verassing is.

Ik houd het even op 4**** De uitvoering is geweldig, maar de pure kwaliteit van de nummers schiet m.i. soms te kort.

avatar van vanson
het Thom Yorke is,
het 1,000 x beter is dan de gemiddelde shite die over ons uitgestort wordt
omdat
het lang wachten is op de nieuwe Radiohoofd
omdat
de schijnende zon een meerwaarde is bij deze plaat
(net als bij veel grindcore/deathmetal albums)

try before you musically die

*Laura*
Ik heb 'em nog maar een keer beluisterd, en aangezien niet iedereen hier even positief was, deed ik dat met niet al te hoge verwachtingen. Gelukkig bleek The Eraser een erg mooie plaat te zijn. Een meesterwerk zou ik het nu ook weer niet noemen, maar er staan toch weer heel wat mooie nummers op, en ik geloof dat die mening nog versterkt zal worden wanneer ik er vaker naar luister. Het valt me trouwens op dat Thom z'n stem heel mooi en helder klinkt op deze cd. Ik weet dat veel mensen het niet hebben voor zijn stem, maar ik ben er altijd een grote fan van geweest.

avatar van Jeroen enzo
Beetje tegenvallertje.
Na een paar keer luisteren zijn er zowaar toch wat songs blijven hangen, zeker ''Analyse'' mag er wezen.
Songs als ''Black swan'' en ''Atoms for peace'' had Thom beter op z'n laptoppie kunnen laten staan..
3.0* voor het geheel dan maar.

avatar van Darkshines
Ik vind Black swan best een lekker nummer, een vrolijk liedje voor Yorke-begrippen.
Maar de hele cd voldoet ook nog niet aan mijn verwachting, en dat gaat hij volgensmij ook niet doen.
De liedjes zijn niet allemaal even sterk en ze lijken soms wel een beetje snel afgekapt, weinig diepgang. Dat heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat Thom het nu in zijn eentje moet doen, wat lastiger is. voorlopig een 3.

avatar van Judith
Begin met 3.5*

Ik had erg veel zin in deze plaat! Niet al te hoge verwachtingen, maar gewoon een mooi albumpje vol de vreemde en frisse mix van rustige electro en thoms stem.

Nergens word ik omver geblazen, maar Thom weet me gelukkig genoeg de hele plaat te boeiten!

Mooi werkje!

4/5

Beetje veel van hetzelfde met als die bliepjes. Zitten een paar lekkere nummers tussen. Okay, 3 sterren omdat het Thom Yorke is.

Ik had totaal geen verwachtingen van dit album. Uiteindelijk toch nog erg verrast door dit album. Een lekker compact, strak, goed geproduceerd album. Black swan is echt een topnummer.

Valt me helemaal niet tegen dit eigenlijk. Mijn verwachtingen waren ook niet zo hoog (waarom weet ik niet eigenlijk) en ik vind dit toch een aardig albumpje. Ook niet meer dan dat overigens. Hij word naar het einde toe steeds beter. Harrowdown Hill is wat mij betreft de uitschieter, en ook Cymbal Rush (die ik al kende van wat Radiohead demo's) is fraai.

The Eraser is weldegelijk een heerlijke en knap gemaakte cd die als luisterplaat zeer boeiend is. En een mooi warm geluid heeft en ook als achtergrondmuziek een zeer aangename sfeer biedt. Mijnsinziens valt er niets op aan te merken. Atoms for Peace (nr. 6) is zonder meer alleen al reden genoeg om de plaat te kopen (nemen) Mijn cijfer is tussen 4 en 4.5

OOW EMM DJIE !!! wat een waanzinnig uit de kunstig schijfje.. prachtige nummers. heb het gewoon (zonder verwachtingen helpt?) over me heen laten komen zonder er echt naar uitgekeken te hebben, maar werkelijk geen enkel nummer vind ik minder, uiteraard veel nummers wel beter. 'The Clock' en 'Cymbal Rush' zijn mijn schatjes voor de komende paar weken, dat voel ik gewoon.. heb nog een half bachelorwerkstuk af te schrijven, en kan de nodige muzikale geestessteun gebruiken

*Laura*
Hoe meer ik er naar luister, hoe mooier ik deze cd begin te vinden! De liedjes zijn vrij sober, maar heel pakkend en sfeervol, en Thom zingt erg mooi. Mijn favoriete songs zijn The Eraser, And it rained all night en Harrowdown Hill.

Heerlijk groeiplaatje,

Ijzersterk begin..zakt dan wat af in het midden, en net wanneer je denkt van; he laat ik iets anders op zetten, wordt je getroffen door de indrukwekkende laatste twee nummers.
Hier en daar nog even een Radiohead, en met name een Amnesiac deja vu.
Wanneer het album was uitgebracht onder Radiohead, had ik het metteen geloofd.

Kortom een keiharde *4,5

Btw: Wel boeiend om te zien dat er al 50 keer is gestemt op een nog niet uitgebracht album..
Dit riekt naar illegale download praktijken..

avatar van bloempje24
Piétâ schreef:
Dit riekt naar illegale download praktijken..

Downloaden mag in Nederland, laten uploaden echter niet

Ken deze man nog helemaal niet..
Maar door MusicMeter heb ik al meerdere nieuwe muziek leren kennen.
Door alle goeie waarderingen wordt ik toch wel benieuwd naar deze man!
Kga gelijk downloaden!!

avatar van SilverGun
Ken deze man nog helemaal niet..

Thom Yorke is de frontman/zanger van Radiohead. Dit is z'n eerste solo-project.

avatar van mathias
anne2234 schreef:
Ken deze man nog helemaal niet..

Ofwel zijn de wonderen de wereld nog niet uit, ofwel zijn de aliens neergedaald

avatar van Rayaccos
Ook weer zo'n album dat uitermate geschikt is om met je discman/mp3 speler te luisteren. De nummers drongen op dat moment pas goed tot me door.

Jaaa!! hijs toch de zanger van radiohead!!
Maar heb al wat liedjes gedownload hoor!! Super leuke liedjes!!

Ohjaaa, ik zie het nu ook bij SilverGun staan.. haha. nouja foutje

En nog maar een keertje geluisterd..

Potentieel top 10 plaatje..

Ik durf het aan;

Gaat verder waar Amnesiac stopte...

Nu zeg ik niet dat Hail to the Thief slecht was, het was gewoon iets anders dan Kid A/Amnesiac, en dat zijn de albumns die ik zelf het beste vond. Deze gaat daar verder is dan wel het minste van de 3; maar alsnog geweldig.

Vooral Eraser, Atoms for Peace en Harrowdown Hill.

avatar van swoon
Tot nu toe maakt het op mij behoorlijk veel indruk. Maar ik durf er echt nog geen stem op te plakken. Het is allemaal nog wat te vaag om er nu al een cijfer aan te geven.

avatar van swoon
Wat een heerlijk album zeg. Prachtig wat Thom Yorke hier alleen brengt, lijkt heel veel op Kid A maar dan veel beter.

Vooral Analyse vind ik geweldig. Ook And it Rained All Night vind ik een geweldig nummer en Harrowdown Hill en Eraser vind ik ook toppers.

Eigenlijk vind ik elk nummer wel op zijn plaats op dit album wat eigenlijk ook wel vrij nodig is, want het heeft maar 9 nummers, maar dat stoort helemaal niet, vind ik. De plaat duurt juist lang genoeg, en het is zeker een plaat die ik in mijn collectie wil.

Mooie 4.5* met misschien zelfs een verhoging naar het maximum.

Na de eerste keer luisteren was ik bijna in de veronderstelling dat dit een mislukking was...totdat ik bij de laatste 2 nummers kwam. Wat de rest van de cd ook is, die 2 nummers zijn alweer geniaal...wat mij betreft. Het kon ook niet anders met onze Thom. Tot nu toe zit ik nog in die fase dat ik de rest van de cd niet echt de moeite waard vind..maar dat veradnert mss nog. Een 3,5 tot nu toe

paranoidandroid
swoon schreef:

overdrijven we niet een beetje?

nee

avatar van willemjasper
eerste keer luisteren even wennen....maar rustig luisteren met de koptelefoon....moooooooooooi!!!!!!!!!

Ik vind deze cd niet heel speciaal. Vele nummers herken ik meteen terug in Radiohead cd's (vooral Kid A en Hail to the Thief). Daarnaast klinkt het wat eenvoudiger, minder variatie dan ik van Radiohead gewend ben.

Ik moest ook altijd ontzettend wennen aan de cd's van Radiohead. Na 1 keer luisteren kon ik nooit zeggen dat ik er weg van was. Pas na meerdere keren luisteren kon ik het waarderen, en nu vindt ik de cd's een van de mooiste dingen die er ooit gemaakt zijn.
Deze cd van Thom Yorke vond ik eigenlijk meteen erg mooi, en op die manier heb ik mijn beste cd's nooit beleefd. Rare gewaarwording..

Desondanks houd ik van de muziek van deze cd. Het is geweldig mooi en ik geniet er ontzettend van.